Handelswijze bij overlijden

Auteur Topic: Handelswijze bij overlijden  (gelezen 5629 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Peter-RWS

  • Verkeersleider RWS en OVD-W
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 114
Gepost op: 5 augustus 2016, 20:50:26
Kan iemand mij wellicht antwoord geven op onderstaande vraag.

Een tijdje geleden werden collega's van mij, op een vaartuig van RWS geconfronteerd met een persoon op een bootje die onwel was geworden.
Met pijn en moeite hebben zij die persoon aan boord van ons dienstvaartuig genomen. (wat overigens ook niet handig liep in communicatie met de politie, maar dat is een ander verhaal)

Vervolgens zijn zij, al reanimerend naar een haven gevaren, onderweg bijgestaan door een boot van de KNRM.
Helaas is de persoon onderweg overleden, en kon ook de ambulance bemanning niets meer uitrichtten.

Wat mij het meest heeft verbaasd is dat de politie vervolgens in feite zei: veel plezier ermee, er komt straks nog wel een schouwarts, en de ballen.....

Eigenlijk vind ik dit aan de ene kant vreemd, aan de andere kant, als zij noodhulp rijden wellicht begrijpelijk.

Zijn hier procedures voor, zover iemand weet?




Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #1 Gepost op: 5 augustus 2016, 22:51:46
Citaat van: Peter-RWS link=msg=1440834 date=1470423026
Kan iemand mij wellicht antwoord geven op onderstaande vraag.

Een tijdje geleden werden collega's van mij, op een vaartuig van RWS geconfronteerd met een persoon op een bootje die onwel was geworden.
Met pijn en moeite hebben zij die persoon aan boord van ons dienstvaartuig genomen. (wat overigens ook niet handig liep in communicatie met de politie, maar dat is een ander verhaal)

Vervolgens zijn zij, al reanimerend naar een haven gevaren, onderweg bijgestaan door een boot van de KNRM.
Helaas is de persoon onderweg overleden, en kon ook de ambulance bemanning niets meer uitrichtten.

Wat mij het meest heeft verbaasd is dat de politie vervolgens in feite zei: veel plezier ermee, er komt straks nog wel een schouwarts, en de ballen.....

Eigenlijk vind ik dit aan de ene kant vreemd, aan de andere kant, als zij noodhulp rijden wellicht begrijpelijk.

Zijn hier procedures voor, zover iemand weet?

Ik neem aan dat RWS eigen procedures/instructies en eisen mbt de rapportages en het waarmerken hiervan heeft mbt het overlijden aan boord van een Rijksvaartuig.
De schouwarts is altijd noodzakelijk en in de rapportage van de schipper zal de naam etc van de schouwarts die een al dan niet natuurlijke dood heeft geconstateerd,net als de mensen die falende pogingen tot reanimatie hebben gedaan.
Tenslotte moet na de schouwarts het afvoeren van de dode in gang worden gezet.
Een waterlijk is heel anders dan iemand die levend aan boord wordt genomen en vervolgens aan boord komt te overlijden.


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #2 Gepost op: 5 augustus 2016, 22:55:29
Bij een overlijden komt niet altijd een opsporingsonderzoek kijken. Gelukkig maar want dat zou veel meer capaciteit vragen om voor elke persoon die overlijdt een volledig opsporingsonderzoek te starten. Er overlijden namelijk zo'n 381 personen per dag*.

Na de dood van een persoon moet de zogenaamde lijkschouw plaatsvinden. Iedereen kan namelijk de dood constateren maar de akte van overlijden kan enkel door een arts worden opgemaakt. In de openbare ruimte komt meestal een gemeentelijke schouwarts. (Zie Wet op de Lijkbezorging). Deze geeft na de schouw een akte van overlijden af indien de persoon overleden is door een natuurlijke oorzaak, zoals ziekte of ouderdom. In dat proces is er in principe geen taak voor de politie.

Is de arts niet overtuigd van een natuurlijk overlijden (bijvoorbeeld ongeval, (zelf)moord, verdrinking), dan zal de schouwarts de Officier van Justitie inschakelen en komt de politie een opsporingsonderzoek opstarten. Het lichaam wordt in beslag genomen en er zal nader onderzoek gedaan worden op de plaats delict.

Kennelijk was de inschatting dat dit nu niet nodig was. Ik kan verder het plaatje niet invullen maar over het algemeen wacht de ambulancedienst op de arts om hun bevindingen over te dragen ten behoeve van de schouw. Als politie is er dan weinig eer meer aan te behalen en is het capaciteitsverspilling om daar een tijd op te wachten. Schouwartsen willen namelijk nog wel even op zich laten wachten door onderbezetting.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Embalage

  • AVP
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 155
Reactie #3 Gepost op: 6 augustus 2016, 10:44:18
In de meeste gevallen wacht idd de ambulance op de schouwarts en geeft in de tussentijd nog nazorg aan betrokken naasten of omstander.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #4 Gepost op: 6 augustus 2016, 10:49:29
Citaat van: DiNozzo link=msg=1440850 date=1470430529
Is de arts niet overtuigd van een natuurlijk overlijden (bijvoorbeeld ongeval, (zelf)moord, verdrinking), dan zal de schouwarts de Officier van Justitie inschakelen en komt de politie een opsporingsonderzoek opstarten. Het lichaam wordt in beslag genomen en er zal nader onderzoek gedaan worden op de plaats delict.

Het is in Nederland bizar te noemen dat de schouwende arts natuurlijke dood kan afgeven als een reanimatiepoging van een drenkeling faalt.


Embalage

  • AVP
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 155
Reactie #5 Gepost op: 6 augustus 2016, 10:55:53
Bij een drenkeling is altijd sprake van een niet-natuurlijke dood.


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #6 Gepost op: 6 augustus 2016, 10:57:42
Citaat van: oma link=msg=1440890 date=1470473369
Het is in Nederland bizar te noemen dat de schouwende arts natuurlijke dood kan afgeven als een reanimatiepoging van een drenkeling faalt.

Een drenkeling kan geen natuurlijke dood zijn. In de informatie bij deze casus blijkt ook niet van een verdrinking, maar van iemand die onwel is geworden op een boot.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Embalage

  • AVP
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 155


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #8 Gepost op: 6 augustus 2016, 11:11:30
Citaat van: DiNozzo link=msg=1440893 date=1470473862
Een drenkeling kan geen natuurlijke dood zijn. In de informatie bij deze casus blijkt ook niet van een verdrinking, maar van iemand die onwel is geworden op een boot.

Het is Nederland geen enkel probleem voor de schouwarts om natuurlijke dood af te geven op de kade als iemand uit het water is gehaald. Ze vullen dan "hartstilstand" in als natuurlijke doodsoorzaak.

Het slachtoffer in deze casus is onwel geworden op een bootje. Rijkswaterstaat heeft deze man moeten reanimeren. Als de schouwarts zegt "natuurlijke dood" is het prima terwijl de schouwarts het niet kan weten, de schouwarts gokt het.


voske83

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,368
Reactie #9 Gepost op: 6 augustus 2016, 11:23:25
Citaat van: oma link=msg=1440896 date=1470474690
Het is Nederland geen enkel probleem voor de schouwarts om natuurlijke dood af te geven op de kade als iemand uit het water is gehaald. Ze vullen dan "hartstilstand" in als natuurlijke doodsoorzaak.

Ook als dit het criterium is wat schouwartsen zouden moeten hanteren volgens het OM, KNMG en IGZ?
Citaat
Onder een natuurlijke dood wordt verstaan: “ieder overlijden dat uitsluitend het gevolg is van een spontane ziekte, inclusief een complicatie van een lege artis uitgevoerde medische behandeling.”