astmatische aanval

Auteur Topic: astmatische aanval  (gelezen 12993 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

lotus bianca

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,653
  • EHBO instructeur . LOTUS en oud sigma
Reactie #10 Gepost op: 5 oktober 2005, 17:47:41
wow wat eenr eacties ineens geweldig daar kan ik echt iets mee .
Het gaat echt om een astma aanval en niet om astma cardiale.
bedankt voor jullie meedenken en reacties ik zal het door bespreken met diegen waarmee ik het moet gaan spelen. ;) :-*
GEIT NEET BESJTEIT NEET  WAER OF GEIN WAER DRAAN


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #11 Gepost op: 5 oktober 2005, 18:50:31
wow wat eenr eacties ineens geweldig daar kan ik echt iets mee .
Het gaat echt om een astma aanval en niet om astma cardiale.
bedankt voor jullie meedenken en reacties ik zal het door bespreken met diegen waarmee ik het moet gaan spelen. ;) :-*
Ja weten wij veel dat jij het alleen over astma bronchiale hebt  ;)
Maar ook de andere astmavormen (stuk of 5 of zo) zijn ook wel interessant, alhoewel dan een beetje off-topic misschien  ;D
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


lotus bianca

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,653
  • EHBO instructeur . LOTUS en oud sigma
Reactie #12 Gepost op: 5 oktober 2005, 18:55:54
Ja weten wij veel dat jij het alleen over astma bronchiale hebt  ;)
Maar ook de andere astmavormen (stok of 5 of zo) zijn ook wel interessant, alhoewel dan een beetje off-topic misschien  ;D

Nee hoor laat maar komen je bent nooit te oud om te leren ;)
GEIT NEET BESJTEIT NEET  WAER OF GEIN WAER DRAAN


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #13 Gepost op: 5 oktober 2005, 19:25:16
Nee hoor laat maar komen je bent nooit te oud om te leren ;)
Nou het is niet mijn bedoeling om alle astma soorten de revue te laten passeren hoor, ik wou maar zeggen dat de term astma niet erg eenduidig is is, verder was ik wel benieuwd waarom een patiuent met Astma cardiale niet cyanotisch kan zijn als gevolg van die aandoening. Maar je hebt dus ook....
Astma abdominale
Astma arthriticum
Astma bronchiale
Astma cardiale
Astma dyspepticum
Astma saturninum
Astma thymicum
Astma uraemicum

Leve het zakwoordenboek  ;D
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Heleen Lotus

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,245
Reactie #14 Gepost op: 6 oktober 2005, 19:07:56
Nou het is niet mijn bedoeling om alle astma soorten de revue te laten passeren hoor, ik wou maar zeggen dat de term astma niet erg eenduidig is is, verder was ik wel benieuwd waarom een patiuent met Astma cardiale niet cyanotisch kan zijn als gevolg van die aandoening. Maar je hebt dus ook....
Astma abdominale
Astma arthriticum
Astma bronchiale
Astma cardiale
Astma dyspepticum
Astma saturninum
Astma thymicum
Astma uraemicum

Leve het zakwoordenboek ;D

Dat zijn er wel erg veel :-\
Maar bianca, ik zal kijken of ik het zaterdag even een beetje voor kan doen, zoals ik die patiënten in de praktijk wel eens tegen kom.
In ieder geval wel fijn voor zoveel reactie's .  :)


Jochem

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 19
Reactie #15 Gepost op: 6 oktober 2005, 20:44:52
Hier nog een astma patient....

Als ik (gelukkig niet vaak meer) een astma aanval heb dan zie je niks meer aan mij, misschien dat je ziet dat ik dan heel kort ademmig ben. Ik heb al mijn hele leven last van astma, heb zelfs 2 keer in het ziekenhuis gelegen toen ik 7 en 9 was, zoveel last dat ik ervan had. Ik ben onderandere alergisch voor huisstofmijt,huisdieren (honden-katten-konijnen-enz.enz.) en voor sigaretten rook. Als ik bijvoorbeeld met een konijn gespeelt heb dan kon je er donder op zeggen dat ik er last van kreeg.

Dit is 1 van de oorzaken waardoor ik een astma aanval kan krijgen.

