Nepwapens / speelgoedwapens / Airsoft replica's

Auteur Topic: Nepwapens / speelgoedwapens / Airsoft replica's  (gelezen 136809 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Tony-cc

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 265
Reactie #110 Gepost op: 3 oktober 2013, 22:53:17
Citaat van: Koekerdt link=msg=1206846 date=1380819664
Tip van mij: Ga voor schuimrubber!
Dan blijft het effect toch hetzelfde, indien goed gemaakt zeer realistisch !?

Btw, het Limburgse carnaval betreft niet alleen 'in geuren en kleuren' verkleed, thema's spelen hier een grote rol !
"In canibus confidimus"  -  "In dogs we trust"  Alle bijdragen door mij geplaatst op dit forum zijn op persoonlijke titel...


112A

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 9
Reactie #111 Gepost op: 5 oktober 2013, 20:57:48
Nogmaals bedankt voor de diverse reacties.

Begrijp ik het goed dat dus een kolf niet onder de Wet wapens en munitie valt?
Ongeacht of hij is afgezaagd van een realistisch echt of nep (water) pistool?

Nog even een update. Het gaat in eerste instantie om de 11 van de 11de (11-nov-2013) in Maastricht. Wij zullen niet in een optocht of dergelijk meelopen. Maar jullie snappen net zo goed als mij dat een mooi (en duur) militair pak uit de USA af is wanneer er een 'wapen' bij is.

We zijn nu van plan om gewoon naar de Bart Smit te gaan en daar het één en ander te kopen. Op de bewuste dag zelf kunnen we altijd nog even naar oom agent lopen, lopen er natuurlijk genoeg rond. Kunnen we meteen (op het moment dat we nog nuchter zijn) de reactie zien.


Sesamzaadje

  • Operationeel Expert
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 739
  • Eenheid ZWB
Reactie #112 Gepost op: 5 oktober 2013, 21:06:54
Misschien mag het wel, maar het is niet handig. Maar goed, als jij op het randje van de wet wilt zitten, be my guest.
De weg is niet de vraag waarheen, de weg is de vraag hoe.


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #113 Gepost op: 5 oktober 2013, 21:23:40
Een kolf valt NIET onder de wet wapens en munitie.

Zodra die kolf echter deel uit maakt van een constructie welke voor afdreiging geschikt is, bevind je je niet op een hellend vlak, maar buiten de wet. En dat wil je niet.

De Bart Smit-oplossing lijkt mij de juiste.


Tony-cc

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 265
Reactie #114 Gepost op: 6 oktober 2013, 03:12:35
Citaat van: Diamondback link=msg=1207436 date=1381001020
Een kolf valt NIET onder de wet wapens en munitie.

Zodra die kolf echter deel uit maakt van een constructie welke voor afdreiging geschikt is, bevind je je niet op een hellend vlak, maar buiten de wet. En dat wil je niet.

De Bart Smit-oplossing lijkt mij de juiste.
Hmm... Hoe zit dan dan eigenlijk ?
De wet zegt hier namelijk over:
Categorie I, lid 7: andere door Onze Minister aangewezen voorwerpen die een ernstige bedreiging van personen kunnen vormen of die zodanig op een wapen gelijken, dat zij voor bedreiging of afdreiging geschikt zijn.
Dus een vrij verkocht speelgoedpistooltje waar ik een echte kolf/schalen opzet dat is ook voor bedreiging/afdreiging geschikt maar zou dus niet strafbaar zijn (zoals ik het lees moet het om een door de minister aangewezen voorwerp gaan !?)

Btw, niet dat je dat zou willen hoor, dan vraag je namelijk om problemen.



Trouwens, even off-topic, Categorie III, lid 4, b. zodanig zijn ingericht dat zij uitsluitend knalpatronen van een kaliber niet groter dan 6 mm kunnen bevatten; en

Ik (en met mij tig anderen) heb al sinds jaren een vergunning voor een 9 mm (gebruikt binnen KNPV, hondenafrichting) maar deze worden in de wet (of ik lees er ergens overheen) nergens beschreven ?
Tijdens oefenen gebruiken we gewoon de 6 mm (ook op vergunning), is goedkoper en minder overlast voor de omwonenden, maar tijdens oefendagen, wedstrijden, keuringen etc, gebruiken we de 9 mm.
"In canibus confidimus"  -  "In dogs we trust"  Alle bijdragen door mij geplaatst op dit forum zijn op persoonlijke titel...


