Politie en KMar Motoren

Auteur Topic: Politie en KMar Motoren  (gelezen 716501 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #780 Gepost op: 22 februari 2010, 16:53:50
Ben benieuwd of hier al eens is over nagedacht bij de bedenkers van dit systeem... :-X

In zoverre dat het nooit goed is om een boxermotor langere tijd op de zijstandaard (en dus schuin) te zetten. Olie komt dan slechter bij de ''bovenste'' cilinder.
Normaliter hoort hij op de bok te staan en staat hij dus wél horizontaal  ;)

Moet overigens zeggen dat ik de oranje signalering op een motorfiets alléén handig vind op secundaire wegen bij bijvoorbeeld een staandehouding (als ''extra'' op de alarmlichten). Verder zie ik in de regio nog steeds blauw gevoerd worden  ;)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #781 Gepost op: 22 februari 2010, 17:09:30


Dienst: BMW Nederland
Bureau: Demo
Soort voertuig: Dienstmotor
Merk & type: BMW F800GS
Byzonderheden: Nieuwe 800 GS voorzien van Pelicase, oranje + blauwe signalering én stop/volg bord achter op de koffer.
Federal Signal oranje / Pintsch Bamag blauw.







Dienst: BMW Nederland
Bureau: Demo
Soort voertuig: Dienstmotor
Merk & type: BMW R100 GS
Byzonderheden: BMW kofferset, Federal Signal oranje+blauw én een 1200 GS  8)

GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


NikonDirk

  • Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,223
    • Opvallende politievoertuigen.
Reactie #782 Gepost op: 22 februari 2010, 17:34:34
Rotterdamse line-up:




Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #783 Gepost op: 22 februari 2010, 17:44:18
Vraagje voor de KMar motorrijder(s) onder ons:

Militaire transporten worden soms door motorrijders van de marechaussee begeleid. Voorheen ging dat volgens mij altijd met blauw blauw, maar moet dat nu volgens de nieuwe brancherichtlijnen ook met oranje gebeuren?
Er is namelijk (in mijn optiek) doorgaans geen sprake van een dringende taak, maar puur verkeersbegeleiding.

"Er is slechts sprake van een dringende taak als bedoeld in artikel 29, eerste lid, van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990, en in artikel 1, eerste lid, in geval van:
a. een voor de mens levensbedreigende situatie die directe hulp van de betrokken hulpverleningsdiensten vergt;
b. het voorkomen van een voor de mens levensbedreigende situatie of een situatie waarin ernstige schade aan gebouwen of goederen ontstaat;
c. een ernstige verstoring van de openbare orde of de rechtsorde, waarvoor een directe en snelle inzet noodzakelijk is."
(artikel 2 regeling optische- en geluidssignalen 2009)

Overigens denk ik wel dat blauw een hoop meerwaarde biedt voor deze vorm van begeleiding, omdat je dat beetje extra alertheid bij de overige weggebruiker wel nodig hebt.

zie bijv.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


r1200gs

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,275
Reactie #784 Gepost op: 22 februari 2010, 18:50:31
Bij het verkeerstechnisch begeleiden van bijzondere transporten wordt altijd blauw gebruikt en is binnen alle wettelijke kaders gekaderd.
Bij dit soort begeleiding is er namelijk altijd sprake van een verhoogt risico vandaar het gebruik van blauw licht.

Het oranje licht is in het leven geroepen ivm met de vele kijkers bij incidenten. Volgens de geleerde zou het oranje minder opvallen.


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #785 Gepost op: 22 februari 2010, 22:16:58
Bij het verkeerstechnisch begeleiden van bijzondere transporten wordt altijd blauw gebruikt en is binnen alle wettelijke kaders gekaderd.
Bij dit soort begeleiding is er namelijk altijd sprake van een verhoogt risico vandaar het gebruik van blauw licht.

Merci!
Ik ben dan trouwens wel benieuwd waar dat beschreven staat. Ik vermoed zelf dat het onder deze bepaling uit de brancherichtlijn OGS Politie valt:

"Zeer bijzondere (en met name operationele) omstandigheden kunnen er ook toe leiden dat besloten moet worden om de grenzen van brancherichtlijn te overschrijden, ook indien geen gebruik wordt gemaakt van de bijzondere signalen. Hiertoe kunnen operationele commandanten (al dan niet via de meldkamer) opdracht geven. Hierbij wordt met name gedacht aan arrestatieteams, observatieteams en de eenheden belast met persoonsbeveiliging."

De KMar zal er een eigen richtlijn op na houden, maar staat vast een vergelijkbare bepaling.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Roy009147

  • BOA, OvD-Bz
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 252
Reactie #786 Gepost op: 23 februari 2010, 12:13:34
De grote witte spiegel zoals op bovenstaande foto is niet Yamaha-origineel.

Op de motorbeurs stond toch wel een FJR bij de stand van Yamaha met deze grote spiegels. Tenminste, aan de voorkant lijken het grote spiegels, maar bij nader bestuderen zitten er in deze grote "houders" kleinere spiegels.
Servo Per Amikeco


Tha-Nose

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 488
Reactie #787 Gepost op: 23 februari 2010, 12:38:51
Merci!
Ik ben dan trouwens wel benieuwd waar dat beschreven staat. Ik vermoed zelf dat het onder deze bepaling uit de brancherichtlijn OGS Politie valt:

"Zeer bijzondere (en met name operationele) omstandigheden kunnen er ook toe leiden dat besloten moet worden om de grenzen van brancherichtlijn te overschrijden, ook indien geen gebruik wordt gemaakt van de bijzondere signalen. Hiertoe kunnen operationele commandanten (al dan niet via de meldkamer) opdracht geven. Hierbij wordt met name gedacht aan arrestatieteams, observatieteams en de eenheden belast met persoonsbeveiliging."

De KMar zal er een eigen richtlijn op na houden, maar staat vast een vergelijkbare bepaling.
Onderstaande staat geschreven in een Defensie Publicatie:

DP 20-10
Ceremonieel & Protocol

Hoofdstuk 11

6. Ere-escorte; protocollair escorte;
Algemeen:
1º. De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties heeft, na overleg in het Kabinet, afgesproken dat hij zorg zal dragen voor de coördinatie van en de uniformiteit in verkeersescortes; zo is bepaald, dat alleen verzoeken om begeleiding in behandeling worden genomen indien er een dringende noodzaak kan worden aangegeven en alleen wanneer het in het kader van een zorgvuldige ambtsvervulling onvermijdelijk en geboden is.
2º. namens H.M. de Koningin kan een ere-escorte of protocollair escorte per motorrijwiel worden gegeven ter begeleiding en eerbewijs van vorstelijke personen en staatshoofden; de grootmeester van het Koninklijk Huis van H.M. de Koningin beoordeelt de criteria van inzet;
3º. bij officiële bezoeken aan de minister, de CDS of C-OPCO kan de minister een protocollair escorte bevelen;
4º. bij een verkeersescorte is sprake van gidsing en verkeerstechnische begeleiding:
(a) onder gidsing wordt verstaan: het zorgdragen voor het volgen van de juiste route; hierbij worden de normale verkeersregels in acht genomen en is er dus geen sprake van het voeren van optische en geluidssignalen noch het geven van aanwijzingen aan de te escorteren voertuigen en het overige verkeer;
(b) onder verkeerstechnische begeleiding* wordt verstaan: het zorgdragen voor een juiste en conform een tijdschema voorgeschreven verplaatsing; hierbij kunnen optische en geluidssignalen worden gevoerd en kunnen aanwijzingen worden gegeven aan de bestuurders van de te escorteren voertuigen en het overige verkeer;
*bij aanvraag zal worden getoetst of de te escorteren voertuigen voor verkeerstechnische begeleiding in aanmerking komen;


Bovenstaande zal in de praktijk neerkomen op het begeleiden van VIPS en andere koninklijke aangelegenheden.

Daarnaast zijn er nog een aantal interne richtlijnen die gelden met betrekking tot begeleiden van militaire transporten.


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #788 Gepost op: 23 februari 2010, 15:07:22
Dank voor je uitgebreide antwoord! :)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


r1200gs

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,275
Reactie #789 Gepost op: 27 februari 2010, 11:43:20
De branch richtlijn politie is zoals  hironder beschreven alleen voor de 25 regio's en het klpd.

3. Toepassingsbereik:
Onder ’politie’ wordt in de brancherichtlijn verstaan:
• de 25 regionale politiekorpsen
• het Korps landelijke politiediensten
De brancherichtlijn is van toepassing op bestuurders van politievoertuigen die in de uitoefening van hun functie, in opdracht van
de politiemeldkamer, toestemming hebben om gebruik te maken van optische en geluidssignalen.
Daarnaast moet de brancherichtlijn worden gezien als de maximaal toelaatbare grens voor het rijden met de algemene ontheffing
van de bepalingen van het RVV90.

De grans waarover wordt gesproken si de grens van 20 en 40 km/u. Echter hier kan ook weer van afgeweken worden allen zal op het moment dat de MK beslist dat het niet nodig is de toesteming tot overschrijding van de Branche richtlijn worden ingetrokken.

bekijk anders de volgende link www.tm-cs.nl/producten/.../npi-brancherichtlijnpdf.pdf.