BH en AED

Auteur Topic: BH en AED  (gelezen 24557 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

aagje

  • Gast
Gepost op: 17 september 2005, 16:06:01
hoi
Mijn vraag is of je als je electroden gaat plaatsen bij een so je de BH gewoon kan laten zitten. De ambulance doet dit namelijk niet. :)




Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #1 Gepost op: 17 september 2005, 16:15:25
Vooral beugel bh's kunnen problemen veroorzaken, de stroom kan door de beugels geleid worden waardoor de stroom niet zoals bedoelt door het hart loopt.
Er schijnen gevallen bekend te zijn van BH's die hierdoor in brand zijn geraakt.
Toch maar even doorknippen dus.
(Tepel piercings mogen wel blijven zitten  ;D)
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


helm

  • Gast
Reactie #2 Gepost op: 17 september 2005, 17:16:47
Een BH geeft bij AED gebruik zelden problemen en kan veelal gewoon blijven zitten. De beugels in BHs zijn overigens van kunststof. De ambulancedienst knipt de BH los omdat er nog meer electroden opgeplakt moeten worden.


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #3 Gepost op: 17 september 2005, 17:29:53
De beugels in BHs zijn overigens van kunststof.

Dat geldt zeker niet voor alle beugels, af en toe moet ik er eentje uit het filter van de wasmachine vissen en die zijn echt van staal. Een kort rondje bij wat vrouwelijke ervaringsdeskundigen hier bevestigt dat de meesten hier van staal zijn. Maar is wellicht afhankelijk van de maat ?

We kunnen er natuurlijk een Poll van maken, geen bh, geen beugel, kunstof beugel, stalen beugel ?  ;D
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


helm

  • Gast
Reactie #4 Gepost op: 17 september 2005, 18:35:53
Maar is wellicht afhankelijk van de maat ?

Of de leeftijd.   :laugh:  :laugh:


pros

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 108
    • ambulancecentrum
Reactie #5 Gepost op: 17 september 2005, 20:48:31
Ik denk dat het vlotter gaat om altijd de bh uit te doen in plaats van een technisch onderzoek te moeten doen, naar de materie van de beugels. ;)

Als je een AED aanlegt heb je over het algemeen toch een medische reden waarbij de pat. niet zal klagen dat je haar BH hebt uitgedaan.

Heb toch ook al gelezen (niet meegemaakt want ik doe hem altijd uit) dat metalen beugels problemen kunnen geven


AED

  • Gast
Reactie #6 Gepost op: 17 september 2005, 21:13:11
Ik denk dat het vlotter gaat om altijd de bh uit te doen in plaats van een technisch onderzoek te moeten doen, naar de materie van de beugels. ;)

Als je een AED aanlegt heb je over het algemeen toch een medische reden waarbij de pat. niet zal klagen dat je haar BH hebt uitgedaan.

Heb toch ook al gelezen (niet meegemaakt want ik doe hem altijd uit) dat metalen beugels problemen kunnen geven

Persoonlijk zou ik hem ook openknippen maar ik weet niet wat andere opleiders zeggen. Je praat hier wel over leven of dood. Maar bij de EHBO zeggen ze dat je zelfs een bloes moet laten zitten bij BLS. Maar ik vind dat het niet echt duidelijk is.

Je zou je kunnen afvragen of je aansprakelijk gesteld  zou kunnen worden als je dit onnodig zou doen, want je gaat het boekje wel te buiten. Maar dan wordt het wel een gewichtige zaak  :D

Apparaat zegt plak de electroden op ontblote borst


Target77

  • Gast
Reactie #7 Gepost op: 17 september 2005, 22:05:53

Persoonlijk zou ik hem ook openknippen maar ik weet niet wat andere opleiders zeggen. Je praat hier wel over leven of dood. Maar bij de EHBO zeggen ze dat je zelfs een bloes moet laten zitten bij BLS. Maar ik vind dat het niet echt duidelijk is.

Je zou je kunnen afvragen of je aansprakelijk gesteld  zou kunnen worden als je dit ondodig zou doen, want je gaat het boekje wel te buiten Maar dan wordt het wel een gewichtige zaak  :D

Apparaat zegt plak de electroden op ontblote borst

Lijkt me lastig om BLS bij een dame te moeten uitvoeren met cup DD terwijl ze haar BH nog aan heeft hoor!  :-X :-X


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #8 Gepost op: 18 september 2005, 00:12:45
Maar bij de EHBO zeggen ze dat je zelfs een bloes moet laten zitten bij BLS. Maar ik vind dat het niet echt duidelijk is.

Ja wat dat betreft maakt de OK instructeur het je soms wel erg moeilijk, had laatst tijdens een herhaling voorgesteld om en t-shirt open te knippen vanwegen een zuigende bortstwond op tepelhoogte (man) maar dat zou als ehbo'er niet mogen  :-\

Je moet op dat soort momenten gewoon je werk doen en dan ga je niet onderlangs een t-shirt of bh lopen prutsen.
999 van de 1000 slachtoffers zullen je niet aansprakelijk stellen in degelijke ernstige gevallen en doen ze dat wel dan is de kans dat je veroordeeld wordt tot het vergoeden van de schade erg klein.
(Mocht at onverhoopt toch gebeuren dan hebben we nog onze WA verzekering, of ik betaal het gewoon zelf, je mag immers eens aan een echt slachtoffer werken, die ervaring is best wat waard en bovendien een Lotus kost ook geld  :D)
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


helm

  • Gast
Reactie #9 Gepost op: 18 september 2005, 10:23:52
Ja wat dat betreft maakt de OK instructeur het je soms wel erg moeilijk, had laatst tijdens een herhaling voorgesteld om en t-shirt open te knippen vanwegen een zuigende bortstwond op tepelhoogte (man) maar dat zou als ehbo'er niet mogen  :-\

In zo'n geval ben je blij dat in het echt die OK instructeur er niet bij is. Laat me raden,.... je mocht er zeker ook geen ventielpleister opplakken.  :-\