Bevoegdheden militairen in het kader van bijstand KMAR

Auteur Topic: Bevoegdheden militairen in het kader van bijstand KMAR  (gelezen 26320 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

scorpio

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 707
Reactie #30 Gepost op: 13 augustus 2016, 23:10:09
Citaat van: RS496 link=msg=1442298 date=1471120723
De snelweg die leidt richting het vliegveldterrein dacht ik. De snelweg die parallel loopt aan de A4.

Op deze foto kan je zien (als je een beetje bekend bent op Schiphol) dat de controle op het schipholterrein plaats vindt (ook als staat er onder de foto dat het "op de A4 is"). Het bord met de snelheids aanduidingen in Nederland staat namelijk op het schipholterrein

http://nos.nl/artikel/2125320-boetes-voor-voetgangers-op-vluchtstrook-bij-schiphol.html

En daarop zie je meteen ook de assistentie van de luchtmobiele brigade

Citaat van: RS496 link=msg=1442298 date=1471120723
Dat valt prima uit te leggen bij de rechter.

Ik denk het niet


guest15549

  • Gast
Reactie #31 Gepost op: 13 augustus 2016, 23:12:18
Citaat van: scorpio link=msg=1442322 date=1471122609
Op deze foto kan je zien (als je een beetje bekend bent op Schiphol) dat de controle op het schipholterrein plaats vindt (ook als staat er onder de foto dat het "op de A4 is"). Het bord met de snelheids aanduidingen in Nederland staat namelijk op het schipholterrein

http://nos.nl/artikel/2125320-boetes-voor-voetgangers-op-vluchtstrook-bij-schiphol.html

En daarop zie je meteen ook de assistentie van de luchtmobiele brigade

Ik dacht van de week ook foto's te hebben gezien waar de controle plaatsvond op de snelweg, of in ieder geval dat militairen op de snelweg stonden met wapens. Maar ik geloof je als je zegt dat de controles plaatsvinden op het terrein van Schiphol.


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Reactie #32 Gepost op: 13 augustus 2016, 23:42:09


Ik denk het niet

Ik denk het ook niet. Misschien dat eea duidelijker wordt deze week.


voske83

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,368
Reactie #33 Gepost op: 13 augustus 2016, 23:55:40
Citaat van: RS496 link=msg=1442296 date=1471120658
Ik weet even niet meer welk arrest/uitspraak het was (geen zin om nu op te zoeken) maar ik meen dat er dan ook daadwerkelijk politie aanwezig moet zijn omdat ze anders niet kunnen ondersteunen.

Ging in dat arrest om een verkeersboete uitgeschreven door de KMar buiten Schiphol. De politie en de KMar dachten de zaak rond te hebben door een summier "verzoek om bijstand" of iets in die richting in te dienen. Vervolgens ging de KMar op eigen houtje snelheidscontroles houden waardoor ze feitelijk geen bijstand leverden aan de politie. Resultaat was dat de boete vernietigd werd.

Dat betreft waarschijnlijk dit arrest: http://uitspraken.rechtspraak.nl/inziendocument?id=ECLI:NL:HR:2007:AZ8786
Door een wijziging van de wetgeving zal dit zich niet meer voordoen. Tegenwoordig staat namelijk dit in de wet:
Citaat
Hoewel bevoegd tot de opsporing van alle strafbare feiten, onthoudt de militair van de Koninklijke marechaussee die is aangewezen krachtens artikel 141 van het Wetboek van Strafvordering, zich van optreden anders dan in het kader van de uitvoering van zijn politietaken, bedoeld in het eerste lid.

Dat is geformuleerd als een instructienorm. Bij het overtreden van deze instructienorm kan de rechtmatigheid van het optreden van de militair van de Koninklijke Marechaussee niet meer worden aangevochten.


