Wat/waar mag je wel/niet fotograferen op een openbaar toegankelijke plek/achter het afzetlint?

Auteur Topic: Wat/waar mag je wel/niet fotograferen op een openbaar toegankelijke plek/achter het afzetlint?  (gelezen 577993 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,398
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Citaat van: 112fotograaf link=msg=1332500 date=1424602969
Gelukkig is dit klinkklare onzin. Regels zijn er niet voor niks. Mensen zonder PPK hebben niks te zoeken in een afzetting, dus moeten ook niet zeuren als ze op hun plek worden gezet.
Ja en nee. Afgezien van de beroepsmatigheid kan je met de PPK ook het aantal mensen binnen het lint beperken. Als er beperkt ruimte is kan de PPK uitkomst bieden, als er ruimte is voor beide groepen is het ook goed. En zolang iedereen zijn fatsoen houd kunnen beide groepen naast elkaar staan.

En ja, ik heb er soms ook de pest in als iemand snel een foto op twitter zet welke door de media wordt gebruikt. Dat is mede vervelend omdat je zelf 24/7 klaar staat met auto, diverse camera's, investeringen, verplichtingen en administratie etc. en dan wordt geconfronteerd met iemand met een klikklak die zo af en toe wat doet. (En een enkele keer triomfantelijk gaan roepen dat je te laat bent.) Maar hier zijn het contracten, contacten en kwaliteit die het verschil maken.

En soms kan je buiten het lint betere foto's maken dan binnen het lint.


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Ik ben benieuwd naar reacties van collega's en pers; wat vinden jullie van de volgende situatie:

Aanrijding letsel op de snelweg (A weg), hulpdiensten TP, slechts 1 rijstrook afgesloten.
Pers komt eraan, zet de bus op de vluchtstrook NÁ de RWS pijlwagen en tussen twee politie auto's met blauw. Men stapt uit en begint te filmen/fotograferen.

Het gaat me dan vooral om het parkeren van de bus op de vluchtstrook.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Welke rijstrook is afgesloten?


Red Cross Medic

  • Rode kruiser - Dienst medische hulpverlening - Verzorgende IG Defensie - Ambulance chauffeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,176
  • Waar andere een stap terug doen, stap ik vooruit.
    • Nieuws uit het noorden
Citaat van: silque link=msg=1332725 date=1424685958
Ik ben benieuwd naar reacties van collega's en pers; wat vinden jullie van de volgende situatie:

Aanrijding letsel op de snelweg (A weg), hulpdiensten TP, slechts 1 rijstrook afgesloten.
Pers komt eraan, zet de bus op de vluchtstrook NÁ de RWS pijlwagen en tussen twee politie auto's met blauw. Men stapt uit en begint te filmen/fotograferen.

Het gaat me dan vooral om het parkeren van de bus op de vluchtstrook.

Wat in het noorden enigsinds de werkwijze is...Auto na het ongeval op de vluchtstrook/berm zetten met alarmlichten. Dan de eerste desbetreffende agent of wegbeheerder lopen en melden wie wat waar waarom. Vaak is het dan geen probleem dat iemand vervolgens beelden maakt. Daarnaast is het dragen van een geel hesje verplicht.

Zoals je stelt in dit voorbeeld...door de auto voor de hulpverlening te parkeren, dit lijkt me niet zo nozel. Daarnaast zou ik mijzelf eerst melden ipv meteen de camera en dergelijke pakken.
Rode kruiser | Dienst medische hulpverlening | Defensie - Verzorgende IG | Chauffeur noodhulpteam | Defensie Ambulance chauffeur | Noordernieuws.nl Ge


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Ze hebben niks te zoeken op de vluchtstrook. En geen ontheffing. Dus heel gauw weg of bekeuring a 360 euro.
Ik moet als diender al om genoeg zaken denken bij een aanrijding op de snelweg. Ik wil niet ook nog eens op hun moeten letten.
Dan gaan ze hun commerciële activiteiten maar vervolgen vanuit een weiland oid.


