Reddingbrigade zonder toeters en bellen

Auteur Topic: Reddingbrigade zonder toeters en bellen  (gelezen 48270 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #140 Gepost op: 3 september 2004, 13:29:38
De overheid heeft juist te kennen gegeven het aantal "ondersteunende" diensten te willen beperken van drie OOV organisaties brandweer, politie en ambulance tot instituten als explosieven opruimingsdienst ed. Op het moment dat de reddingsbrigades zich hieraan gelijk willen stellen komen er tal van andere organisaties aan kloppen en is men bang voor een situatie als in België waar jan en alleman met blauw en toet toet rijdt. RB O&G, dan de monteurs op weg naar het gaslek ook en ook de aannemer onderweg naar een op instorten staand balkon, of de berger op weg naar een gekantelde vrachtwagen op de A1 en Audio Rent  ;D op weg met z'n luidsprekerauto naar Muiden omdat er een gasdrukonderbreking is geweest. (gebeurd, echt waar!)

Henk


Redheadkingpin

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 293
Reactie #141 Gepost op: 3 september 2004, 21:28:21
De "overheid" regelt het altijd wel, goedschiks of kwaadschiks, en geen oplossing is ook een oplossing.

Maar het grote punt is nu eenmaal. Wil je als reddingsbrigade meedoen, dan zal je zelf ook zaken moeten beschrijven en een eigen visie moeten geven naar jouw overheid toe, van waar je toe in staat bent en hoe je dat wil ontwikkelen.
De tijd dat je als strandwacht alleen maar een toeter had is al lang voorbij, tegenwoordig word ook van de vrijwilliger een professionele inzet verwacht met alle toeters en bellen die daarbij horen.


Koen Wiegman

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 813
    • website overleg Samenwerkende Reddingsbrigades Kennemerland
Reactie #142 Gepost op: 3 september 2004, 23:57:32
Ik denk ook dat je sterker staat als je zelf al je taken helder hebt beschreven. En dat is dan voor heel veel dingen handig, bv. om aan te tonen dat je over toeters en bellen moet beschikken omdat je een levensreddende taak uitvoert die de andere met signalen uitgeruste diensten niet kunnen uitvoeren.
Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #143 Gepost op: 7 september 2004, 10:28:08
Nee laat de overheid komen, net als de andere OOV organisaties met een standaardpakket. en zo na gedegen opleiding en training de reddingsbrigades gelijkstellen aan de OOV organisaties

Mr. Muistroom,
het gigantische verschil tussen de OOV-organisaties en de reddingsbrigades is een wettelijke verplichting. Er bestaat een politie-wet, een brandweer-wet en een wettelijke verplichting van de ambulance-zorg. Er is geen reddingsbrigade-wet, waarin het een en ander omschreven is, zoals bij de politie-wet Art. 2 "hulp aan hulpbehoevenden". Reddingsbrigades hebben achterhaalde statuten, welke omschrijven "het voorkomen van de verdrinkingsdood in de breedste zin des woords".

Wanneer de reddingsbrigades zelf hun takenpakket moet gaan samenstellen is het hek van de dam, elke brigade doet het weer op een andere manier en heeft andere gedachte over haar taken.

Naar mijn mening heeft Koen Wiegman de reddingsbrigade strandwachttaak goed omschreven. Zie http://www.reddingsbrigade-bloemendaal.nl/users/srk/documenten/DeRedbrig.doc Daarin komt hij tot de eigenlijke conclusie dat reddingsbrigade de taakomschrijving handteren van: "het voorkomen en beheersen van ongevallen op de overgang van land naar water". Dit is een goede afspiegeling van de taken welke reddingsbrigades met een preventieve en operationele taak binnen hun bewakingsgebied uitvoeren. Dit is de basis, deze kunnen uitgebreid worden indien reddingsbrigades in overleg met anderen tot een overeenkomst komen.

De tijd dat je als strandwacht alleen maar een toeter had is al lang voorbij, tegenwoordig word ook van de vrijwilliger een professionele inzet verwacht met alle toeters en bellen die daarbij horen.

Dit vereist naast een takenpakket, ook discipline en opleidingen. Hetgeen de meeste reddingsbrigades nu proberen te bereiken door lokaal en regionaal overleg. Deze visie begint langzaam door te druppelen bij de diverse besturen en zal de komende tijd steeds meer vruchten af gaan werpen, waardoor de kwaliteit van de hulpverlening steeds groeit.
Elke hulpverlening start met communicatie.


Lars Carree

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 194
  • "Huil maar niet zuster, de broeder troost je wel"
Reactie #144 Gepost op: 7 september 2004, 20:14:53
Vanavond.... melding via kustwacht. Zwemmer in problemen --> verdrinking t.h.v. naaktstrand (6 km verder).