Sven82

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 530
Reactie #34 Gepost op: 14 augustus 2016, 00:43:07

Ik denk het ook niet. Misschien dat eea duidelijker wordt deze week.
Dan neem ik aan dat het discussiepunt is de bevoegdheden van de Landmacht. Ik mag toch hopen dat de bevoegdheden van de KMar geen discussiepunt meer zijn, want die zijn 10 jaar geleden al aangepast.


guest15549

  • Gast
Reactie #35 Gepost op: 14 augustus 2016, 01:22:00
Citaat van: voske83 link=msg=1442337 date=1471125340
Dat betreft waarschijnlijk dit arrest: http://uitspraken.rechtspraak.nl/inziendocument?id=ECLI:NL:HR:2007:AZ8786
Door een wijziging van de wetgeving zal dit zich niet meer voordoen. Tegenwoordig staat namelijk dit in de wet:
Dat is geformuleerd als een instructienorm. Bij het overtreden van deze instructienorm kan de rechtmatigheid van het optreden van de militair van de Koninklijke Marechaussee niet meer worden aangevochten.

Waar ik op doel was een Mulderzaak maar die kan ik ook niet 1-2-3 vinden.

Enkele taken van de KMar volgens artikel 4 Politiewet zijn:
Citaat
Aan de Koninklijke marechaussee, die onder het beheer van Onze Minister van Defensie staat, zijn, onverminderd het bepaalde bij of krachtens andere wetten, de volgende politietaken opgedragen:
b. de uitvoering van de politietaak ten behoeve van Nederlandse en andere strijdkrachten, alsmede internationale militaire hoofdkwartieren, en ten aanzien van tot die strijdkrachten en hoofdkwartieren behorende personen;
c. de uitvoering van de politietaak op de luchthaven Schiphol en op de andere door Onze Minister en Onze Minister van Defensie aangewezen luchtvaartterreinen, alsmede de beveiliging van de burgerluchtvaart;
d. de verlening van bijstand alsmede de samenwerking met de politie krachtens deze wet, daaronder begrepen de assistentieverlening aan de politie bij de bestrijding van grensoverschrijdende criminaliteit;

De vraag blijft dus of een bepaald optreden van de KMar wel of niet aan criterium D voldoet. Op eigen houtje een een snelheidscontrole uitvoeren buiten de gebieden zoals bedoeld in B en C is dus niet gewenst. Echter heeft dat niets te maken met het onderwerp hier aangezien deze controles onder C vallen.




Het eerder aangehaalde besluit geweld defensiepersoneel[...] is leuk maar geeft de Landmacht-militair niet dezelfde bevoegdheden als zijn collega's van de KMar of de politie.

Het besluit regelt hoe/dat defensiepersoneel in een bewakings- en beveiligingstaak geweld mag aanwenden en hoe zij handboeien mag gebruiken. In het besluit staat nadrukkelijk dat zij ook mogen aanhouden maar ik zie het nut van dat stuk niet aangezien ze dezelfde bevoegdheden hebben als burgers: namelijk aanhouding bij heterdaad. Het besluit geeft ze nog geen bevoegdheid om (rechtsgeldige) stoptekens te geven, aan fouilleringen te doen of proces-verbaal op te maken.


scorpio

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 707
Reactie #36 Gepost op: 14 augustus 2016, 01:33:39
Citaat van: RS496 link=msg=1442360 date=1471130520
Het besluit regelt hoe/dat defensiepersoneel in een bewakings- en beveiligingstaak geweld mag aanwenden en hoe zij handboeien mag gebruiken. In het besluit staat nadrukkelijk dat zij ook mogen aanhouden maar ik zie het nut van dat stuk niet aangezien ze dezelfde bevoegdheden hebben als burgers: namelijk aanhouding bij heterdaad. Het besluit geeft ze nog geen bevoegdheid om (rechtsgeldige) stoptekens te geven, aan fouilleringen te doen of proces-verbaal op te maken.

