Zeer grote brand (woning, twee doden) Gruttostraat - Hellevoetsluis 20-05-2016

Auteur Topic: Zeer grote brand (woning, twee doden) Gruttostraat - Hellevoetsluis 20-05-2016  (gelezen 62355 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Citaat van: joops link=msg=1430294 date=1466025980
De GB wordt mede door de bedrijven in het havengebied betaald. De overheid betaald ong. 1/3 en de bedrijven 2/3. Het is een publiek/private brandweer. De Shell is een van de bedrijven die betaald en volgens contract moeten ze na alarm binnen 6 min op het terrein zijn.

De GRIP-bobo's zijn niet van de GB maar van de VRR.  Lijkt mij sterk dat de Shell die betaalt. Die betalen voor slagkracht zodat de bedrijfsbrandweer kleiner kon worden.
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Citaat van: RemRoof link=msg=1430293 date=1466025796
Ik ben de serie "Chef's table" aan het kijken. Het gaat over geniale chefkoks. Het bijzondere is dat zij allemaal kunen koken. Er zit geen enkele bedrijfskundig manager tussen met een avondcursus koken.

Toch bijzonder dat dit in de hulpverlening wel kan. Driesterrenhulpverlening blijft dan ver weg, behalve veel sterren op de schouder ::)

Ik vind het zorgwekkend. De meeste brandweerdirecteuren en onderknuppels op de brandweerkantoren hebben keurig een linkedin. Het zijn allemaal mensen die pseudo-wetenschappen hebben gestudeerd (bestuurskunde, enz) met een 12 ambachten, 13 ongelukken CV. Voorts zitten er veel bij met verandermanagement in het CV en zelfs eentje met master neurolinguistisch programmeren.

Veel brandweerdirecteuren hebben ooit bij de politie gewerkt, het is niet uit te sluiten dat het de zwakste broeders en zusters binnen de politie waren die sneuvelden tijdens de reorganisatie bij de politie.


Heijnsbergen

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 388
Het gaat aardig off topic hier......

Maar ze zijn er nog hoor: managers, directeuren brandweer en andere onderknuppels met een gedegen technische vooropleiding die hun hele leven lang al met en bij de brandweer bezig zijn.......ook die hebben vaak een LinkedIn profiel overigens!


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Citaat van: Heijnsbergen link=msg=1430339 date=1466055500
Het gaat aardig off topic hier......

Maar ze zijn er nog hoor: managers, directeuren brandweer en andere onderknuppels met een gedegen technische vooropleiding die hun hele leven lang al met en bij de brandweer bezig zijn.......ook die hebben vaak een LinkedIn profiel overigens!

Uiteraard, ik weet dat er ook een paar mensen zijn met een uitstekend CV. Het probleem is dat mensen met dit soort CV's vaak werken als onderknuppel van bijv. een lerares lichamelijke opvoeding, die na 2 jaar brandweeracademie aan de slag kon gaan brandweerkorpsen te managen.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: Heijnsbergen link=msg=1430339 date=1466055500
1.Het gaat aardig off topic hier......

2.Maar ze zijn er nog hoor: managers, directeuren brandweer en andere onderknuppels met een gedegen technische vooropleiding die hun hele leven lang al met en bij de brandweer bezig zijn.......ook die hebben vaak een LinkedIn profiel overigens!

1.Helemaal niet off topic het is de kern van de zaak.
2.Ja die zijn er nog en in grote getale maar de vrijwilligers dat wordt steeds minder.


Brandslanghaspelhouder

  • manschap A - Duiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 85
Over de pagers, die zitten bij ons (andere regio) dus niet in periodiek onderhoud in wat voor vorm dan ook. Is dit in meer regio's zo? Het is bij mij 2 maal voorgekomen dat een melding niet binnenkwam, reden te oude/slappe accu.
De pieper niet horen is mij ook 1 keer gebeurd. Hoorde hem wel maar klik hem in je slaap weer uit, soort wekker gevoel. Gelukkig maakte mijn partner mij direct wakker.

Hoe kan het gebeuren dat meerdere mensen denken niet op te komen voor een melding woningbrand? Hoe is het dan gesteld met de motivatie, dit zijn toch normaliter meldingen waarvoor je het doet m.a.w. als een speer aan de maximumsnelheid houdend naar de kazerne omdat je ook wilt helpen en op de wagen wil zitten.

