tactiek en besluitvorming

Auteur Topic: tactiek en besluitvorming  (gelezen 10408 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

jacky x

  • verpleegkundige, vrijwillig brandweerman
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 250
Gepost op: 29 september 2005, 17:56:51
Ik heb 2 vraagjes naar aanleiding van de Landelijke jeugdbrandweer finales in Ijsselstein;

Deze vraag ik vooral gericht naar de ervaren brandweerlieden onder ons ;D

vraag 1: gaat u 2 stralen HD inzetten om een slachtoffer te redden terwijl er nog géén waterwinning is?

vraag 2: Er is brand op het dak, en ernaast zit een slachtoffer. Om dat slachtoffer te redden moet de brandhaard éérst bestreden worden. BINNEN, onder de brandhaard zit een 2e, een forse brandhaard. (is nog niet uitslaand)

Waar zet u de 1e HD straal in? buiten OP HET DAK om het slachtoffer te redden, of BINNEN onder het dak om de veiligheid van de ploeg die de redding uitvoert te waarborgen???

in beide situaties beschikt u over 1 TAS met 2 stralen HD, NIET MEER.

geef uw mening en laat horne wat u ervan vind.

Voor foto's van de situaties, kijk op www.jeugdbrandweerhouten.nl en dan:
fotoboeken--->landelijke finales


Veterdiploma EHBO diploma 1BA2AA2 Vis-diploma( vissen tot max 5 kilo) Fiets-behendigheids-diploma Fiets-niet-behendigheids-diploma


brw martijn

  • Gast
Reactie #1 Gepost op: 29 september 2005, 18:12:13
Dit zijn weer van die vragen ligt aan de situatie zoals: wat voor waterwin plaats is er, hoe groot pand is het, ben je bekent met het pand, weet je waar het slachtoffer zich bevind enz.

op vraag 2 kan ik zeggen eigen veiligheid gaat voor dus dat is jammer voor het slachtoffer. wel moet ik hierbij zeggen dat je dan ook laat zien dat het om veiligheid van personeel gaat want redden gaat voor blussen!


fireman77

  • Gast
Reactie #2 Gepost op: 30 september 2005, 18:45:22
Ik heb 2 vraagjes naar aanleiding van de Landelijke jeugdbrandweer finales in Ijsselstein;

Deze vraag ik vooral gericht naar de ervaren brandweerlieden onder ons ;D

vraag 1: gaat u 2 stralen HD inzetten om een slachtoffer te redden terwijl er nog géén waterwinning is?

vraag 2: Er is brand op het dak, en ernaast zit een slachtoffer. Om dat slachtoffer te redden moet de brandhaard éérst bestreden worden. BINNEN, onder de brandhaard zit een 2e, een forse brandhaard. (is nog niet uitslaand)

Waar zet u de 1e HD straal in? buiten OP HET DAK om het slachtoffer te redden, of BINNEN onder het dak om de veiligheid van de ploeg die de redding uitvoert te waarborgen???

in beide situaties beschikt u over 1 TAS met 2 stralen HD, NIET MEER.

geef uw mening en laat horne wat u ervan vind.

Voor foto's van de situaties, kijk op www.jeugdbrandweerhouten.nl en dan:
fotoboeken--->landelijke finales

Vraag 1:

Tuurlijk kan je twee stralen hogedruk gelijk inzetten terwijl er nog geen waterwinning is. Je hebt een tank inhoud van 1500 liter bij je.
Nou een hogedrukstraal levert 125 l/pm per straal dus dat is 250 l/pm  voor twee hogedruk stralen. Dan heeft de pompbediende 6 minuten de tijd om zijn waterwinning op te bouwen, dus dat lijkt me wel te doen. En als je in deze situatie voor de redding gaat dan zou ik als bevelvoerende middelbrand geven, dus de tweede TS is dan ook onderweg.

Vraag 2:

Hij is nog niet uitslaand dus ik ga eerst voor de redding waar ik gebruik van de eerste straal om het slachtoffer af te schermen en hem of haar naar beneden te halen.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #3 Gepost op: 1 oktober 2005, 11:11:38
De eerste straal is voor het slachtoffer,om de vuurhaard aan te pakken.De 2e straal gaat naar binnen,om uitsluitend de vuurhaard binnen onder controle te houden.Dus het beroemde "uitbreiding voorkomen"pas als het slachtoffer boven is gered gaan we over tot blussing.

Hiermee hebben we genoeg aan de tank water (bij ons 2000 ltr) totdat de pompbediender de waterwinning heeft opgebouwt.


Gast48368

  • Gast
Reactie #4 Gepost op: 1 oktober 2005, 19:26:04
Ehhhhhmmmmmmm...........een waterwinning is niet altijd zomaar klaar  ;D

Je hebt ook van die buitengebieden waar het echt wel langer dan 6 minuten duurd voordat de waterwinning gereed is. Dan is het aan de bevelvoerder om met beleid te blussen....................

