Nieuwe gezamenlijke eerstehulprichtlijnen Oranjekruis, NIBHV en Rode Kruis

Auteur Topic: Nieuwe gezamenlijke eerstehulprichtlijnen Oranjekruis, NIBHV en Rode Kruis  (gelezen 11565 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Citaat van: Willem D. link=msg=1419205 date=1460753983
Citaat (blz.18): Na contact met gemorste radioactieve stoffen moet het slachtoffer (en ook de eerstehulpverlener) contact opnemen met de huisarts, wanneer het incident geen aanleiding is geweest om 112 te bellen.

Pffffffffffffffffffffffffffffffffffffff  98uiye

Wat is er precies "pffff" aan?

Als ik contact ben gekomen met een gemorste radioactieve stof wil ik professioneel advies, bijv. van de huisarts i.p.v. een advies van een EHBO-er.

Als het incident wel aanleiding is geweest om 112 te bellen is de kans groot dat brandweer ter plaatse komt, zij de ambulancedienst ter plaatse laten komen indien mensen in contact zijn gekomen met de gemorste radioactieve stof en de ambulancedienst zal besluiten de slachtoffers (incl eerstehulpverlener) te presenteren op de SEH van een ziekenhuis.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Ik denk dat de pfff betekent dat willem altijd 112 wil bellen bij radioactieve stoffen.
Maar dat vind ik dan weer overdreven. Niet bij ieder incident met radioactieve stoffen is dat noodzakelijk. Huisarts is vaak ook voldoende. Als je een kapotte rookmelder hebt met daarin een radioactie bron en je hebt daar aan gezeten met blote handen dan hoef je nog niet meteen 112 te bellen. Huisarts is voldoende. Zelfde geldt voor een natuurkunde proefje in 4 havo waar iemand wat op zijn huid krijgt.

Radioactieve vergiftigingen zijn niet per definitie erger dan gewone vergiftigingen. Bij een chemische vergiftiging of besmetting bel je immers ook afhankelijk van de situatie de huisarts of 112. Dat is voor radioactieve besmetting niet anders. Hangt allemaal van de situatie af.


helm

  • Gast
http://www.hetoranjekruis.nl/fileadmin/assets-hetoranjekruis/documents/FAQ_27eDrukHOKboekje.pdf

vandaag online gekomen met het volgende antwoord op deze vraag:

Citaat
Is het lesmateriaal van Het Oranje Kruis, Het Nederlandse Rode Kruis en de NIBHV hetzelfde?

De richtlijnen zijn als het ware een overzicht van alle eerstehulphandelingen die mogelijk zijn, een soort catalogus. De organisaties kiezen daaruit de onderwerpen die zij als eindtermen voor een bepaald diploma of certificaat willen gebruiken.
De lesmaterialen van de verschillende organisaties zijn ervoor bedoeld de kandidaten op de eindtermen van een specifiek certificaat voor te bereiden. Die kunnen dus verschillen. Over de handeling die bij een bepaald letsel wordt voorgeschreven zijn de organisaties het eens, dat staat namelijk in de betreffende richtlijnen. In het lesmateriaal kan het op een andere manier zijn verwoord maar in de handeling zelf kan geen verschil zitten. Dat is de winst van deze Nederlandse Richtlijnen Eerste Hulp.

Dus een soort kruidenkastje waarbij is afgesproken dat peper=peper, zout=zout, kaneel=kaneel enz. maar welke kruiden je in je gerecht doet en hoe je dat dan noemt, zoek je zelf maar uit.


Achterkamp

  • Operator
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 163
  • Bedrijfs en vrijwillig EHBO-er met passie
Citaat van: René van der Helm link=msg=1430266 date=1466016767
Dus een soort kruidenkastje waarbij is afgesproken dat peper=peper, zout=zout, kaneel=kaneel enz. maar welke kruiden je in je gerecht doet en hoe je dat dan noemt, zoek je zelf maar uit.
De naam Nederlandse Richtlijnen Eerste Hulp doet een officieel karakter geldend voor alle EHBO opleidingen in Nederland suggereren, maar het is slechts een samenstelling door het OK en consorten en niet van haar concurrenten.

