TIS 4 | 1403003 | BRW Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid (Lichtkrant GMC) |
TIS 4 | 1403030 | BRW Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid (Persinfo) |
TIS 4 | 1403053 | Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid (Milieudienst) |
TIS 4 | 1403062 | BRW Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid (OvD Dordrecht) |
TIS 4 | 1403064 | BRW Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid (OvD Drechtsteden Zuid) |
TIS 4 | 1403091 | BRW Dordrecht (AGS198 - Adviseur Gevaarlijke Stoffen) |
TIS 4 | 1403095 | BRW Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid (HOvD Prio 1) |
TIS 4 | 1403587 | BRW Dordrecht (Meetplanleiders) |
TIS 4 | 1403590 | BRW Dordrecht (Kazernealarm) |
TIS 4 | 1403733 | BRW De Waard (Bleskensgraaf) (Bemanning HA) |
TIS 4 | 1403742 | BRW Graafstroom (Staflid van Dienst) |
TIS 4 | 1404289 | BRW Zwijndrechtse Waard (Hendrik Ido Ambacht) (Staflid van Dienst) |
TIS 4 | 1405370 | BRW Zwijndrechtse Waard (Zwijndrecht) (Staflid van Dienst) |
TIS 4 | 1433865 | Politie Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid (PersInfo) |
TIS 4 | 1403891 | BRW Binnenmaas ('s-Gravendeel) (Persoonlijke code) |
TIS 4 | 1403911 | BRW Binnenmaas ('s-Gravendeel) (Persoonlijke code) |
TIS 4 | 1403956 | BRW Binnenmaas ('s-Gravendeel) (Monitorcode) |
TIS 4 | 1403957 | BRW Binnenmaas ('s-Gravendeel) (VC 096) |
TIS 4 | 1404283 | BRW Zwijndrechtse Waard (Hendrik Ido Ambacht) (?) |
TIS 4 | 1404284 | BRW Zwijndrechtse Waard (Hendrik Ido Ambacht) (?) |
TIS 4 | 1404294 | BRW Zwijndrechtse Waard (Hendrik Ido Ambacht) (Blusploeg 3) |
TIS 4 | 1404299 | BRW Zwijndrechtse Waard (Hendrik Ido Ambacht) (Postalarm) |
TIS 4 | 1405247 | BRW Zwijndrechtse Waard (Zwijndrecht) (Persoonlijke code) |
TIS 4 | 1405254 | BRW Zwijndrechtse Waard (Zwijndrecht) (Persoonlijke code) |
TIS 4 | 1405262 | BRW Zwijndrechtse Waard (Zwijndrecht) (Persoonlijke code) |
TIS 4 | 1405266 | BRW Zwijndrechtse Waard (Zwijndrecht) (Persoonlijke code) |
TIS 4 | 1405280 | BRW Zwijndrechtse Waard (Zwijndrecht) (Persoonlijke code) |
TIS 4 | 1405285 | BRW Zwijndrechtse Waard (Zwijndrecht) (Persoonlijke code) |
TIS 4 | 1405297 | BRW Zwijndrechtse Waard (Zwijndrecht) (Persoonlijke code) |
TIS 4 | 1405298 | BRW Zwijndrechtse Waard (Zwijndrecht) (Persoonlijke code) |
TIS 4 | 1405355 | BRW Zwijndrechtse Waard (Zwijndrecht) (Bemanning SB 121) |
TIS 4 | 1405356 | BRW Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid (Onbekende code) |
TIS 4 | 1405381 | BRW Zwijndrechtse Waard (Zwijndrecht) (Blusploeg D) |
TIS 4 | 1405385 | BRW Zwijndrechtse Waard (Zwijndrecht) (Blusploeg B) |
TIS 4 | 1405387 | BRW Zwijndrechtse Waard (Zwijndrecht) (Blusploeg A) |
GRIP 2 | 1403070 | BRW Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid (OvD Gorinchem) |
GRIP 2 | 1403090 | BRW Zuid Holland Zuid (Actiecentrum Brandweer) |
GRIP 2 | 1404073 | BRW Gorinchem (MDT - DA-OD 891) |
1403003 | BRW Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid (Lichtkrant GMC) | |
1403050 | BRW Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid (RCvD Prio 1) | |
1403610 | BRW Zuid Holland Zuid (Onbekende code) | |
1403611 | BRW Dordrecht (Blusploeg C2) |
1423001 | MKA Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid (Lichtkrant GMC Dordrecht) | |
1423260 | MKA Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid (?) | |
1423262 | MKA Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid (Hoofd Sectie GHOR) (Alarmeringscode) | |
1423264 | MKA Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid (OvD-G Drechtsteden Zuid) (Alarmcode) |
1403003 | BRW Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid (Lichtkrant GMC) | |
1403097 | BRW Zuid Holland Zuid (Onbekende code) |
GRIP 3 | 1403095 | BRW Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid (HOvD Prio 1) |
GRIP 3 | 1405372 | BRW Zwijndrechtse Waard (Commandant) |
GRIP 3 | 1403030 | BRW Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid (Persinfo) |
GRIP 3 | 1433001 | Politie Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid (Lichtkrant GMC) |
GRIP 3 | 1433120 | Politie Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid (Lokaal beheer GMC Prio 1) |
GRIP 3 | 1433865 | Politie Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid (PersInfo) |
Brief aan de raad
Adviesnota
Adviesnota
30 november 2010
Adviesnota
Aan de leden van de raad,
Bedrijven en inrichtingen waarbij in geval van brand of een ongeval bijzonder gevaar voor de openbare veiligheid kan ontstaan kunnen worden aangewezen tot het hebben van een bedrijfsbrandweer. Dit betekent, dat het bestuur / de directie van de inrichting verantwoordelijk is voor de eerste maatregelen voor het bestrijden van branden en ongevallen op het terrein van de inrichting.
Tot 1 oktober 2010 was het aanwijzen als bedrijfsbrandweerplichtige locatie een bevoegdheid van het college van burgemeester en wethouders op basis van art. 13 van de Brandweerwet 1985. Na deze datum ligt deze bevoegdheid op grond van de Wet veiligheidsregio’s (art. 31) bij het bestuur van de veiligheidsregio.
In de gemeente Zwijndrecht zijn op dit moment vier inrichtingen aanwezig, die in geval van brand of een ongeval een bijzonder gevaar voor de openbare veiligheid kunnen opleveren.
Eén van deze inrichtingen, Ashland (voormalig Hercules), is in juli 2006 als bedrijfsbrandweerplichtig aangewezen. Voor de andere drie inrichtingen, Brenntag, Quaron en emplacement Kijfhoek, is na een lange en zorgvuldige voorbereidende periode de aanwijsbeschikking in september 2010 verzonden.
Daarmee zijn voor 1 oktober 2010 in Zwijndrecht alle locaties die op grond van de Brandweerwet in aanmerking komen voor een mogelijke aanwijzing bedrijfsbrandweer ook daadwerkelijk door het college aangewezen als bedrijfsbrandweerplichtige locatie, voordat het bevoegd gezag over is gegaan naar de Veiligheidsregio.
Met deze brief willen wij uw raad informeren over de stand van zaken rondom de verschillende aanwijzingen.
(...)
*
Kijfhoek:
Op 21 september 2010 heeft het college besloten tot het aanwijzen van ProRail, locatie spoorwegemplacement Kijfhoek aan de Develsingel 11 te Zwijndrecht, als bedrijfsbrandweerplichtige inrichting.
De totstandkoming van deze aanwijzing heeft een lange geschiedenis, die start in 2004 met het vaststellen van het ‘Aanwijsbeleid Bedrijfsbrandweer’ door het college op 7 juni 2004 en het uitnodigen van de directie van het spoorwegemplacement om haar visie op dat beleid te geven. De directie heeft destijds van deze mogelijkheid geen gebruik gemaakt.
Aansluitend heeft de commandant brandweer per brief van 12 oktober 2004 de directie van het spoorwegemplacement geadviseerd om de noodzakelijke voorbereidingen tot het opstellen van een bedrijfsbrandweerrapportage in de eigen organisatie uit te zetten.
In het zogenaamde veiligheidsplatform Kijfhoek waarin naast ProRail en de brandweer ook de Provincie en de Inspectie Verkeer en Waterstaat participeren, heeft de brandweer het voorstel gedaan dat Prorail in overleg met de betrokken overheden een zogenaamd scenariorapport ontwikkelt. Dit rapport beoogt een integrale benadering van het veiligheidsvraagstuk op Kijfhoek en het voorkomen van overlap en/of tegenspraak tussen diverse regelingen en bevoegde gezagen. Door deze werkwijze zouden afzonderlijke instrumenten, zoals een bedrijfsbrandweerrapport mogelijk worden ondervangen. Hoewel op onderdelen stappen zijn gezet, heeft dit voor de brandweer niet tot een bevredigend resultaat geleid.
In 2009 heeft de commandant brandweer aan het college van burgemeester en wethouders gerapporteerd dat het overleg in het veiligheidsplatform niet het gewenste resultaat opleverde. Het college heeft in de vergadering van 1 juni 2009 besloten om een officieel verzoek aan de directie van het spoorwegemplacement te richten. ProRail is schriftelijk verzocht om vóór 12 oktober 2009 een rapport inzake de bedrijfsbrandweer te overleggen. Op 12 oktober 2009 is het betreffende bedrijfsbrandweerrapport ontvangen.
Het ingediende rapport werd beoordeeld als onvolledig en voldeed niet aan de criteria die het Besluit bedrijfsbrandweren aan een dergelijke rapportage stelt. De burgemeester heeft aan ProRail meegedeeld dat hij niet om aanvullende informatie zal vragen en de procedure vervolgt met het opstellen van een concept aanwijsbeschikking tot het hebben van een bedrijfsbrandweer. De (toenmalige) directeur van ProRail kon zich in dit standpunt vinden.
Conform de procedure in het Besluit bedrijfsbrandweren is de concept aanwijzing aan ProRail toegezonden. De directie van het spoorwegemplacement is op 7 juli 2010 op het gemeentehuis uitgenodigd om tijdens de hoorzitting haar visie te geven op de inhoud van deze documenten.
Tijdens de hoorzitting is aangegeven dat ProRail zich niet kan vinden in het voornemen om het spoorwegemplacement Kijfhoek aan te wijzen als bedrijfsbrandweerplichtig. ProRail had bezwaren tegen de totstandkoming en de inhoud van de concept aanwijsbeschikking en heeft het college dringend verzocht om alsnog in overleg te treden met Prorail en (vooralsnog) af te zien van het voornemen tot aanwijzing van het spoorwegemplacement Kijfhoek als bedrijfsbrandweerplichtig.
Naar aanleiding van dit verzoek heeft het college zich over de inhoudelijke standpunten gebogen. Dit heeft geleid tot een aantal inhoudelijke aanpassingen in de aanwijsbeschikking en besloten is over te gaan tot aanwijzing van het emplacement als bedrijfsbrandweerplichtig vanaf 1 januari 2011 en er vanuit te gaan dat de organisatie uiterlijk 1 januari 2012 aan de gestelde voorwaarden voldoet.
We hebben toegezegd om zowel met bestuurlijke als operationele vertegenwoordigers te overleggen met ProRail om uitvoering te geven aan de bepalingen in de aanwijsbeschikking.
Op dit moment lopen er vanuit ProRail spreekwoordelijk twee sporen: via het ene spoor voeren de gemeente en ProRail inhoudelijk overleg en via het andere spoor dient ProRail formeel bezwaar in tegen de aanwijzing.