Beter 15 minuten met mate blussen, dan 10 minuten met een straal te staan waar geen water uitkomt  :-X


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #5 Gepost op: 1 oktober 2005, 19:27:35
Ehhhhhmmmmmmm...........een waterwinning is niet altijd zomaar klaar  ;D

Je hebt ook van die buitengebieden waar het echt wel langer dan 6 minuten duurd voordat de waterwinning gereed is. Dan is het aan de bevelvoerder om met beleid te blussen....................

Beter 15 minuten met mate blussen, dan 10 minuten met een straal te staan waar geen water uitkomt  :-X


Ik neem aan dat een bevelvoerder dan zo wijs is om middelbrand te geven  ;D


fikkie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 718
  • wikki en fikkie klaren de klus
Reactie #6 Gepost op: 2 oktober 2005, 11:03:00
als eerste vind ik dat je de persoon die op een dak zit van buitenaf moet proberen te redden. ladder of iets dergelijks! hoeft niet eens een redvoertuig te zijn.

Als dit niet kan moet je mijns inziens altijd met 2 stralen hd de brand onder controle houden en de persoon eruit halen. De berekening die gemaakt is is 6 minuten met 2 stralen volledig blussen! dit komt bijna nooit voor! Is de persoon eruit en je water is op en de tent brand af heb je het toch nog steeds goed gedaan want wat is er meer waard? persoon of tent die tot de grond toe afbrand?

Waterwinning is wel belangrijk om te hebben maar er zit niet voor niets een tank in je voertuig! redden gaat voor blussen.

1ste straal gaat naar binnen om veiligheid te waarborgen. De tweede straal gaat direct het dak op om daar de persoon te pakken. Of het moet zo zijn dat de persoon ook zonder straal te pakken is. Beide lopen tegelijk dus 1ste en 2de straal!

Voor de wedstrijd zal het wel zo gemoeten hebben:
1ste straal naar binnen om uitbreiding te voorkomen en met de 2de straal verder doorverkennen en de persoon naar buiten brengen. dan waterwinning in orde maken door de personen van de 2de straal en 2de straal inzetten op de uitbreiding brandmeester inpakken en naar huis toe....

maar hoe hadden de "uitzetters" het gedacht? want zo te horen hebben jullie het anders gedaan?


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #7 Gepost op: 2 oktober 2005, 11:22:32

 

maar hoe hadden de "uitzetters" het gedacht? want zo te horen hebben jullie het anders gedaan?
Meestal hebben de uitzetters/wedstrijdleiding een inzet bepaald,en is daar weinig tot geen ruimte voor eigen inzicht van een bevelvoerder :-\


jacky x

  • verpleegkundige, vrijwillig brandweerman
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 250
Reactie #8 Gepost op: 4 oktober 2005, 20:04:00
oke bedankt voor alle reacties

Waarom ik deze vragen stel is omdat er nogal verschillend over word gedacht en het probleme waar jeugdbrandweerlieden ELKE KEER tegenaan lopen is dat de Juryleden het ELKE KEER weer anders zeggen! Voorbeeld: op de gwestelijke HD wedstrijd in Vught is gezegd: je moet een enkele waterwinning maken, dat is goe dgenoeg. Dus op de HD finales in Ijsselstein deden wij dat precies zolas de Jury het toen zei, en vervolgens zeggen ze: je moet een dubbele waterwinning maken anders is het niet goed: waterwinning is dus onvoldoende. :-\

Dus ook bij de landelijke finales HD ijsselstein liepen we erweer tegen tegenstrijdige uitspraken aan waar we iedere keer weer punten op verliezen! :-[

Er waren er die zeidden:
2 stralen HD inzetten zonder waterwinning is inderdaad goed, want de 2e ploeg kan dat wel doen!(meer dna 20 meter van het voertuig) terwijl die 2eploeg nog niet eens ter plaatse was.

Andere zeidden weer: zonder waterwinning geen 2e straal want als jij binnen staat te blussen (langer dan dei 6 minuten bijvoorbeeld sta je ineens zonder water)

Ook over de redding van het slachtoffers waren were discussies. De ene vond het verantwoord dat een ploeg met 1 HD straal als eerste het dak op ging om het slachtofferte redden( !!de brandhaard op het dak was groot en kon niet binnen korte tijd geblust worden!!)

Anderen vonden dat dat onverantwoord was en dat er eerst een ploeg op de begane grond moet worden ingezet als ''waarborging'' voor een veilige terugtocht.

er blijven dus nog verschillendne meningen over,maar het is wel duidelijk dat er meer aan eigen veiligheid gedacht moet worden dan aan een snelle redding

bedankt voor jullie reacties!! :)
Veterdiploma EHBO diploma 1BA2AA2 Vis-diploma( vissen tot max 5 kilo) Fiets-behendigheids-diploma Fiets-niet-behendigheids-diploma


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #9 Gepost op: 4 oktober 2005, 22:21:41
jacky,ik gaf het al eerder aan.De wedstrijdleiding heeft een bepaald inzetbeeld,en daar jureren ze op.En als je als bevelvoerder net een iets andere inzet doen,kan dat zeer veel punten schelen.

Tja,waterwinning.Met hoge druk is dat altijd dubbel,en binnen de 20 mtr kan zelfs de pompbediender de waterwinning opbouwen.Althans dat hebben wij al een paar keer gedaan,en daar hebben we toen ook punten op gepakt