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #115 Gepost op: 6 oktober 2013, 06:35:24
Je moet die regel uit mekaar trekken. De Minister kan bepaalde voorwerpen voor afdreiging geschikt verklaren (denk daarbij aan luchtwapens die teveel op echte vuurwapens lijken). Daarnaast kunnen agenten, douaniers, BOA's etc. voorwerpen die voor afdreiging geschikt (kunnen) zijn in beslag nemen en daarvoor PV opmaken - dit ter interpretatie van de functionaris. Zijn dus 2 verschillende dingen.

Ik heb even het juiste artikel niet in mijn hoofd zitten, maar de knalpistolen en startrevolvers voor wedstrijden staan volgens mij ergens in Bijzonder van de cwm. Ga ik nog even op terugkomen.


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #116 Gepost op: 6 oktober 2013, 20:28:22
Uit het grote verhaaltjesboek getiteld circulaire wapens en munitie en dan het hoofdstuk Bijzonder


5. Alarmwapens, noodsignaalmiddelen en toestellen voor beroepsdoeleinden

5.1 Startschoten bij sportwedstrijden

Aan personen die zich regelmatig bezighouden met het organiseren van sportwedstrijden waarbij gebruik moet worden gemaakt van een startpistool of -revolver, kan (voor zover het gaat om een tot categorie III behorend startwapen), een verlof tot voorhanden hebben van dat wapen alsmede van de bijbehorende munitie worden verleend.
Ten aanzien van de aanvrager mag geen vrees voor misbruik bestaan. Het verlof wordt verleend onder de volgende, op het verlofdocument bij te schrijven beperking: ‘Dit verlof is niet geldig voor hulpstukken die het wapen geschikt maken voor het verspreiden van weerloosmakende of traanverwekkende gassen of stoffen, en evenmin voor munitie die dergelijke gassen of stoffen verspreidt.’
Zo nodig kan tevens een doorlopend verlof tot vervoer worden verleend.
Op het verlofdocument dient bij ‘beperkingen’, onder 1, het woord ‘schietbaan’ te worden vervangen door een omschrijving van de plaats waar het wapen pleegt te worden gebruikt.

5.2 Trainen van honden op schotvastheid

Aan personen die zich op serieuze wijze bezig houden met het africhten van honden die – na het behalen van een certificaat – kunnen worden ingezet als jacht-, bewakings- of politiehond, kan, voor het trainen op schotvastheid, een verlof worden verleend tot het voorhanden hebben van een tot categorie III behorend alarmpistool (of -revolver), alsmede van de bijbehorende munitie.
Ten aanzien van de aanvrager mag geen vrees voor misbruik bestaan.
Het verlof wordt verleend onder de volgende, op het verlofdocument bij te schrijven beperking: ‘Dit verlof is niet geldig voor hulpstukken die het wapen geschikt maken voor het verspreiden van weerloosmakende of traanverwekkende gassen of stoffen, en evenmin voor munitie die dergelijke gassen of stoffen verspreidt.’
Zo nodig kan tevens verlof tot vervoer worden verleend.
Op het verlofdocument dient bij ‘beperkingen’, onder 1, het woord ‘schietbaan’ te worden vervangen door een omschrijving van de plaats waar het wapen pleegt te worden gebruikt.

bron: https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2013-991.html#d16e4027


SniperEye

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 837
  • Geíntresseerde
Reactie #117 Gepost op: 6 oktober 2013, 20:53:16
Citaat van: Diamondback link=msg=1206830 date=1380817293
Een kolf wezenlijk onderdeel in het kader van de WWM...?

Heb ik wat gemist of zo...?

Laat ik het zo zeggen, als je een zaal met beleidsmakers en handhavers vol zet krijg je tig verschillende antwoorden (heb het zelf meegemaakt). Vandaar better safe than sorry.


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #118 Gepost op: 6 oktober 2013, 21:48:10
Ach ja...

Weet je wat het is?
Als je in deze casus terecht komt, heb je niks te maken met beleidsmakers, want die kijken in de toekomst. Het enige waar je mee te maken hebt zijn de handhavers.

En als die gewoon goed hebben opgelet tijdens hun opleiding en op de hoogte blijven van de laatste wijzigingen, dan hoeven ze alleen maar te handhaven.

Mocht zo'n handhaver echter zijn functie verwarren met het maken of zelfs verzinnen van nieuwe regels ( heren bw-ers en controleurs WWM, magazijnen hoeven niet in de kluis en met privezaken in de kluis heeft u niets te maken)... tsja... dan gaan we de korpschef maar eens lastigvallen.

Better safe then sorry moet niet verworden tot het zoeken van tralies.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #119 Gepost op: 6 oktober 2013, 21:50:47
Citaat van: Diamondback link=msg=1207606 date=1381088890
magazijnen hoeven niet in de kluis
Nog niet.  ;) Het schijnt dat het een en ander binnenkort wel eens anders zou kunnen zijn.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.