Wat voor hulpverlening?

Auteur Topic: Wat voor hulpverlening?  (gelezen 2281 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

kev85

  • BHV'er
  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 4
Gepost op: 28 januari 2016, 20:36:54
Beste hulpverleners,

ik ben nieuw op dit forum en zoals ik in mijn voorsteltopic al heb verteld heb ik de afgelopen weken de cursus BHV gevolgd. Ik heb altijd al graag mensen geholpen waar ik kon en deze cursus heeft bij mij meer interesse opgewekt om meer te gaan doen met hulpverlening als vrijwilliger. Niet alleen omdat ik het leuk vind om mensen te helpen, maar ook om extra kennis op te doen en te zorgen dat mijn kennis niet verwaterd als ik er niet heel veel mee bezig ben.
 Nu twijfel ik alleen wat ik precies wil gaan doen en waar. Ik heb namelijk 2 interesses. Ten eerste heb ik gedacht aan EHBO'er. Daarbij twijfel ik echter tussen het Rode Kruis of een plaatselijke EHBO vereniging. Wat zijn de voor en nadelen van de verschillende organisaties en waar zou jullie voorkeur naar uit gaan?
 Waar ik echter ook wel interesse in zou hebben is de vrijwillige brandweer. Hierbij doe je (denk ik) nog veel meer kennis op. Echter zie je natuurlijk ook veel ernstigere letsels en gaat er veel meer tijd in zitten, welke ik er natuurlijk wel graag in zou steken. Maar al met al vind ik het best een lastige keuze wat ik nu uiteindelijk moet kiezen, wellicht kunnen jullie me een beetje op weg helpen met de voors en tegens?
 
Alvast hartelijk bedankt,

Kevin




helm

  • Gast
Reactie #1 Gepost op: 28 januari 2016, 21:32:23
Brandweer. Professioneel, mooi en veelzijdig werk.


Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #2 Gepost op: 29 januari 2016, 12:59:10
Beste Kevin,

Eerste hulp verlener (EHBO-er) is heel iets anders als brandweerman zijn. Het ligt er maar net aan wat je interessanter vindt.

Als EHBO-er verleen je eerste hulp op straat, en kun je evenementenhulpverlener worden bij een ehbo vereniging, rode kruis afdeling en/of een commerciële evenementenorganisatie. Op evenementen lever je ook professionele hulp en het werk is veelzijdig en uitdagend. Dit kan zowel vrijwillig als betaald (vergoeding).

Als brandweerman ben je volgens mij veel meer bezig met technische hulpverlening en niet "medische" hulpvragen.
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis


kev85

  • BHV'er
  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 4
Reactie #3 Gepost op: 29 januari 2016, 17:45:46
Bedankt voor jullie antwoorden. Zelf heb ik er nog goed over nagedacht. Ik ga denk ik toch in eerste instantie voor de vrijwillige brandweer. De kennis en ervaring die je daar op doet in de verschillende facetten van de opleiding en het werk lijken me zeer interessant en nuttig. Het werk is natuurlijk erg zwaar, maar dat zie ik meer als een uitdaging dan een reden om het niet te doen. Maar de kennis die je bij de brandweer op doet lijkt me zo breed dat het me ook meer zal ondersteunen in mijn BHV functie, gezien je als EHBO'er weinig kennis zal opdoen als het om evacuatie bij bijvoorbeeld een brandalarm gaat, terwijl er bij de brandweer altijd een stukje EHBO komt kijken, evenals mentale ondersteuning van slachtoffers, zo ver als mogelijk.
 Ik kijk zeker niet licht tegen het werk van EHBO'ers aan, zij hebben zeer veel kennis van wat ze doen, maar de uitdaging die bij de brandweer ligt, trekt me toch net wat meer. Mocht ik niet door de screening komen dan kan ik alsnog voor EHBO kiezen en daar mijn kennis en ervaringen opdoen en mijn steentje bijdragen.


remung

  • Hoogteredding, Rode kruis, Evenementenhulpverlening
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 94
Reactie #4 Gepost op: 2 februari 2016, 00:55:32
Kev, ik zie dat je in Helmond woont, is het misschien een idee om een bij de plaatselijke EHBO/RK vereniging aan te kloppen en te vragen om een dagje te mogen kijken/meelopen. Of dit nu in de vorm van een les of evenement (stagiair/derde man) is.

Ditzelfde kun je ook bij de lokale (vrijwillige) brandweerpost doen, een keertje meelopen op een oefen avond en de sfeer eens proeven.

Ik ben bij beide van jou interesse betrokken en ik zeg eerlijk. Ik zou niet kunnen kiezen, het is beide heel goed te combineren. Mits je oefen/les avonden niet op dezelfde dag vallen.

Ga bij beide eens een keertje kijken en praten, en dan kun je vanzelf een beslissing maken. Het is beide een heel andere hobby. Maar wel beide fantastisch om te doen!

Veel succes met het maken van je keuzes en hou ons op de hoogte! Verdere vragen mag je altijd stellen ;)
Rode Kruis afdeling Roermond e.o. EHBO + AED + EHBDu +  ZHKH EH1 + EH2 + NHTbasis (I.o.) Brandwacht industrieel IRATA lvl 2 + Height rescue


kev85

  • BHV'er
  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 4
Reactie #5 Gepost op: 10 februari 2016, 20:38:14
Bedankt voor je reactie Remung,

ik heb inmiddels een mailtje gestuurd naar de Vrijwillige Brandweer over mijn interesse om hierin deel te nemen. Ik heb een reactie terug gehad van de veiligheidsregio dat het mailtje doorgestuurd is naar de persoon die hierover gaat en ben dus erg benieuwd naar een reactie hierop. Mocht dit niets worden dan ga ik zeker eens kijken bij een plaatselijke EHBO-vereniging, maar mijn grootste interesse gaat vooralsnog uit naar de Brandweer :) Als ik nog vragen heb zal ik zeker niet schromen om die te stellen hoor, bedankt alvast!