Red Cross Medic

  • Rode kruiser - Dienst medische hulpverlening - Verzorgende IG Defensie - Ambulance chauffeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,176
  • Waar andere een stap terug doen, stap ik vooruit.
    • Nieuws uit het noorden
Citaat van: CopVR3 link=msg=1332745 date=1424689308
Ze hebben niks te zoeken op de vluchtstrook. En geen ontheffing. Dus heel gauw weg of bekeuring a 360 euro.
Ik moet als diender al om genoeg zaken denken bij een aanrijding op de snelweg. Ik wil niet ook nog eens op hun moeten letten.
Dan gaan ze hun commerciële activiteiten maar vervolgen vanuit een weiland oid.
Gelukkig is dat uw mening. En is het vaak geen probleem met de hiervoor genoemde handelingswijze.
Rode kruiser | Dienst medische hulpverlening | Defensie - Verzorgende IG | Chauffeur noodhulpteam | Defensie Ambulance chauffeur | Noordernieuws.nl Ge


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Het is niet alleen mijn mening. Maar ook die van de wetgever. Het is gewoon strafbaar. Punt uit.


Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,952
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Citaat van: silque link=msg=1332725 date=1424685958
Ik ben benieuwd naar reacties van collega's en pers; wat vinden jullie van de volgende situatie:

Aanrijding letsel op de snelweg (A weg), hulpdiensten TP, slechts 1 rijstrook afgesloten.
Pers komt eraan, zet de bus op de vluchtstrook NÁ de RWS pijlwagen en tussen twee politie auto's met blauw. Men stapt uit en begint te filmen/fotograferen.

Het gaat me dan vooral om het parkeren van de bus op de vluchtstrook.

Als pers zijnde (met snelweg-parkeer-ervaring, als ik het zo mag zeggen)
Die ene rijstrook, is die links (tegen de vangrail) of rechts (met nog een vluchtstrook extra ruimte).
Die politieauto's, staan die voorbij het incident, of in de bufferzone?

Is er 'ruimte', direct voorbij het incident (dus niet in de bufferzone), moet dat (in principe) kunnen. Indien mogelijk uitstappen aan de verkeersluwe zijde met hesje aan, en met PPK melden bij de eerste ambtenaar die ik tegenkom, dus RWS of Politie. Niet blijven hangen, maar als ik 'heb wat ik hebben moet' inpakken en wegwezen. Het is geen high-tea daar.

Citaat van: CopVR3 link=msg=1332757 date=1424691393
Het is niet alleen mijn mening. Maar ook die van de wetgever. Het is gewoon strafbaar. Punt uit.
Oké, in Haaglanden (Den Haag voor de mierenwippers) nooit een probleem, als het gaat zoals bovenin geschreven. Soms kan het echt niet; jammer dan. Maar in principe is het mogelijk.


sylvester1986

  • Gast
Wat vinden jullie hier (parkeren bij oprit) van?
https://www.youtube.com/watch?v=VFIUqPH_pHc
StefanVerkerkDashcam


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,398
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Citaat van: silque link=msg=1332725 date=1424685958
Ik ben benieuwd naar reacties van collega's en pers; wat vinden jullie van de volgende situatie:

Aanrijding letsel op de snelweg (A weg), hulpdiensten TP, slechts 1 rijstrook afgesloten.
Pers komt eraan, zet de bus op de vluchtstrook NÁ de RWS pijlwagen en tussen twee politie auto's met blauw. Men stapt uit en begint te filmen/fotograferen.

Het gaat me dan vooral om het parkeren van de bus op de vluchtstrook.

Tussen RWS en politie parkeren is niet conform de IM-richtlijnen. Op de vluchtstrook parkeren conform de richtlijnen lijkt mij geen probleem. Ik heb veel meer problemen met het bereiken van de vluchtstrook. Als er langzaam gereden wordt dan lukt het wel, maar als de snelheid er in zit en ik moet naar rechts op een afgezette rijbaan dan denk ik er nog twee keer over na. Eigenlijk moet je dan oranje lampen hebben, alleen dat mag weer niet.

Overigens doe ik 90% van de snelwegongevallen via de polderwegen. Dan kan ik gaan en staan waar en wanneer ik wil. De ene keer vorig jaar dat ik op de snelweg stond betrof het een afgesloten afslag. Maar dan wel op een rustige zaterdagmorgen zonder het risico dat andere automobilisten mij zouden volgen:



http://www.kovanleeuwen.nl/wp/2014/22-02-2014-buitenspel-op-de-a22-velsen-zuid/