Als de rest van Nederland maar goed begrijpt dat deze zelfsamengestelde "kruidenkastje EHBO catalogus" alleen maar voor de eerstehulp opleidingen van het OK, NIBHV en NRK van toepassing is en geen enkele verplichting heeft voor andere EHBO opleidingen van andere organisaties.
Velen willen wel helpen, een enkeling doet dat ook echt.


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Citaat van: ir. Auditor link=msg=1419265 date=1460806717
Ik denk dat de pfff betekent dat willem altijd 112 wil bellen bij radioactieve stoffen.
Maar dat vind ik dan weer overdreven. Niet bij ieder incident met radioactieve stoffen is dat noodzakelijk. Huisarts is vaak ook voldoende. Als je een kapotte rookmelder hebt met daarin een radioactie bron en je hebt daar aan gezeten met blote handen dan hoef je nog niet meteen 112 te bellen. Huisarts is voldoende. Zelfde geldt voor een natuurkunde proefje in 4 havo waar iemand wat op zijn huid krijgt.

Radioactieve vergiftigingen zijn niet per definitie erger dan gewone vergiftigingen. Bij een chemische vergiftiging of besmetting bel je immers ook afhankelijk van de situatie de huisarts of 112. Dat is voor radioactieve besmetting niet anders. Hangt allemaal van de situatie af.
De gemiddelde huisarts is al niet zo goed en ervaren in acute zorg, laat staan bij radioactieve ehbo zaken.

Overigens is het hilarisch maar toch ook te triest voor woorden zo'n scala aan opleiders, instituten en verenigingen te zien rollebollen over ehbo-opleidingen, diplomas, eindtermen en erkenningen....
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Akkoord, maar ik ga er van uit dat een huisarts die wellicht niet goed of ervaren is in acute zorg dan wel zal doorverwijzen.

We hebben immers het beleid dat je bij niet levensbedreigende zaken je niet direct bij de SEH terecht kunt maar eerst via je huisarts of de HAP moet gaan. Bijvoorbeeld als je bij het verwijderen van de oude rookmelder thuis er dus achter komt dat hij beschadigd is en je hem met je blote handen hebt aangeraakt, of een natuurkunde experiment in 5 havo waarbij een leerling mogelijk in aanraking komt met een radioactieve bron, lijkt het mij gewoon verstandig om je huisarts te bellen voor overleg en dan wel kunnen inschatten of hij je doorstuurt naar het ziekenhuis of niet.


Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Ik denk persoonlijk dat je in die gevallen beter 112 kunt bellen, die kunnen de GAGS alarmeren die daadwerkelijk kennis heeft van CBRN en opgeleid is in Risico assessment in deze gevallen. Een SEH of ambulancebemanning zullen deze functionaris ook kunnen laten alarmeren. Of elke huisarts bekend is met de GAGS weet ik niet (denk t niet).

Mochten er achteraf nou vragen ontstaan kan men ook altijd de afdeling medische milieukunde van de lokale GGD bellen, zij hebben allemaal een meldingenlijn en kunnen ondersteunen in een informatievraag/klacht/melding.
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis


Achterkamp

  • Operator
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 163
  • Bedrijfs en vrijwillig EHBO-er met passie
Heb de 27e druk eens even uitgeplozen, evenals de bijbehorende nieuwe instructeurs handleiding.

