De sporttest.

Auteur Topic: De sporttest.  (gelezen 7206 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

karakartal

  • Sollicitant Hoofdagent Eenheid Rotterdam
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 63
Reactie #10 Gepost op: 3 april 2016, 13:14:02
Citaat van: blauwblauw link=msg=1417165 date=1459680503
Ja ik heb het ook meegemaakt, herkenbaar verhaal. Overbelasting is in 90% van de gevallen de oorzaak, dit bereik je door een slechte warming-up, geen rek/strek oefeningen of ongetraind en koud veel bulten oplopen.

Ik wil niet je weekend verpesten maar het beste is direct rust nemen en naar de fysio gaan. Dit gaat niet van zelf over of met een week rust. Tijdens me opleiding had ik precies de zelfde verschijnselen maar ik ben er eigenwijs mee doorgelopen, op den duur kon ik zelfs niet eens meer 2 passen hardlopen, toen moest ik wel stoppen.... Resultaat was dat ik de boel flink had geforceerd en het 50/50 kans was of ik ooit nog wel van de blessure af zou komen.  

Bij defensie is dit een veel voorkomende blessure, ik heb toen op last van de defensie arts direct 12 weken rust moeten nemen, zelfs wandelen moest ik vermijden, fiets mocht wel. Ik kreeg toen shock-wave therapie wat gelukkig nog aansloeg maar dit geld niet voor iedereen en dan wordt het gronisch en dan is het einde carrière.

Kortom, rust nemen en zorgen dat je snel bij de fysio terecht kan, binnen 1 minuut hadden ze bij mij de diagnose al gesteld. Ik wil je echt niet adviseren om 3 minuten door te bijten bij de sporttest de gevolgen kunnen ernstig zijn maar weet natuurlijk niet hoe vergevorderd de blessure bij jou al is, maar dat kan de fysio jou zeker vertellen.

Wow dit is echt schokkend voor mij nu ik dit hoor vooral dat je aangeeft dat het een blijvende blessure kan zijn..
Dat is nu duidelijk en een flinke zorg omdat ik heel veel zaalvoetbal speel en als dit een chronische blessure word dan kan ik alles op me buik schrijven wat betreft sporten..

Dat andere zorg nu is dat het voor mij een droom is om bij de politie te kunnen werken waardoor ik dus de sporttest niet kan lopen en dus mijn procedure moet beëindigen..

Met een woord 'wow'..


Diaephi

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 218
  • Inspecteur Oost-Brabant - Veiligheidskundige
Reactie #11 Gepost op: 3 april 2016, 14:29:59
Shin splints is een rot blessure.

Aangezien het even kan duren voor deze blessure weg is zou ik proberen de sporttest toch te doen. Probeer je conditie op pijl te houden met activiteiten die weinig pijn doen en waarmee je cardiovasculair jezelf wel uitdaagt, bijvoorbeeld fietsen of krachttraining, vermijdt bijvoorbeeld duur hardlopen. Tijdens de test even doorbijten of zelfs flink wat pijnstillers pakken vantevoren, het zijn maar 3 minuten en in die 3 minuten zul je het niet veel erger maken.

Sws even niet zaalvoetballen ! Zoek een goede fysio en maak je doelen duidelijk, je moet en zal die test halen.
Volg Robuust Blauw! via www.robuustblauw.nl


Maxell01

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 345
Reactie #12 Gepost op: 3 april 2016, 21:41:15
Citaat van: DiNozzo link=msg=1417141 date=1459673155
Al bestaande agenten moeten wel de sporttest elk jaar afleggen, maar er zitten (nog) geen consequenties aan het niet halen van de test.
Bij de selectiedagen dag A moet je de sporttest halen anders is het volgens mij exit


groenier

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 20
Reactie #13 Gepost op: 3 april 2016, 22:23:06
Klopt wat hier allemaal geschreven wordt. Je mag na zes maanden opnieuw komen opdraven maar ook klopt het dat je uiteindelijk maar zo'n 250 meter aflegt en dat de focus vooral op de onderdelen ligt. Het is dus géén duurloop.