Indien u naar aanleiding van deze brief nadere informatie wenst, kunt u contact opnemen met Theo van Dam, hoofd Risicobeheersing en Planvorming van brandweer Zwijndrechtse Waard (telefoon 078 - 770 3814, e-mail tdam@zwijndrecht.nl)
Hoogachtend,
De loco-secretaris, De burgemeester,
1423001 | MKA Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid (Lichtkrant GMC Dordrecht) | |
1423272 | MKA Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid (RGF) (Alarmeringscode) |
GRIP 3 | 1403891 | BRW Binnenmaas ('s-Gravendeel) (Persoonlijke code) |
GRIP 3 | 1403956 | BRW Binnenmaas ('s-Gravendeel) (Monitorcode) |
GRIP 3 | 1403964 | BRW Binnenmaas ('s-Gravendeel) (WVD) |
GRIP 3 | 1403004 | BRW Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid (Monitorcode GEA) |
GRIP 3 | 1403891 | BRW Binnenmaas ('s-Gravendeel) (Persoonlijke code) |
GRIP 3 | 1403956 | BRW Binnenmaas ('s-Gravendeel) (Monitorcode) |
GRIP 3 | 1403964 | BRW Binnenmaas ('s-Gravendeel) (WVD) |
GRIP 3 | 1403089 | BRW Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid (WVD?) |
GRIP 3 | 1405028 | BRW Sliedrecht (Staflid van Dienst) |
GRIP 3 | 1405032 | BRW Sliedrecht (WVD - Meetploeg) |
http://www.knmi.nl/actueel/images/windbftgmt.png[/img]
http://www.knmi.nl/actueel/images/windffgmt.png[/img]
21:57:50 14-01-11 14/058 GROUP-1 A1 PRORAIL KIJFHOEK DEVELSINGEL 11 3333LD ZWIJNDRECHT
1423001 MKA Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid (Lichtkrant GMC Dordrecht)
1423272 MKA Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid (RGF) (Alarmeringscode)
Weet iemand wat hier gealarmeerd wordt, en wat RGF betekent?
GRIP 3 | 1403003 | BRW Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid (Lichtkrant GMC) |
GRIP 3 | 1403590 | BRW Dordrecht (Kazernealarm) |
http://s3.amazonaws.com/twitpic/photos/full/225095385.jpg?AWSAccessKeyId=0ZRYP5X5F6FSMBCCSE82&Expires=1295040125&Signature=EaN51lKLzSgnytUZjR35eOl16S4%3D[/img]
http://twitter.com/tversnel (http://twitter.com/tversnel)
1403003 | BRW Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid (Lichtkrant GMC) | |
1403050 | BRW Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid (RCvD Prio 1) | |
1403612 | BRW Zuid Holland Zuid (Onbekende code) | |
1403613 | BRW Dordrecht (Blusploeg C1) |
5 ketelwagens in brand aldus RTV Rijnmond. Via twitter berichten over brandende LPG of een trein met LPG naast de brand.
Volgens twitter.com/Regio15 zou de goederentrein ontspoord zijn.
"Voor uw info: in Zwijndrecht is een goederentrein met gevaarlijke stoffen ontspoord na een aanrijding en in brand gevlogen. Inmiddels 1/2"
"is aldaar Grip 3 afgekondighd en zijn in Zwijndrecht de alarmsirenes afgegaan. De wind is overigens westzuidwest. 2/2"
Eerste echte inzet van de nieuwe SB? (of SB's?)
GRIP 3 | 1403972 | BRW Gorinchem (Persoonlijke code) |
GRIP 3 | 1403983 | BRW Gorinchem (Persoonlijke code) |
GRIP 3 | 1403985 | BRW Gorinchem (Persoonlijke code) |
GRIP 3 | 1403987 | BRW Gorinchem (Persoonlijke code) |
GRIP 3 | 1403990 | BRW Gorinchem (Persoonlijke code) |
GRIP 3 | 1403991 | BRW Gorinchem (Persoonlijke code) |
GRIP 3 | 1403992 | BRW Gorinchem (Persoonlijke code) |
GRIP 3 | 1403997 | BRW Gorinchem (Persoonlijke code) |
GRIP 3 | 1403998 | BRW Gorinchem (Persoonlijke code) |
GRIP 3 | 1403999 | BRW Gorinchem (Persoonlijke code) |
GRIP 3 | 1404009 | BRW Gorinchem (Persoonlijke code) |
GRIP 3 | 1404011 | BRW Gorinchem (Persoonlijke code) |
GRIP 3 | 1404012 | BRW Gorinchem (Persoonlijke code) |
GRIP 3 | 1404016 | BRW Gorinchem (Persoonlijke code) |
GRIP 3 | 1404017 | BRW Gorinchem (Persoonlijke code) |
22:26:16 14-01-11 GROUP-1 Prio 1 SBH020 SBH022 SV001 GEV.STOFFEN (TIS 4: 4.4 zeer ernstig) (ACTIECENTRUM BRW: ja) (FASE: grip 3) PRORAIL KIJFHOEK DEVELSINGEL 11 ZWIJNDRECHT AVP:12#GOR-Haakarmpersoneel
GRIP 3 | 1403004 | BRW Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid (Monitorcode GEA) |
GRIP 3 | 1404823 | BRW Oud Beijerland (Kazernealarm) |
GRIP 3 | 1404826 | BRW Oud Beijerland (Chauffeurs Ploeg B) |
GRIP 3 | 1404829 | BRW Oud Beijerland (Staf) |
GRIP 3 | 1403003 | BRW Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid (Lichtkrant GMC) |
GRIP 3 | 1403070 | BRW Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid (OvD Gorinchem) |
1400500 | Gezamenlijke Brandweer (OvD - OD 50.1) |
1400321 | BRW Rijnmond Oost (Metaalhof) (Kazernealarm) | |
1400531 | Gezamenlijke Brandweer (Mercyweg - Botlek West) (Kazernealarm) | |
1400541 | Gezamenlijke Brandweer (Botlekweg - Botlek Oost) (Kazernealarm) | |
1400551 | Gezamenlijke Brandweer (Leemkuil - Hoogvliet) (Kazernealarm) | |
1400999 | BRW Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond (Monitorcode) |
22:32:20 14-01-11 08/010 GROUP-1 PRIO 1 SB551 SB321 HA541 KR501 SV504 SV503 Pkp Bst A15 Portland R (Zuidbaan) Rotterdam Hulpverlening Vak: 99051519
Wat is KR501 nou eigenlijk? e050
GRIP 3 | 1423250 | MKA Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid (?) |
GRIP 3 | 1423268 | MKA Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid (OMAc - Operationeel Medewerker Actiecentrum) |
Op Twitter gaat het gerucht dat er sprake is van een opkomende Bleve. Ben niet thuis in de materie maar meldt het toch even :)
1403091 | BRW Dordrecht (AGS198 - Adviseur Gevaarlijke Stoffen) |
Mischien een stomme vraag.
ik ben vande week al verschillende keren de kreet OMAC tegen gekomen in zowel brabantse meldingen maar nu ook hier.
Wie kan me vertellen wat de nu feitelijk is en wie daar toe behoren?? (het is een melding uit de ambu-kolom)
e050 Arend
Ik zit hier zelf op 400 mtr gelukkig tegenwinds,... maar is niet leuk om dat te zien .... wel sms ontvangen van Politie...
Nu een extra radio uitzending op de radio rijnmond live stream. Zit waarschijnlijk ethanol in de tankwagens
Wat stond er precies in de SMS ? :)
Op Twitter gaat het gerucht dat er sprake is van een opkomende Bleve. Ben niet thuis in de materie maar meldt het toch even :)
Heftige oranje fllitsen zichtbaar in de lucht.... geen explosies waarneembaar..
En geen luchtalarm, ondanks eerdere mediaberichten!
De verbrandingsproducten van Ethanol:
Bij een volledige verbranding van een alcohol ontstaan, net als bij een koolwaterstof, de reactieproducten CO 2 en H 2 O, maar ook bij de verbranding van ethanol kan een onvolledige verbranding plaatsvinden. Hierbij ontstaan dan stikstofoxiden, koolwaterstoffen en zwaveloxiden in kleine hoeveelheden. Maar doordat er veel minder zwavel in de ethanol zit, komt er veel minder schadelijke gassen vrij.
Onbevestigde twitter berichten... :-X Vast gedacht GRIP 3 = sirene terwijl het andersom is. ;)
Ik heb ooit wel eens gehoord dat er een ploeg (ingehuurde) brandwachten 24/7 aanwezig zijn. Kan iemand dit bevestigen / ontkrachten? :)
GRIP 3 | 1403590 | BRW Dordrecht (Kazernealarm) |
GRIP 3 | 1404289 | BRW Zwijndrechtse Waard (Hendrik Ido Ambacht) (Staflid van Dienst) |
Dat weet ik niet, maar...
Ik heb begin december wel met iemand staan praten die ingehuurd was om z.s.m. een volledige bedrijfsbrandweer "uit de grond te stampen" voor dat rangeerterrein.
groeten,
René dC
WAGONS IN BRAND BIJ ZWIJNDRECHT
knip knip sms alert
Er is een sms alert uitgegaan voor een straal van 5 kilometer rond de plek waar de wagons in brand staan. De precieze tekst van de alert is nog niet bekend.
Bron : RTLnieuws
GRIP 3 | 1403003 | BRW Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid (Lichtkrant GMC) |
GRIP 3 | 1403089 | BRW Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid (WVD?) |
GRIP 3 | 1404616 | BRW De Waard (Nieuw-Lekkerland) (WVD - Meetploeg) |
Vanaf de munnikensteeg is te zien dat er heel veel brandweerauto’s staan opgesteld langs het rangeerterrein. Er staan echter nog 10 rijen met niet brandende wagons tussen de brandweer en de brand …..Logistiek probleem ?Ja, dat geleuter op RTV Rijnmond. Die presentator vraagt aan verslaggever ter plaatse: "Je zou toch verwachten dat die andere treinen vanzelf weg zouden rijden door een automatisch systeem?" en "Kan de NS niet met een loc de andere treinen ophalen?".. Zegt de verslaggever: "Nee dat mag vast niet vanwege al die protocolletjes van de brandweer." - Tot zover weer professionele verslaggeving van de rampenzender... >:( :'(
Vanaf de munnikensteeg is te zien dat er heel veel brandweerauto’s staan opgesteld langs het rangeerterrein.
Er staan echter nog 10 rijen met niet brandende wagons tussen de brandweer en de brand …..
Logistiek probleem ?
Politieheli ook in de buurt.
via http://twitter.com/CrisisNed20 (http://twitter.com/CrisisNed20) zijn er (serieuze) tweets te zien over deze brand.
(regelmatig refreshen).
Ja, dat geleuter op RTV Rijnmond. Die presentator vraagt aan verslaggever ter plaatse: "Je zou toch verwachten dat die andere treinen vanzelf weg zouden rijden door een automatisch systeem?" en "Kan de NS niet met een loc de andere treinen ophalen?".. Zegt de verslaggever: "Nee dat mag vast niet vanwege al die protocolletjes van de brandweer." - Tot zover weer professionele verslaggeving van de rampenzender... >:( :'(
Is dit spam? Serieuze tweets ? Een van de tweets bevat de vraag wat erger is, grip 3 of 4.Nee, hij geeft antwoord ;) Maar het is niet echt spannend wat er gemeld wordt.