Strandambulance opgehaald. Via meldkamer RB krijg ik te horen dat de melder de drenkeling niet meer ziet.

Wat doe je.... Blauwe lampen aan of niet. Ik heb toch besloten dit te doen.  Tp. gekomen is de drenkeling door een strandtent-eigenaar uit zee gehaald.

Drenkeling met een gestoorde B. 10 ltr. O2 gegeven (ik ben namelijk ook Ll-vpk).  Drenkeling kreeg last van de longen ivm liters water inname . Nu vervoeren naar reddingspost, want ambulance is namelijk nog onderweg.

Waarom dit verhaal... Wederom komt de reddingsbrigade in de vraagstelling om de blauwe lampen en sirene te gebruiken. De melding is urgent en eigenlijk een indicatie om spoed te rijden.

Ik neem de beslissing om dit wel te doen vanwege mijn achtergrond. Nu heb je een reddingsbrigade-chauffeur die dit niet gewent is..!!!!

Hij beslist dit om niet te doen en mw. overlijd of heeft ernstig letsel verder gekregen.

of

Hij beslist om wel met spoed te rijden. En de politie maakt procesverbaal omdat de RB dit niet mag. Of hij vervoert mw. met spoed naar de RB-post en er gebeurt iets met de drenkelig tijdens het spoed-transport...


Moeilijk.... ???moeilijk... ???moeilijk.....???


Koen Wiegman

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 813
    • website overleg Samenwerkende Reddingsbrigades Kennemerland
Reactie #145 Gepost op: 7 september 2004, 22:35:26
Zolang alles goed verloopt is iedereen tevreden, gaat het mis dan is er de kans dat besloten wordt: dat mogen ze ook helemaal niet, dus dat doen ze in de toekomst niet meer. En vervolgens mogen anderen, die wel wettelijk gedekt zijn, het gaan doen.
Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!


Ernst Brokmeier

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 528
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #146 Gepost op: 7 september 2004, 23:16:30
Nu heb je een reddingsbrigade-chauffeur die dit niet gewent is..!!!!
Moeilijk.... ???moeilijk... ???moeilijk.....???
We blijven een beetje in cirkeltjes draaien..en zijn het volgens mij wel allemaal met elkaar eens. er moet een formele regeling komen. Officiele lezing ministerie (zie anp bericht n.a.v. comotie in Zandvoort) een reddingsbrigade mag met blauw rijden na overleg met politie/ambulance of brandweer: maw het is lokaal op te lossen dus gaan we landelijk niets regelen.
Uit betrouwbare bron weet ik dat er brigades nog steeds erg druk mee bezig zijn en achter de schermen een en ander proberen op de rails te krijgen.

voor wat betreft bovenstaande citaat: een reddingsbrigade chauffeur "die het niet gewend is" moet dus niet met de auto rijden. De chauffeurs moeten zijn opgeleid, voorbereid en getrained in het rijden met signalen: dus opleidingen faciliteren, brancherichtlijnen ontwikkelen (volgens mij liggen die al op de plank) etc etc. zodra de officiele afwikkeling er is, en dat is volgens mij een kwestie van tijd zijn we dus rond en kan dit topic worden opgeheven... ;D
[img]/img]


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #147 Gepost op: 8 september 2004, 03:05:29
Zolang alles goed verloopt is iedereen tevreden, gaat het mis dan is er de kans dat besloten wordt: dat mogen ze ook helemaal niet, dus dat doen ze in de toekomst niet meer. En vervolgens mogen anderen, die wel wettelijk gedekt zijn, het gaan doen.

Dat is een politiek veel gebruikt spelletje: als je iets oogluikend toelaat ben je niet verantwoordelijk als er iets fout gaat. "Je wist het immers niet eens dat RB dat deden."  :o

Henk


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #148 Gepost op: 8 september 2004, 09:41:07
De "overheid" regelt het altijd wel, goedschiks of kwaadschiks, en geen oplossing is ook een oplossing.

Hoe treffend kan dit zijn!!
;)
Elke hulpverlening start met communicatie.


Lars Carree

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 194
  • "Huil maar niet zuster, de broeder troost je wel"
Reactie #149 Gepost op: 8 september 2004, 11:51:39
voor wat betreft bovenstaande citaat: een reddingsbrigade chauffeur "die het niet gewend is" moet dus niet met de auto rijden. De chauffeurs moeten zijn opgeleid, voorbereid en getrained in het rijden met signalen: dus opleidingen faciliteren

Erny, volgens mij rijd een Rb op dit moment te weinig met blauw om dit "gewent" te zijn. Opleidingen zijn goed. Alleen dient dan wel de gehele Voortgezette rijopleiding (VRO) gevolgd te worden en niet alleen module 1, theorie.