Zijn er daar de nu genoemde personeelsvereniging? Vroeger de plaatselijke brandweervereniging? Kan de saamhorigheid en motivatie in de groep erg ondersteunen. Ik begrijp wel dat motivatie erg geschaad kan worden door regionale beslissingen waar je het pertinent niet mee eens bent.


guest12562

  • Gast
Citaat van: Heijnsbergen link=msg=1430339 date=1466055500
Maar ze zijn er nog hoor: managers, directeuren brandweer en andere onderknuppels met een gedegen technische vooropleiding die hun hele leven lang al met en bij de brandweer bezig zijn.......ook die hebben vaak een LinkedIn profiel overigens!

Ik vraag me dan af hoe zij in deze ontwikkelingen zitten, hoe kijken zij aan tegen deze missers en keuzes met vraagtekens met al hun opgebouwde brandweer ervaring?


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Citaat van: Brandslanghaspelhouder link=msg=1430359 date=1466065908
Hoe kan het gebeuren dat meerdere mensen denken niet op te komen voor een melding woningbrand? Hoe is het dan gesteld met de motivatie, dit zijn toch normaliter meldingen waarvoor je het doet m.a.w. als een speer aan de maximumsnelheid houdend naar de kazerne omdat je ook wilt helpen en op de wagen wil zitten.

Ik snap wel dat niet iedereen zin meer heeft om voor een woningbrand het bed uit te komen. Immers rijdt er toch al een SIV voor je uit, dus 9 van de 10 keer krijg je het brandmeester te horen nog voordat je de kazerne goed en wel uit bent en mag je direct weer omdraaien. Ik kan me wel voorstellen wat dat met de motivatie doen. Zeker voor de nachtelijke uren.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


MTD97

  • Brandweer
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 74
Citaat van: Brandslanghaspelhouder link=msg=1430359 date=1466065908
Over de pagers, die zitten bij ons (andere regio) dus niet in periodiek onderhoud in wat voor vorm dan ook. Is dit in meer regio's zo? Het is bij mij 2 maal voorgekomen dat een melding niet binnenkwam, reden te oude/slappe accu.
De pieper niet horen is mij ook 1 keer gebeurd. Hoorde hem wel maar klik hem in je slaap weer uit, soort wekker gevoel. Gelukkig maakte mijn partner mij direct wakker.

Hoe kan het gebeuren dat meerdere mensen denken niet op te komen voor een melding woningbrand? Hoe is het dan gesteld met de motivatie, dit zijn toch normaliter meldingen waarvoor je het doet m.a.w. als een speer aan de maximumsnelheid houdend naar de kazerne omdat je ook wilt helpen en op de wagen wil zitten.

Zijn er daar de nu genoemde personeelsvereniging? Vroeger de plaatselijke brandweervereniging? Kan de saamhorigheid en motivatie in de groep erg ondersteunen. Ik begrijp wel dat motivatie erg geschaad kan worden door regionale beslissingen waar je het pertinent niet mee eens bent.

Ik weet dat het met de huidige Galaxy's wel eens voorkomt dat er een alarm gemist wordt. Dit probleem zit hem dan in het zogenoemde cache geheugen van de pager. Indien de pager 'vol' is met meldingen zou je dus gewoon nog meldingen moeten krijgen, maar soms komt het voor dat als het cache geheugen vol zit dat er geen meldingen meer binnenkomen. Het legen van de pager helpt dan.


Brandpreventje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,469
Ik verbaas mij hier over alle ongenuanceerde opmerkingen die hier gemaakt worden.

Nu laat een VR het incident goed onderzoeken is het voor de meeste hier weer niet goed. Vooral de VR wordt de schuld gegeven maar men staat niet open voor een ongelukkige samenloop van omstandigheden en voor mij gevoel wat "vreemd" gedrag van enkele korpsleden.

Het gebruik van een alarmontvanger voor de 2 man beroeps functioneert goed maar de man in kwestie is hem vergeten mee naar boven te nemen. Volgens mij kan je hier maar 1 man van de schuld geven en dat is hij. Ga dan niet zeggen dat het de schuld is van de VR omdat er geen omroepinstallatie aanwezig is. Als dit dan zo'n groot risico is waarom hebben de collega's dat dan niet aangegeven. En hoe moeilijk kan het zijn om een oplader op je slaapkamer te zetten.

Het feit dat er zoveel mensen een alarm niet gehoord hebben of pieper het niet gedaan zou hebben gaat er bij mij niet in. Ik heb een onderbuikgevoel dat hier meer aan de hand is dan de betrokkenen willen toegeven. De P2000-alarmontvangers zijn de beste die ik ooit gehad heb (en ik heb er al heel wat gehad, onderhouden, laten repareren, geprogrammeerd enz). Dat opeens er een heleboel het niet doen in Hellevoetsluis wil er bij mij niet in. Zou er niet gewoon wat anders spelen........