Dat wou ik dus net vragen. Als een rangeerder daar een gedeelte van die trein nou loskoppelt heb je zo wie zo al minder kans dat het doorslaat. Staat er op de 2 sporen er naast nou ook tanks of niet?
http://nos.nl/video/211749-in-zwijndrecht-staan-treinwagons-in-brand.html (http://nos.nl/video/211749-in-zwijndrecht-staan-treinwagons-in-brand.html)
beelden lijken op een continue uitstroming en geen instant falen van de ketel. :)
Rook is niet zichtbaar
Zojuist vanaf 10 hoog Zwijndrecht bekeken, overal blauwe lampen/ toeters en verderop een vuurgloed met felle uitschieters. Lijkt wederom oorlogsgebied hier. :|
Rook is niet zichtbaar door tijdstip, maar wind staat ri Ambacht / Alblasserdam e.o.
http://nos.nl/video/211749-in-zwijndrecht-staan-treinwagons-in-brand.html (http://nos.nl/video/211749-in-zwijndrecht-staan-treinwagons-in-brand.html)Lek in de afsluiting, vervolgens een gecontroleerde hoveelheid per seconde. Verdere uitbreiding voorkomen en wachten tot de tank leeg is 998765
beelden lijken op een continue uitstroming en geen instant falen van de ketel. :)
http://nos.nl/video/211749-in-zwijndrecht-staan-treinwagons-in-brand.html (http://nos.nl/video/211749-in-zwijndrecht-staan-treinwagons-in-brand.html)
beelden lijken op een continue uitstroming en geen instant falen van de ketel. :)
Jij kans ons vast vertellen hoe het zit met overdrukventielen op ketelwagons?
Is dit spam? Serieuze tweets ? Een van de tweets bevat de vraag wat erger is, grip 3 of 4.
ik concludeer hieruit dat elk moment kan knappen...
Bleve Demo (http://www.youtube.com/watch?v=sl-JgyQA7u0#)
nog beetje info over een BLEVE
ik concludeer hieruit dat elk moment kan knappen...
GRIP 3 | 1403590 | BRW Dordrecht (Kazernealarm) |
1403058 | BRW Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid (OvD Hoeksewaard West) | |
1403590 | BRW Dordrecht (Kazernealarm) | |
1403734 | BRW De Waard (Bleskensgraaf) (Verzorgingsgroep) | |
1403742 | BRW Graafstroom (Staflid van Dienst) |
Wil je het aub niet spannender maken dan dat het is. Ethanol wordt zover ik weet niet in druktanks vervoerd dus zijn relatief niet sterk om druk op te bouwen. Het verplaatsen van het kookpunt zal dus niet zo erg gebeuren. LPG tanks zijn veel gevaarlijker
geen idee ik zeg ook niet dat ie gaat knappen maar zou elkmoment !kunnen! gebeuren... ik ben echter geen expert:P
Een bleve komt, als de inhoud van de tankwagen begint te koken. Dan onstaat er een enorme druk, en scheurt de Tank open.
Zo krijg je een grote explosie.
Die staan in de zelfde rijen of er net naast opgesteld...
Is juist de plek waar men in straal van 500 mtr alle woningen en panden heeft onteigend en gesloopt.
Ooit wel eens van een snelkookpan gehoord. Door druk verhoging ontstaat er een hoger kookpunt van de vloeistof. Als dan de ketel uiteindelijk scheurt wordt de vloeistof ineens omgezet in een gasvorm. Doordat gas meer volume inneemt dat vloeistof zet de wolk enorm uit en ontbrand de brandstof ineens. Het is dus geen explosie omdat in de plotseling expanderende wolk geen juiste verhouding zuurstof/brandstof zit.
Dat ze leeg zijn zegt niet zoveel, als ze niet schoongemaakt zijn zelfs nog veel gevaarlijker.
Kun je ook zeggen waarom?Omdat een vloeistof niet brand, de dampen wel.
Dat ze leeg zijn zegt niet zoveel, als ze niet schoongemaakt zijn zelfs nog veel gevaarlijker.
Kun je ook zeggen waarom?
Vergt ethanol nog een speciale blustechniek / speciaal schuim?
Voorbeelden van ketelwagens bedoeld voor vervoer van ethanol staan o.a. hier:
http://www.flickr.com/photos/railion232903/page2/ (http://www.flickr.com/photos/railion232903/page2/)
BRON: Politie Geluidswagen : iedereen moet het gebied verlaten wegens explosiegevaar.... (Live Stream RTV Rijnmond)
Ketelwagens geschikt voor +/- 17 000 kg ??
Ik hoorde zojuist op sbs 6 :| dat er zou zijn opgeschaald naar Grip 41 verslaggever van RTL was inde war met TIS4.4 en GRIP, en iedereen neemt dat over... ::)
Ik hoorde zojuist op sbs 6 :| dat er zou zijn opgeschaald naar Grip 4
Zojuist vanaf 10 hoog Zwijndrecht bekeken, overal blauwe lampen/ toeters en verderop een vuurgloed met felle uitschieters. Lijkt wederom oorlogsgebied hier. :|
Rook is niet zichtbaar door tijdstip, maar wind staat ri Ambacht / Alblasserdam e.o.
Ik lees 60.000 - 95.000 liter
hart van nederland bevestigt net min of meer dat 2 brandweermannen wel gewond zijn geraakt?
en ze bevestigen ook dat het niet om een botsing gaat
2 min geleden hart van nederland
Ze bevestigen helemaal niets. Ze melden er zelfs bij dat ze niet zeker zijn of het waar is.
Als er puur ethanol brand zal er zelfs geen vlam waar te nemen zijn. Ethanol drijft op water (P=0,80 kg/l voor ethanol en water heeft 0,998 0098)) daarom worden er ook zoveel sb-wagens waarschijnlijk opgeroepen. Arend
ethanol heeft wel een lager soortelijk gewicht dan water, maar drijft er niet op. Het lost volledig op !
Is wel heel erg veel ... las op de borden van de ketelwagen foto andere gegevens... ;-)
Ethanol drijft op water (P=0,80 kg/l voor ethanol en water heeft 0,998 0098))Ethanol mengt met water dus dat drijven valt wel mee.
Arend
Type Zas: 60.195 l
Type Zans: 95.303 l
Zijn heel normale eenheden voor spoorketelwagens.
http://www.wascosa.ch/index.php?id=201 (http://www.wascosa.ch/index.php?id=201)
ethanol heeft wel een lager soortelijk gewicht dan water, maar drijft er niet op. Het lost volledig op !Doen we dit dan met alcoholbestendig schuim blussen ( kan ik niet rijmen met de vermenging ) of koelen ( afschermen ) en verdunnen ( oplossen ) tot het goed vermengd is en niet meer wil branden ?
Ik hoor net op Radio Rijnmond dat ze blussen met crashtanders bedoelen ze daar de SB's mee of zijn hier ook crashtanders naartoe gestuurd ??
Ben bang dat alles waar een water/schuim kanon op zit voor de media een crashtender is.
GRIP 3 | 1403310 | BRW Binnenmaas (Mijnsheerenland - Westmaas) (WVD) |
Persoonlijk nog geen crashtenders aan woonwijk kant van het rangeerterrein gezien ... wel de SB's
Persoonlijk nog geen crashtenders aan woonwijk kant van het rangeerterrein gezien ... wel de SB'sOok aan de kant van de brandweerkazerne geen crashtender naaar binneen gegaan. Wel een hele hoop SB's. :)
Een schuimblusvoertuig wordt voor het gemak (of liever gezegd: door onbekendheid) ook wel eens crashtender genoemd. Terecht of niet (de SB's van RR en ZHZ zijn aardige bakbeesten), ze zullen wel 'gewone' schuimblusvoertuigen bedoelen :)
Doen we dit dan met alcoholbestendig schuim blussen ( kan ik niet rijmen met de vermenging ) of koelen ( afschermen ) en verdunnen ( oplossen ) tot het goed vermengd is en niet meer wil branden ?
GRIP 3 | 1403003 | BRW Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid (Lichtkrant GMC) |
GRIP 3 | 1403089 | BRW Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid (WVD?) |
GRIP 3 | 1403871 | BRW Giessenlanden (Staflid van Dienst) |
GRIP 3 | 1403880 | BRW Giessenlanden (Hoornaar-Noordeloos) (WVD) |
Straal van 1 KM
Betreft 10 woningen in de straal van ...
Volgens verslaggever Rijnmond tp, wordt op dit moment een locomotief richting brandende wagon gestuurd om eventueel aan te haken en weg te slepen.
Life beelden op rijnmond tv
Betreft 10 woningen in de straal van ...
Ik heb ze nog niet gehoord hemelsbreed op minder dan 500 mtr van brand
Dan moet jij dus ook je huis uit? ???
Dan moet jij dus ook je huis uit? ???
1405230 | BRW Meerkerk ( WvD Meetploeg ) | |
1405218 | BRW Zederik ( SvD ) |
1405129 | BRW Zuid-Holland Zuid | |
1404410 | BRW Nieuw Beijerland ( WVD ) | |
1404401 | BRW Korendijk ( Staflid van Dienst ) | |
1403089 | BRW Vijfheerenlanden ( Tweede OvD Prio-2 ) | |
1403003 | BRW Zuid Holland-Zuid ( Monitorcode ) |
klopt, in een straal van 1KM worden de woningen ontruimd, de politie belt aan bij de woningen die ontruimd gaan worden ;)
Ik hoorde 64 woningen
Het gaat om tien woningen.....liggen die zover uit elkaar ?
00:50:50 15-01-11 18 BRAN Prio 1 WV982 WV785 GEV.STOFFEN (TIS 4: 4.4 zeer ernstig) (ACTIECENTRUM BRW: ja) (FASE: grip 3) (ACTIECENTRUM GHOR: ja) (ACTIECENTRUM POL: ja) PRORAIL KIJFHOEK DEVELSINGEL 11 ZWIJNDRECHT AVP:12#ZDK-MKK-WVD-982
1405230 BRW Meerkerk ( WvD Meetploeg ) 1405218 BRW Zederik ( SvD ) livep2000
1405129 BRW Zuid-Holland Zuid 1404410 BRW Nieuw Beijerland ( WVD ) 1404401 BRW Korendijk ( Staflid van Dienst ) 1403089 BRW Vijfheerenlanden ( Tweede OvD Prio-2 ) 1403003 BRW Zuid Holland-Zuid ( Monitorcode )
1403003 | BRW Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid (Lichtkrant GMC) | |
1403030 | BRW Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid (Persinfo) | |
1433865 | Politie Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid (PersInfo) |
Dat is wat anders dan een straal van 1 KM ;)Radio rijnmond heeft het toch over een straal van 1km, het zou gaan om 10 woningen O0
komen dit soort stafleden en 2e ovd's nou ook werkelijk naar het actie centrum ? of moet men alleen contact opnemen?Dit zijn geen stafleden, maar 2 nieuwe WVD ploegen die worden ingezet ;)
Waarom wordt het camerateam van Rijnmond van het viaduct gestuurd? Ze hinderen de brandweer niet en journalisten met een politieperskaart mogen binnen het afgezet gebied werken...?
Waarom wordt het camerateam van Rijnmond van het viaduct gestuurd? Ze hinderen de brandweer niet en journalisten met een politieperskaart mogen binnen het afgezet gebied werken...?Er is een noodverordening ingesteld. Als deze mensen daar niet veilig staan, worden ook deze mensen gewoon verwijderd. :)
Dat had je al vermeld, maar er wordt weer ijverig weggepoetst! 8)
Waarom wordt het camerateam van Rijnmond van het viaduct gestuurd? Ze hinderen de brandweer niet en journalisten met een politieperskaart mogen binnen het afgezet gebied werken...?
Er is een noodverordening ingesteld. Als deze mensen daar niet veilig staan, worden ook deze mensen gewoon verwijderd. :)
Is er iemand die weet of de locomotief bemand is ??.. of is dit een op redelijk korte afstand bediende ??
of is dit een op redelijk korte afstand bediende ??
Dat kan allebei; bestuurd of op afstand.
Er schijnen grote problemen te zijn met weslepen; luchtslangen gesmolten.
Ok... dank ... jij direct contact met rangeerders ??
Dat kan allebei; bestuurd of op afstand.
Er schijnen grote problemen te zijn met weslepen; luchtslangen gesmolten.
Geen lucht = veer geremde wielen.
frequenties: http://www.scannerforum.nl/viewtopic.php?f=94&t=14009 (http://www.scannerforum.nl/viewtopic.php?f=94&t=14009)
Is deze wagon trouwens over de heuvel gekomen in de avond of is ie gekoppeld tussen andere in weggezet ??
