0923993 | MKA Veiligheidsregio Gelderland Zuid (Traumaheli Life-Line-3 / MMT 903) |
Actueel artikel met foto's: http://www.westfaelische-nachrichten.de/aktuelles/top_thema_1/1792262_Massenunfall_auf_der_A31_Mehrere_Tote_und_Verletzte_60_Autos_beteiligt.html (http://www.westfaelische-nachrichten.de/aktuelles/top_thema_1/1792262_Massenunfall_auf_der_A31_Mehrere_Tote_und_Verletzte_60_Autos_beteiligt.html)De foto's van betreffende website.
@112Twente
Het MST in Enschede heeft zojuist het calamiteitenplan in werking gesteld en roept extra personeel op.
Het Medisch Spectrum Twente in Enschede heeft drie gewonden opgevangen #A31
@vincent313
Daar hadden ze het ZIROP niet voor hoeven in werking stellen; wellicht komen er nog meer.
[..] in de regio Borken Dichte mist, Zicht minder dan 30 meter(Deels off-topic:) Op de A50 tussen Epe - Heerde - Wezep ook zicht minder dan 100 meter. Inschatting aan de hand van hectometerpaaltjes: +- 50 tot 75 meter zicht. Bizar dat er malloten zijn die gewoon 120km/h leken te rijden. Mijn snelheid was hooguit 60, 70.
in de regio Grafschaft Bentheim Dichte mist zicht 30 m
in de regio Emsland Dichte mist zicht 50 m
hoe zit dit met het kunnen (mogen) vliegen van een lifeliner? of zit die mist alleen bij de grond?De mist zit inderdaad alleen aan de grond, ongeveer eerste 10-20 meter. Daarboven is het gewoon helder. Traumaheli is eerder vanavond wel gewoon vertrokken naar ongeval Epe, ondanks dat het in Epe behoorlijk mistig was.
Niet alleen mist, maar inmiddels ook flink koud, temperatuur rond het vriespunt en op 10cm hoogte enkele graden vorst
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww10.buienradar.nl%2Fimages.aspx%3Fjaar%3D-7%26amp%3Bsoort%3Dzicht%26amp%3Btijd%3D0%26amp%3Btijdid%3D201111182321&hash=f1f1f0c1b379ff4cea97ff0d84c68cca)
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww10.buienradar.nl%2Fimages.aspx%3Fjaar%3D-7%26amp%3Bsoort%3Dtemperatuur%26amp%3Btijd%3D0%26amp%3Btijdid%3D201111182325&hash=b40d272174ba809a4ba67bf28af628ef)
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww10.buienradar.nl%2Fimages.aspx%3Fjaar%3D-7%26amp%3Bsoort%3Dtemperatuurgrond%26amp%3Btijd%3D0%26amp%3Btijdid%3D201111182323&hash=d8b12aa60d5cdc751d9ec679d2d49098)
www.buienradar.nl (http://www.buienradar.nl)
... Is net als in Nederland na te gaan welke en hoeveel eenheden zijn ingezet?...
heel veel hulpverleners die in het grensgebied werken zijn "meertalig".. misschien de vrijwillige brandweer niet maar de "prof´s" wel... de getallen van slachtoffers en wie waar naar toegebracht werd, is niet taak van de politie maar van de "OrgL" ( Organisatorischer Leiter Rettungsdienst) samen met de "LNA" (leitender Notarzt) die bij een incident waar meer als 3 personen ( zo geregeld binnen de Landkreis Celle) betrokken zijn worden opgeroepen.
de meldkamer krijgt dan van de OrgL alle gegevens... en die geven ze dan zodra er tijd voor en er behoefte aan is , aan de politie verder...
groetjes
Marinus
OrgL van de Landkreis Celle
... Men kent in Duitsland dus geen GRIP-procedure zoals in Nederland waarbij ook woordvoering geregeld is?
...Ben je gisteravond ook zelf bij het ongeval geweest?...
