Wat/waar mag je wel/niet fotograferen op een openbaar toegankelijke plek/achter het afzetlint?

Auteur Topic: Wat/waar mag je wel/niet fotograferen op een openbaar toegankelijke plek/achter het afzetlint?  (gelezen 578008 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Formeel mag je niet op de snelweg stilstaan of lopen. Tenzij bv bij pech op de vluchtstrook. Zie RVV.
Maar bij een afgezet gebied wordt dit soms wel gedoogd.

Vaak benadert men de plaats via een straat nabij het incident, bv naast de snelweg.
Of men gebruikt een grote lens.

En het is trouwens "rotonde".  ;)


Tomyboy

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 688
  • Geïnteresseerde / Fotograaf
    • Hessels Media
Rijkswaterstaat gedoogd het hier over het algemeen, mits je 1) een PPK hebt, 2) je je auto voorbij het incident parkeert, 3 ) een hesje draagt en 4) je gelijk bij RWS, en bij gebrek aan RWS, de politie meldt.
Student Technische Bedrijfskunde TU/e


Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Nou komt het heikele punt; knooppunt Joure is geen autosnelweg. Voor de rotonde staan de borden. Het is een weg buiten de bebouwde kom.


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Nou komt het heikele punt; knooppunt Joure is geen autosnelweg. Voor de rotonde staan de borden. Het is een weg buiten de bebouwde kom.
Nee het is een autoweg.


Stefan Verkerk

  • Fotograaf Wezep e.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,968
  • Weerliefhebber
    • StefanVerkerk.nl
Hier op de Noord-Veluwe zijn er kilometers lange stukken die niet benaderbaar zijn vanaf secundaire wegen. Simpelweg omdat de snelwegen tussen afgesloten natuurgebieden liggen. Om mijn werk toch te kunnen doen, moet ik mij dus wel op de snelweg begeven. Maar zoals Tomyboy ook al aangeeft, het wordt over het algemeen gedoogd door Rijkswaterstaat en de politie. Maar er wordt inderdaad wel gekeken naar of je een politieperskaart hebt. Verder weet ik dat er bepaalde eisen worden gesteld 'om het te gedogen'. Dus zoals gezegd: voorbij het incident parkeren, altijd aan de zijde van het incident en ruimte over laten voor eventuele hulpverlenings- of bergingsvoertuigen. Gele fluo hes of jas die RWS-gekeurd is, geen tas op de rug dragen die het zicht op het hesje ontneemt, sommige weginspecteurs willen ook dat er veiligheidsschoenen worden gedragen en indien er getakeld wordt met het bergen wordt een helm ook verwacht. Over het algemeen hoef ik mij nooit te melden, omdat iedereen hier elkaar min of meer wel van gezicht kent. (ons kent ons)

Is het in de regel verboden? Ja. Maar het wordt gedoogd. En het wordt gedoogd zolang je je gedraagt naar de wensen van de hulpverleners. Het verpesten gaat dus ook vrij gemakkelijk. De afgelopen jaren heb ik nog nooit een boete gehad*, slechts één keer een waarschuwing van de LE toen ik noodgedwongen voor het incident parkeerde (buiten de bufferzone, naast het voertuig van de OvD-B en een andere motoragent ;D), omdat het incident de gehele rijbaan versperde.

*= dat hou ik voorlopig ook liever zo ;)
www.stefanverkerk.nl | www.hmpaal.nl | PPK houder | Canon


CherylTB

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 2
Hoi Pascal,

Zelf ben ik een van de fotograven die op dat moment aanwezig was voor 112fryslan. Wij hebben gele hesjes aan gedaan en een oranje zwaailamp op het dak gezet en zijn voor de auto van rijkswaterstaat geparkeerd. Inderdaad midden op de rotonde. We hebben toestemming gevraagd aan rijkswaterstaat en die ging akkoord dat wij zo bleven staan om foto's te maken. Ook de politie maakte er geen probleem van omdat wij veilig geparkeerd stonden tussen de hulpverleningsvoertuigen. Ik hoop dat het antwoord zo duidelijk is.

Met vriendelijke groet, Cheryl
Citaat van: pascalvd link=msg=1440444 date=1470227545
hallo hulpverlenings forum leden

ff een vraag van mijn kant uit  misschien niet helemaal de juiste naam voor het onderwerp

maar ik vroeg mij iets af

afgelopen zondag avond/nacht zijn wij (brandweer lemmer) met brandweer st nyk (vakantie alarmering) op geroepen naar een VKO p de rontonde van joure
over de aangestuurde posten hebben we het verder niet over dat ligt bij de AC  maar goed ik dwaal af

uit eindelijk bleek onze hulp niet meer nodig en kon brandweer st nyk het zonder ons af en zijn wij terug gekeerd

maar waar mijn vraag nou uit eindelijk over gaat is het volgende :
ik zie de volgende dag dat 112 fryslan een  neiuws item er over geschreven heeft  helemaal top en leuk daar heb ik ook geen problemen  mee maar wat mij verbaasde was dat er ook fotos van af de rontonde genomen zijn natuurlijk leuk voor het nieuws item

maar hier door vroeg ik mij af hoe zit dat nou mogen incident fotografen ook langs de snelweg/ in het incident gebied stoppen om fotos te maken en het nieuws te verslaan ?