Een uurtje geleden zei de directeur van Schenker (eigenaar van de wagon) op radio Rijnmond dat de wagon van de heuvel was gekomen.
Is er bekend of er uit de toren (verkeersleiding) alarm is geslagen of zijn het de bewoners geweest die het gemeld hebben ?
Op TV Rijnmond in ieder geval een intervieuw gezien van een jonge man die zelf 112 heeft gebeld toen hij de vlammen boven de bovenleiding uit zag komen.Dat is Pieter van de jeugdbrandweer Zwijndrecht 0098
Op TV Rijnmond in ieder geval een intervieuw gezien van een jonge man die zelf 112 heeft gebeld toen hij de vlammen boven de bovenleiding uit zag komen.
@enrico Dacht ik al.
Ik ben wel heel erg benieuwd wat de oorzaak is van deze brand. Lijkt me toch bijna uitgesloten dat dit door een vastgelopen wiel of rem kan komen.
Is dit de eerste grote brand op Kijfhoek?
Prachtige titel op http://www.flevocourant.nl/index.php/zuid-holland/6127.html (http://www.flevocourant.nl/index.php/zuid-holland/6127.html) : Trein met Chemiekalium in brand0098
Wat dacht je dat er gebeurd als een wagon Ethanol lekt en dit op een warme rem druipt....
Het vlampunt van ethanol is best laag dus spontane ontbranding na lekkage op een rem op "bedrijfstemperatuur" is beslist niet ondenkbeeldig. Blijft de vraag hoe een lekkage kan ontstaan.
Mooie, aansprekende manier om aan te geven dat brandende ethanol schoon opbrandt: het wordt vergeleken met het flamberen van een toetje, waar je ook gewoon bij kunt blijven.
Ja, en de opmerking dat ethanol in de volksmond beter bekend staat als alcohol. 0098
Ik heb toch liever alcohol in me biertje dan ethanol.
Ethanol spuit ik wel op me autoruiten als daar van die koude rotzooi op zit. 0098
:D
Ethanol is Alcohol; allleen verdunt; zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Ethanol#Consumptie (http://nl.wikipedia.org/wiki/Ethanol#Consumptie)
In dit artikel ook info over vlampunt, zelfontbrandingspunt en andere achtergrond informatie
Wat dacht je dat er gebeurd als een wagon Ethanol lekt en dit op een warme rem druipt....
Het vlampunt van ethanol is best laag dus spontane ontbranding na lekkage op een rem op "bedrijfstemperatuur" is beslist niet ondenkbeeldig. Blijft de vraag hoe een lekkage kan ontstaan.
A16 gaat weer open
Hoor net op RTVRijnmond dat de bewoners van 2 te evacueren huizen niet weg wilden omdat hun huisdieren niet mee mochten - daar was niet in voorzien. Zij zijn vervolgens gedwongen. Als dat bij mij wordt geprobeerd, zouden we oorlog krijgen! Ook ik heb bij evacuaties in het COPI wel eens aandacht moeten vragen voor dit probleem, waar men tot dat moment dan niet aan gedacht had. Gelukkig werd in die gevallen alsnog de dierenambulance ingeschakeld voor hulp. Opvang van mens EN dier is een taak van de overheid. Dat we daar in Nederland zelden serieus naar kijken, is idioot. Ik had van Zwijndrecht een beetje meer regelkunde verwacht. Bah!
1403070 | BRW Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid (OvD Gorinchem) | |
1404021 | BRW Gorinchem (Lichtkrant) | |
1404097 | BRW Gorinchem (Monitorcode) | |
1404099 | BRW Gorinchem (Korpsalarm) |
1404299 | BRW Zwijndrechtse Waard (Hendrik Ido Ambacht) (Postalarm) |
1403003 | BRW Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid (Lichtkrant GMC) | |
1403090 | BRW Zuid Holland Zuid (Actiecentrum Brandweer) |
05:51:37 15-01-11 12/115 GROUP-2 Medewerkers Brandweer Actiecentrum graag opkomen Oranjepark voor aflossing
1403050 | BRW Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid (RCvD Prio 1) | |
1403617 | BRW Dordrecht (Blusploeg B2) | |
1403619 | BRW Dordrecht (Blusploeg B1) | |
1403622 | BRW Zuid Holland Zuid (Onbekende code) | |
1403624 | BRW Zuid Holland Zuid (Onbekende code) |
22:26:16 14-01-11 GROUP-1 Prio 1 SBH020 SBH022 SV001 GEV.STOFFEN (TIS 4: 4.4 zeer ernstig) (ACTIECENTRUM BRW: ja) (FASE: grip 3) PRORAIL KIJFHOEK DEVELSINGEL 11 ZWIJNDRECHT AVP:12#GOR-Haakarmpersoneel
GRIP 3 1403972 BRW Gorinchem (Persoonlijke code)
GRIP 3 1403983 BRW Gorinchem (Persoonlijke code)
GRIP 3 1403985 BRW Gorinchem (Persoonlijke code)
GRIP 3 1403987 BRW Gorinchem (Persoonlijke code)
GRIP 3 1403990 BRW Gorinchem (Persoonlijke code)
GRIP 3 1403991 BRW Gorinchem (Persoonlijke code)
GRIP 3 1403992 BRW Gorinchem (Persoonlijke code)
GRIP 3 1403997 BRW Gorinchem (Persoonlijke code)
GRIP 3 1403998 BRW Gorinchem (Persoonlijke code)
GRIP 3 1403999 BRW Gorinchem (Persoonlijke code)
GRIP 3 1404009 BRW Gorinchem (Persoonlijke code)
GRIP 3 1404011 BRW Gorinchem (Persoonlijke code)
GRIP 3 1404012 BRW Gorinchem (Persoonlijke code)
GRIP 3 1404016 BRW Gorinchem (Persoonlijke code)
GRIP 3 1404017 BRW Gorinchem (Persoonlijke code)
22:26:13 14-01-11 06/071 GROUP-3 Prio 1 SBH020 SBH022 SV001 GEV.STOFFEN (TIS 4: 4.4 zeer ernstig) (ACTIECENTRUM BRW: ja) (FASE: grip 3) PRORAIL KIJFHOEK DEVELSINGEL 11 ZWIJNDRECHT AVP:12#OB-AL/HA
GRIP 3 1403004 BRW Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid (Monitorcode GEA)
GRIP 3 1404823 BRW Oud Beijerland (Kazernealarm)
GRIP 3 1404826 BRW Oud Beijerland (Chauffeurs Ploeg B)
GRIP 3 1404829 BRW Oud Beijerland (Staf)
Nieuwe schuimaanval op alcoholbrand rangeerterrein Kijfhoek
Tegen half zes gaat de brandweer opnieuw proberen om de
alcoholbrand op het rangeerterrein Kijfhoek in Zwijndrecht uit te
krijgen. Voor de tweede keer deze nacht zal er een schuimdeken
over de brandende wagon worden gelegd. Dat gebeurt ditmaal
met tien ton schuim, afkomstig van de bedrijfsbrandweer van
Shell Moerdijk.
De kans dat de tweede poging gaat lukken, is groter dan de
eerste keer. Dat komt doordat er intussen ook veel water op het
vuur is gegooid en de temperatuur waarschijnlijk iets is
afgenomen.
In elk geval is het gevaar van overslaan naar andere wagons
kleiner geworden. Een huifwagon met staal heeft eerder korte
tijd in brand gestaan, maar die kon snel worden geblust. Twee
andere wagons met resten van het explosieve LPG zijn
weggesleept.
Bron: rijnmond.nl
En weer moet het schuim van een particuliere organisatie komen !
In ieder geval hulde voor de collega's daar die met de beperkte middelen van de veiligheidsregio alles op alles zetten.
Kom ik direct bij mijn punt, Op tv en in de media verschijnen steeds weer hoogleraren rampenbestrijding, die er nadrukkelijk op wijzen dat we maar moeten leren leven met dergelijke incidenten, en dat het onmogelijk is om je er op voor te bereiden. ( Helsloot )
Onder het mom van geldtekort en inkrimping wijst men op zelfredzaamheid en waar maar van toepassing stellen de veiligheidsregio's in adviezen dat de hulpvraag het aanbod zal overstijgen. Wat kunnen bestuurders hier nou mee ?
Het is goed om eerlijk en open te zijn en geen valse verwachtingen te wekken maar in de context van Moerdijk en dit incident vind ik het enigzins laks.
Elke regio heeft misschien 1 schuimblusvoertuig en that's it. In gebieden waar je dergelijke scenario's kunt verwachten mag toch ook wel worden ingezet op incidentbestrijding. Dit is volgens mij ook maatschappelijk de verwachting en onze taak. Dan mag je als veiligheidsregio er ook voor zorgen dat je niet alle verantwoordelijkheid afwend op lokale bestuurders, maar investeerd ( innovatief ) in zwaar materiaal en personeel om dergelijke incidenten ook te kunnen bestrijden. Ik vind de twee schuimblusvoertuigen met mast van Zwijndrecht uiterst innovatief en effectief en durf te stellen dat dergelijke voertuigen zowel kwalitatief als kwantitatief in bijna elke regio noodzakelijk zijn.
Ik vind het een goed stukje tekst, ben het met je eens... Maar ik snap je standpunt niet over het schuim..? Hoe veel schuim moet je dan op voorraad hebben volgens jou ? Als de SB's van Gorinchem, Papendrecht, Oud beijerland, zwijndrecht, Dordrecht, en de extra schuimvoorraadcontainers uit de regio niet vodoende zijn voor een incident... Moeten we gaan nog maar meer containers aan schaffen ? Hoevaak denkt u dat je zoveel schuim nodig heb als dat hier is gebeurd, Dit was gewoon zeer uitzonderlijk. O0
Ik vind het een goed stukje tekst, ben het met je eens... Maar ik snap je standpunt niet over het schuim..? Hoe veel schuim moet je dan op voorraad hebben volgens jou ? Als de SB's van Gorinchem, Papendrecht, Oud beijerland, zwijndrecht, Dordrecht, en de extra schuimvoorraadcontainers uit de regio niet vodoende zijn voor een incident... Moeten we gaan nog maar meer containers aan schaffen ? Hoevaak denkt u dat je zoveel schuim nodig heb als dat hier is gebeurd, Dit was gewoon zeer uitzonderlijk. O0Hoeveel schuim moet er dan op voorraad komen te staan?? en schuim heeft een houdsbaarheidsdatum dus kun je het weggooien als het te lang staat. En voor de shell is het goed om op deze manier hun schuimvormend middel vers te houden.
Geheel conform de wet van Murphy woedde de brand op de meest onbereikbare locatie van heel het terrein. De locatie is uitgerust met 'harken': een blusleidingsysteem onder het gehele terrein, waarbij je op speciale plaatsen water kan afnemen. Deze harken worden vanaf de zijkanten gevoed door TS'en. Vandaar dat alle wagens ook aan de zijkant zijn ingezet. Een stuk van de brand konden we water verkrijgen, maar daar heb je dus wel forse drieduimers en waterkanonnen voor nodig... Deze hebben we dus over 27 (in gebruik zijnde) spoorlijnen moeten zeulen, wat dus zoveel inhoudt dat we alles over en onder wagons door moesten slepen. Ik heb mijn beweging voor de rest van het jaar gehad!als ik het goed begrijp liggen er dus een soort van droge stijgleidingen maar dan horizontaal?
Door de botsing op lage snelheid raakte de wagon met ethanol beschadigd. De tank op de wagon kwam bol te staan en er ontstond een scheur.
