astmatische aanval

Auteur Topic: astmatische aanval  (gelezen 12969 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Jorrin

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,704
    • Lotuskring Het Gewondennest
Reactie #20 Gepost op: 7 oktober 2005, 16:09:01
Ik neem aan dat er morgenavond rustig kan worden gegeten?  8) ;D

 :-X


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #21 Gepost op: 7 oktober 2005, 16:10:17
:-X
Domme vraag,wetende dat het grootste gajes van het forum in Leersum is  ;D ;D ;D


Jorrin

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,704
    • Lotuskring Het Gewondennest
Reactie #22 Gepost op: 7 oktober 2005, 16:11:11
Domme vraag,wetende dat het grootste gajes van het forum in Leersum is  ;D ;D ;D

Ja, daar weet JIJ alles van. 8)


lotus bianca

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,653
  • EHBO instructeur . LOTUS en oud sigma
Reactie #23 Gepost op: 7 oktober 2005, 18:23:57
Domme vraag,wetende dat het grootste gajes van het forum in Leersum is  ;D ;D ;D

Wie bedoel je met gajes????



Hmm had ik deze vraag wel mogen stellen???



Heleen ik denk dat we die demo dan toch maar even ergens anders moeten doen ;D ;)
GEIT NEET BESJTEIT NEET  WAER OF GEIN WAER DRAAN


Heleen Lotus

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,245
Reactie #24 Gepost op: 7 oktober 2005, 20:46:45
Het zou wel leuk zijn, maar ben bang dat we dit maar niet moeten doen.  :-\
Ik denk niet dat we erg geloofwaardig overkomen.  ;D


Trophy

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 223
  • keep the rubberside down
Reactie #25 Gepost op: 8 oktober 2005, 13:32:50
Naar mijn gevoel (en in vind dat ook in de literatuur terug) kan iemand met astma cardiale wel degelijk perifere cyanose hebben, zonder op zich zelf staande longproblemen.
Deze mensen hebben over het algemeen last van veel vocht in de longen en dus een slechte gasuitwisseling.
(Of bedoel je dat met het longprobleem ?)
Waarom zouden die niet cyanotisch kunnen worden ?

Zie bijvoorbeeld de symptomen beschreven bij astma cardiale in http://www.nhj.nl/cardiologie.nl/2/pagecontent/main_protocollen/leidraadcardiologie2002.pdf

Hoi Jacques,

Duidelijke website waar je naartoe verwijst.
Ik denk dat je twee dingen door elkaar haalt:

Symptomatologie en Lichamelijk onderzoek.

Bij lichamelijk onderzoek staat zowel perifere cyanose als wel perifere vasoconstrictie (bleekheid).
Let wel: dit betekend niet dat de verschijnselen absoluut voorkomen, er moet naar deze verschijnselen gezocht worden.
Het is de combinatie van bevindingen die tot een waarschijnlijkheidsdiagnose komen.

Dit betekend:
Benauwd en blauwe huidskleur: waarschijnlijk primair longprobleem (door circulatie met zuurstofarm bloed)
Benauwd en bleke huidskleur: waarschijnlijk primair hartprobleem (door samengeknepen bloedvaten in de huid/ periferie).
(Uiteraard zijn er hartpatiënten met een longprobleem of omgekeerd, maar daar hebben we het even niet over.)

Dit is van belang voor de behandeling. Je zult snel moeten differentiëren tussen long- of hartprobleem omdat de behandeling anders is, zoals medicatie en zuurstoftherapie. Daarom staat ook de cyanose beschreven (daarbij is uiteraard ook de anamnese belangrijk). Je ziet bij de differentiële diagnostiek dan ook de COPD staan.
VSAZ ambulancezorg


ittata

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 23
  • ehbo - lotus - rode kruis vrijwilliger
Reactie #26 Gepost op: 8 oktober 2005, 19:11:07
hallo,

vele reacties gelezen, leuk dat er zoveel verschillende reacties op een vraag komen. wat woordne betreft voor mijn ooit er onduidelijk aangezien de woorden niet te snappen zijn voor mijn klein iq maar voor een ander miscshien heel erg duidelijk zijn.

toch nog een kleine toevoeging. ben zelf ook lotus met behoorlijke astma problemen op dit moment. (dat ook de reden dat ik nooit versllikking zal spelen)
als ik een astma aanval krijg en ik kan niet binnen 10 minuten bij mijn pufje komen kan ik vreslijk in paniek raken.
en ja als goed ehbo-er weet ik dat dit niet nodig is en dat ik kalm moet blijven. maar het onderbewuste van mij denkt daar dan heel anders over. ik wordt dan erg onrustig.

gelukkig voor mij zijn mijn meeste aanvallen niet onverwacht en draag ik op die momoneten mijn pufje in mijn broek bij me.

misschien een leuke tip om in je spel als lotus te gebruiken.
en ja door de mond blijen ademen is ook een duidlijk punt voor mij.

succes ermee jessica
de grootste liefde in je leven ben jezelf


lotus bianca

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,653
  • EHBO instructeur . LOTUS en oud sigma
Reactie #27 Gepost op: 9 oktober 2005, 21:46:19
Ik heb tijdens het grimeren voor de casus gisteren een demootje gehad van Heleen lotus hoe zij het meestal speelt.
Hiervoor nog mijn hartelijke dank. ;)
GEIT NEET BESJTEIT NEET  WAER OF GEIN WAER DRAAN


peebee

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 986
Reactie #28 Gepost op: 17 maart 2006, 16:59:16
als ik een astma aanval krijg en ik kan niet binnen 10 minuten bij mijn pufje komen kan ik vreslijk in paniek raken.
en ja als goed ehbo-er weet ik dat dit niet nodig is en dat ik kalm moet blijven. maar het onderbewuste van mij denkt daar dan heel anders over. ik wordt dan erg onrustig.

Een van de verschijnselen die ik meerdere malen heb gezien is het jezelf opblazen. Door de moeilijke ademhaling, wil de patient zoveel mogelijk zuurstof binnen krijgen. Hierdoor krijgt de persoon niet voldoende adem en gaat die happen en meer in dan uitademen. De paniek die hierop volgt komt dus voort uit het gevoel van te weinig zuurstof.

Mocht je dezefde paniek willen voelen dan moet je eens bij de brandweer vragen om onder begeleiding een stukje zware arbeid met ademlucht uit te voeren. Opzettelijk een ademcrisis veroorzaken en je masker ophouden. De symptomen die je dan krijgt lijken dan heel sterk op de symptomen die ik heb gezien. Verschil is dat je bij ademlucht maar een beperkte tijd last hebt, en bij een astma aanval deze situatie langer kan voortduren en het meer een "full-body" action is, je hele lichaam is gericht op ademhalen. Bij een ademcrisis is je lichaam gericht op het afnemen van het masker.
If it's idiot proof, they invent a better idiot. PEBKAC - Problem exists between keyboard and chair alles is een raadsel maar ik weet nog niet in wat