Dragen van een zakmes en koppelriem als burger toegestaan?

Auteur Topic: Dragen van een zakmes en koppelriem als burger toegestaan?  (gelezen 11552 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

dva

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 2
Ik heb even een vraagje wat betreft regels en wetgeving aan jullie:
Ik draag als burger vaak een koppelriem met daaraan een aantal persoonlijke attributen waaronder een Zwitsers zakmes, en verder een zaklampje, sleutels en mn telefoon (ik ben overigens geen agent of hulpverlener).
Een tijdje terug werd ik door een politieman in de binnenstad staande gehouden met de vraag waarom ik deze riem draag, waarbij met name het bij me hebben van een zakmes ter discussie gesteld werd. Het betreft hier gewoon een Zwitsers zakmes van Victorinox gekocht in een Nederlandse winkel.
Het is mij bekend dat er in bepaalde uitgaansgebieden soms bepaalde APV's kunnen gelden die het bij je dragen van alle soorten messen verbieden (het zakmes blijft in dit soort situaties dan ook thuis), dat was hier echter niet het geval.
Soms zijn er situaties dat ik bijv. tijdens of na werktijd nog even een boodschap of een drankje op terras doe, terwijl ik mn zakmes nog bij me draag.
Mijn concrete vraag: Is het toegestaan om als burger een dergelijke riem te dragen en om een zakmes aan je riem te dragen? En in welke situaties mag dit dan wel en in welke situaties evt weer niet ?
Onderstaand een paar foto's van de riem en het zakmes waar ik het over heb. Alvast dank voor jullie advies !







guest15549

  • Gast
Reactie #1 Gepost op: 24 juni 2016, 16:06:34
Als eerste vraag ik het me oprecht af waarom je uberhaupt een zakmes bij je moet dragen. De enige keren dat ik het bij me droeg was toen ik marshal was op het circuit Zandvoort en toen ik in Kosovo door een gebied met agressieve zwerfhonden moest lopen.. Buiten dat om heb i-... nouja laat ook maar, je hebt vast een goede reden.

Er is geen wet die zegt dat je geen koppelriem mag dragen, dus dat is geen probleem. Het zakmes mag in principe ook behalve (zoals je zelf al zegt) in APV-gebieden waar het verboden is of in een situatie waarin kan worden aangenomen dat je het als een wapen kunt gebruiken.

Het dragen van die koppelriem kan de indruk wekken dat je werkt voor een hulpdienst en dan kan de agent vragen waarom je dat draagt, daar ben je trouwens niet verplicht om antwoord op te geven.


LSPD

  • Generalist GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 701
Reactie #2 Gepost op: 24 juni 2016, 16:07:39
Citaat van: dva link=msg=1431821 date=1466774153
met de vraag waarom ik deze riem draag
Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd.

Ik snap ook wel dat je er zo af en toe voor staande gehouden kunt worden. Om te controleren om wat voor mes t gaat, wat voor bedoelingen je ermee hebt, je te wijzen op eventuele APV's, enz.

Die riem zou ik zelf nooit doen, maar mag wel.

Mes kan een ander verhaal zijn. De wet laat hierin namelijk ruimte voor eigen interpretatie. Er zullen agenten zijn die denken dat de enige reden waarom jij een mes aan je broek hebt hangen, is omdat je zo snel mogelijk toegang ertoe wil hebben in het geval van een gevecht. In dat geval zou het mes zijn om letsel bij anderen te veroorzaken, en dan is het een verboden wapen.

Daarnaast zijn omstandigheden op privéterrein waarmee je rekening moet houden. Op privéterrein is men vrij jou te weigeren, of te verwijderen omdat je een mes bij je draagt. Hier is niet tegen in te gaan, dit is nou eenmaal iets wat je tegen kunt komen als je ervoor kiest om zulke dingen onverdekt voor handen te hebben.


janvangent

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 216
Reactie #3 Gepost op: 24 juni 2016, 16:19:35
Citaat van: RS496 link=msg=1431834 date=1466777194
Als eerste vraag ik het me oprecht af waarom je uberhaupt een zakmes bij je moet dragen.

Om een appeltje te schillen, een verpakking te openen, een tie-wrapje los te snijden, afijn: ik ga de deur niet uit zonder zakmes...


guest15549

  • Gast
Reactie #4 Gepost op: 24 juni 2016, 16:38:17
Citaat van: janvangent link=msg=1431838 date=1466777975
Om een appeltje te schillen, een verpakking te openen, een tie-wrapje los te snijden, afijn: ik ga de deur niet uit zonder zakmes...

Ah, vandaar. Meestal kom ik niet in die situaties als ik de deur uitga maar ieder z'n ding  O0


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #5 Gepost op: 24 juni 2016, 17:11:38
Nu ken ik de messen van victorinox best goed. Mijn opa van in de 90 heeft ook altijd zijn zakmes op zak, letterlijk in de broekzak. Om dat appeltje te schillen, tie wrapje los te snijden e.d. is het dan niet handiger een klein, compacter mesje te hebben van Victorinox? Zoals deze, hier zit een groot mes, klein mes, schaartje, blik en flesopener op. Eigenlijk hetgeen wat je het meest gebruikt van zo'n zakmes. Zit gewoon in je broekzak dan, net zo makkelijk voor het grijpen als aan de koppel. En je wekt dan niet de indruk dat je bij een hulpdienst zit.


Bron: https://www.victorinoxstore.nl/victorinox-climber-rood/
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #6 Gepost op: 24 juni 2016, 17:15:48
heb je dan ook een appeltje op zak?


Gijs

  • Oud brandweer-instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 669
Reactie #7 Gepost op: 24 juni 2016, 17:19:34
Valt hier ook en multi-tool onder?   Gezien de discussie die toe te voegen aan de uitrusting van de politie.
Bij instappen begint de inzet.


Sesamzaadje

  • Operationeel Expert
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 739
  • Eenheid ZWB
Reactie #8 Gepost op: 24 juni 2016, 17:20:21
Tja, ik vind het vrij bijzonder. Of je een zakmes bij je mag dragen is afhankelijk van de feiten of omstandigheden waarin het wordt aangetroffen. Ook buiten de APV gebieden kan het zomaar als een categorie 4 lid 7 wapen van de WWM worden aangemerkt. Bijvoorbeeld tijdens een ruzie op straat of wat dan ook. Beetje hetzelfde spanningsveld als het dragen van een kogelwerend vest. Dat mag ook, maar daar zal ook vast vragen over worden gesteld.
De weg is niet de vraag waarheen, de weg is de vraag hoe.


-Ronald-

  • Aspirant Hoofdagent Oost-Nederland
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 83
Reactie #9 Gepost op: 24 juni 2016, 23:19:49
Ik vraag me persoonlijk af waarom je dat mes aan een koppelriem wilt dragen, en deze niet aan een reguliere riem vastmaakt of in je broekzak meeneemt? Het mag wel, maar ik weet niet of je wat je ermee uitstraalt wel wilt uitstralen, maar dat moet je zelf weten.