Europese erkenning instructeurs diploma

Auteur Topic: Europese erkenning instructeurs diploma  (gelezen 2102 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Bytehunter

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 20
    • de vries brandbeveiliging & opleidingscentrum
Gepost op: 15 januari 2016, 20:16:37
Hallo allemaal,

Ik heb een heel klein vraagje....

In hoeverre zijn de onderstaande instructeurs diploma's geldig in Europa en dan met name België:
  • het Oranje kruis
  • het Rode Kruis
  • NIBHV

Ik ben al een behoorlijke tijd aan het zoeken. De FOD van België komt met een kb van 2010, waarbij ze aangeven dat er geen erkenning is, echter deze is al gedateerd is. Sind de komst van het kb2014. Waarbij ik de kanttekening moet maken. Beide KB's spreken over het eenheidsdiploma en niet het instructeurs diploma.

Vriendelijke groet,
Marco




Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #1 Gepost op: 16 januari 2016, 20:47:19
Citaat van: Bytehunter link=msg=1399984 date=1452885397
Hallo allemaal,

Ik heb een heel klein vraagje....

In hoeverre zijn de onderstaande instructeurs diploma's geldig in Europa en dan met name België:
  • het Oranje kruis
  • het Rode Kruis
  • NIBHV

Ik ben al een behoorlijke tijd aan het zoeken. De FOD van België komt met een kb van 2010, waarbij ze aangeven dat er geen erkenning is, echter deze is al gedateerd is. Sind de komst van het kb2014. Waarbij ik de kanttekening moet maken. Beide KB's spreken over het eenheidsdiploma en niet het instructeurs diploma.

Vriendelijke groet,
Marco
Elk kand kan vrij en blij bepalen of zij wel of niet EHBO organisaties aanwijzen voor EHBO certificeringen. In Europa heeft meestal het Rode Kruis een of meerdere taken in de medische hulpverlening toegewezen gekregen en leiden zij ook EHBO-ers op. Daarnaast kent elk land wel haar eigen instructeurs opleidingen.
Echter er moet vanuit Europees mededingings oogpunt gezien wel concurrentie mogelijk kunnen zijn. Zo zijn er in diverse Europese landen veelal meerdere non-profit organisaties actief welke naast het Rode Kruis ook EHBO opleidingen verzorgen, ook in Nederland.
Daarnaast kunnen er vanuit overheidswege kwaliteitseisen worden gesteld, zoals dat ook bij EHBO aan kinderen is gebeurd en er in Nederland een beperkt aantal EHAK diploma's door de overheid zijn aangewezen.

Europees gezien (vanuit Brussel dus) is er geen eenheid.
Vaak wordt ten onrechte gerefereerd aan Europese EHBO richtlijnen waardoor de schijn wordt opgewekt dat zij afkomstig zouden zijn vanuit Brussel.
Integendeel. Hiermee worden de EHBO richtlijnen van het Europese Rode Kruis bedoeld. Deze EHBO richtlijnen zijn bedoeld voor de nationale Rode Kruis organisaties en zijn niet als bindend of leidend te beschouwen voor gebruik buiten het Rode Kruis. De Europese Rode Kruis richtlijnen wordt door enige EHBO organisaties ook in Nederland ten onrechte misbruikt door het aanhalen dat zij als (niet-Rode Kruis !) organisatie aan deze Rode Kruis richtlijnen voldoen. Het vlaggetje van de Europese Unie welke sommige organisaties op een EHBO diploma zetten is dus m.i. absoluut misleidend.

In Nederland is sinds 2005 sprake van een vrije EHBO markt. Dus zijn ook de ehbo-instructeurs opleidingen vrij, immers het is in bijna alle gevallen een aanvullende aantekening op een EHBO diploma.
Over de Belgische situatie kan ik niets terug vinden in enige wet-en regelgeving over aanwijzingen van EHBO diploma's en kwaliteitseisen.

Erkenning is een groot woord, wat vaak wordt verward met aanwijzing.
Erkenning vindt meestal plaats tussen civiele partijen onderling. Het "Ik erken jou EHBO diploma's, en jij erkent mijn EHBO diploma's" principe.
Aanwijzen is een overheids aangelegenheid en is in regelgeving opgenomen, zoals bijvoorbeeld EHAK in Nederland.
Onderlinge erkenningen of aanwijzingen door overheden van buitenlandse EHBO diploma's zal dus een groot probleem worden. Door grote onderlinge verschillen in kwaliteit en niveau is dat op zich al een crime te noemen.

De term Eenheidsdiploma bestaat in Nederland niet meer sinds in 2005 de monopolie positie van het Oranje Kruis is opgeheven, er andere non-profit en commerciele organisaties op de markt zijn, en er dus geen sprake meer kan (en mag!) zijn van een Eenheidsdiploma.
Waar nog steeds wordt verwezen naar het Eenheidsdiploma in Nederland (zelfs door enkele EHBO bonden) is dus niet correct en zelfs als achterhaald te beschouwen.
Als men in Belgie spreekt van een Eenheids diploma, dan ga ik er van uit dat dit een Belgisch Eenheidsdiploma is.
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


Bytehunter

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 20
    • de vries brandbeveiliging & opleidingscentrum
Reactie #2 Gepost op: 13 februari 2016, 22:04:58
Tot nu geen antwoorden van diverse organisaties.

Het lijkt erop dat niemand zijn vingers er aan wil branden.

Als ik meer weet laat ik jullie het weten