Bron: www.rijnmond.nl (http://www.rijnmond.nl)
1403182 | BRW Alblasserdam (Bevelvoerders) | |
1403189 | BRW Alblasserdam (Korpsalarm) |
Een bleve komt, als de inhoud van de tankwagen begint te koken. Dan onstaat er een enorme druk, en scheurt de Tank open.
Zo krijg je een grote explosie.
Heb jij wel eens goed geluisterd wat de meneer op bovenstaand filmpje zegt?! Dàt is hoe een BLEVE ontstaat.
> eerst ontstaat er druk in de wagon, door verhitting. Hierdoor gaat het overdrukventiel afblazen.
> door het steeds afblazen (druk verminderd, daarna sluit het ventiel en begint cyclus weer) neemt de hoeveelheid vloeistof in de tank af.
> hierdoor neemt het koelend vermogen af, en wordt het metaal niet meer gekoeld en zgn. gestressed.
> uiteindelijk word de druk dan zo hoog, dat de tank op die plaats scheurt.
> vervolgens door de hoge druk, vind er een spontane ontbranding plaats van de gassen in de tank en ontbrand de resterende vloeistof ook door de hoge druk.
> hierbij word de vloeistof en resten van de tank weggeslingerd
Een overdruk pan, explodeert ook niet "zomaar" ;-)
als ik het goed begrijp liggen er dus een soort van droge stijgleidingen maar dan horizontaal?
geinig hoor heb nooit dat soort zaken geweten
ga meteen navragden of wij ook zoiets hebben in alkmaar zo ja wil ik er weleens mee oefenen
greetz free
Brand in tankwagon waarschijnlijk veroorzaakt door rangeerfout
15 januari 2011
Een fout bij het rangeren is waarschijnlijk de oorzaak van de felle brand in een tankwagon vol alcohol bij Zwijndrecht. De wagon raakte beschadigd doordat een andere trein er tegenaan reed.
Dat zegt coördinator Anton Slofstra van de Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid.
Door de botsing op lage snelheid raakte de wagon met ethanol beschadigd. De tank op de wagon kwam bol te staan en er ontstond een scheur. Vervolgens vloog de licht onvlambare stof in brand.
Uitgebreider onderzoek zal definitief moeten uitwijzen wat er is misgegaan op rangeerterrein Kijfhoek.
Bron: www.rijnmond.nl (http://www.rijnmond.nl)
Ik zat in de 130, 1e TS van HIA. Wij werden gekoppeld aan de 110, waarmee we dus ook 'DE' inzet hebben gedaan.
Kan iemand uitleggen wat deze cijfers/codes inhouden?
Kan iemand uitleggen wat deze cijfers/codes inhouden?
bev. 1e ts = 110
bev. 2e ts = 120 etc.
dus hij zat in de 130 = 3e ts. die terplaatse is gekomen.
toen zijn zei (3e ts.) volgens zijn verhaal gekoppeld aan de 1e ts (110)
dit klopt tg Rolanddeg ?
Kan iemand uitleggen wat deze cijfers/codes inhouden?
Kan iemand uitleggen wat deze cijfers/codes inhouden?Jazeker. Dit zegt niets over het voertuignummer, maar wordt gebruikt voor onderling contact. Wanneer de eerste TS bijvoorbeeld de 18-402 is en deze wil de 3e TS welke de 18-404 is oproepen gaat het in principe via deze nummers.
Jazeker. Dit zegt niets over het voertuignummer, maar wordt gebruikt voor onderling contact. Wanneer de eerste TS bijvoorbeeld de 18-402 is en deze wil de 3e TS welke de 18-404 is oproepen gaat het in principe via deze nummers.
1e TS: 110
2e TS: 120
3e TS: 130
4e TS: 140
En dan volgens mij:
5e TS: 210
etc.
EDIT: post kan weg. Wel vreemd dat ik geen melding kreeg dat er al iemand anders gepost had.
Grootschalige uitleg op (waar anders) Regio15.nl (http://regio15.nl/brandweer/algemeen/626-roepnamen-brandweeroptreden)
Onderstaande kon ik vinden op de website: http://www.hvzeeland.nl/hulpdiensten/brandweer/pelotonsinzetten.php (http://www.hvzeeland.nl/hulpdiensten/brandweer/pelotonsinzetten.php)
Een brandweerpeloton telt vier tankautospuiten en een peletonscommandant,
Daarnaast komt bij een pelotonsinzet vaak een ondersteunigspeloton ter plaatse. Dit kan bestaat uit bijvoorbeeld een haakarmvoertuig met een ademluchtcon-tainer. Wanneer er twee bluspelotons en een ondersteuningspeloton worden ingezet vormen deze drie pelotons samen een zogenaamde brandweercompag-nie.
Uiteraard is bij een dergelijke grote inzet ook een verbindings-/commandowagen aanwezig en zijn ook de Officier van Dienst en de Hoofd Officier van Dienst ter plaatse. Daarnaast staat, zoals gebruikelijk bij grote branden, meestal een am-bulance stand-by en wordt een zogenaamd CTPI ingericht. CTPI staat voor Coördinatie Team Plaats Incident. Een dergelijk team bestaat over het algemeen uit de (H)OVD's van brandweer, ambulancedienst en politie alsmede de burge-meester van de gemeente(n) waarin het incident plaatsvindt.
Bij een pelotonsinzet hoort een normering in de vorm van bijvoorbeeld een "zeer grote brand". Omdat er (gelukkig) niet vaak pelotonsinzetten voorkomen oefent vrijwel ieder brandweerkorps elk jaar éénmaal een pelotonsinzet. Het hele korps oefent dan een dergelijke grote inzet.
Bij een pelotonsinzet wordt gebruik gemaakt van de zogenaamde 100-roepnum-merserie. Het eerste peloton heeft nummers van 100 t/m 189 en het tweede peloton begint bij roepnummer 200, de daarop volgende pelotons hebben de roepnummers 300 t/m ... en de nummering loopt dan gewoon verder. Bijvoor-beeld: 310 is eerste bevelvoerder negende tankautospuit.
Nummering eerste peloton
100 - Officier van Dienst
110 - Eerste bevelvoerder 1e TAS
111 - Aanvalsploeg 1e TAS
112 - Waterploeg 1e TAS
119 - Chauffeur 1e TAS
120 - Tweede bevelvoerder 2e TAS
121 - Aanvalsploeg 2e TAS
122 - Waterploeg 2e TAS
129 - Chauffeur 2e TAS
130 - Tweede bevelvoerder 3e TAS
131 - Aanvalsploeg 3e TAS
132 - Waterploeg 3e TAS
139 - Chauffeur 3e TAS
140 - Tweede bevelvoerder 4e TAS
141 - Aanvalsploeg 4e TAS
142 - Waterploeg 4e TAS
149 - Chauffeur 4e TAS
150 - Bevelvoerder AL of HW
159 - Chauffeur AL of HW
160 - Bevelvoerder HA
169 - Chauffeur HA
170 - Bevelvoerder HV
179 - Chauffeur HV
180 - Duikleider
189 - Chauffeur WO
Nummering tweede peloton
200 - Commandant Van Dienst of 2e OVD
210 - Eerste bevelvoerder 5e TAS
211 - Aanvalsploeg 5e TAS
212 - Waterploeg 5e TAS
219 - Chauffeur 5e TAS
220 - Tweede bevelvoerder 6e TAS
221 - Aanvalsploeg 6e TAS
222 - Waterploeg 6e TAS
229 - Chauffeur 6e TAS
230 - Tweede bevelvoerder 7e TAS
231 - Aanvalsploeg 7e TAS
232 - Waterploeg 7e TAS
239 - Chauffeur 7e TAS
240 - Tweede bevelvoerder 8e TAS
241 - Aanvalsploeg 8e TAS
242 - Waterploeg 8e TAS
249 - Chauffeur 8e TAS
250 - Bevelvoerder 2e AL of HW
259 - Chauffeur 2e AL of HW
260 - Bevelvoerder 2e HA
269 - Chauffeur 2e HA
270 - Bevelvoerder 2e HV
279 - Chauffeur 2e HV
280 - Tweede duikleider
289 - Chauffeur 2e WO
cu,
Loe
http://survey.totalsafety.nl/snowleopard_icon.jpg http://survey.totalsafety.nl (http://survey.totalsafety.nl)
En het totale plaatje staat natuurlijk al op het forum:
http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=13623.msg409805#msg409805 (http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=13623.msg409805#msg409805)
'ProRail moet meewerken aan bedrijfsbrandweer'
Spoorbeheerder ProRail moet meewerken aan het opzetten van een bedrijfsbrandweer voor het rangeerterrein Kijfhoek tussen Barendrecht en Zwijndrecht. Op het terrein brak vrijdagavond brand uit. Burgemeester van Zwijndrecht Antoin Scholten stelt zaterdag dat de brand uitwijst dat een bedrijfsbrandweer op het terrein hard nodig is.
Scholten vertelde zaterdag tijdens een persconferentie over de brand dat hij Prorail tot 1 januari 2012 de tijd had gegeven een bedrijfsbrandweer voor het terrein op te zetten. ProRail heeft hier echter formeel bezwaar tegen aangetekend en wil over de kwestie een gang naar de rechter maken.
Scholten vindt dat ProRail dat bezwaar moet intrekken en moet meewerken aan het op poten zetten van een bedrijfsbrandweer. "Ik ga ervan uit dat Prorail gezien wat er vannacht is gebeurd dat bezwaar intrekt. We hebben het gewoon nodig."
http://frontpage.fok.nl/nieuws/424884/1/1/50/prorail-moet-meewerken-aan-bedrijfsbrandweer.html (http://frontpage.fok.nl/nieuws/424884/1/1/50/prorail-moet-meewerken-aan-bedrijfsbrandweer.html)
Kan iemand mij de meerwaarde vertellen van een bedrijfsbrandweer daar als de reguliere kazerne náást het terrein staat ???
Hmmm, ik ken specialistische voertuigen toch als '115' in plaats van 150. En ik dacht zelfs 115=RV 116+HA 117=HV en 118=WO. Maar goed, ik kan er ook naast zitten 0098
ik snap aan de ene kant de burgermeester wel maar ik kan het spoor bedrijf ook wel snappen ,
de kazerne zit op ong. 3 min. rijden vanaf het spoor. en als je nou een bedrijfsbrandweer op het trein vestigt zit die volgens mij op ? min aan rijtijd. tuurlijk deze zitten dan ook op het bedrijf met opkomst tijd etc. dus mis. heb je uiteindelijk 1/2 min. tijdwinst maar dit is de ...? hoeveelste keer dat het hier gebeurd en ze moeten die mensen wel opleiden dan en wagens kopen / onderhouden etc.
[IMG]http://img843.imageshack.us/img843/2053/zwijndrecht.jpg (http://img843.imageshack.us/i/zwijndrecht.jpg/)
ik snap aan de ene kant de burgermeester wel maar ik kan het spoor bedrijf ook wel snappen ,
de kazerne zit op ong. 3 min. rijden vanaf het spoor. en als je nou een bedrijfsbrandweer op het trein vestigt zit die volgens mij op ? min aan rijtijd. tuurlijk deze zitten dan ook op het bedrijf met opkomst tijd etc. dus mis. heb je uiteindelijk 1/2 min. tijdwinst maar dit is de ...? hoeveelste keer dat het hier gebeurd en ze moeten die mensen wel opleiden dan en wagens kopen / onderhouden etc.
