Introductie F-ABC schema

Auteur Topic: Introductie F-ABC schema  (gelezen 6629 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

helm

  • Gast
Gepost op: 3 februari 2016, 14:47:12
http://www.nedcert.nl/bhv-blog/introductie-f-abc-schema/

Citaat
Hulp verlenen aan een slachtoffer vraagt om een gestructureerde aanpak. Per 1 januari 2016 heeft NedCert het F-ABC schema in de BHV en EHBO lesstof geïntroduceerd.
Het belangrijkste van de hulpverlening bij slachtoffers is dat de hulpverlener snel levensbedreigende wonden kan herkennen en behandelen. Hierbij helpt het F-ABC schema.

Fatale wonden eerst!

Er zijn 2 soorten wonden waarbij onmiddellijk hulp vereist is:

ernstig bloedende wonden;
steek- of schotwonden in de borststreek.

Ernstig bloedende wonden
De bloedende wonden moeten gestelpt worden door directe druk op de wond of door een wonddrukverband aan te leggen.
Als dat niet helpt, dan een tourniquet aanleggen.
Als dat niet kan, dan de bloeding stelpen met hemostatisch gaas.

Steek- of schotwonden in de borststreek
De steek- of schotwonden in de borststreek moeten worden afgeplakt met een chestseal zoals de ACS ventielpleister.

Het moet de hulpverlener lukken om binnen 1 minuut deze wonden te verzorgen.

ABC

Nadat de fatale wonden verzorgd zijn, gaat de hulpverlener zorgen voor een vrije ademweg en de ademhaling en bloedsomloop beoordelen en zo nodig ondersteunen.




oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #1 Gepost op: 4 februari 2016, 08:22:58
Goed werk!

Geen idee of BHV-ers ook triage moeten doen bij grootschalige ongevallen. Het F-ABC schema kan zo in een triage-algoritme.

Sort, Assess, Lifesaving interventions, Treatment/Transport (SALT)



5002

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 97
Reactie #2 Gepost op: 4 februari 2016, 09:27:55
Dus ZHKH.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #3 Gepost op: 4 februari 2016, 09:37:51
Ik denk dat de gemiddelde BHV'er of EHBO'er helemaal niet in staat is die triage uit te voeren. Hoe simpel het rijtje ook is.
Je leert in een cursus van 2 dagen helemaal niet nadenken over die laatste vraag bijvoorbeeld, of het slachtoffer het zal overleven of niet.
Sowieso zijn situaties met meerdere slachtoffers zeer uitzonderlijk in dergelijke trainingen. (LOTUS slachtoffers zijn veel te duur ;-) )


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #4 Gepost op: 4 februari 2016, 09:45:49
Zo heb ik het cABC en het vlABC al voorbij zien komen. Nu weer het fABC. Het wordt er niet makkelijker op. Voorlopig houd ik het maar op ABC*) en alle andere uitzonderingen voor mijn GBV.

Zou er werkelijk een hulpverlener (professional of leek) zijn die bij een fatale bloeding eerst mondinspectie gaat doen?


*) Als je al als leek ABC gaat doen, maar dat is een hele andere discussie


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #5 Gepost op: 4 februari 2016, 09:57:00
zijn fABC en cABC niet gewoon het zelfde waarbij het f staat voor fatal en de c voor catastrofal, maar ze de zelfde letsels bedoelen?
Wel vind ik de c dan duidelijker dan de f, want een probleem in de andere letters (ABCDE) kan net zo goed fataal worden.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #6 Gepost op: 4 februari 2016, 10:15:00
Citaat van: 5002 link=msg=1403977 date=1454574475
Dus ZHKH.

Wat is ZHKH?


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #7 Gepost op: 4 februari 2016, 10:16:01
Citaat van: ir. Auditor link=msg=1403978 date=1454575071
Ik denk dat de gemiddelde BHV'er of EHBO'er helemaal niet in staat is die triage uit te voeren. Hoe simpel het rijtje ook is.
Je leert in een cursus van 2 dagen helemaal niet nadenken over die laatste vraag bijvoorbeeld, of het slachtoffer het zal overleven of niet.
Sowieso zijn situaties met meerdere slachtoffers zeer uitzonderlijk in dergelijke trainingen. (LOTUS slachtoffers zijn veel te duur ;-) )

Waarom moet je het oefenen en trainen met LOTUS slachtoffers?


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #8 Gepost op: 4 februari 2016, 10:19:44
Citaat van: RAdeR link=msg=1403980 date=1454575549
Zo heb ik het cABC en het vlABC al voorbij zien komen. Nu weer het fABC. Het wordt er niet makkelijker op. Voorlopig houd ik het maar op ABC*) en alle andere uitzonderingen voor mijn GBV.

Zou er werkelijk een hulpverlener (professional of leek) zijn die bij een fatale bloeding eerst mondinspectie gaat doen?

Het zijn allemaal afkortingen voor hetzelfde systeem.

Bij een catastrofale bloeding leg je direct een tourniquet aan, je opent ook de ademweg voor je naar het volgende slachtoffer hobbelt.


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #9 Gepost op: 4 februari 2016, 10:23:05
Citaat van: oma link=msg=1403989 date=1454577300
Wat is ZHKH?

Zefhulp Kammeradenhulp afkomstig uit defensie
http://www.41dko.nl/index.php?id=18