De KMAR beveiligers van de HRB zijn ook geen (B)OA, dus hebben zij ook geen bevoegdheid om stoptekens te geven en/of PV's op te maken of aan te houden buiten heterdaad. Zij zijn er, net als de assistentie eenheden van de landmacht, voor de beveiliging van de burgerluchtvaart. En dan is het wel zo handig wanneer iemand de veiligheid op de luchthaven in gevaar brengt, deze beveiligers de persoon op heterdaad aan kunnen houden en in de boeien kunnen slaan of indien nodig, met hun wapen(s) uit kunnen schakelen.


guest15549

  • Gast
Reactie #37 Gepost op: 14 augustus 2016, 01:38:08
Citaat van: scorpio link=msg=1442362 date=1471131219
De KMAR beveiligers van de HRB zijn ook geen (B)OA, dus hebben zij ook geen bevoegdheid op stoptekens te geven en/of PV's op te maken of aan te houden buiten heterdaad. Zij zijn er, net als de assistentie eenheden van de landmacht, voor de beveiliging van de burgerluchtvaart. En dan is het wel zo handig wanneer er iemand de veiligheid op de luchthaven in gevaar brengt, deze beveiligers de persoon op heterdaad aan kunnen houden en in de boeien kunnen slaan of indien nodig, met hun wapen(s) uit kunnen schakelen.

Mijn punt is dat ze, in tegenstelling tot (B)OA's, geen stoptekens kunnen geven, mogen fouilleren, verbaliseren, etc.


scorpio

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 707
Reactie #38 Gepost op: 14 augustus 2016, 01:50:24
Citaat van: RS496 link=msg=1442363 date=1471131488
Mijn punt is dat ze, in tegenstelling tot (B)OA's, geen stoptekens kunnen geven, mogen fouilleren, verbaliseren, etc.

Dat snap ik, alleen schijn jij te denken dat alle KMAR medewerkers op Schiphol die bevoegdheden wel hebben. Nogmaals, er lopen honderden KMAR beveiligers op Schiphol rond die zich uitsluitend met beveiligingstaken bezig houden. Het HRB eskadron in echter nog niet op de sterkte die men wil, en tot die tijd assisteren landmacht eenheden bij de beveiliging (zie de link van 22:36). Wat maakt het dus uit dat zij die bevoegdheden niet hebben? De KMAR beveiligers die het op termijn van hen over gaan nemen hebben die bevoegdheden ook niet.

Misschien alleen de (veiligheids) fouillering acties, volgens mij doen de HRB beveiligers daar ook aan mee, maar ik denk dat de landmacht militairen dat niet zullen doen en het lijkt mij ook niet nodig dat zij dat doen, aangezien er altijd KMAR mee gaat die de daadwerkelijke controles uitvoeren. De militairen bewaken alleen de locaties waar de controles plaatsvinden, en ik kan mij zo voorstellen dat zij wellicht samen met de HRB over het luchthaventerrein gaan surveilleren.


guest15549

  • Gast
Reactie #39 Gepost op: 14 augustus 2016, 02:31:08
Citaat van: scorpio link=msg=1442365 date=1471132224
Dat snap ik, alleen schijn jij te denken dat alle KMAR medewerkers op Schiphol die bevoegdheden wel hebben.
Onjuist.

Citaat
Nogmaals, er lopen honderden KMAR beveiligers op Schiphol rond die zich uitsluitend met beveiligingstaken bezig houden. Het HRB eskadron in echter nog niet op de sterkte die men wil, en tot die tijd assisteren landmacht eenheden bij de beveiliging (zie de link van 22:36). Wat maakt het dus uit dat zij die bevoegdheden niet hebben? De KMAR beveiligers die het op termijn van hen over gaan nemen hebben die bevoegdheden ook niet.
Nogal lullig als een militair zonder (B)OA-status een voertuig controleert zonder toestemming van de berijder, een wapen vindt en het blijkt dat het bewijs onrechtmatig is verkregen.