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fimg843.imageshack.us%2Fimg843%2F2053%2Fzwijndrecht.jpg&hash=b66994fcdeeb214c5aaee9210d0cc8a7) (http://img843.imageshack.us/i/zwijndrecht.jpg/)
Gaat een bedrijfsbrandweer alleen over opkomsttijd of over het specialiseren en specialistisch materieel aanschaffen afgestemd op het risico... Wat doe je met een standaard bepakte TS op zo'n terrein?
burgermeester heeft er in het artikel niet over de specialisatie maar denk dat dat natuurlijk wel geld.Ik heb vanwege de interpunctie wat moeite om je te begrijpen?
ik denk persoonlijk dat je je nog verkijkt wat je allemaal met een normaal bepakte tas zou kunnen op zoon terrrein.
maar je kan wel zien dat het voertuig van shell. gewoon de idealle auto's zijn bij deze branden maar dit zijn volgens mij ook zeer prijzige voertuigen. mis idee 1 zoon voertuig per regio met een hoog risico op dit soort branden. al denk ik niet dat dit te financieren is.
Heb jij wel eens goed geluisterd wat de meneer op bovenstaand filmpje zegt?! Dàt is hoe een BLEVE ontstaat.
> eerst ontstaat er druk in de wagon, door verhitting. Hierdoor gaat het overdrukventiel afblazen.
> door het steeds afblazen (druk verminderd, daarna sluit het ventiel en begint cyclus weer) neemt de hoeveelheid vloeistof in de tank af.
> hierdoor neemt het koelend vermogen af, en wordt het metaal niet meer gekoeld en zgn. gestressed.
> uiteindelijk word de druk dan zo hoog, dat de tank op die plaats scheurt.
> vervolgens door de hoge druk, vind er een spontane ontbranding plaats van de gassen in de tank en ontbrand de resterende vloeistof ook door de hoge druk.
> hierbij word de vloeistof en resten van de tank weggeslingerd
Een overdruk pan, explodeert ook niet "zomaar" ;-)
Niet lullig, persoonlijk of aanvallend bedoeld, maar je hebt "brw" in je gebruikersnaam staan en een brandweerwagen als avatar. Je wekt daarmee de indruk een zekere binding met, of in elk geval kennis van de brandweer te hebben en deze getallen behoren dan tot de basisbegrippen. Zo zie ik wel meer leden die -bewust of onbewust- iets anders overkomen dan ze in werkelijkheid zijn. Komt mijns inziens wat raar over zo...Mee eens ! Ik zat ook gelijk al zijn profiel na te kijken naar een leeftijd, dit wekt de indruk dat hij brandweerman is... Als hij bij een naam " belangstellende" zou plaatsen heb je dit probleem niet O0
Ik snap alleen iets niet. Hoe kan een overdrukventiel nu in werking treden als er al een scheur in de tank zit. In dit geval is het ventiel toch niet meer het zwakste punt van de tank? :-\
Als het goed is, slaat "op die plaats" niet op de plaats van het overdrukventiel maar op een plaats die het langst niet gekoeld is door vloeistof aan zijn binnenzijde. M.a.w.: bijna altijd een plek van een lang droogstaand deel dat dicht bij de hittebron ligt
http://www.nufoto.nl/fotos/188741/brand-op-kijfhoek-in-zwijndrecht-.html (http://www.nufoto.nl/fotos/188741/brand-op-kijfhoek-in-zwijndrecht-.html)
http://media.nu.nl/m/m1fzv87aeshv.jpg
Deze brand kwam eigenlijk op het gunstigste moment wat we hadden kunnen bedenken. Er is inderdaad 50 miljoen vrijgemaakt om de veiligheid van het spoorgebied Dordrecht-Zwijndrecht te verhogen. Hier zijn onder andere de 2 schuimblusvoertuigen van Dordrecht en Zwijndrecht van aangeschaft (de 120 en 121, zie topic 'schuimblusvoertuigen'. Deze zijn halverwege het vorige jaar opgeleverd. Deze veortuigen hebben bij de bestrijding van deze brand een zeer grote rol gespeeld! In de eerste aanval is zeer goed gebruik gemaakt van de camera's op de blusarm van de SB. Hierdoor konden we al een globale locatie van de brand vaststellen, waardoor er direct begonnen kon worden met het opbouwen van water op de blusharken die gebruikt gingen worden. Helaas had een eerste aanval met de SB's weinig zin, omdat de brand te ver weg was t.o.v. de worplengte. Later is de 2e SB iets dichter naar de brand gekomen waardoor het water de brand precies kon bereiken. Alleen het rijden over het terrein ging wat lastig; op de een of andere manier was de grond een beetje verzadigd... Geen idee hoe dat kwam! e050 De term 'paniekvoetbal' in relatie tot de aanschaf van de SB's vind ik overigens nergens op slaan, getuige het incident van vannacht.
Ook hebben we in het laatste kwartaal van 2010 veel tijd gestoken in het verkennen van het rangeerterrein. Ieder korpslid van Ambacht, Zwijndrecht en Heerjansdam (kortom: Zwijndrechtse Waard) heeft een uitgebreide rondleiding gehad over het terrein. Ook hebben we allemaal diverse cursussen gehad in het gebruik van de blusharken, geslagen putten en alle andere veiligheidsvoorzieningen van het terrein. Ook hebben alle pompbediendes in oktober ook daadwerkelijk het gebruik van de blusharken beoefend. Toen is het systeem ook direct getest op eventuele lekkages etc.. Door deze investeringen hebben we het incident van vannacht gelukkig zo doeltreffend kunnen afwikkelen.
@Palmpie: de meerwaarde van een bedrijfsbrandweer op Kijfhoek? Meer slagkracht in het eerste kwartier, meer voertuigen die direct aansluiten op het risicoprofiel, meer kennis op de 'werkvloer'...
Zo, ik ben gelukkig afgelost! Alles wat pijn kan doen aan m'n lichaam doet ook pijn... Kortom: topinzet
Vragen staan vrij, ik mag alleen niet alles beantwoorden :)
De term 'paniekvoetbal' in relatie tot de aanschaf van de SB's vind ik overigens nergens op slaan, getuige het incident van vannacht.
In dit nummer van Industrial Fire World staat een mooi artikel over blussen van ethanol branden.O0
http://www.fireworld.com/pdf/issues/MarchApril2010IFW.pdf (http://www.fireworld.com/pdf/issues/MarchApril2010IFW.pdf)
Geeft toch wat te denken voor onze preparatie.
Ethanol fire protection creates issues from plant to customer
Loading Rack Blues
Ethanol is going to be a harsh reality for this generation of the fire service and probably the next. Arguing about the politics is irrelevant. The decision has been made that plant safety and emergency response managers will have to adapt to the challenges of ethanol and other polar solvents. In the United States alone, some 150 ethanol plants have sprung up, the majority of them in states where corn is king – Iowa, Kansas, Nebraska and others. The problem is no one stopped to figure out what safety standards should apply. These plants work with chemicals that are not only flammable but reactive and potentially explosive. The rural areas these plants are typically found in depend on small volunteer fire departments with limited experience in bulk flammable storage fires. Worse, these departments have even more limited resources when it comes to equipment and fire fighting agents appropriate to the task. Industrial fires fueled by ethanol are already history. In May 2007 in Baltimore, a tanker truck overturned and burst into flames on a curving interstate ramp, killing the driver and sending a burning stream of ethanol into the street below. Two months later in Sioux Center, Iowa, ethanol being loaded into a railcar ignited, causing a massive blaze. Ethanol fires related to train derailments have been reported in Pennsylvania and Ohio. Thank goodness, very few people have been injured or killed to date. Every step of ethanol production has points of vulnerability. At the plant, pure ethanol is mixed with five percent gasoline to produce a denatured product called E95. That makes the fuel unfit for human consumption. E95 is then shipped mostly by tanker truck to local terminals with loading racks. Why not put it in a pipeline? The risk of contamination is too great. Every pipeline in existence has its problems with water infiltration, particularly at low points. Also, to fill a 24-inch diameter or greater pipeline flowing across the country would require a vast amount of ethanol, far more than is available at present. Each blending terminal needs a special tank for ethanol. It does not have to be huge, since the ethanol is being blended with much larger amounts of gasoline. Environmental concerns require a floating roof tank. Water poses a contamination threat, so an external floating roof tank is out. Four or five different types of internal floating roof tanks exist. However, whatever design is chosen, to handle ethanol it has to be sparkling clean, almost hospital sterile. Whether you build a special tank or convert an existing one on the premises, a visit from the fire marshal is a certainty. “What kind of fire system are you planning to use?” he asks. Relying on the existing fixed foam system piped to all the other tanks in the terminal might not be the answer the fire marshal wants to hear. Most of those systems have been converted over the years from fluoroprotein foam to straight AFFF. Some even use alcoholresistant AFFF. Testing proves beyond a doubt that it takes ARAFFF foam to successfully extinguish an E95 fire. Unfortunately, AR-AFFF is not a “drop-in” solution. Existing fixed foam systems using fluoroprotein or AFFF may have to be modified to deliver foam at a higher percentage and flow rates. Whereas three percent was adequate for gasoline fires, foam systems will have to operate at six percent to deal with ethanol. Existing application rates of .1 may have to increase to .2 or more. That means that existing piping is not sufficient to supply the foam solution or water now needed. The solution is to hire a good consultant who can determine the simplest, most effective means to meet the new requirements and keep the fire marshal happy. Okay, that covers the tanks. How about the loading rack itself? A loading rack can handle from two to as many as 14 trucks at one time. Most loading racks in America are equipped with foam systems, activated either by automatic sensors or manually by means of an emergency button. Most of these systems were designed to handle hydrocarbon fires, not a polar solvent such as ethanol. That means the problems that made the fixed systems for storage tanks inadequate now extend to the loading racks too. Again, hiring a consultant is the best way to bring these systems in line with the new risks involved. The solution may not be cheap. You may have to increase your water supply. You may need a bigger tank to handle the amount of foam needed. The type of foam used will likely have to change. Or, the consultant may recommend an alternative such as a dry chemical system that can be just as effective against an ethanol fire. The companies making and blending the ethanol are not the only ones faced with changes in their fire protection practices. Most fire departments in America carry straight AFFF. If the fire involves ethanol, these departments might just as well leave their foam at the station. That monster fire might not be at the refinery or the loading rack. A tanker truck loaded with E95 can overturn just as easily as a gasoline tanker. Or, maybe, a driver gets sloppy making a delivery and overfills the underground storage tank at a service station. Even departments fortunate enough to have AR-AFFF in quantity may lack the training to apply it properly. Throw any foam, AR-AFFF or otherwise, directly into a polar solvent is as effective as chopping wood with a toothbrush. As the foam plunges beneath the surface, the polar solvent simply eats it away. AR-AFFF must be applied in a technical manner using a technique known as “swirling” in which the foam is shot against the inner tank wall to spread it across the surface more gently. Ethanol travels by other means too. Trains visiting ethanol facilities come equipped with connections that can fill or unload 100 tank cars from a single point. The tank cars are linked by rubber hose, opening a whole dimension of concern in a derailment and fire. Bear in mind that ethanol ranks as the largest quantity of hazardous material shipped by rail today. In 40 years as a firefighter, I have never been to a polar solvent fire – thank God! That is certain to change for the next generation of firefighters in America. Ethanol is the first polar solvent to be regarded as common. It is everywhere. A wise man once said that a reasonable probability is the only certainty in life. That makes it reasonably certain that some day soon there will be an industrial fire on the front page of the newspaper involving ethanol. Unfortunately, the probability that the firefighters battling the blaze will have the tools and training they need is relatively low by comparison.
