Inhoud en inrichting traumakamer

Auteur Topic: Inhoud en inrichting traumakamer  (gelezen 6459 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

SEH pleeg

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 28
  • Spoedeisende Hulp is top !
    • Spoedeisende Hulp
Gepost op: 10 mei 2003, 01:05:49
Ik zou graag een ideale traumakamer/crashroom willen samenstellen. Dit in het kader van het inrichten hiervan in het nog te bouwen nieuwe ziekenhuis.
Het gaat hierbij puur om de inhoud.
Zelf heb ik al bedacht:
- defibrillator
- monitor (combi tussen groter scherm en transportmonitor en gekoppeld aan een centraal scherm) met mogelijkheid voor ecg (bij voorkeur 12 afleidingen), temp, tensie, saturatie, co2, mogelijkheid voor invasieve drukmeting misschien.
- ECG apparaat
- rontgenapparatuur
- rontgendoorlaatbare brancard
- echo apparaat
- spuitpomp, volumetrische pomp, met mogelijkheid van geven van warm infuus (level one, bijv.)
- Infuuskar tbv prikken
- verbandmaterialen
- materialen tbv plaatsen thoraxdrain
- materialen tbv diagnostische peritoneaal lavage
- materialen tbv reanimatie, intubatie, beademing (oxylog, zuurstof, zuigsysteem, reanimatiekar voor volwassenen en kind, intubatiebestek, tubes, botnaalden, )
- diverse infuusvloeistoffen
- diverse medicatie
- materialen tbv blaascatheterisatie
- warmtelamp
- ok lamp
- materialen tbv hechten
- compressor tbv sprayen medicatie
- makkelijk te openen kasten
- kinderreanimatie tafel?
- digitaal rontgensysteem met monitor
-
-

Ik weet dat ik nog verre van volledig ben en hoop dat jullie met suggesties de lijst willen aanvullen.
Misschien weet ook iemand of er richtlijnen hiervoor bestaan of dat er wat op internet over te vinden is.
Bijvoorbeeld de grootte van de crashroom, oid

Alvast bedankt.


Spoedeisende Hulp Verpleegkundige Vlaardingen http://www.spoedeisendehulp.startkabel.nl


Jos Kaldenhoven

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 313
  • How can I help you?
    • Jos Kaldenhoven fotografie
Reactie #1 Gepost op: 12 mei 2003, 23:35:17
SEH pleeg,

Denk bij het inrichten van je traumakamer aan kindvriendelijkheid en aan de mogelijkheid dat er ouders/familieleden in de ruimte aanwezig kunnen zijn en blijven!

Jos


Jet

  • Gast
Reactie #2 Gepost op: 18 mei 2003, 20:19:20
Tip: Ga eens kijken en praten op SEH afdelingen van diverse ziekenhuizen die bekand staan als traumacentrum. Je kunt veel aan de weet komen over inrichting, spullen etc.
Suc6


Robert

  • Gast
Reactie #3 Gepost op: 18 mei 2003, 23:25:39
De Nederlandse vereninging van Traumatologie heeft een boekje waarin staat hoe de crashroom eruit dient te zien. In je lijst mis ik een Level I infuussyteem en specifiek de toepassing van het arterio veneuze rewarming systeem (Gentilello, Seatlle) voor onderkoelde patienten, zo ook een bekkenklem die bij een # een bloeding kan stelpen.
Voor het wat agressievere werk heb je een thoracotomieset en een laprotomieset nodig om, indien nodig te kunnen opereren op de SEH.
Voor patienten die weinig circulerend hb meer hebben zijn een paar zakjes 0 negatief bloed op voorraad erg handig.


harold

  • Gast
Reactie #4 Gepost op: 27 juli 2004, 14:46:55
Op de volgende link http://www.bouwcollege.nl/pdf/bm078.pdf vind je een heel interessant document over de bouw en inrichting van een spoedeisende hulp-afdeling, inclusief verschillende type kamers.

Praat ook eens met de unit-manager van het Medisch Centrum Haaglanden. Beide ziekenhuizen (Westeinde en Antoniushove) hebben kort geleden verbouwingen gehad op hun SEH-afdelingen. Op locatie Westeinde is er een nieuwe trauma-kamer bijgekomen (of is nog in aanbouw). Mogelijk kan je daar ideetjes opdoen.


Dirk van Oostveen

  • Gast
Reactie #5 Gepost op: 3 oktober 2004, 19:08:39
Met betrekking tot de rontgendoorlaatbare brancard wil ik je graag wijzen op de vervanger van de wervelplank voor intramuraal gebruik: ' Het Traumatras'.

Zie http://www.traumatras.nl

Dirk van Oostveen


harold

  • Gast
Reactie #6 Gepost op: 3 oktober 2004, 23:26:26
Een team van het OLVG (drukste SEH van Nederland) is pas geleden naar enkele ziekenhuizen in New York gaan kijken om ideeen op te doen over de bouw en inrichting van hun nieuwe SEH.