Overschot aan Nederlandse traumacentra?

Auteur Topic: Overschot aan Nederlandse traumacentra?  (gelezen 5510 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Gepost op: 19 januari 2016, 20:32:57
Te veel traumacentra in Nederland
Onderzoek toont aan dat traumacentra de beste kwaliteit van zorg bereiken als ze jaarlijks minimaal 650 patiënten behandelen. Nederland heeft elf traumacentra. Als wij de kwaliteitsnorm van 650 gaan hanteren, zijn er slecht drie of vier traumacentra noodzakelijk in ons land. lees verder




RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #1 Gepost op: 19 januari 2016, 20:34:42
Professor Goslings stipte dit pijnlijke onderwerp aan op het onlangs gehouden spoedzorgcongres.
http://guusschrijvers.nl/wp-content/uploads/2016/01/Spoedzorg-congres-2015-paneldiscussie-Goslings.pdf


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #2 Gepost op: 20 januari 2016, 09:48:05
Ik kan me prima vinden in de stelling van Schrijvers en Goslings.

4 of 5 landelijke traumacentra + bejaarden (val van hoogte < 2m beschouwen als major trauma) aanbieden in landelijk traumacentrum (dus lokale SEH overslaan).

Ik denk dat iedere hoogleraar zich moet afvragen waarom een emeritus hoogleraar dit onderwerp op de kaart moet zetten. Voorts vraag ik mij af waarom Goslings de chirugische Don Quichotte is.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711


Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #4 Gepost op: 25 januari 2016, 16:25:03
Het draait weer allemaal om geld.  :'(
"Als Nederland de kwaliteitsnorm van 650 patiënten gaat hanteren, is er slechts behoefte aan drie tot vier traumacentra. Dit aantal is niet alleen gewenst vanwege de kwaliteitsverbetering. Ook de kosten gaan hierbij omlaag. Want het 24 uur openhouden van een traumacentrum en de benodigde apparatuur is duur."


Ik wil het gejammer wel eens horen als na het wegbezuinigen van "onnodige en dure" traumacentra er in Nederland een echte grootschalige calamiteit en ramp met veel trauma slachtoffers plaatsvind.
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


Jim

  • Ambulanceverpleegkundige & anesthesiemedewerker
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 647
  • When in doubt, knock'em out
Reactie #5 Gepost op: 25 januari 2016, 18:17:43
Citaat van: Willem D. link=msg=1401838 date=1453735503
Het draait weer allemaal om geld.  :'(
"Als Nederland de kwaliteitsnorm van 650 patiënten gaat hanteren, is er slechts behoefte aan drie tot vier traumacentra. Dit aantal is niet alleen gewenst vanwege de kwaliteitsverbetering. Ook de kosten gaan hierbij omlaag. Want het 24 uur openhouden van een traumacentrum en de benodigde apparatuur is duur."


Ik wil het gejammer wel eens horen als na het wegbezuinigen van "onnodige en dure" traumacentra er in Nederland een echte grootschalige calamiteit en ramp met veel trauma slachtoffers plaatsvind.

Hehe, en ik denk dat het heel interessant gaat worden als amsterdam en rotterdam dit onderling moeten gaan uitvechten...
CHAOS: Chief Has Arrived On Scene Waar cyanose is, is leven; nog heel even!


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #6 Gepost op: 25 januari 2016, 18:49:19
Citaat van: Willem D. link=msg=1401838 date=1453735503
Ik wil het gejammer wel eens horen als na het wegbezuinigen van "onnodige en dure" traumacentra er in Nederland een echte grootschalige calamiteit en ramp met veel trauma slachtoffers plaatsvind.

Welke capaciteit? Eind vorig jaar hebben we het nog gehad over de capaciteit van het landelijk traumacentrum in Tilburg.

Citaat van: Hulpverleningsforum link=msg=1384094 date=1447373179
Discussie over hulpverlening rondom ontploffing auto Thorbeckeplein - Breda is verplaatst


Hulpverleningsforum

  • Forum Moderator
  • Senior gebruiker
  • *****
  • Berichten: 1,057
    • HVforumNL
Reactie #7 Gepost op: 25 januari 2016, 19:33:05
Het bedoelde topic staat hier

^RAdeR


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #8 Gepost op: 25 januari 2016, 20:00:28
Zou de kleinschaligheid van de Nederlandse traumacentra misschien ook voordelen kunnen hebben?
Ik gok bijvoorbeeld dat een ziekenhuis als Tilburg door zijn kleinschaligheid wel goede  en meer persoonlijke begeleiding kan geven aan AIOS'en, doordat ze meer gespreid worden over ziekenhuizen, dan wanneer 4 ziekenhuizen die plaatsen moeten gaan aanbieden. Het zou mij niet verbazen als het huidige model de kwaliteit van het onderwijs ten goede kan komen.

Wellicht zijn er ook wel andere voordelen van de kleinschaligheid.


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #9 Gepost op: 25 januari 2016, 20:30:40
Citaat van: Jim link=msg=1401889 date=1453742263
Hehe, en ik denk dat het heel interessant gaat worden als amsterdam en rotterdam dit onderling moeten gaan uitvechten...

In Amsterdam zijn 2 traumacentra al in gevecht... :-X
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod