Werkwijze en vaardigheden noodhulpteam Rode Kruis

Auteur Topic: Werkwijze en vaardigheden noodhulpteam Rode Kruis  (gelezen 13340 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #10 Gepost op: 6 november 2015, 10:53:03
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1382370 date=1446802779
Het Rode Kruis levert geen ambulancezorg. Zij leveren zorg aan de T3 slachtoffers. Niet aan mensen die ambulancezorg nodig hebben, die krijgen 'gewoon' zorg van de ambulancedienst/MMT.

Wat is zorg leveren aan T3 slachtoffers dan? Kopje koffie geven, klaverjassen, handje vasthouden en tranen afvegen?


Arno-BN

  • Eerste hulpverlener, NHT, RK Biker
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 515
  • Eerste hulpverlener, NHT, RK Biker
Reactie #11 Gepost op: 6 november 2015, 10:56:01
Ben je nu echt zo beperkt in je kennis? Weet je überhaupt wel wat een EHBO'er doet? Koffie en kaarten is in de opgeschaalde zorg per definitie geen onderdeel van de GGB. Ik raad je aan om eens met een CN of VM van het Rode Kruis te gaan praten  :)


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #12 Gepost op: 6 november 2015, 10:56:32
Citaat van: Oma link=msg=1382375 date=1446803583
Wat is zorg leveren aan T3 slachtoffers dan? Kopje koffie geven, klaverjassen, handje vasthouden en tranen afvegen?

Alles wat binnen EHBO valt, en ook inderdaad de opvang en verzorging valt hieronder.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #13 Gepost op: 6 november 2015, 10:58:42
Citaat van: Arno-BN link=msg=1382374 date=1446803576
Als je zo denkt zal in 2018 de premie 200 euro of hoger liggen. Een ambulance zal echt niet vervoeren als daar geen indicatie voor is en als er van 30 so's er 17-20 T3 zijn kunnen die prima door een ervaren en goed opgeleide EHBO'er geholpen worden. Hier zullen ze zelfs meer aandacht krijgen aangezien de T1 en T2 meer ALS aandacht nodig hebben. Wil je echt voor alle (on)zinnige meldingen een ambulance laten rijden? Dan hebben we sowieso in elke regio een ernstig tekort aan vervoerscapaciteit.

Ik heb het ook niet over vervoeren, de ambulancedienst in Nederland zal onder reguliere omstandigheden ook niet iedereen vervoeren, ze verlenen ook zorg ter plaatse waarna iemand zijn/haar weg weer kan vervolgen.

De meeste ongevalsslachtoffers waar de Nederlandse ambulancedienst voor moet uitrukken die wel naar de SEH worden gebracht vallen in de categorie T3, je moet niet doen alsof de meeste ongevalsslachtoffers (direct) levensbedreigend gewond zijn geraakt.


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #14 Gepost op: 6 november 2015, 11:01:10
Citaat van: Oma link=msg=1382381 date=1446803922
..............
De meeste ongevalsslachtoffers waar de Nederlandse ambulancedienst voor moet uitrukken die wel naar de SEH worden gebracht vallen in de categorie T3, je moet niet doen alsof de meeste ongevalsslachtoffers (direct) levensbedreigend gewond zijn geraakt.

Hoe kom je hierop? Een bron?
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #15 Gepost op: 6 november 2015, 11:02:57
Citaat van: Arno-BN link=msg=1382378 date=1446803761
Ben je nu echt zo beperkt in je kennis? Weet je überhaupt wel wat een EHBO'er doet? Koffie en kaarten is in de opgeschaalde zorg per definitie geen onderdeel van de GGB. Ik raad je aan om eens met een CN of VM van het Rode Kruis te gaan praten  :)

Als de zorg aan T3-slachtoffers wondverzorging, spalken van fracturen of bewaken van vitale functies is mag je inderdaad wel eens afvragen of het zo normaal is om bij 30 slachtoffers de zorgaanbieders te ontslaan van wettelijke plichten en deze taak over te hevelen naar de nationale EHBO-club.


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #16 Gepost op: 6 november 2015, 11:03:09
Citaat van: Arno-BN link=msg=1382378 date=1446803761
Ben je nu echt zo beperkt in je kennis? Weet je überhaupt wel wat een EHBO'er doet? Koffie en kaarten is in de opgeschaalde zorg per definitie geen onderdeel van de GGB. Ik raad je aan om eens met een CN of VM van het Rode Kruis te gaan praten  :)

Ik lees hier steeds dat het 'maar' gaat om T3 slachtoffers, zoals enkele professionals al hebben uitgelegd kan ook met een T3 slachtoffer behoorlijk wat mis zijn. Er is dan medische zorg nodig en ga je met je verbandtrommel en bloeddrukmeter niet ver komen. Zo heeft iedere patient recht op adequate pijnbestrijding, het is idioot dat er na een groot ongeval nog geen paracetamol vanaf kan omdat je naar het T3 centrum gedirigeerd bent...


Arno-BN

  • Eerste hulpverlener, NHT, RK Biker
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 515
  • Eerste hulpverlener, NHT, RK Biker
Reactie #17 Gepost op: 6 november 2015, 11:04:50
De primaire triage voor T3 is inderdaad lopen/niet lopend. Zodra je bij post 1 aankomt bij het noodhulpteam en er blijkt uit een snelle secundaire triage blijkt dat er ALS zorg nodig is, dan wordt de persoon direct verwezen naar de professionals.
Citaat van: -Joost- link=msg=1382384 date=1446804189
Ik lees hier steeds dat het 'maar' gaat om T3 slachtoffers
Dat zul je mij niet snel horen zeggen. Juist de T3 groep is nu een onderkende groep die vanaf januari de aandacht krijgt die ze jaren niet gehad hebben.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #18 Gepost op: 6 november 2015, 11:06:07
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1382382 date=1446804070
Hoe kom je hierop? Een bron?

Ongeveer 17 jaar gewerkt in twee grote Nederlandse academische ziekenhuizen/landelijke traumacentra.


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #19 Gepost op: 6 november 2015, 11:11:48
Citaat van: Arno-BN link=msg=1382385 date=1446804290
De primaire triage voor T3 is inderdaad lopen/niet lopend. Zodra je bij post 1 aankomt bij het noodhulpteam en er blijkt uit een snelle secundaire triage blijkt dat er ALS zorg nodig is, dan wordt de persoon direct verwezen naar de professionals.Dat zul je mij niet snel horen zeggen. Juist de T3 groep is nu een onderkende groep die vanaf januari de aandacht krijgt die ze jaren niet gehad hebben.

Ik heb onlangs het NHT instructieboekje eens door zitten bladeren maar er staat vooral veel in over ABCD en RTS. Dan ga je dus nog steeds compleet voorbij aan de zorg die ABCD stabiele T3 patienten nodig hebben.