Rational for low viscosity alcohol resistant fire fighting foam development
At the start of the 21st Century, the European Union decided that in order to minimize the effects of Global Warming and in a bid to reduce GHG (Green House Gas) emissions (CO2 being the worst offender) it passed a directive that ethanol be added to hydrocarbon based fuels, typically gasoline and diesel. To enable the refineries throughout Europe to modify their processes, if not already in place, they would have to upgrade their fire systems to address alcohol fuel fire risks. For the older refineries this has meant significant spend on upgrading the fire fighting foam storage and delivery systems, due to the viscous nature of the existing Alcohol Resistant Foams then available. Dr Sthamer – Hamburg, was asked by several refineries to help. It developed a new generation of high performance Low Viscosity Alcohol, Resistant AFFF foams, and these foams have viscosities similar to conventional AFFF’s. On one chemical complex in Germany, the use of the new generation Low Viscosity AR-AFFF’s allowed it to retain the existing pumps and discharge piping network, allowing the refinery to change production without capital spent on its fire fighting hardware. C
Waarom heeft dit terrein geen stationaire kanonnen op strategische plaatsen? Blijkbaar kan je met de SB niet 100% effectief heel het terrein bestreiken vanaf de zijkantenGoede opmerking, en waarom staan de wagons met gevaarlijke stoffen niet op sporen die wel bereikbaar zijn met de waterkanonnen van de SB voertuigen? Waarom hebben de SB's geen waterkanon die wel vanaf hun opstelplaats het terrein kunnen bestrijken. Je kiest of voor meer worplengte, of je zorgt dat de SB's overal zo dicht bij kunnen komen (met verharde ondergrond) dat de huidige worplengte wel voldoende is.
http://www.burgemeesters.nl/node/2996 (http://www.burgemeesters.nl/node/2996)
16/01 Communicatielessen van brand in Zwijndrecht
Tijdens het raadsdebat over de brand in Moerdijk gaf burgemeester Van der Velden aan dat de wereld is veranderd. `De rol van de sociale media is geweldig groot en direct. De crisiscommunicatie moet ingrijpend worden aangepakt en we moeten dat anders gaan organiseren`, zo zei hij. Deze opvatting kwam ook tijdens het kamerdebat over de brand naar voren en werd in diverse media gedeeld. Bij rampen zijn applicaties als twitter niet meer weg te denken. Over de brand in Moerdijk zijn naar verluid 110.000 (!) tweets geplaatst. De buitenwereld construeert in gezamenlijkheid een verhaal waar de overheid iets mee moet. Enerzijds om af te tappen en te beoordelen of het beeld overeenkomt met de feiten die de hulpdiensten aanleveren. Anderzijds om informatie aan de twitterstroom toe te voegen, om daarmee scheve beelden recht te zetten, bruggen te slaan tussen perceptie en werkelijkheid en uiteindelijk van mensen beter geinformeerde burgers te maken.
Dat het anders kan, liet de gemeente Zwijndrecht afgelopen vrijdag zien. Toen vond op het rangeerterrein Kijfhoek een brand plaats. Veel van de kritiek die na de brand in Moerdijk loskwam, werd hier weerlegd. In korte tijd werd de website voorzien van bondige updates. Er werd een nieuw twitteraccount aangemaakt: @brandkijfhoek. Tweets vanaf dat account werden snel doorgetwitterd, omdat er geen twijfel bestond dat het de overheid was die achter dit account zat. Dat stond immers vermeld op de website van Zwijndrecht, waarmee de autoriteit van het account kon worden gecontroleerd. Middenin de nacht werden updates over de stand van zaken en toelichtingen van burgemeester Scholten gedeeld. Volgers werden goed geinformeerde burgers die wisten waar zij aan toe waren.
Na `Moerdijk` is duidelijk geworden dat sociale media niet meer zijn weg te denken in crisiscommunicatie. Veiligheidsregio's die nog worstelen met de rol van sociale media in crisiscommunicatie zouden het voorbeeld van de gemeente Zwijndrecht als leidraad kunnen nemen en lessen uit 'Moerdijk' ter harte nemen.
Ter inspiratie: afgelopen week hebben diverse crisisprofessionals op de website van Crisiswerkplaats hun licht laten schijnen op crisiscommunicatie in den brede en social media in het bijzonder. Bij de totstandkoming is gebruik gemaakt van de "wisdom of the crowd": de kennis die professionals belangeloos bijeen hebben gebracht om daarmee de rol van crisiscommunicatie een stap verder te brengen. Deze lessen zijn gebundeld in het document de Wijsheid van de massa over Moerdijk.
Op de komende burgemeestersconferenties in Lochem staat de betekenis van sociale media voor de rol van de burgemeester prominent op de agenda. De recente ontwikkelingen leveren ongetwijfeld voldoende stof tot nadenken op over de invulling van artikel 7 Wet Veiligheidsregio's, die de plicht tot informatievoorziening bij de burgemeester neerlegt.
16 januari 2011
NGB/Wouter Jong
Goede opmerking, en waarom staan de wagons met gevaarlijke stoffen niet op sporen die wel bereikbaar zijn met de waterkanonnen van de SB voertuigen? Waarom hebben de SB's geen waterkanon die wel vanaf hun opstelplaats het terrein kunnen bestrijken. Je kiest of voor meer worplengte, of je zorgt dat de SB's overal zo dicht bij kunnen komen (met verharde ondergrond) dat de huidige worplengte wel voldoende is.
Overigens 50 milj, en dan twee voertuigen, is misschien 1%-2% van dat bedrag, en wat blusleidingen(harken) waterputten en nog wat klein spul..... Waar is de rest van dat geld aan besteed?
Ik dacht dat die Sb's ook waren aangeschaft voor de Betuwe lijn, en ook voor een gedeelte daaruit gefinancieerd waren?
Zwijndrecht heeft blijkbaar een eigen twitteraccount aangemaakt voor dit incident. Ik ben niet zo'n twitteraar maar zijn deze berichten nog ergens terug te lezen? :)
http:/twitter.com/#!/brandkijfhoek
Dit was het account wat door Zwijndrecht werd gebruikt. Alle berichten zijn (niet echt overzichtelijk) terug te lezen.
Zie ook:
http://www.zwijndrecht.nl/content.jsp?objectid=46613 (http://www.zwijndrecht.nl/content.jsp?objectid=46613)
Waarom heeft dit terrein geen stationaire kanonnen op strategische plaatsen? Blijkbaar kan je met de SB niet 100% effectief heel het terrein bestreiken vanaf de zijkanten. :)
Hoor net op RTVRijnmond dat de bewoners van 2 te evacueren huizen niet weg wilden omdat hun huisdieren niet mee mochten - daar was niet in voorzien. Zij zijn vervolgens gedwongen. Als dat bij mij wordt geprobeerd, zouden we oorlog krijgen! Ook ik heb bij evacuaties in het COPI wel eens aandacht moeten vragen voor dit probleem, waar men tot dat moment dan niet aan gedacht had. Gelukkig werd in die gevallen alsnog de dierenambulance ingeschakeld voor hulp. Opvang van mens EN dier is een taak van de overheid. Dat we daar in Nederland zelden serieus naar kijken, is idioot. Ik had van Zwijndrecht een beetje meer regelkunde verwacht. Bah!
Waarom stationaire kanonnen? Dan ben je locatiegebonden. Met die blusleidingen die daar aanwezig zijn kun je op elke plek je bluskanon opbouwen en ben je dus mobieler. Het kost alleen wel de nodige tijd en moeite, aan het verhaal van Roland te zien.
Los daarvan, vraag ik me wel af waarom we in Nederland niet op een aantal plaatsen brandweervoertuigen hebben die ook over spoor kunnen rijden. In het buitenland zie je dat regelmatig. Je kunt een incident in sommige gevallen beter benaderen over het spoor dan via toegangswegen lijkt me. Dit principe:
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fimg86.imageshack.us%2Fimg86%2F6310%2F17193.jpg&hash=ab2db28ff1418c5065aa9eaf62d44382)
Foto: A. Johanssen. Gevonden via Google.
Waarmee ik niet wil beweren dat dat hier de oplossing van alle 'problemen' was geweest ;)
Zoiets als dit: FILMPJE (http://www.landeck-tirol.com/feuerwehr/media/video/2008_tunnel-oebb_zams.wmv)
(edit: spelfout rechtgezet)
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fimg320.imageshack.us%2Fimg320%2F4325%2Fdsc000845qm.jpg&hash=d3def4b89ae7a801b44747b5e969fcf2) (http://img320.imageshack.us/my.php?image=dsc000845qm.jpg)
Je kan ook zeggen dat de brandweer moet zorgen voor een SB met allergrootste capaciteit en worplengte, en alle soorten svm en bluspoeder, maar wat gaat zo'n voertuig kosten en hoe groot wordt zo'n voertuig dan wel niet.In de Botlek zie ik niets anders, stationaire waterkanonen die onderdelen van het terrein kunnen bestrijken. Kosten nihil tov de 50 milj die men heeft gekregen. Inzettijd, heel kort. Of vanuit pomphuis de juiste afsluiter openen en waterkanon instellen, of de TS koppelen aan de blusleiding en instellen.
Net zoals de brandweer afwegingen maakt voor aanschaf van voertuigen met kosten, zo doet een bedrijf dat ook, zo goedkoop mogelijk binnen de regels. Je kan zo'n heel rangeerterrein wel aanpassen aan de brandweer maar dat gaat een godsvermogen kosten.
.
Dan kan je je ook afvragen waarom is in onze steden en dorpen de infrastructuur niet aangepast aan de brandweer, nergens drempels voor een snelle aanrijtijd, bredere wegen zodat we overal
Op (tweemalig) verzoek verzoek, hierbij een voertuiglijst. Er zijn nog wel wat open eindjes.
De lijst is gebaseerd op de P2000 meldingen, i.c.m. de informatie van brandbase en diverse websites van de verschillende korpsen. Eenheden zijn grotendeels gesorteerd op roepnummervolgorde. De lettercombinaties in dit overzicht komen niet altijd overeen met de alarmeringstekst. Tot zover de disclaimer 0098
Tankautospuiten
TS 18-202 (Dordrecht)
TS 18-203 (Dordrecht)
TS 18-410 (H.I. Ambacht)
TS 18-411 (H.I. Ambacht)
TS 18-401 (Zwijndrecht)
TS 18-402 (Zwijndrecht)
TS 18-500 (Alblasserdam) (aflos)
TS 18-807 (Gorinchem)
Schuimblusvoertuigen
SB 18-120 (Dordrecht)
SB 18-121 (Zwijndrecht)
HA 18-??? + SVH 18-001 (Gorinchem) (vermoedelijk HA 18-081 of 18-083)
HA 18-082 + SVH 18-014 (Graafstroom)
HA 18-188 + SBH 18-020 (Papendrecht)
HA 18-181 + SBH 18-022 (Oud-Beijerland)
SB 32-1 (Metaalhof, Rotterdam)
KR 50-1 + SVH 50-4 (Merseyweg, Rotterdam) (combi niet zeker)
HA 54-1 + SVH 50-3 (Botlekweg, Rotterdam) (combi niet zeker)
SB 55-1 (Leemkuil, Rotterdam)
Officieren & staf
DA-HO 18-191 (HOvD)
DA-IM 18-195 (Informatiemanager CoPI)
DA-OD 18-291 (OvD Dordrecht)
DA-OD 18-490 (OvD Drechtsteden-Zuid)
DA-OD 18-590 (OvD Drechtsteden-Noord)
DA-OD 18-891 (OvD Gorinchem)
OD 50-1 (Rotterdam-Rijnmond, district Haven) (inzet niet zeker)
Gevaarlijke stoffen / WVD
DA-AGS 18-198 (Dordrecht)
HV-WvD 18-582 (Nieuw Lekkerland)
DB-WvD 18-585 (Sliedrecht)
GM-WvD 18-782 (s-Gravendeel)
PM-WvD 18-783 (Mijnsherenland/Westmaas)
DB-WvD 18-785 (Nieuw-Beijerland)
PM-WvD 18-887 (Hoornaar)
PM-WvD 18-982 (Meerkerk)
Overig
VC 18-096 (Dordrecht)
HA 18-182 + COH 18-099 (Dordrecht)
HA 18-184 + VZH 18-017 (Dordrecht + Graafstroom) (verzorgingscontainer, combi niet zeker)
GM 18-283 + BOS 01 (Dordrecht) (4x4 + brandstof, olie, smeermiddelen aanhanger)
HV 18-473 (H.I. Ambacht)
Misschien een aanvulling OVD Alblasserwaard is ook opgeroepen weet niet zeker of hij ook ter plaatse is geweest zal even nakijken.
