Kleding onder chemiepakken

Auteur Topic: Kleding onder chemiepakken  (gelezen 7738 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Gast48368

  • Gast
Gepost op: 28 september 2005, 22:53:10
Ik weet dat het ergens al eens beschreven stond, heb al "ff" gezocht, maar kan ut niet vinden...............

Wat voor kleding dragen jullie onder de chemiepakken? Ik meende toen te lezen dat veel korpsen er katoenen overalls onder deden. Maar daar willen ze hier niet aan.

Gister weer een oefening gedaan met uitrukpak, ademlucht EN chemiepak.......je zweet je binnen 5 minuten echt te pleuris.......................

Zijn er ook ergens richtlijnen voor te vinden die ik ze hier onder de neus kan drukken  ??? ;D




Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #1 Gepost op: 28 september 2005, 22:56:21
Wij dragen katoene overalls in de chemiepakken,en de reden is de reden die jij al aandraagt.Met uitrukpak leg je het echt af van de hitte,zeker met hoge temperaturen.Dan heb je binnen notime last van hittestuwing


firemanr

  • Gast
Reactie #2 Gepost op: 29 september 2005, 01:50:53
Ligt ook een beetje aan het gegeven wat voor chemiepakken je hebt..... ;)
Sommigen hebben ademlucht aan de buitenkant en andere lijken net op gaspakken, met de ademlucht binnen. ;)


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #3 Gepost op: 29 september 2005, 11:27:57
Ligt ook een beetje aan het gegeven wat voor chemiepakken je hebt..... ;)
Sommigen hebben ademlucht aan de buitenkant en andere lijken net op gaspakken, met de ademlucht binnen. ;)
Wij hebben de ademlucht binnen het pak,en het blijft gewoon een pokke klus chemiepak dragen  :-\


fireman77

  • Gast
Reactie #4 Gepost op: 29 september 2005, 15:58:20
De nieuwe richtlijnen zijn inderdaad dat je met je uitrukkleding in een chemiepak of gaspak gaat.

Maar je moet kijken naar de situatie die je voor je hebt, ga je voor een lekkage waar geen brand bij is en ook geen brandgevaar aanwezig is dan kan je beter kiezen voor een katoenen overall dan voor je standaard uitrukkleding.

Het is immers warm zat als je bezig bent in een chemiepak of gaspak.

Indien je moet werken waar wel degelijk brandgevaar of inderdaad brand is dan wordt wel aangeraden en verplicht het je om onder je gaspak of chemiepak je standaard uitrukkleding te dragen.

Daarom houden sommige korpsen gewoon de regel aan dat ze altijd met uitrukkleding in het pak gaan.

Mijn mening is dat je daar wat flexibler mee moet kunnen omgaan en dat per situatie moet kunnen inschatten.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #5 Gepost op: 29 september 2005, 16:03:29


Indien je moet werken waar wel degelijk brandgevaar of inderdaad brand is dan wordt wel aangeraden en verplicht het je om onder je gaspak of chemiepak je standaard uitrukkleding te dragen.


Hier klopt niets van,als er al brand is of een direct brandgevaar kruipt er niemand in een chemie of gaspak.Aangezien de kans groot is dat je dichtgeseald terugkomt.  :-X Dus dan doe je gewoon de inzet in je normale uitrukpak,en dan komen de chemiepakken geen eens uit het voertuig,of pas in een veel later stadium als alle brandgevaar geweken is.

En die richtlijnen zeggen niets over wat je met iemand moet doen die bevangen is van de hitte,doordat er zonodig een uitrukpak onder het chemiepak gedragen moet worden.Dus lekker de katoenen overal eronder


fireman77

  • Gast
Reactie #6 Gepost op: 29 september 2005, 16:56:26
Hier klopt niets van,als er al brand is of een direct brandgevaar kruipt er niemand in een chemie of gaspak.Aangezien de kans groot is dat je dichtgeseald terugkomt.  :-X Dus dan doe je gewoon de inzet in je normale uitrukpak,en dan komen de chemiepakken geen eens uit het voertuig,of pas in een veel later stadium als alle brandgevaar geweken is.

En die richtlijnen zeggen niets over wat je met iemand moet doen die bevangen is van de hitte,doordat er zonodig een uitrukpak onder het chemiepak gedragen moet worden.Dus lekker de katoenen overal eronder

Ik gaat het proberen voor je op te zoeken, maar de nieuwe richtlijnen bij het examen gaspak is dat je met je uitrukkleding in het gaspak dan wel chemiepak gaat.

En het komt echt wel eens voor dat je in je chemiepak    moet werken waar direkt brandgevaar of brand is, denk maar aan een slachtoffer wat je moet weghalen.
En veel chemische stoffen zijn immers gewoon brandgevaarlijk.


brw martijn

  • Gast
Reactie #7 Gepost op: 29 september 2005, 18:13:23
wij hebben een katoenen overall met uitrukpak kom je er niet eens in. Wij hebben die nieuwe waar in het begin de naden van scheurden.


pompbediende

  • Meerdere functies
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,263
Reactie #8 Gepost op: 29 september 2005, 18:30:54
Ik gaat het proberen voor je op te zoeken, maar de nieuwe richtlijnen bij het examen gaspak is dat je met je uitrukkleding in het gaspak dan wel chemiepak gaat.

En het komt echt wel eens voor dat je in je chemiepak    moet werken waar direkt brandgevaar of brand is, denk maar aan een slachtoffer wat je moet weghalen.
En veel chemische stoffen zijn immers gewoon brandgevaarlijk.
Ik ben het met Peter eens, bij brand komen de chemiepakken niet eens aan bod. Anders loop je in de ronte met krimpfolie rond je lichaam. :-X.  Moet je een snelle redding uitvoeren, en is er een slachtoffer  in direct gevaar mag je met je uitrukkleding en perslucht die redding uitvoeren zonder dat chemiepak. Een snelle redding mag immers uitgevoerd worden in bluskleding.
Wij dragen trouwens ook een katoene overal  onder onze chemiepakken, maar het blijft  een zweeterige klus  :-X
Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid


Gast48368

  • Gast
Reactie #9 Gepost op: 29 september 2005, 19:01:29
Het gaat mij erom waar dit soort regels staan beschreven. Wat Peter schrijft, is inderdaad in de praktijk heel logisch.

Wij hebben een chemiepak met ademlucht onder het pak. Het pak is mij 10 maten te groot, dus ik zou het eventueel ook kunnen doen met alleen de jas  ;D

Er worden geen kleinere pakken aangeschaft, er moet met een inzet maar eentje in die het past, wordt er gezegd, maar ik wordt wel geacht om ermee te oefenen....goed voor je lachspieren, en dat van anderen  ;D

Wij hadden een inzet waarbij wij ook nog een slachtoffer moesten redden. Echt niet normaal wat voor hittestuwing je dan krijgt. Laatst hebben we geoefend met chemiepak, ademlucht op, en met HV materiaal werken...................)))))))))))))))))))))))))