Werkwijze en vaardigheden noodhulpteam Rode Kruis

Auteur Topic: Werkwijze en vaardigheden noodhulpteam Rode Kruis  (gelezen 13220 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #50 Gepost op: 6 november 2015, 13:08:07
Citaat van: RAdeR link=msg=1382436 date=1446810887
Ja, met de vaardigheden die je als NHT daarvoor krijgt aangeleerd wel. Het model gaat er in ieder geval vanuit dat de zorgprofessional die zorg na triage uit handen geeft.
Overigens zal na de primaire triage van 20 sec. in het veld de secundaire triage door de zorgprofessional meer tijd in beslag nemen is mijn verwachting. Pas daarna komt het NHT in beeld.

Het klopt ook dat men in het oude "sigma"-systeem de T3 opvang deed samen met een MMT-arts. Klopt het ook dat er wat weerstand was ontstaan waardoor het er op neer kwam dat niet overal in Nederland het MMT van plan was om met EHBO-ers in een tentje te gaan zitten?

Als bovenstaande juist is komt dit op mij over als een noodgedwongen constructie bedacht achter bureau.


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #51 Gepost op: 6 november 2015, 13:09:55
Citaat van: Oma link=msg=1382438 date=1446811203
Dan heb je nog tijd om verder na te denken over dit onderwerp

Men heeft al een tijdje nodig gehad om te bedenken wat er nu voorbereid wordt.  ;)
Ik verwacht niet dat in de tijd tot 2016 er hele grote veranderingen zullen komen.
Ongetwijfeld zullen uit oefeningen en inzetten verbeterpunten naar voren komen.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #52 Gepost op: 6 november 2015, 13:10:49
Citaat van: RAdeR link=msg=1382439 date=1446811274
Ik zie geen tegenspraak. Ik heb het over de verantwoordelijkheid gehad. Dat het NHT alvast wat parameters noteert die de zorgprofessional kan gebruiken voor zijn triage en die ook de volgorde van de wachtrij bepalen, wil nog niet zeggen dat ze ook verantwoordelijk zijn.

Ik begrijp dit ook niet helemaal; ik kan uiteraard niet spreken voor Nederlandse MMT artsen maar ik zou niet weten welke parameters iemand van Rode Kruis kan noteren die ik nodig zou moeten hebben bij triage.


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #53 Gepost op: 6 november 2015, 13:12:08
Citaat van: Oma link=msg=1382442 date=1446811687
Het klopt ook dat men in het oude "sigma"-systeem de T3 opvang deed samen met een MMT-arts. Klopt het ook dat er wat weerstand was ontstaan waardoor het er op neer kwam dat niet overal in Nederland het MMT van plan was om met EHBO-ers in een tentje te gaan zitten?

Als bovenstaande juist is komt dit op mij over als een noodgedwongen constructie bedacht achter bureau.

Nee, sigma was/is bedoeld als ondersteuning van ambulancedienst voor T1 en T2 en beslist niet voor T3!
Voor T3 was tot nu toe weinig geen aandacht. Die worden zo vlug mogelijk het rampterrein afgestuurd naar ziekenhuis of huisarts. Dat is de winst van het nieuwe model.



Citaat van: Oma link=msg=1382444 date=1446811849
Ik begrijp dit ook niet helemaal; ik kan uiteraard niet spreken voor Nederlandse MMT artsen maar ik zou niet weten welke parameters iemand van Rode Kruis kan noteren die ik nodig zou moeten hebben bij triage.

Zoals Golly schrijft gaat het NHT de RTS monitoren / registreren voor prioritering van triage en monitoring. Daar kun gebruik van maken bij triage. Hoeft niet natuurlijk.


petre

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 314
Reactie #54 Gepost op: 6 november 2015, 13:20:21
T3-slachtoffers worden bij binnenkomst op de T3 locatie geprioriteerd, zodat slachtoffers waarvan een NHT-lid meent dat die er erger aan toe is eerder bij de secundaire triage wordt aangeboden. In principe gaan alle T3-slachtoffers door de secundaire triage, voor ze verder behandeld worden. Hetzij door ambulance (T1/T2), hetzij door EHBO'ers/NHT-leden, hetzij een verwijzing naar huisarts oid.