Ook kan dit in de winter zijn als je verkouden bent en heel veel last van vastzittende slijm hebt. Op een gegeven moment dan kan je het daar zo benauwd van krijgen dat je dus ook een astma aanval ervan kan krijgen. Het beste kan je dan zo iemand in een douche cabine of ruimte zetten met de warme kraan vol open (niet eronder natuurlijk) zodat het een stoomcabine begint te lijken. Dan komt het slijm los en word dit overgegeven of uit gehoest.

Ik heb zo een paar dingen neergezet waar ik last van heb, waardoor, wat de verschijnsellen dan zijn en wat je eraan kan doen. Ik hoop dat je hier iets van kan gebruiken tijdens het spelen.

Mvrgr,
Jochem


lotus bianca

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,653
  • EHBO instructeur . LOTUS en oud sigma
Reactie #16 Gepost op: 6 oktober 2005, 23:42:55
zekers kan ik hier iets mee maar ik ga zeker kijken hoe heleen het speelt.
als er tijd voor is :-X anders tijdens de bbq
tijd genoeg
hahahaha zetten we daar de boel op stelten
onee dat mag niet :-X
GEIT NEET BESJTEIT NEET  WAER OF GEIN WAER DRAAN


Heleen Lotus

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,245
Reactie #17 Gepost op: 7 oktober 2005, 15:34:02
zekers kan ik hier iets mee maar ik ga zeker kijken hoe heleen het speelt.
als er tijd voor is :-X anders tijdens de bbq
tijd genoeg
hahahaha zetten we daar de boel op stelten
onee dat mag niet :-X


Ik zal je nog eens wat leuks vertellen.
Vorig jaar hadden wij van de sigma ook in dit bbq restaurant een gezellig avondje. Een lotus collega zou in opdracht van het RGF, een hartinfarct krijgen en ik zou samen met een andere sigma lid haar gaan reanimeren. De CPA was op de hoogte hiervan en een opleidingsambulance stond in de buurt al gereed. Ten overstaan van zo'n 70 sigma leden kregen wij het seintje dat wij ons spel konden beginnen. Niemand van de sigma wist hier iets van af. Ik heb een sigma lid opdracht gegeven om 112 te bellen en hij deed dit ook.
Met z'n tweeën zijn wij aan het reanimeren gegaan. Uiteraard had ik van te vooren bij de lotus gekeken hoever in kon gaan met de thorax in te drukken. Ik moet zeggen dit is een zeer geslaagde actie geweest. Uiteindelijk zijn er 7 telefoontjes bij de cpa binnen gekomen over deze reanimatie.
Je snapt nu zeker wel dat ik dit soort grappen niet voor de tweede keer in hetzelfde restaurant kan gaan uithalen.  ;D


Jorrin

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,704
    • Lotuskring Het Gewondennest
Reactie #18 Gepost op: 7 oktober 2005, 16:04:48

Ik zal je nog eens wat leuks vertellen.
Vorig jaar hadden wij van de sigma ook in dit bbq restaurant een gezellig avondje. Een lotus collega zou in opdracht van het RGF, een hartinfarct krijgen en ik zou samen met een andere sigma lid haar gaan reanimeren. De CPA was op de hoogte hiervan en een opleidingsambulance stond in de buurt al gereed. Ten overstaan van zo'n 70 sigma leden kregen wij het seintje dat wij ons spel konden beginnen. Niemand van de sigma wist hier iets van af. Ik heb een sigma lid opdracht gegeven om 112 te bellen en hij deed dit ook.
Met z'n tweeën zijn wij aan het reanimeren gegaan. Uiteraard had ik van te vooren bij de lotus gekeken hoever in kon gaan met de thorax in te drukken. Ik moet zeggen dit is een zeer geslaagde actie geweest. Uiteindelijk zijn er 7 telefoontjes bij de cpa binnen gekomen over deze reanimatie.
Je snapt nu zeker wel dat ik dit soort grappen niet voor de tweede keer in hetzelfde restaurant kan gaan uithalen.  ;D

Dat ze je uberhaupt nog binnen laten... ::) ;D


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #19 Gepost op: 7 oktober 2005, 16:06:11
Ik neem aan dat er morgenavond rustig kan worden gegeten?  8) ;D