Zelf heb ik in het verleden ook last van ''shin splints'' gehad en ben ook geen fanatieke hardloper. Mijn aanpak zonder er direct een medisch topic van te maken: met een klein beetje olie of créme je schenen goed masseren voor de doorbloeding en dan vervolgens je parcours lopen. Even doorbijten maar ik had het met mijn 42 jaar ruim binnen de tijd...


guest16442

  • Gast
Reactie #14 Gepost op: 4 april 2016, 13:12:17
Ik heb ook een verleden van 'shin splint' klachten, maar tijdens de sporttest heb ik daar geen last van gehad. Persoonlijk zorg ik er altijd voor dat als ik er weer last van heb dat ik m'n benen zo min mogelijk belast en zodoende herstelrust geef. Dat betekent ook staan, of andere wijze van druk uitoefenen op je onderbenen. Geen medisch advies, enkel één uit ervaring. Ook is het verstandig om goed schoeisel aan te schaffen, omdat deze invloed kunnen hebben op je klachten.

Maar zoals anderen aangeven: naar de fysio gaan! En in de tussentijd zo min mogelijk belasten. Succes.


karakartal

  • Sollicitant Hoofdagent Eenheid Rotterdam
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 63
Reactie #15 Gepost op: 4 april 2016, 15:39:32
Allen,

Ik wil jullie allemaal bedanken voor jullie reacties en tips.
Vandaag meteen de huisarts gebeld en voor morgen een afspraak gemaakt, hoop dat ik morgen wat goed nieuws hoor.

Nogmaals, bedankt iedereen!


-Ronald-

  • Aspirant Hoofdagent Oost-Nederland
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 83
Reactie #16 Gepost op: 4 april 2016, 15:52:59
Aangezien je nu al door de eerste briefselectie bent, zou ik hooguit proberen of de afspraak te verzetten is, maar deze kans niet laten schieten. Het door de briefselectie komen is gezien het grote aantal aanmeldingen toch een beetje een loterij. Ik zou alle sporten met hardlopen erin voor nu even stil leggen, en bv gaan fietsen of zwemmen om je conditie op peil te krijgen of te houden, en gedurende de sporttest even 3 minuten door te bijten.


whiskyfoxtrot

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 18
Reactie #17 Gepost op: 4 april 2016, 16:30:15
Ik meende dat deze blessure ook veroorzaakt kan worden door een verkeerde stand van de voeten. Misschien eens laten opmeten bij een podotherapeut of je steunzolen nodig hebt. Kan misschien deze blessure in de toekomst voorkomen als je nu optijd gaat rusten zoals al gezegd.


karakartal

  • Sollicitant Hoofdagent Eenheid Rotterdam
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 63
Reactie #18 Gepost op: 4 april 2016, 17:09:44
Citaat van: -Ronald- link=msg=1417371 date=1459777979
Aangezien je nu al door de eerste briefselectie bent, zou ik hooguit proberen of de afspraak te verzetten is, maar deze kans niet laten schieten. Het door de briefselectie komen is gezien het grote aantal aanmeldingen toch een beetje een loterij. Ik zou alle sporten met hardlopen erin voor nu even stil leggen, en bv gaan fietsen of zwemmen om je conditie op peil te krijgen of te houden, en gedurende de sporttest even 3 minuten door te bijten.

Ik zou het heel graag willen verzetten, alleen ik heb de 2de selectiedag al 1 keer verzet (van 24 maart naar 8 april) ik weet niet of het mogelijk is om alleen de sporttest te verzetten?


-Ronald-

  • Aspirant Hoofdagent Oost-Nederland
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 83
Reactie #19 Gepost op: 4 april 2016, 17:45:42
Citaat van: karakartal link=msg=1417387 date=1459782584
Ik zou het heel graag willen verzetten, alleen ik heb de 2de selectiedag al 1 keer verzet (van 24 maart naar 8 april) ik weet niet of het mogelijk is om alleen de sporttest te verzetten?
Nee heb je, en ja kun je krijgen. Kunt er altijd een belletje aan wagen naar werving & selectie.