ik ben er van op de hoogte dat als je een pers pas hebt dat je zowat het hele incident over kan en mag of je in een pers vak mag komen

maar op een snelweg lijkt het mij niet helemaal veilig om je in of om de afzetting te begeven met je voertuig om te parkeren en fotos te maken  als je via een parkeer plaats of een b weg of iets dergelijks bij het incident kan komen dan zou ik er niks op aan te merken hebben maar aangezien de rontonde van joure deze mogelijk heden niet in bereik heeft vond ik het vreemd

ik heb helemaal niks tegen 112 fryslan en ook geen problemen met de actie maar was gewoon nieuwsgierig

nieuws verslag

ik hoor graag van jullie expertise

gr pascal


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194


...en een oranje zwaailamp op het dak gezet...

Das dan weer jammer. Dat liever niet.


peen van dienst

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,287
Citaat van: CopVR3 link=msg=1439025 date=1469634390
Je weet zelf ook wel dat de wetgever verzint, en de politie treed op. Die zal dus beslissingen moeten nemen op straat en maakt dus dan zeker wel de dienst uit.
Of iemand dat nu aanstaat of niet.
En ik ben het ermee eens dat de politie degene is die 'de macht heeft' en ingrijpt, want soms is dat nodig. Er is nu eenmaal een scheidsrechter op straat nodig, en soms moet er een beslissing geforceerd worden. Achteraf betreur je die beslissing misschien, maar achteraf is altijd makkelijk praten.

Maar het gaat mij er om dat er politiemensen zijn die willens en wetens van de wet afwijken. Het "ik weet dat het zo is, maar ik beslis nu toch even anders" verhaal. Dat gaat mij te ver. En een subtiel verschil met 'een beslissing nemen in een welles-nietes situatie' om een impasse te doorbreken.

Als je er achteraf over praat en 1 van de twee partijen zegt 'ah, zo kan je het ook zien, dat aspect had ik nog niet aan gedacht' geef je elkaar een hand, en ga je verder. Als je het bureau binnenkomt en de bureauchef begint het gesprek al met 'Wees welkom, laten we duidelijk zijn: wat agent X heeft gedaan kan echt niet' is er volgens mij toch iets misgegaan. Dat soort gevallen doel ik op.

Als je het vergelijkt met brandweer: dan sta je ervoor om de brand te blussen. Je hele handelen is erop gericht om de brand onder controle te krijgen: daar sta je voor. Je kan wel een stomme fout maken waardoor de brand juist aangewakkerd wordt, maar je doet in ieder geval je best en je blijft een mens. Maar als je hele handelen erop gericht is om de brand juist feller te maken, moet je je afvragen of je het goede beroep hebt gekozen.

Als politieagent sta je ervoor om te helpen, om de samenleving leefbaar te houden, en om de wet te handhaven. Zo goed mogelijk, en daarbij kan je fouten maken en verkeerde beslissingen nemen. Maar bewust en weloverwogen ervoor kiezen om de wet niet te respecteren omdat dat je even niet uitkomt, gaat mij dus te ver.

Peen
Redacteur van


batoutofhell

  • Verkeersregelaar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 490
Citaat van: CopVR3 link=msg=1440753 date=1470373860

Das dan weer jammer. Dat liever niet.

Waarom niet, als ik vragen mag? Als het op een wat drukker gedeelte snelweg, autoweg is, zorgt het er waarschijnlijk wel voor de 98% van de schaapobilisten niet achter de fotograaf aan, in het gedeelte gaat staan waar de HV ruimte nodig heeft.


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194


Waarom niet, als ik vragen mag? Als het op een wat drukker gedeelte snelweg, autoweg is, zorgt het er waarschijnlijk wel voor de 98% van de schaapobilisten niet achter de fotograaf aan, in het gedeelte gaat staan waar de HV ruimte nodig heeft.

Omdat ik er gewoon tegen ben. Elke nono vind zichzelf tegenwoordig zo belangrijk dat hij oranje zwaailichten en flitsertjes laat monteren in z'n auto. Gevolg hiervan is dat de attentiewaarde tot 0 is gedaald.
En daar hebben de legitieme gebruikers zoals wegwerkers, hulpverleners, sneeuwruimers e.d. veel last van.

Naast het feit dat het niet is toegestaan is het ook onzinnig in de luwte van een afgezet stuk snelweg. Je hebt je gevarenlichten, een hesje en waar nodig een gevarendriehoek.