De zorgprofessional die de secundaire triage doet, kiest dus de vervolgstap voor dat slachtoffer en is verantwoordelijk voor zijn/haar eigen triage. In elke regio kunnen er andere afspraken gemaakt worden over wie die zorgprofessional is: Ambulancebemanning, huisartsen of MMT-artsen. Die hebben dus altijd een eigen verantwoordelijkheid over alle slachtoffers die ze zien en het zorgen voor passende vervolghulp.

Die eerste prioritering is bedoeld om snel te kunnen signaleren of er niet toch een lopend slachtoffer tussen zit dat snel aandacht van een zorgprofessional nodig heeft. Het is geen triage. Bij die RTS-score wordt bijvoorbeeld ook geen enkele rekening gehouden met een hoog energetisch trauma, je kunt dan alsnog een slachtoffer wel eerder aanbieden bij de zorgprofessional om die de triage te laten doen en de bijzonderheid HET te melden.

Op papier klinkt het allemaal goed doordacht, maar de eerste oefeningen tonen al aan dat de rollen van de taakverantwoordelijken soms nog te onduidelijk zijn om efficiënt volgens dit proces te werken. Ik ben benieuwd naar de eerste inzetten en de evaluaties en aanpassingen daarna.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #55 Gepost op: 6 november 2015, 13:20:52
Citaat van: RAdeR link=msg=1382441 date=1446811555
Bij grote aantallen slachtoffers zullen sowieso direct meerdere eenheden gealarmeerd worden.
De toevallig passerende EHBO-er heeft in het GGB model zeker bij de 'eerste aanval' een rol. Daar zullen hulpdiensten bij een dergelijk scenario zeker gebruik van maken.
Verder vind ik het een goed idee. Er zullen nog wel een aantal praktische zaken geregeld moeten worden. Maar daar komen we wel uit.

Ik geef het alleen maar mee als tip omdat ik van mening ben dat iedere hulpverlener hier heel goed over moet nadenken. Wij hebben er ook nog geen goede oplossing voor maar we willen het bespreekbaar maken zodat iedereen bij politie, brandweer, ambulancedienst en het rode kruis kan nadenken over dit vraagstuk. Wij geloven er niet in dat je de beste oplossingen bedenkt achter bureau of dat je dat alleen maar mag als je baas of chef bent.

Momenteel gebruiken we een whatsapp groep voor "mass casualty attacks". In deze groepen zitten erg veel vrijwilligers van het nationale rode kruis. Het zijn allemaal leken met een EHBO-diploma. Zij hebben allemaal geleerd het tourniquet te gebruiken.

De gedachte is dat bij een bomaanslag de meldkamer groot alarm maakt voor ambulancedienst en direct daarna deze whatsapp-brigade een bericht stuurt. Wij hopen dan dat iedereen die snel op deze locatie kan zijn komt helpen.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #56 Gepost op: 6 november 2015, 13:27:23
Citaat van: RAdeR link=msg=1382446 date=1446811928
Nee, sigma was/is bedoeld als ondersteuning van ambulancedienst voor T1 en T2 en beslist niet voor T3!
Voor T3 was tot nu toe weinig geen aandacht. Die worden zo vlug mogelijk het rampterrein afgestuurd naar ziekenhuis of huisarts. Dat is de winst van het nieuwe model.

Wat is precies de winst? T3 heeft per definitie medisch zorg nodig. De winst is dat ze langer tijd in tentje mogen zitten met de EHBO en geen medische zorg (bijv. adequate pijnbestrijding) krijgen, voor ze medische zorg ontvangen van huisarts of op de SEH?

