Middelbrand (woning - vrouw overleden) Weytakkers - Emmen 17-02-2016

Auteur Topic: Middelbrand (woning - vrouw overleden) Weytakkers - Emmen 17-02-2016  (gelezen 5180 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #10 Gepost op: 18 februari 2016, 02:20:47
Waarom maak je er een keuze van. Je kunt bij een woningbrand ook prima met 3 voertuigen uitrukken. Namelijk TS, TW en HW. Dat is helemaal niet raar, en als de posten hun zaakjes goed op orde hebben, zijn daar ook voldoende mensen voor.

Vroeger ging de HW bijna standaard mee bij een gebouwbrand. Dit is in veel regio's niet meer. Ik weet niet of het door bezuinigingen komt, of door een andere manier van alarmeren (Wat diverse regio's doen). Maar het is wel discussiewaardig.

In mijn eigen omgeving zie ik op diverse plekken dat de Hoogwerker pas standaard wordt vanaf middelbrand. Wanneer dat het nog niet is wordt hij alleen nog gepiept op aanvraag van de bevelvoerder of keuze van de meldkamer. In de praktijk komt het er op neer dat veel bevelvoerders al om een hoogwerker vragen voordat er uberhaupt nadere informatie door de meldkamer is gegeven, of dat de centralist deze direct bijdrukt met enkele secondes tot een minuut vertraging.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Fletwed

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 995
Reactie #11 Gepost op: 18 februari 2016, 09:40:59
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1407136 date=1455758447
Waarom maak je er een keuze van. Je kunt bij een woningbrand ook prima met 3 voertuigen uitrukken. Namelijk TS, TW en HW. Dat is helemaal niet raar, en als de posten hun zaakjes goed op orde hebben, zijn daar ook voldoende mensen voor.

Vroeger ging de HW bijna standaard mee bij een gebouwbrand. Dit is in veel regio's niet meer. Ik weet niet of het door bezuinigingen komt, of door een andere manier van alarmeren (Wat diverse regio's doen). Maar het is wel discussiewaardig.

In mijn eigen omgeving zie ik op diverse plekken dat de Hoogwerker pas standaard wordt vanaf middelbrand. Wanneer dat het nog niet is wordt hij alleen nog gepiept op aanvraag van de bevelvoerder of keuze van de meldkamer. In de praktijk komt het er op neer dat veel bevelvoerders al om een hoogwerker vragen voordat er uberhaupt nadere informatie door de meldkamer is gegeven, of dat de centralist deze direct bijdrukt met enkele secondes tot een minuut vertraging.

Waarschijnlijk is deze brand snachts door voorbijgangers of omwonenden gemeld.. als hun dit ruiken of zien kan je bijna gelijk wel middelbrand maken, voordat eerste TS er is...

Keuze én én is beetje luxe, in grotere steden zal het wel lukken maar dan moet je hiet 10 man snachts optrommelen en sowieso 12 man in een ploeg hebben... en dat dan x het aantal ploegen. Het is een dunbevolkd gebied, Drenthe.


RUIJ

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 499
Reactie #12 Gepost op: 18 februari 2016, 12:36:39
Ik heb het gelukkig nog hoeven doen, maar een bewusteloos persoon via een schuifladder naar beneden halen lijkt mij geen pretje.
Over de veiligheid nog maar niet te praten.  :-X

Gelukkig is bij ons (Kennemerland) een RV nog standaard bij een woningbrand en is deze er snel.


jasir

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 556
  • veiligheidsregio drenthe 03
Reactie #13 Gepost op: 18 februari 2016, 13:40:26
De Brandweer van Emmen is een beroeps post. Men heeft altijd bezetting voor de TS,SB,RV,WO. Een RV wordt opgeroepen op verzoek van de BV of de OvD daarnaast wordt ie opgeroepen voor brand op hoogte (Dak / schoorsteen / zolder)


Fireball

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,747
Reactie #14 Gepost op: 18 februari 2016, 20:01:01
Citaat van: Fletwed link=msg=1407125 date=1455748103
Een redding uitvoeren met een ladder van een TS of een HW inzetten zit wel degelijk verschil in.

Niet elke brandweerpost hoeft een HW te hebben, ook niet elke post heeft een TW toch? Maar als er dan 's nachts brand is in een eengezinswoning zet je de dichtstbijzijnde TS in met de HW of AL van de dichtstbijzijnde post. Kans kan dan ook nog wel zijn dat de HW/AL er eerder is dan de TS als dit redvoertuig op een beroepskazerne staat. Wat is belangrijker bij een woningbrand, de slachtoffers of dat je na 20 minuten zonder water zit en je een TW nodig hebt. In de regel wordt eerst ingezet om levens te redden.

Natuurlijk zit er verschil tussen een ladder van een TS of een HW. Repressief gezien heb ik er ook liever een HW bij. Maar niet elke post heeft die luxe. Ik reageerde juist op Brandpreventje, omdat vanuit de brandpreventie en de Leidraad Repressieve Brandweerzorg 1 TS voor een woning het uitgangspunt is en hij juist pleit voor 1 T + 1 HW. Indien (bestuurlijk) gekozen wordt voor 1 TS + 1 HW standaard bij een woningbrand, dan zegt het Besluit VR dat de opkomsttijd van de HW gelijk moet zijn aan die van de TS. Kortom in elke post waar een TS staat moet dan ook een HW komen, want anders kan nooit de opkomsttijd gelijk zijn.