Vele meestal simpele en evenvoudige handelingen zijn verdwenen omdat de gemiddelde EHBO-er deze handelingen kennelijk te moeilijk zal vinden, tijd verloren zal gaan en/of de kans bestaat dat deze verkeerd worden uitgevoerd.
Een andere grote verandering is dat ik niet meer mag uitzoeken wat iemand eigenlijk mankeert. Enige vorm van uitvragen en overdracht is ook niet meer gewenst.
Zelfs de (persoonlijke) veiligheid is naar achteren geschoven.
Bij een botbreuk en veel pijn, bel 112 en vraag de MKA om pijnbestrijding.  98uiye
Geen FAST, maar een bij het publiek andere onbekende andere afkorting.
Verontrustend vind ik dan ook de degenererende rol van de EHBO-ers, mede door de nieuwe rol van MKA centralist. Of MKA centralisten daar blij mee zijn moet de toekomst uitwijzen.
Ik hoef als EHBO-er opgeleid met de 27e druk alleen maar 112 te bellen zonder eerstehulp te verlenen bij bepaalde omschreven letsels en stoornissen en de rest over te laten aan de professionals.

Deze 27e druk is in mijn opinie een grote achteruitgang in het niveau van de EHBO en niet meer geloofwaardig te noemen als serieuze EHBO gezien de vele beperkingen en het verschuiven van verantwoordelijkheden.

Laten we maar hopen dat met ingang van heden de mobiele telefoonnetwerken nooit meer uitvallen.  :-X
Velen willen wel helpen, een enkeling doet dat ook echt.


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Citaat van: Achterkamp link=msg=1434849 date=1467798123
Heb de 27e druk eens even uitgeplozen, evenals de bijbehorende nieuwe instructeurs handleiding.

Vele meestal simpele en evenvoudige handelingen zijn verdwenen omdat de gemiddelde EHBO-er deze handelingen kennelijk te moeilijk zal vinden, tijd verloren zal gaan en/of de kans bestaat dat deze verkeerd worden uitgevoerd.
Een andere grote verandering is dat ik niet meer mag uitzoeken wat iemand eigenlijk mankeert. Enige vorm van uitvragen en overdracht is ook niet meer gewenst.

Voor de basale EHBO voor leken is dit toch meer dan voldoende. Het gros van de mensen in Nederland heeft een EHBO-diploma voor het werk of omdat zij het prettig vinden. Zij doen niets met bijvoorbeeld evenementen. Daarbij is een EHBO'er toch geen dokter?

Zelfs de (persoonlijke) veiligheid is naar achteren geschoven.
Bij een botbreuk en veel pijn, bel 112 en vraag de MKA om pijnbestrijding.  98uiye Dat is nu toch niet anders.. wellicht vraag je niet om pijnbestrijding, maar je belt toch omdat iemand niet lekker is van de pijn

Geen FAST, maar een bij het publiek andere onbekende andere afkorting.Dat is inderdaad een omissie

Verontrustend vind ik dan ook de degenererende rol van de EHBO-ers, mede door de nieuwe rol van MKA centralist. Of MKA centralisten daar blij mee zijn moet de toekomst uitwijzen. MKA-centralisten hoeven daar niets van te vinden, aangezien zij leken aan de telefoon hebben en deze als zodanig behandelen

Ik hoef als EHBO-er opgeleid met de 27e druk alleen maar 112 te bellen zonder eerstehulp te verlenen bij bepaalde omschreven letsels en stoornissen en de rest over te laten aan de professionals. Terecht, vitale functies veiligstellen en 112 bellen. Zeer basaal

Deze 27e druk is in mijn opinie een grote achteruitgang in het niveau van de EHBO en niet meer geloofwaardig te noemen als serieuze EHBO gezien de vele beperkingen en het verschuiven van verantwoordelijkheden. Want?

Laten we maar hopen dat met ingang van heden de mobiele telefoonnetwerken nooit meer uitvallen.  :-X Dat is nu toch ook een reëel risico
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


Achterkamp

  • Operator
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 163
  • Bedrijfs en vrijwillig EHBO-er met passie
Citaat van: RemRoof link=msg=1434861 date=1467800045

Neem de nieuwe 27e druk en de instructeurs handleiding eens door.
Velen willen wel helpen, een enkeling doet dat ook echt.