Wij hebben voor grootschalige ongevallen een soortgelijk systeem, echter komen er dan eerste lijns-huisartsen en tweede lijns-huisartsen (in dienst van ambulancedienst) + evt. assistent-chirurgen en EM Physicians in opleiding naar de T3-opvanglocatie. In de mass casualty containers bij onze ambulancedienst zitten ook cat-3 kisten (boordevol hechtsetjes, wondtoiletsetjes, verbandmiddelen en medicatie o.a. voor pijnbestrijding). Het zegt ook dat een groot deel van de T3 slachtoffers nooit terecht komt op de huisartsenposten of de SEH omdat ze huiswaarts worden gezonden vanuit de T3-post.


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #57 Gepost op: 6 november 2015, 13:33:29
Citaat van: petre link=msg=1382449 date=1446812421
...

 In elke regio kunnen er andere afspraken gemaakt worden over wie die zorgprofessional is: Ambulancebemanning, huisartsen of MMT-artsen. Die hebben dus altijd een eigen verantwoordelijkheid over alle slachtoffers die ze zien en het zorgen voor passende vervolghulp.

...


Ook bijzonder dat dit per regio kan verschillen in dit hele grote Nederland. De expertise van een MMT-arts en huisarts zijn toch heel verschillend.

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


Red Cross Medic

  • Rode kruiser - Dienst medische hulpverlening - Verzorgende IG Defensie - Ambulance chauffeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,176
  • Waar andere een stap terug doen, stap ik vooruit.
    • Nieuws uit het noorden
Reactie #58 Gepost op: 6 november 2015, 13:41:39
Maargoed dat in oma's werkomgeving met 30 slachtoffers met twee vingers in de neus word gehandeld is inmiddels duidelijk.
In Nederland is dit echter op veel locaties een grote opgave om de incidentlocatie in een zeer korte tijd te bereiken, met goed opgeleid personeel, om alle slachtoffers te voorzien van hulpverleners. Ik weet dat we in het noorden al moeite hebben om een tiental ambulances naast elkaar te krijgen in het golden hour.

Je zult dan zien dat een mee gealarmeerd NHT veel eerder ter plaatse kan zijn dan verscheidene ambulances die vanuit buurtposten moeten komen. Waarbij ik wel gelijk een opmerking wil maken over de zeer weinig ter beschikking gestelde voertuigen door het rode kruis. Als je snellere inzet wenst, en vervolgens met minder voertuigen de dekking waarborgt ben je in mijn ogen scheef bezig.
Rode kruiser | Dienst medische hulpverlening | Defensie - Verzorgende IG | Chauffeur noodhulpteam | Defensie Ambulance chauffeur | Noordernieuws.nl Ge


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #59 Gepost op: 6 november 2015, 13:46:28
Citaat van: Red Cross Medic link=msg=1382456 date=1446813699
Maargoed dat in oma's werkomgeving met 30 slachtoffers met twee vingers in de neus word gehandeld is inmiddels duidelijk.
In Nederland is dit echter op veel locaties een grote opgave om de incidentlocatie in een zeer korte tijd te bereiken, met goed opgeleid personeel, om alle slachtoffers te voorzien van hulpverleners. Ik weet dat we in het noorden al moeite hebben om een tiental ambulances naast elkaar te krijgen in het golden hour.

Je zult dan zien dat een mee gealarmeerd NHT veel eerder ter plaatse kan zijn dan verscheidene ambulances die vanuit buurtposten moeten komen. Waarbij ik wel gelijk een opmerking wil maken over de zeer weinig ter beschikking gestelde voertuigen door het rode kruis. Als je snellere inzet wenst, en vervolgens met minder voertuigen de dekking waarborgt ben je in mijn ogen scheef bezig.

De interessante vraag is vervolgens waarom in heel veel landen om ons heen 30 slachtoffers geen probleem zijn en er in Nederland regio's zijn waarbij de centralist "stress" krijgt als hij binnen een kwartier drie inzetten heeft met minimaal 3 ambulances en een MMT.

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.