Verspreide wachtlocaties voor brandweervoertuigen

Auteur Topic: Verspreide wachtlocaties voor brandweervoertuigen  (gelezen 6750 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Frank Lingen

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 533
Gepost op: 4 juli 2016, 17:34:30
Ik stel voor, dat brandweervoertuigen van de beroepsbrandweer zich met hun bemanning optimaal verspreiden over hun werkgebied, gedurende een deel van hun wachttijden. Ze kunnen daar wachten op meldingen, op vaste wachtlocaties.

Daardoor zullen de aanrijtijden volgens mij veel korter worden, dan wanneer verschillende brandweerwagens altijd samen wachten in brandweerkazernes.

Vooral op het platteland in Nederland zijn kortere aanrijtijden cruciaal, omdat de aanrijtijden van brandweer (en andere hulpdiensten) daar vaak véél te lang zijn. Daardoor branden er nu onnodig veel gebouwen af, wat gigantisch veel geld kost, en wat enorm leed oplevert bij de slachtoffers.

De brandweerlieden kunnen op de bovengenoemde wachtlocaties wachten in de brandweerwagens, of met mooi weer buiten op opvouwbare tuinstoeltjes. Ondertussen kunnen ze kijken naar instructieve internet-video’s over hun werk. Dat kan via smartphones met enkelzijdige hoofdtelefoons.

Ook kunnen ze daar via speciale internet-fora vragen beantwoorden van burgers over brandweer-onderwerpen, oefenen met EHBO, brandweerboeken lezen, discussiëren over brandweertechnieken, sporten, brandpreventie-adviezen geven aan voorbijgangers, vrijwillige brandweerlieden werven, enz.

De bovengenoemde wachtlocaties kunnen worden gestationeerd bij belangrijke verkeerskruispunten en bruggen, en centraal in woongebieden. Op elk van die wachtlocaties kan een kleine basispost worden neergezet, in de vorm van een toiletgebouwtje, met kleine keuken en overdekt terras.

Zo’n basispost kan eventueel tegelijk worden gebruikt door politie, ambulance-personeel, boswachters en buschauffeurs. Daarin en daar omheen kunnen eventueel ook bepaalde brandweeroefeningen gedaan worden. Of er kan worden geslapen, afhankelijk van de grootte van het gebouwtje.

Daarnaast kan er als basispost gebruik worden gemaakt van andere overheidsgebouwen, zoals zwembaden, scholen, politiebureaus, ambulance-posten, bibliotheken, buuurthuizen, en militaire kazernes. Er kan daarvoor mogelijk ook een beroep worden gedaan op campings (buiten de vakantieperiodes), vakantiebungalow-parken, ziekenhuizen, bedrijfsterreinen, enz.

Dit plan kan eventueel ook werken met vrijwillige brandweerlieden. Die kunnen  kunnen dan hun brandweerpak in hun eigen auto bewaren, en kunnen direct met eigen auto naar de brand rijden vanaf hun werk of woning. Dat gaat vermoedelijk sneller dan via de brandweerkazerne. De brandweerauto's worden dan op de verspreide wachtlocaties bemand door elk één beroepsbrandweerman.

Brandweerauto's met hun bemanning kunnen tijdens wachttijden ook bedrijven en instellingen bezoeken, voor het geven van brandpreventie-adviezen. Ook dat bevordert een betere geografische verspreiding over hun werkgebied, en geeft daardoor kortere aanrijtijden bij branden.


Ik stem links.


Frank Lingen

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 533
Reactie #1 Gepost op: 6 juli 2016, 12:43:23
Ook ambulances zouden veel kortere aanrijtijden hebben, als ze zich tijdens wachttijden optimaal zouden verspreiden over hun werkgebied. Ze kunnen bijvoorbeeld wachten bij grote treinstations en grote winkelcentra. En zomers bij drukke recreatiegebieden. Ze kunnen daar dan ook fungeren als SEH-post.
Ik stem links.


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #2 Gepost op: 6 juli 2016, 14:36:31
Citaat van: Frank Lingen link=msg=1434884 date=1467801803
Ook ambulances zouden veel kortere aanrijtijden hebben, als ze zich tijdens wachttijden optimaal zouden verspreiden over hun werkgebied. Ze kunnen bijvoorbeeld wachten bij grote treinstations en grote winkelcentra. En zomers bij drukke recreatiegebieden. Ze kunnen daar dan ook fungeren als SEH-post.

Dat bestaat voor een deel al lang. Iets met Dynamisch ambulance management en Voorwaardenscheppend. Vastzetten als SEH-post is geen optie omdat dan de capaciteit verminderd wordt. zie hiervoor ook talrijke andere topics.

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #3 Gepost op: 6 juli 2016, 14:37:36
Citaat van: Frank Lingen link=msg=1434414 date=1467646470
Ik stel voor, dat brandweervoertuigen van de beroepsbrandweer zich met hun bemanning optimaal verspreiden over hun werkgebied, gedurende een deel van hun wachttijden. Ze kunnen daar wachten op meldingen, op vaste wachtlocaties.

Daardoor zullen de aanrijtijden volgens mij veel korter worden, dan wanneer verschillende brandweerwagens altijd samen wachten in brandweerkazernes.

Vooral op het platteland in Nederland zijn kortere aanrijtijden cruciaal, omdat de aanrijtijden van brandweer (en andere hulpdiensten) daar vaak véél te lang zijn. Daardoor branden er nu onnodig veel gebouwen af, wat gigantisch veel geld kost, en wat enorm leed oplevert bij de slachtoffers.