Frankieboy001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,476
Reactie #15 Gepost op: 18 februari 2016, 20:16:55
Volgens mij is het in Nederland alleen in Haaglanden, Rotterdam-Rijnmond, Amsterdam-Amstelland, Limburg Zuid en Hollands Midden gebruikelijk om direct een RV mee te alarmeren.
In Twente wordt bijvoorbeeld 2x TS + OVD gealarmeerd, maar dat is ook afwijkend. Standaard is bijna 1 TS (zeker in de landelijke gebieden).


Brandpreventje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,469
Reactie #16 Gepost op: 18 februari 2016, 21:44:56
Hollands Midden heeft AL's en geen HW's.  ;)

Citaat van: Fireball link=msg=1407118 date=1455745053
Klopt, ik durf het zelfs om te draaien: HM wijkt af van de standaard, namelijk 1 TS voor een eengezinswoning, door een HW extra mee te sturen.

Een redvoertuig (RV) geeft de bemanning van de TS veel meer mogelijkheden om een inzet te doen. Blussing van boven, het pand betreden via een verdieping, (2e) vluchtweg van verdieping enz enz. Handladders zijn daarin beperkt vooral met schuine daken. Ik zeg niet dat een RV dezelfde opkomsttijd dient te hebben, dat is namelijk niet reëel.


In dezelfde redenering heeft een TS ook genoeg ladders om een eerste redding mee te doen......  Ik ben wel benieuwd waarom jij als preventist juist pleit voor de standaard inzet van een HW bij een eengezinswoning. Dat strookt m.i. niet met allerlei regelgeving en leidraden. Een woningbrand wordt namelijk just gezien als het maatgevende scenario voor een TS. Tevens zou dat (kort door de bocht) betekenen dat in elk brandweerpost waar een TS staat, ook een HW zou moeten komen te staan. De opkomsttijden dienen dan namelijk gelijk te zijn, conform Besluit VR.

Oh nee ik ben niet voor een keuze maar wel in prioriteit in het ter plaatse gaan van voertuigen. Ik weet dat Amsterdam ook altijd een AL mee stuurt en in de binnenstad zelfs 2 bij elke gebouwbrand.

Citaat van: Luke_BNV link=msg=1407136 date=1455758447
Waarom maak je er een keuze van. Je kunt bij een woningbrand ook prima met 3 voertuigen uitrukken. Namelijk TS, TW en HW. Dat is helemaal niet raar, en als de posten hun zaakjes goed op orde hebben, zijn daar ook voldoende mensen voor.

Vroeger ging de HW bijna standaard mee bij een gebouwbrand. Dit is in veel regio's niet meer. Ik weet niet of het door bezuinigingen komt, of door een andere manier van alarmeren (Wat diverse regio's doen). Maar het is wel discussiewaardig.

In mijn eigen omgeving zie ik op diverse plekken dat de Hoogwerker pas standaard wordt vanaf middelbrand. Wanneer dat het nog niet is wordt hij alleen nog gepiept op aanvraag van de bevelvoerder of keuze van de meldkamer. In de praktijk komt het er op neer dat veel bevelvoerders al om een hoogwerker vragen voordat er uberhaupt nadere informatie door de meldkamer is gegeven, of dat de centralist deze direct bijdrukt met enkele secondes tot een minuut vertraging.


Hoguhugo

  • Cameraman HPM/NOS | Geluidsman | Editor
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,221
Reactie #17 Gepost op: 19 februari 2016, 08:58:44
Citaat van: Frankieboy001 link=msg=1407253 date=1455823015
Volgens mij is het in Nederland alleen in Haaglanden, Rotterdam-Rijnmond, Amsterdam-Amstelland, Limburg Zuid en Hollands Midden gebruikelijk om direct een RV mee te alarmeren.
In Twente wordt bijvoorbeeld 2x TS + OVD gealarmeerd, maar dat is ook afwijkend. Standaard is bijna 1 TS (zeker in de landelijke gebieden).

IJsselland ook bij alle brandmeldingen: post noord 6 man op de TS, zuid 4 + 2 op de HW.
Volg mij ook op twitter: @hoguhugo


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #18 Gepost op: 19 februari 2016, 09:18:31
Het inzetvoorstel van een regio bepaald wat er gaat rijden bij een woningbrand. Hier in Utrecht rijd er in beginsel ook alleen maar een TS, en in de meeste gevallen volstaat die ene TS. In de andere gevallen vraagt de bevelvoerder om een redvoertuig. Of het moet volgens inzetvoorstel meteen zo zijn dat er een RV aangekoppeld wordt. Bij rieten daken, hoogbouw en de oude binnensteden.
Vaak zie je dat een RV werkloos bij een woningbrand staat, dus waarom zou je hem meteen mee nemen en niet gewoon binnen laten.
Gaat een bevelvoerder het vermoeden krijgen dat hij een RV nodig gaat hebben zal hij er echt om gaan vragen, die paar minuten extra maken dan ook het verschil niet meer. De eerste klap is toch voor de eerste TS, en dan is de ladder van de TS nog vaak veel sneller.


Blauwe-motormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 686
Reactie #19 Gepost op: 19 februari 2016, 10:31:23
Had een redvoertuig een meerwaarde gehad bij deze brand? Ik betwijfel of het voertuig de woning wel kan bereiken. Is er iemand plaatselijk bekend en weet of het bakje van de AL bijv. het raam op de eerste verdieping kan bereiken?