Optische signalen op scooter #nt

Auteur Topic: Optische signalen op scooter #nt  (gelezen 4588 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Marcel010Vlaardingen

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 4
Gepost op: 28 januari 2016, 00:02:47
Hoi iedereen,

Ik zat me af te vragen of het toegestaan is
Om blauwe of groene stroboscoop verlichting op me
Scooter te mogen zetten ?

Dit met het idee bij een Reanimatie melding via hartveilig wonen voor de ambulace de locatie waar een slachtoffer zich bevindt sneller
zichtbaar te kunnen maken,
De vraag mag dit of zijn daar speciale uitzonderingen / regels voor ?




Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #1 Gepost op: 28 januari 2016, 00:14:09
Blauw mag zowiezo niet. En volgens mij zijn er eisen aan je verlichting van je scooter, die eisen zijn weer afhankelijk van hoe nieuw/oud de scooter is. Maar over het algemeen: witgele lamp naar voren, rode lamp naar achteren (evt. remlicht) en oranje richtingaanwijzers.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #2 Gepost op: 28 januari 2016, 00:36:38
Oranje, groene, blauwe of enig andere kleur signaalverlichting is niet toegestaan op een scooter. Er is simpelweg niet in voorzien in wet- en regelgeving, ook niet voor hulpdiensten.

Het is goed dat je je wilt inzetten voor een belangrijk doel maar het kan nooit de bedoeling zijn dat je zelf enige signaalverlichting gaat voeren. Hartveilig benadrukt zelf ook dat je altijd de gewone verkeersregels moet volgen!
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #3 Gepost op: 28 januari 2016, 00:41:19
Citaat van: Marcel010Vlaardingen link=msg=1402423 date=1453935767
Dit met het idee bij een Reanimatie melding via hartveilig wonen voor de ambulace de locatie waar een slachtoffer zich bevindt sneller
zichtbaar te kunnen maken,
Er reageren waarschijnlijk wel meer burgers op de melding, en de kans is ook aanwezig dat er andere hulpdiensten ter plaatse komen. Er is vast wel een vrijwilliger te vinden die op de straat wil gaan staan zwaaien om de ambu op te vangen.

En daarnaast zit er ook nog een navigatie in de ambulance, en weten ze het adres zelf vaak ook wel te vinden. ;)
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Azijnzeikerd

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 327
Reactie #4 Gepost op: 28 januari 2016, 18:02:00
Citaat van: Red link=msg=1402431 date=1453938079
En daarnaast zit er ook nog een navigatie in de ambulance, en weten ze het adres zelf vaak ook wel te vinden. ;)

Nou, het is vaak wel handig dat er iemand je staat op te vangen. Vooral in buitengebied, donker, bosschages, grote tuinen, afgelegen huizen enzovoort.

Overigens kan de topicstarter ook gewoon de alarmverlichting van z'n scooter aanzetten, ter indicatie. Dat is meer dan genoeg.


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,586
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #5 Gepost op: 29 januari 2016, 15:07:55
Het antwoord is inderdaad al gegeven NEE dat mag niet.

Voor Azijnzeikerd de meeste zo niet alle brom- en snorscooters hebben geen knop om de alarmverlichting aan te zetten.
Je kan maar 1 richtingaanwijzer tegelijk aan doen.
Alarmverlichting hebben in principe alleen motoren als je naar tweewielerige motorvoertuigen gaat kijken.

Wat wel handig en verstandig is zeker in de buitengebieden is om een Geel Veiligheidshesje aan te trekken en eventueel een zaklamp om de aandacht mee te trekken voor naderende hulpdiensten die onderweg naar het incident zijn zodat ze je van veraf al zien staan.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,996
  • And as always, have nice day!
Reactie #6 Gepost op: 29 januari 2016, 15:15:22


Voor een paar euro te koop bij de action. Meteen klaar.
Hobby Bobby eenheid Den Haag


DaMook

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 822
  • BHV'er
Reactie #7 Gepost op: 30 januari 2016, 02:52:42
Citaat van: enrico1972 link=msg=1402795 date=1454076475
Voor Azijnzeikerd de meeste zo niet alle brom- en snorscooters hebben geen knop om de alarmverlichting aan te zetten.
Je kan maar 1 richtingaanwijzer tegelijk aan doen.
Alarmverlichting hebben in principe alleen motoren als je naar tweewielerige motorvoertuigen gaat kijken.

Mijn scooter had dat wel, maar dat is al zolang geleden en ik denk dat dat via mijn alarmsysteem werkte.

Maarja mijn scooter reed ook 115 en had verlichting eronder en had daadwerkelijk ook nog amber flitsers erin. Goede ouwe tijd toen het me nog niets kon schelen of iets wel of niet mocht (16/17 jaar oud) ::)  98uiye .

Vind het al heel wat dat Marcel het hier komt vragen ;) . Maar om ook nog even op hem te reageren, vergeet blauw en groen, daar krijg je sowieso problemen mee. Als je er al flitsers in wil, verwerk dan oranje in je richting aanwijzers en gebruik deze ook alleen in de situaties die je nu beschrijft, denk dat je er dan weinig problemen mee krijgt, al zullen sommige agenten hier me nu wel tegen gaan spreken.
Live for today, cause yesterday is gone and tomorrow may never come. (Ducky, NCIS) I'll grow old with her, just from a far. (Harold, POI)


DaMook

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 822
  • BHV'er
Reactie #8 Gepost op: 30 januari 2016, 02:53:41
Citaat van: kaasje link=msg=1402798 date=1454076922


Voor een paar euro te koop bij de action. Meteen klaar.
Misschien nog wel de beste oplossing, gewoon 1 of een paar in de buddyseat :) .
Live for today, cause yesterday is gone and tomorrow may never come. (Ducky, NCIS) I'll grow old with her, just from a far. (Harold, POI)


Oscar

  • Boa Domein I en II
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 202
Reactie #9 Gepost op: 1 februari 2016, 19:39:50
Ik heb in de diensttas van mijn mountainbike ook twee van deze "flairs" zitten.
In het donker ideaal als waarschuwingsverlichting op mijn stilstaande bike.