Ik ben rustig.. ik snap alleen jullie niet.
'Jullie' gaan de theorie toepassing een op ad-hoc situatie, wat dus niet realistisch is.
Heel interessant dat dit getoetst wordt, zal het een volgende keer dan anders zijn... ? Ik denk het niet.
Om toch nog even over Art.7 door te gaan, de wet is hierin volgens mij toch wel duidelijk.
Art 7 stelt:
1.1. Degene die betrokken is bij een verkeersongeval
De formulering ‘degene die betrokken is bij een verkeersongeval’ duidt op bestuurders en andere verkeersdeelnemers, zoals voetgangers en ruiters,1 die betrokken zijn bij het verkeersongeval. Ook degene die geen bestuurder of (actieve) verkeersdeelnemer is, kan aangemerkt worden als ‘betrokkene’ in de zin van art. 7 WVW 1994.2 De strekking van dit wetsartikel is immers dat zoveel mogelijk wordt bevorderd dat degene aan wie door een ongeval schade is toegebracht, kan beschikken over de voor de civielrechtelijke afwikkeling van de schade benodigde gegevens van de veroorzaker van de schade.
Ik doelde dus op:
"Ook degene die geen bestuurder of (actieve) verkeersdeelnemer is, kan aangemerkt worden als ‘betrokkene’ in de zin van art. 7 WVW 1994"
Bron:
http://wetten.overheid.nl/BWBR0031384/geldigheidsdatum_21-01-2014Wordt namelijk nog interessanter wat t onder punt 1.1 staat. (Punt a t/ d)
"Ook in een arrest van het Hof Den Bosch7 ziet het Hof, gelet op de omstandigheden van het geval, onvoldoende aanknopingspunten om de verdachte ( in casu de passagier en tevens echtgenote van de bestuurder die de plaats van het ongeval verliet) aan te merken als betrokkene in de zin van artikel 7 WVW 1994.
Volgens het Hof in dit arrest zou die betrokkenheid van de passagier wellicht anders hebben gelegen zodra sprake is van een of meer van de volgende situaties waarbij de passagier
a. aanwijzingen met betrekking tot het rijden aan de bestuurder geeft;
b. op andere wijze zich bemoeit met het rijden van de auto;
c. voordat de bestuurder wegreed na het ongeval met de bestuurder heeft besproken dat hij en/of zij zouden weggaan zonder de gegevens in de zin van artikel 7 WVW1994 te verstrekken;
d. op andere wijze de bestuurder heeft gestimuleerd om weg te rijden.
Het is van belang dat de politie in het geval van een mogelijke betrokkenheid van een passagier in het proces-verbaal aan een of meer van deze omstandigheden specifiek aandacht besteed, tenminste wanneer daar voor aanwijzingen zijn."
Ik denk nog steeds dat jullie erg zwart-wit denken, zonder verder onderzoek wat er precies aan de hand is.
Waarom rent de bestuurder niet weg en bijrijder wel.. heeft die de bestuurder misschien gedwongen of aangezet.