Nieuwe gezamenlijke eerstehulprichtlijnen Oranjekruis, NIBHV en Rode Kruis

Auteur Topic: Nieuwe gezamenlijke eerstehulprichtlijnen Oranjekruis, NIBHV en Rode Kruis  (gelezen 11510 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Verschijning nieuwe eerstehulprichtlijnen
23 maart 2016

"Het Oranje Kruis, het Nederlandse Rode Kruis en het NIBHV (Nederlands Instituut voor bedrijfshulpverlening) werken op dit moment gezamenlijk aan de totstandkoming van de eerstehulprichtlijnen. Deze richtlijnen zijn gebaseerd op de reanimatierichtlijnen van de NRR (Nederlandse Reanimatieraad), maar ook op de nieuwe Internationale Rode Kruis richtlijnen (IFRC) en afgestemd op het Ambulanceprotocol LPA 8, de Standaarden van het Nederlandse Huisartsen Genootschap, de Gifwijzer van de Expertgroep Vergiftigingen en de Nederlandse Richtlijnen Acute Brandwonden. Op 15 april zullen de drie partijen de eerstehulprichtlijnen gezamenlijk bekendmaken.
Meer informatie over de verschijning van de 27ste druk van het Oranje Kruis boekje mag u dan ook verwachten."


Worden hier niet de begrippen eindtermen en richtlijnen door elkaar heen gehaald?

Kan me niet voorstellen dat het NIBHV de kennis in huis heeft om medisch verantwoord mee te denken over eerstehulprichtlijnen.


Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


helm

  • Gast
Citaat van: Willem D. link=msg=1415638 date=1459026449
Kan me niet voorstellen dat het NIBHV de kennis in huis heeft om medisch verantwoord mee te denken over eerstehulprichtlijnen.

Het eerste zinnetje op de site van het nibhv:
Citaat
Het NIBHV is in 1999 opgericht door het Instituut Fysieke Veiligheid IFV en Het Oranje Kruis.

Dus, reducerend, gaat het om RK en OK. (Waarbij RK al jaren de dominante partij is en regelmatig het OK de deur wijst.)


Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Citaat van: René van der Helm link=msg=1415667 date=1459065259
Het eerste zinnetje op de site van het nibhv:
Dus, reducerend, gaat het om RK en OK. (Waarbij RK al jaren de dominante partij is en regelmatig het OK de deur wijst.)
Het blijft toch een raar komisch duo het RK en OK.
Na jarenlange observatie en het lezen van diverse persberichten van de afgelopen jaren kom ik tot de conclusie dat het OK en RK toch volledig samenwerken, gevolgd door een periode dat ze beide (weer) niet meer willen samenwerken omdat de een boos is op de ander over elkaars richtlijnen, dan weer wel om dat ze denk ik weer vriendjes zijn geworden omdat ze uit elkaar zijn, en dan weer toch maar niet, of nu toch wel, maar in de toekomst misschien weer niet, of juist weer wel samenwerken .........................  :D
Wat een klucht die standvastigheid.
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


Achterkamp

  • Operator
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 163
  • Bedrijfs en vrijwillig EHBO-er met passie
Citaat van: René van der Helm link=msg=1415667 date=1459065259

Citaat

Het NIBHV is in 1999 opgericht door het Instituut Fysieke Veiligheid IFV en Het Oranje Kruis.

Citaat
Het NIBHV is in 1999 opgericht door de NIBRA en Het Oranje Kruis. (Op zich al een dubieus samenwerkings verband.)


In verband met de oprichting en de nieuwe wettelijke taken van het IFV als Zelfstandig Bestuurs Orgaan (ZBO) kunnen en mogen het Oranje Kruis EN het NIBHV geen deel uit maken of partner zijn van het IFV.
Dat heeft alles te maken dat zowel het OK als NIBHV geen aangewezen wettelijke taken kunnen en mogen verrichten. Deelname was dus uitgesloten en hebben ook verplicht afscheid moeten nemen.
Dat is maar goed ook want het NIBHV en het Oranje Kruis zouden dan (in)direct wettelijk beschermd zijn tegen elke vorm van concurrentie op EHBO en BHV gebied. Iets met mededingings zaken enzo.

@ René: Anders had je je boeltje wel kunnen inpakken  ;)
Velen willen wel helpen, een enkeling doet dat ook echt.


helm

  • Gast
Citaat van: Achterkamp link=msg=1417987 date=1460113887
...Deelname was dus uitgesloten en hebben ook verplicht afscheid moeten nemen...

Desalniettemin staat het wel op de site van het nibhv.
Maar dat mag dus niet volgens jou.


Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Het NIBHV vergeet dus kennelijk te vermelden dat het NIFV is ontstaan uit het Nibra. Van het NIFV hebben ze volgens mij nooit deel van uit gemaakt om de door Achterkamp genoemde reden.
NIFV klinkt bovendien altijd interessanter voor de buitenwereld om mee te schermen. Tsja zo maak je het leuker dan het werkelijk is.
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


helm

  • Gast
Dan is het raar dat het IFV het goed vindt dat zij op de site van het nibhv staan. Die wekken zo de schijn dat zij achter de onrechtmatige mooimakerij te staan.


Achterkamp

  • Operator
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 163
  • Bedrijfs en vrijwillig EHBO-er met passie
Citaat van: René van der Helm link=msg=1418110 date=1460210990
Desalniettemin staat het wel op de site van het nibhv.
Maar dat mag dus niet volgens jou.
Alles mag je beweren, tot de grenzen van ethisch verantwoordelijk, en naar waarheid.
Het is alleen de wijze van hoe breng ik het. En hoe staat het interessanter voor de buitenwereld.
Velen willen wel helpen, een enkeling doet dat ook echt.


Achterkamp

  • Operator
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 163
  • Bedrijfs en vrijwillig EHBO-er met passie
P.S.
De nieuwe gezamelijke EHBO richtlijnen zijn alleen van toepassing bij de HOK (incl.NIBHV) en NRK opleidingen en zijn absoluut niet van toepassing voor andere EHBO en BHV opleidingen van andere EHBO organisaties! (tenzij zij zich daaraan conformeren).
Wat andere EHBO organisaties met hun EHBO richtlijnen doen is hun eigen zaak.

Maw. de nieuwe EHBO richtlijnen zijn dus geen landelijk voor alle EHBO organisaties bindende afspraken wat sommige menen te denken, daar het slechts twee landelijk partijen zijn en niet allemaal.

Ook hier geldt weer, hoe gewichtig verkoop en presenteer ik zaken.
Velen willen wel helpen, een enkeling doet dat ook echt.