De brandweerlieden kunnen op de bovengenoemde wachtlocaties wachten in de brandweerwagens, of met mooi weer buiten op opvouwbare tuinstoeltjes. Ondertussen kunnen ze kijken naar instructieve internet-video’s over hun werk. Dat kan via smartphones met enkelzijdige hoofdtelefoons.

Ook kunnen ze daar via speciale internet-fora vragen beantwoorden van burgers over brandweer-onderwerpen, oefenen met EHBO, brandweerboeken lezen, discussiëren over brandweertechnieken, sporten, brandpreventie-adviezen geven aan voorbijgangers, vrijwillige brandweerlieden werven, enz.

De bovengenoemde wachtlocaties kunnen worden gestationeerd bij belangrijke verkeerskruispunten en bruggen, en centraal in woongebieden. Op elk van die wachtlocaties kan een kleine basispost worden neergezet, in de vorm van een toiletgebouwtje, met kleine keuken en overdekt terras.

Zo’n basispost kan eventueel tegelijk worden gebruikt door politie, ambulance-personeel, boswachters en buschauffeurs. Daarin en daar omheen kunnen eventueel ook bepaalde brandweeroefeningen gedaan worden. Of er kan worden geslapen, afhankelijk van de grootte van het gebouwtje.

Daarnaast kan er als basispost gebruik worden gemaakt van andere overheidsgebouwen, zoals zwembaden, scholen, politiebureaus, ambulance-posten, bibliotheken, buuurthuizen, en militaire kazernes. Er kan daarvoor mogelijk ook een beroep worden gedaan op campings (buiten de vakantieperiodes), vakantiebungalow-parken, ziekenhuizen, bedrijfsterreinen, enz.

Dit plan kan eventueel ook werken met vrijwillige brandweerlieden. Die kunnen  kunnen dan hun brandweerpak in hun eigen auto bewaren, en kunnen direct met eigen auto naar de brand rijden vanaf hun werk of woning. Dat gaat vermoedelijk sneller dan via de brandweerkazerne. De brandweerauto's worden dan op de verspreide wachtlocaties bemand door elk één beroepsbrandweerman.

Brandweerauto's met hun bemanning kunnen tijdens wachttijden ook bedrijven en instellingen bezoeken, voor het geven van brandpreventie-adviezen. Ook dat bevordert een betere geografische verspreiding over hun werkgebied, en geeft daardoor kortere aanrijtijden bij branden.

Wat probeer jij nu duidelijk te maken met dit epistel?

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


Frank Lingen

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 533
Reactie #4 Gepost op: 6 juli 2016, 15:06:00
Citaat van: RemRoof link=msg=1434912 date=1467808656
Wat probeer jij nu duidelijk te maken met dit epistel?

Ik stel voor, dat brandweerauto`s zich voor een deel van de tijd, verspreiden over hun werkgebied, terwijl ze wachten op een melding. Dat geeft kortere aanrijtijden.
Ik stem links.


Brandslanghaspelhouder

  • manschap A - Duiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 85
Reactie #5 Gepost op: 6 juli 2016, 15:12:45
Citaat van: Frank Lingen link=msg=1434918 date=1467810360
Ik stel voor, dat brandweerauto`s zich voor een deel van de tijd, verspreiden over hun werkgebied, terwijl ze wachten op een melding. Dat geeft kortere aanrijtijden.

Dat zijn brandweerkazernes.


Frank Lingen

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 533
Reactie #6 Gepost op: 6 juli 2016, 15:20:09
Citaat van: Brandslanghaspelhouder link=msg=1434921 date=1467810765
Dat zijn brandweerkazernes.

Als er in een brandweerkazerne vier brandweerauto`s staan, geeft dat geen optimale verspreiding over het werkgebied, maar juist concentratie. Daardoor branden er onnodig veel gebouwen af.
Ik stem links.


Wouter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,541
Reactie #7 Gepost op: 6 juli 2016, 15:44:29
Citaat van: Frank Lingen link=msg=1434926 date=1467811209
Als er in een brandweerkazerne vier brandweerauto`s staan, geeft dat geen optimale verspreiding over het werkgebied, maar juist concentratie. Daardoor branden er onnodig veel gebouwen af.

Heb je ook onderbouwing?


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #8 Gepost op: 6 juli 2016, 15:54:34
Dat er 4 wagens staan wil niet zeggen dat alle 4 ook een voltallige bemanning op de kazerne hebben zitten.
Sowieso zijn er maar heel weinig kazernes met zo veel TS'en. Vaak staan er maar 2 of 3 TS'en op grote kazernes de andere wagens zijn specialistische wagens. Er is niet voor elke wagen een voltallige bemanning aanwezig, vaak is er bijvoorbeeld een springbemanning. Die bemand zowel de HV als de RV. Als een van de twee uitrukt gaat de andere buiten dient tot er een nieuwe bezetting is opgeroepen.


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #9 Gepost op: 6 juli 2016, 16:06:17
En, als je de TS die bemand is op een andere plek neer gaat zetten dan de kazerne is dat ze niks anders kunnen doen behalve uit de neus vreten. Op de kazerne kunnen zij nog kantoorwerk doen, sporten en oefenen. Als ze ergens strategisch staan (wat kazernes meestal wel zijn) dan kunnen zij niks doen behalve in en om de TS hangen. En dan is de kazerne niet bezet...
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel