12 april 2006 Slotoefening C2000 regio Rotterdam-Rijnmond

Auteur Topic: 12 april 2006 Slotoefening C2000 regio Rotterdam-Rijnmond  (gelezen 30366 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #50 Gepost op: 18 maart 2006, 16:33:04
LOL, ik bedoelde meer voertuigen. De oefening is niet alleen regionaal, dus er komen naast de door jou genoemde diensten ook uit andere regio's voertuigen.

Ik was alleen benieuwd welke voertuigen (dorpen en steden) we nog meer kunnen verwachten :) Dat de politie RR meedoet is leuk, maar hoeveel manschappen; welke regio's leveren nog meer, etc, etc. Er moet nogal wat mankracht ingezet worden die niet operationeel beschikbaar zal zijn. Kan je moeilijk allemaal uit de regio RR weghalen.

Dat snapte ik wel, vandaar ook die smily ;)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Johan31051970

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 56
Reactie #51 Gepost op: 27 maart 2006, 11:57:33
Zuid Holland Zuid levert in ieder geval een peleton.

Hiervan weet ik alleen zeker dat Alblasserdam een TS levert.


peebee

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 986
Reactie #52 Gepost op: 27 maart 2006, 14:52:41
Berkel en Rodenrijs levert een TS
If it's idiot proof, they invent a better idiot. PEBKAC - Problem exists between keyboard and chair alles is een raadsel maar ik weet nog niet in wat


Straalpijp Rick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,863
  • Er is geen beter weer dan BRANDWEER
    • Brandweer Barendrecht
Reactie #53 Gepost op: 27 maart 2006, 14:55:31
Berkel en Rodenrijs levert een TS

VC/CP komt hier vandaan ;D


Enrique

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,443
Reactie #54 Gepost op: 29 maart 2006, 08:12:40
Ennnnnnn.....de oefening wordt nog wat grootschaliger. Hier nog wat meer info:

De regio Rotterdam-Rijnmond is een gebied dat met haar havens, veel zware industrie en bijna 1,2 miljoen inwoners een complexe regio is. Dit maakt deze regio bij uitstek geschikt voor een testcase die representatief is voor het hele land. Ondertussen blijft de normale inzet van politie, brandweer en ambulances gewaarborgd.

Operatie 'Veilige Haven' speelt zich op 12 april 2006 af onder realistische omstandigheden; er wordt een echt scenario uitgespeeld. Uiteraard kan het scenario niet volledig bekend gemaakt worden. Een tipje van de sluier kan in ieder geval wel opgelicht worden, aangezien niet de oefening zelf, maar het beproeven van C2000 het oefendoel is.

Explosie veroorzaakt brand
In de loop van de ochtend komt er op de meldkamer in Rotterdam een melding van olieraffinaderij Riscoil, gelegen aan de zuidkant van de Nieuwe Waterweg, dat er bij de verlading van een tankwagon een explosie heeft plaatsgevonden. Bij deze explosie en de daarop ontstane brand zijn diverse gewonden en mogelijk doden gevallen. De bestrijding van de brand vergt veel inzet en de brandweer heeft moeite de brand onder controle te krijgen.
Na enige tijd ontstaat een grote fictieve zwarte rookwolk die over de Waterweg richting zee drijft. Als vervolgens Hoekstad (de naam van Hoek van Holland in de oefening) door een veranderende windrichting in de rook komt te liggen, richt de inzet van de hulpdiensten zich ook op Hoekstad.

Doorzoekacties politie
Ondertussen had de politie in Hoekstad al een drukke dag. Juist nu op de Noordzee de Stena Discovery aanvarende is met Engelse voetbalsupporters zijn er diverse akkefietjes waar de politie eigenlijk haar handen al vol aan heeft.

Er was een melding binnengekomen van een gevonden munitiekistje met handgranaten aan de overkant van het water, terwijl in een park in Hoekstad een verwarde man is gesignaleerd. De politie besluit beide terreinen te doorzoeken. Als daarbij een vat met een chemische substantie wordt gevonden, worden andere hulpdiensten ingeschakeld. De aandacht van de hulpdiensten wordt daarbij getrokken door illegale crossers in de buurt. Deze leveren een dusdanige overlast dat daar inzet van jeeps nodig is om deze personen te achtervolgen en op te pakken.

Supportersrellen
De supporters die onderweg zijn komen voor het bijwonen van de halve finale van de Champions League PSV - Chelsea. Na overleg zal de Stena Discovery aanmeren in Hoekstad. Aan wal breken rellen uit onder de voetbalsupporters van beide clubs en ook daar vallen slachtoffers. De politie die zich aan de overkant van het water bevindt, verplaatst zich van de overkant naar de haven om orde op zaken te stellen. Aangekomen in de haven wordt nog een verdacht vat opgevist uit het water. Naast de onrust die de supporters veroorzaken, krijgen de al aanwezige hulpdiensten het hier extra druk mee.

Aan het begin van de middag zal de rust bij Riscoil en in Hoekstad weer terugkeren.

Fictieve situaties, realistische inzet
De inzet van hulpdiensten bij het scenario in Hoekstad (Hoek van Holland) zal realistisch zijn, de situaties zijn fictief. De aankomst van de Stena Discovery wordt alleen maar voorbereid, de boot zal niet werkelijk worden ingezet. Dit geldt tevens voor de dreigende rookontwikkeling vanuit Riscoil (in het scenario direct aan de overkant van het water, in de realiteit een stuk verder weg gelegen). Dit betekent dat de deelnemende eenheden vooral manoeuvres uitvoeren, zoals het doorzoeken van terreinen, verplaatsen, enzovoorts. Wel worden voor het realistische karakter figuranten ingezet.
greetz,  Enrique


Enrique

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,443
Reactie #55 Gepost op: 29 maart 2006, 08:16:18
En nog even ter info voor de persmensen (let op: aanmelden VOOR 11 april!!!):

Op woensdag 12 april 2006, overdag, vindt operatie ‘Veilige Haven’ plaats in de regio Rotterdam-Rijnmond met zwaartepunten op twee locaties. Operatie ‘Veilige Haven’ is een grootschalige en realistische multidisciplinaire rampenoefening, waaraan hulpdiensten deelnemen uit zowel de regio Rotterdam-Rijnmond als uit regio’s daarbuiten. Het doel van de oefening is het technisch beproeven van het nieuwe digitale communicatienetwerk C2000. Voor pers (en genodigden) is een programma opgesteld, waarin door middel van beeld, geluid en bijpassend commentaar de gehele oefening te volgen is. Het programma begint om 9.30 uur en zal rond 14.00 uur eindigen.

Het programma ziet er als volgt uit:
9.30 - 9.45 uur   Persbriefing (locatie: vergaderzaal hoofdgebouw Falck RISC)
9.45 - 10.00 uur   Vertrek naar restaurant
10.00 – 10.30 uur   Welkomstwoord, toelichting programma, korte uitleg doel en verloop van de oefening door de heer M.J.D. Jansen, burgemeester van Krimpen aan den IJssel en voorzitter van de Stuurgroep Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond en de heer D. Zwaveling, projectleider operatie ‘Veilige Haven’. (locatie: restaurant hoofdgebouw Falck RISC)
10.30 – 10.45 uur   Schrijvende pers en genodigden verplaatsen zich naar tribune bij het oefenterrein.
10.30 – 10.45 uur   Beeldende pers verplaatst zich naar de daarvoor bestemde plekken op het oefenterrein.
10.45 – 11.00 uur   ‘Live’ bijwonen van een gedeelte van de oefening
   Houd hiermee rekening met uw kledingkeuze!
11.00 – 11.15 uur   Genodigden en schrijven pers begeven zich naar het restaurant
11.15 – 11.30 uur   Beeldende pers begeeft zich naar het restaurant
11.15 – 12.00 uur   Vervolg programma
12.00 – 13.00 uur   Lunch
13.00 – 13.30 uur   Presentatie eerste resultaten door de heer J.J.M. de Witte, programmadirecteur Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond
13.30 – 14.00 uur   Persconferentie
14.00 uur   Einde bijeenkomst

Locatie
Falck RISC bevindt zich aan de Beerweg 101, Havennummer 7033, op de Maasvlakte, Rotterdam.

Routebeschrijving
Met de auto:
Vanaf alle richtingen volgt u de verkeersborden Rotterdam. In de nabijheid van Rotterdam volgt u de borden Europoort. Via de A15 komt u na het passeren van de Botlektunnel op de N15. Na de Thomassentunnel blijft u de N15 volgen tot afrit 8, Havens 7000-7100. U blijft Havens 7000-7100 volgen tot u rechts onder een viaduct door gaat. Direct voorbij het viaduct vindt u aan uw linkerhand een controlepost waar u, op vertoon van uw legitimatie, doorgang wordt verleend over een speciale toegangsweg. De Beerweg zelf is afgesloten en alleen toegankelijk voor de deelnemende hulpdiensten.

Bij Falck RISC is voldoende parkeerruimte aanwezig.

Met het openbaar vervoer
Falck RISC is niet met het openbaar vervoer bereikbaar. Het dichtstbijzijnde punt dat met openbaar vervoer bereikt kan worden is Oostvoorne. Van het Centraal Station Rotterdam via de metro naar Spijkenisse Centrum. Van daaruit kan men per bus ZWN lijn 103 in Oostvoorne komen. Vanaf Oostvoorne kunt u een taxi nemen om bij Falck RISC te komen.

Als u op de bijeenkomst aanwezig wilt zijn, kunt u zich voor 11 april 2006 inschrijven via OVH@veiligheidsregio.nl. Als u zich niet of pas na 11 april 2006 aanmeldt, wordt u géén toegang tot Falck RISC verleend.

Mocht zich een calamiteit voordoen, dan bestaat de mogelijkheid dat operatie ‘Veilige Haven’ wordt stopgezet, dan wel wordt uitgesteld.
greetz,  Enrique


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #56 Gepost op: 29 maart 2006, 16:31:43
Kunnen we uit je vorige post kunnen het volgende afleiden Enrique?:

Er was een melding binnengekomen van een gevonden munitiekistje met handgranaten aan de overkant van het water, terwijl in een park in Hoekstad een verwarde man is gesignaleerd. De politie besluit beide terreinen te doorzoeken. Als daarbij een vat met een chemische substantie wordt gevonden, worden andere hulpdiensten ingeschakeld. De aandacht van de hulpdiensten wordt daarbij getrokken door illegale crossers in de buurt. Deze leveren een dusdanige overlast dat daar inzet van jeeps nodig is om deze personen te achtervolgen en op te pakken.

Dat de EOD en Politie haaglanden zijn ook van de partij zijn.
Zou wel logisch zijn, want de EOD krijgt/heeft ook C2000. Over welk kanalenpakket beschikt de EOD eigenlijk?
De politie moet, net als de brandweer, ook oefenen met andere regio's, vandaar mijn vermoeden dat Haaglanden ook komt (en natuurlijk omdat specifiek Jeeps genoemd worden ;))
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


pompbediende

  • Meerdere functies
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,263
Reactie #57 Gepost op: 29 maart 2006, 16:48:21
Zuid Holland Zuid levert in ieder geval een peleton.

Hiervan weet ik alleen zeker dat Alblasserdam een TS levert.


Als je dat zeker weet is het dus peleton 'Drechtsteden-Noord'    met de korpsen   Papendrecht, Sliedrecht, Nieuw-Lekkerland en Alblasserdam  ;)
Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid


Enrique

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,443
Reactie #58 Gepost op: 30 maart 2006, 07:41:24
Kunnen we uit je vorige post kunnen het volgende afleiden Enrique?:

Dat de EOD en Politie haaglanden zijn ook van de partij zijn.
Zou wel logisch zijn, want de EOD krijgt/heeft ook C2000. Over welk kanalenpakket beschikt de EOD eigenlijk?
De politie moet, net als de brandweer, ook oefenen met andere regio's, vandaar mijn vermoeden dat Haaglanden ook komt (en natuurlijk omdat specifiek Jeeps genoemd worden ;))

De EOD is hoogstwaarschijnlijk NIET aanwezig; het regionale bureau Wapens en Techniek van Rotterdam-Rijnmond in elk geval WEL. Dat zijn de "bomverkenners" die als eerste de boel verkennen, alvorens evt. de EOD/het EOC wordt gewaarschuwd. De EOD zat voorheen geloof ik op het Alex-90 net van het KLPD, maar ik weet niet of ze C2000 hebben/krijgen. Volgens mij wel, maar ik heb geen idee hoe ze zijn ingedeeld (gespreksgroepen).

En inderdaad, ik heb hier intern horen roepen (meer ook niet) dat 1 peloton ME van Haaglanden mee gaat spelen in Hoek van Holland....eh herstel Hoekstad. ;)
greetz,  Enrique


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #59 Gepost op: 30 maart 2006, 16:46:32
De EOD is hoogstwaarschijnlijk NIET aanwezig; het regionale bureau Wapens en Techniek van Rotterdam-Rijnmond in elk geval WEL. Dat zijn de "bomverkenners" die als eerste de boel verkennen, alvorens evt. de EOD/het EOC wordt gewaarschuwd. De EOD zat voorheen geloof ik op het Alex-90 net van het KLPD, maar ik weet niet of ze C2000 hebben/krijgen. Volgens mij wel, maar ik heb geen idee hoe ze zijn ingedeeld (gespreksgroepen).

En inderdaad, ik heb hier intern horen roepen (meer ook niet) dat 1 peloton ME van Haaglanden mee gaat spelen in Hoek van Holland....eh herstel Hoekstad. ;)

Citaat van:   "Overzicht Toegelaten Gelieeerden C2000"
Koninklijke Landmacht: Explosieven opruimingscommando
...
Koninklijke Marine: Duik- en demonteergroep
Koninklijke Marine: Mijnendienst
...
Koninklijke Luchtmacht: Explosieven Opruimingsdienst KLU

Alle vormen van EOD krijgen dus C2000. Ik heb in een Klove scannerboek trouwens Explosieven Opruimingscommando bij het hoofdstukje Koninklijke Marechaussee staan. Vandaar dat ik denk dat de EOD'en het KMar kanalenpakket krijgen, maar dat boek zit er wel vaker naast :-\

Wat voor wagens hebben die bomverkenners eigenlijk? Zoiets als dit?:
(Amsterdam-Amstelland, afdeling gevaarlijke stoffen)
http://www.politievoertuigen.nl/Regiopolitie/FotoRegiopolitie/Mercedes-Benz_110D_1998.jpg
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s