"Spelen" op de rotonde

Auteur Topic: "Spelen" op de rotonde  (gelezen 3900 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Simon

  • Gast
Gepost op: 10 november 2005, 04:54:37
Ik hoop dat er iemand in deze rubriek zit die een antwoord heeft op het volgende vraagstuk:

De laatste jaren wordt ons land overspoeld door rotondes. Een prachtige "speelplaats" voor meestal jonge bestuurders.
We gaan in dit vraagstuk uit van een rotonde met normaal 4 aansluitingen, verkeer op rotonde heeft voorrang
Ik kom aanrijden op de rotonde, zie van rechts een auto met hoge snelheid de rotonde oprijden die de eerste twee aansluitingen voorbij rijd.
Ik kan er dus vanuit gaan (anticiperen) dat deze bestuurder de derde afslag neemt. Op het moment dat ik de rotonde op wil rijden besluit de bestuurder echter tot groot vermaak van zijn medepassagiers om nog een rondje te maken. Het is mij nog nooit gebeurd, maar stel dat........... en er volgt een aanrijding hoe ligt dan de schuldvraag? Het lijkt simpel, verkeer op rotonde heeft voorrang, dus ikke fout  :-[, of ligt het iets ingewikkelder?

Simon




Enrique

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,443
Reactie #1 Gepost op: 10 november 2005, 08:59:05
Bestuurders op de voorrangsrotonde hebben voorrang. Als jij de rotonde oprijdt en de andere bestuurder krijgt een aanrijding met jou, ben jij in beginsel de veroorzaker. Hoe de uiteindelijke schadeverdeling zal zijn, is afhankelijk van alle feiten en omstandigheden (hoe hard reed de bestuurder, gaf hij richting aan, etc.), maar dan ben je heel erg afhankelijk van getuigenbewijs. Je staat dus niet echt sterk over het algemeen. Overigens denk ik niet dat je er "redelijkerwijs" vanuit mag gaan dat iemand een rotonde maximaal 3/4 zal nemen; keren op een rotonde is ook toegestaan.
greetz,  Enrique


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #2 Gepost op: 10 november 2005, 19:17:58
Ik hoop dat er iemand in deze rubriek zit die een antwoord heeft op het volgende vraagstuk:

De laatste jaren wordt ons land overspoeld door rotondes. Een prachtige "speelplaats" voor meestal jonge bestuurders.
We gaan in dit vraagstuk uit van een rotonde met normaal 4 aansluitingen, verkeer op rotonde heeft voorrang
Ik kom aanrijden op de rotonde, zie van rechts een auto met hoge snelheid de rotonde oprijden die de eerste twee aansluitingen voorbij rijd.
Ik kan er dus vanuit gaan (anticiperen) dat deze bestuurder de derde afslag neemt. Op het moment dat ik de rotonde op wil rijden besluit de bestuurder echter tot groot vermaak van zijn medepassagiers om nog een rondje te maken. Het is mij nog nooit gebeurd, maar stel dat........... en er volgt een aanrijding hoe ligt dan de schuldvraag? Het lijkt simpel, verkeer op rotonde heeft voorrang, dus ikke fout  :-[, of ligt het iets ingewikkelder?

Simon
Ik denk dat het vrij simpel ligt idd... je bent schuldig vanuit het RVV gezien... Hoe het qua schade afloopt zoekt de verzekeringsmaatschappij maar uit, daar maak ik me normaliter niet zo druik om ;)
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


Simon

  • Gast
Reactie #3 Gepost op: 11 november 2005, 04:39:04
Hoe het qua schade afloopt zoekt de verzekeringsmaatschappij maar uit, daar maak ik me normaliter niet zo druik om ;)

Da's weer een andere discussie. Ik weet dat het gewoon gebeurt in NL dat beide partijen verantwoordelijk worden gesteld voor schade na ongeval door hun verzekeringsmij en zodoende -een gedeelte van- hun "noclaim" moeten inleveren.
In het VB met de rotonde zou ik verantwoordelijk zijn voor het niet verlenen van voorrang en de tegenpartij wegens overtreding van art 5 WVW.


Gr Simon


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #4 Gepost op: 11 november 2005, 11:03:24
Da's weer een andere discussie. Ik weet dat het gewoon gebeurt in NL dat beide partijen verantwoordelijk worden gesteld voor schade na ongeval door hun verzekeringsmij en zodoende -een gedeelte van- hun "noclaim" moeten inleveren.
In het VB met de rotonde zou ik verantwoordelijk zijn voor het niet verlenen van voorrang en de tegenpartij wegens overtreding van art 5 WVW.


Gr Simon
Das wel een hele boude uitspraak... het blijft zo dat ie gewoon op een voorrangsweg rijdt, die alleen rond loopt....als jij dan gokt dat ie wel af zal slaan ben ik toch bang dat zijn zaak een heel stuk sterker is ;)
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


Enrique

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,443
Reactie #5 Gepost op: 11 november 2005, 16:23:28
Ik ga hierin met JvO mee hoor; artikel 5 WVW dat is wel een heel harde actie in zo'n geval hoor (daargelaten dat je bewijsproblemen zult krijgen). Het is wat anders als hij met 150 km per uur de rotonde rechtdoor overvliegt en zo een aanrijding met je krijgt. Dan zou art. 5 van toepassing kunnen zijn, maar in dit geval..... ik vrees het niet.

Had toevallig vandaag precies zo'n actie met een Connexxion-bus in Ridderkerk! Rotonde met 3 afritten, bus geeft geen richting aan, ik denk die gaat rechtdoor, ik hou voor de zekerheid de bus goed in de gaten en jawel hoor, hij gooit hem zonder blikken of blozen naar links. Gelukkig zag ik het aankomen, maar mijn Yarisje was wel geschrokken.......... ::)
greetz,  Enrique


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #6 Gepost op: 11 november 2005, 17:33:25
Ik ga hierin met JvO mee hoor; artikel 5 WVW dat is wel een heel harde actie in zo'n geval hoor (daargelaten dat je bewijsproblemen zult krijgen). Het is wat anders als hij met 150 km per uur de rotonde rechtdoor overvliegt en zo een aanrijding met je krijgt. Dan zou art. 5 van toepassing kunnen zijn, maar in dit geval..... ik vrees het niet.

Had toevallig vandaag precies zo'n actie met een Connexxion-bus in Ridderkerk! Rotonde met 3 afritten, bus geeft geen richting aan, ik denk die gaat rechtdoor, ik hou voor de zekerheid de bus goed in de gaten en jawel hoor, hij gooit hem zonder blikken of blozen naar links. Gelukkig zag ik het aankomen, maar mijn Yarisje was wel geschrokken.......... ::)
Wie gaat er dan ook in een Yaris rijden ::) ;D
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


Enrique

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,443
Reactie #7 Gepost op: 11 november 2005, 19:37:46
Wie gaat er dan ook in een Yaris rijden ::) ;D

 ???JvO krijgt dit jaar GEEN lekkers van de sint!!! :P
greetz,  Enrique


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #8 Gepost op: 11 november 2005, 20:00:17
???JvO krijgt dit jaar GEEN lekkers van de sint!!! :P


Wat jammer :( ik had mijn verlanglijstje al klaar ::) ;D
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


Enrique

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,443
Reactie #9 Gepost op: 12 november 2005, 09:06:16
;D Hmmmmmm..... ik geloof dat de Sint wel met z'n tijd meegaat in het euro-tijdperk he, als je dat kleinigheidje van de sint krijgt. ;). Mooi ding man!!!
greetz,  Enrique