2011-11-18 Ongeval Duitsland eist drie levens (http://www.youtube.com/watch?v=E0hOkX2HIoE#ws)
User: ZoIsEnschede
dit doet mij weer denken aan de mist-ongevallen van Prinsenbeek en Breda destijds. :(Tja, daar moest ik eigenlijk ook weer aan terug denken. :-X
ähm.. nee.. ik woon er 300 kilometer vandaan.. in Eschede ...daar waar op 3 Juni 1998 de ICE -trein op z´n kant ging...
groetjes,
marinus
Ik zie dat auto's genummerd worden.In het filmpje voorafgaand aan je bericht zie ik inderdad ook de nummers, en zo'n meetwieltje om afstanden mee te meten. Ik vermoed dat dit een moment opname is nadat alle slachtoffers zijn afgevoerd en dat hier de schade's aan de auto's en de afstanden ertussen in kaart worden gebracht door de duitse ongevallen analyse, of hoe het daar mag heten.
Kan iemand daar meer over vertellen en ik welke fase van het ongeval dat gebeurd?
Ik zie dat auto's genummerd worden.
Kan iemand daar meer over vertellen en ik welke fase van het ongeval dat gebeurd?
In nederland kan dit ook al bij de triage gebeuren, in combinatie met het amtrib bord, waarop door de eerste ambu ter plaatse wordt opgetekend waar de resterende slachtoffers zitten (de meeste zullen al uitgestapt zijn)In deze uitzonderlijke situatie is er voor die nummers op de auto's gekozen door de politie en schade experts om overzicht te krijgen over de aanrijdingen, aldus het rtl4 journaal
De VPK heeft een vetkrijt om auto's te merken, zodat volgende eenheden naar de juiste voertuigen worden geleid.
De verwrongenheid van een aantal voertuigen bekeken valt het mij eerlijk gezegd nog "mee"dat er "maar"drie doden te betreuren zijn... En wat een geluk dat de vrachtwagen die achteraan staat op tijd heeft kunnen remmen.. en vooral : Geen brand. Noem het toch maar gelukjes bij een ongeluk.
De mist zit inderdaad alleen aan de grond, ongeveer eerste 10-20 meter. Daarboven is het gewoon helder. Traumaheli is eerder vanavond wel gewoon vertrokken naar ongeval Epe, ondanks dat het in Epe behoorlijk mistig was.
Jongens, dit is gewoon niet waar.
De lifeliner 3 is opgeroepen voor een ongeval auto # boom in Epe. In verband met de mist is dit team vanuit UMCN (Nijmegen dus) grondgebonden vertrokken. Normale procedure onder deze omstandigheden. Omdat SO van Epe ABCD instabiel was is de grondgebonden rit niet geannuleerd (wat gezien de afstand normaal altijd wel het geval is). In overleg met het MMT is besloten het MMT door te laten rijden totdat er via scoop and run vervoer naar Zwolle (traumacentrum) gerealiseerd kon worden. Mocht het MMT dan nog steeds niet ter plaatse zijn zou er alsnog afbestelling plaatsvinden.
Tussen Arnhem en Apeldoorn, op de A50 heeft het MMT laten weten dat hun hulp dringend gewenst was in Duitsland. In bijzonder prettig en correct overleg tussen bemanning eerste ambu, OVDG, MMT en de meldkamer Oost Nederland is toen besloten dat het MMT af zou buigen naar Duitsland. Grondgebonden dus, gewoon in hun busje. Logisch: ze rijden niet terug naar Nijmegen om de heli te pakken, het was trouwens nog steeds mistig ;-)
Het feit dat het MMT is vrijgemaakt voor inzet in Duitsland was in goed overleg gedaan en mede ingegeven omdat de patiënt "van Epe" inmiddels vervoersklaar kon worden gemaakt en het MMT zeker nog 15 minuten nodig had om daar ter plaatse te komen.
Verhalen over mist die laag aan de grond hangt en dat heli's daaom wel vliegen lijken mij spreekwoordelijk uit de lucht gegrepen. De grond is belangrijk voor de oriëntatie van de bemanning (planning vluchtroute) en kunnen landen met zicht zal iedereen op prijs stellen vermoed ik.