Overig
VC 18-096 (Dordrecht)
HA 18-182 + COH 18-099 (Dordrecht)
HA 18-184 + VZH 18-017 (Dordrecht + Graafstroom) (verzorgingscontainer, combi niet zeker)
GM 18-283 + BOS 01 (Dordrecht) (4x4 + brandstof, olie, smeermiddelen aanhanger)
HV 18-473 (H.I. Ambacht)
Op (tweemalig) verzoek verzoek, hierbij een voertuiglijst. Er zijn nog wel wat open eindjes.
De lijst is gebaseerd op de P2000 meldingen, i.c.m. de informatie van brandbase en diverse websites van de verschillende korpsen. Eenheden zijn grotendeels gesorteerd op roepnummervolgorde. De lettercombinaties in dit overzicht komen niet altijd overeen met de alarmeringstekst. Tot zover de disclaimer 0098
Tankautospuiten
TS 18-202 (Dordrecht)
TS 18-203 (Dordrecht)
TS 18-410 (H.I. Ambacht)
TS 18-411 (H.I. Ambacht)
TS 18-401 (Zwijndrecht)
TS 18-402 (Zwijndrecht)
TS 18-403 (Heerjansdam) (restdekking)
TS 18-500 (Alblasserdam) (aflos)
TS 18-725 (Oud Beijerland) (restdekking)
TS 18-807 (Gorinchem)
Schuimblusvoertuigen
SB 18-120 (Dordrecht)
SB 18-121 (Zwijndrecht)
HA 18-??? + SVH 18-001 (Gorinchem) (vermoedelijk HA 18-081 of 18-083)
HA 18-082 + SVH 18-014 (Graafstroom)
HA 18-188 + SBH 18-020 (Papendrecht)
HA 18-181 + SBH 18-022 (Oud-Beijerland)
SB 32-1 (Metaalhof, Rotterdam)
KR 50-1 + SVH 50-4 (Merseyweg, Rotterdam) (combi niet zeker)
HA 54-1 + SVH 50-3 (Botlekweg, Rotterdam) (combi niet zeker)
SB 55-1 (Leemkuil, Rotterdam)
Officieren & staf
DA-HO 18-191 (HOvD)
DA-IM 18-195 (Informatiemanager CoPI)
DA-OD 18-291 (OvD Dordrecht)
DA-OD 18-490 (OvD Drechtsteden-Zuid)
DA-OD 18-546 (OvD Alblasserwaard)
DA-OD 18-590 (OvD Drechtsteden-Noord)
DA-OD 18-891 (OvD Gorinchem)
OD 50-1 (Rotterdam-Rijnmond, district Haven) (inzet niet zeker)
Gevaarlijke stoffen / WVD
DA-AGS 18-198 (Dordrecht)
HV-WvD 18-582 (Nieuw Lekkerland)
DB-WvD 18-585 (Sliedrecht)
GM-WvD 18-782 (‘s-Gravendeel)
PM-WvD 18-783 (Mijnsherenland/Westmaas)
DB-WvD 18-785 (Nieuw-Beijerland)
PM-WvD 18-887 (Hoornaar)
PM-WvD 18-982 (Meerkerk)
Overig
VC 18-096 (Dordrecht's-Gravendeel)
HA 18-182 + COH 18-099 (Dordrecht)
HA 18-184 + VZH 18-017 (Dordrecht + Graafstroom) (verzorgingscontainer, combi niet zeker)
GM 18-283 + BOS 01 (Dordrecht) (4x4 + brandstof, olie, smeermiddelen aanhanger)
HV 18-473 (H.I. Ambacht)
Aantal aanpassingen, n.a.v. inbreng van diverse leden :)
De TS725 van Oud-beijerland moet de TS724 zijn.
Daar zijn de geleerden het niet over eens ;)
Waarom stationaire kanonnen? Dan ben je locatiegebonden. Met die blusleidingen die daar aanwezig zijn kun je op elke plek je bluskanon opbouwen en ben je dus mobieler. Het kost alleen wel de nodige tijd en moeite, aan het verhaal van Roland te zien.Misschien is dit ook een oplossing kom je bijna overal mee
Los daarvan, vraag ik me wel af waarom we in Nederland niet op een aantal plaatsen brandweervoertuigen hebben die ook over spoor kunnen rijden. In het buitenland zie je dat regelmatig. Je kunt een incident in sommige gevallen beter benaderen over het spoor dan via toegangswegen lijkt me. Dit principe:
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fimg86.imageshack.us%2Fimg86%2F6310%2F17193.jpg&hash=ab2db28ff1418c5065aa9eaf62d44382)
Foto: A. Johanssen. Gevonden via Google.
Waarmee ik niet wil beweren dat dat hier de oplossing van alle 'problemen' was geweest ;)
De TS725 van Oud-beijerland moet de TS724 zijn.Het was een TS van OBL, en die staat er netjes tussen O0
Misschien een aanvulling OVD Alblasserwaard is ook opgeroepen weet niet zeker of hij ook ter plaatse is geweest zal even nakijken.
PRIO 1 OD590 IM195 VOORLICHTING ARB PIKET ROT REGIO ARB2 PIKET DRST ZUID GEV.STOFFEN (TIS 4: 4.4 ZEER ERNSTIG) (FASE: GRIP 2) PRORAIL KIJFHOEK DEVELSINGEL 11 ZWIJNDRECHT AVP:12OVD Alblasserwaard (Prio 1)
Misschien is dit ook een oplossing kom je bijna overal mee
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fimg151.imageshack.us%2Fimg151%2F9041%2F7748schuimvoertuig.jpg&hash=8bbe596de9cd270c62adc2b08c886917)
Misschien ligt dit aan mij, maar ik snap het niet helemaal. Je zegt dat hij gealarmeerd is, maar of hij daadwerkelijk TP is geweest dat moet je nog even nakijken. Vervolgens toon je de alarmering, terwijl je eerder al zei dat hij gealarmeerd was :D
De vraag is nu, is hij daadwerkelijk TP geweest? Het kan natuurlijk zijn dat hij(/zij) in een ondersteunende functie is gealarmeerd. In Haaglanden gaat een gealarmeerde functie ook niet altijd TP en dat geldt ook voor andere functionarissen.
Nee, dat klopt misschien was ik een beetje warrig, maar ik hou van bewijzen snap je. Maar het klopt dat hij niet altijd ter plaatste komt hier in het dorp zijn er ook regelmatig OMS meldingen maar de OvD Alblasserwaard zie ik nooit kan iemand dit ophelderen.
Nee, dat klopt misschien was ik een beetje warrig, maar ik hou van bewijzen snap je. Maar het klopt dat hij niet altijd ter plaatste komt hier in het dorp zijn er ook regelmatig OMS meldingen maar de OvD Alblasserwaard zie ik nooit kan iemand dit ophelderen.Een voertuig dat is gepiept komt lang niet altijd door, als de melding is afgebroken komen ze niet altijd door ;)
http:/twitter.com/#!/brandkijfhoek
Dit was het account wat door Zwijndrecht werd gebruikt. Alle berichten zijn (niet echt overzichtelijk) terug te lezen.
Zie ook:
http://www.zwijndrecht.nl/content.jsp?objectid=46613 (http://www.zwijndrecht.nl/content.jsp?objectid=46613)
Twitter als instrument bij crisiscommunicatie
http://buurtlink.nl/3331VK/zwijndrecht/Mesdagstraat/2673797/Twitter+als+instrument+bij+crisiscommunicatie (http://buurtlink.nl/3331VK/zwijndrecht/Mesdagstraat/2673797/Twitter+als+instrument+bij+crisiscommunicatie)
25 jan 2011 om 10:40
Geschreven door: Jonne van Bochove
Communicatieadviseur Servicecentrum Drechtsteden (werkzaam voor Gemeente Dordrecht en actief betrokken bij crises ‘Moerdijk’ en ‘Kijfhoek’)
Bij crisissituaties in Zuid-Holland Zuid zijn de communicatieadviseurs uit de regio Drechtsteden oproepbaar om in het actiecentrum voorlichting plaats te nemen.
“Precies wat ik graag wil als bewoner”
Een recente crisissituatie: een felle brand in een goederentreinwagon in Zwijndrecht levert een GRIP3-situatie op. Het actiecentrum voorlichting kiest onder meer voor de inzet van Twitter. Hier leest u een reconstructie van de Twitter-activiteiten en welke conclusies we hieruit kunnen trekken voor crisiscommunicatie.
...
...
...
Speech van Piet Moerkerken op het congres van Brandweer Nederland (20 september2013) over het incident 'Kijfhoek'.
Zie ook http://www.brandweernederland.nl (http://www.brandweernederland.nl)
10 dec. 2014 / Nieuwsbericht
Op 14 januari 2011 is er een brand geweest op sorteerterrein Kijfhoek bij Zwijndrecht: een treinwagon is te hard tegen een andere wagon aangereden waardoor een alcohol-achtige stof in brand is gevlogen. Gelukkig zijn er bij de brand geen schadelijke stoffen vrijgekomen en is niemand gewond geraakt. Het Openbaar Ministerie is tot vervolging overgegaan van de betrokken partijen bij de ethanolbrand op Kijfhoek. De behandeling van de rechtszaak heeft in de week van maandag 17 november plaatsgevonden in de rechtbank van Rotterdam.
Uitspraak rechter
Vandaag heeft de rechter uitspraak gedaan. De rechter heeft ProRail en Keyrail ieder een boete van 100.000 euro opgelegd. De Officieren van Justitie hadden een boete van 900.000 euro geeist. De boete die de rechtbank nu heeft opgelegd, is lager. De rechtbank heeft hierbij sterk meegewogen dat er geen sprake is van een structureel niet-naleven van veiligheidsvoorschriften door ProRail en Keyrail en dat er door ProRail en Keyrail veel aan wordt gedaan om overtredingen als die van 14 januari 2011 te voorkomen. ProRail en Keyrail zijn vrijgesproken van het overtreden van de Wet Vervoer Gevaarlijke Stoffen.
Extra maatregelen na brand op Kijfhoek
Deze brand heeft intussen al weer bijna 4 jaar geleden plaatsgevonden. "We betreuren wat er gebeurd is en dat het bij veel mensen tot ongerustheid heeft geleid", aldus Wim Knopperts (directeur Operatie a.i.) tijdens de rechtszaak. "Wij vinden ook dat er op die dag zaken niet goed zijn gegaan. Daarom hebben wij destijds zowel zelf als door enkele onafhankelijke instanties onderzoek laten doen."
Diverse maatregelen
Naar aanleiding daarvan zijn diverse aanvullende maatregelen ingevoerd. Wim Knopperts: "Zo is ondermeer de bedrijfsbrandweer ingesteld op Kijfhoek en hebben we een nieuw computersysteem ingesteld die per wagon registreert welke stoffen er worden vervoerd, zodat we snel inzicht hebben bij een incident. Daarnaast hebben wij ook aanvullende procedures ingevoerd: zo is het bedieningssysteem van het heuvelproces aangepast en worden medewerkers extra getraind."
Goede samenwerking
Deze maatregelen zijn in een goede samenwerking ontwikkeld met ondermeer de gemeente Zwijndrecht, met toezichthouders en de Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid om zo de veiligheid op Kijfhoek verder te verbeteren. Daarnaast is in juni 2014 door IL&T aan ProRail opnieuw een veiligheidsvergunning verleend. Zo’n vergunning wordt alleen verleend als de bedrijfsvoering en bedrijfsprocessen van ProRail voldoen aan alle daaraan gestelde Europese en nationale eisen.