Wat/waar mag je wel/niet fotograferen op een openbaar toegankelijke plek/achter het afzetlint?

Auteur Topic: Wat/waar mag je wel/niet fotograferen op een openbaar toegankelijke plek/achter het afzetlint?  (gelezen 580175 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

batoutofhell

  • Verkeersregelaar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 490
Ok duidelijk!  0098


peen van dienst

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,287
Citaat van: CopVR3 link=msg=1440753 date=1470373860
Das dan weer jammer. Dat liever niet.
Na overleg met RWS zetten wij vaak 10 secondes de achterflitsers aan, op het moment dat we de rij met auto's gaan verlaten. Dit om te voorkomen dat er iemand achter je aan sukkelt (kudde gedrag).

En daarna gaan ze snel weer uit....

Peen
Redacteur van


CherylTB

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 2
Nou ik krijg hiermee  complimenten van de hulpdiensten. . Ze zeggen dan juist dat ik goed voorbereid ben en zo veilig laat zoen dat ik stilsta op een drukke weg / rotonde.
Citaat van: CopVR3 link=msg=1440753 date=1470373860

Das dan weer jammer. Dat liever niet.


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,046
    • Harm Infra Transport
Citaat van: CopVR3 link=msg=1440514 date=1470244413
En het is trouwens "rotonde".  ;)
Het woord rotonde is een afgeleide en meest gebruikt, echter mogen ook de woorden rondtonde en rondpunt gebruikt worden waarvan het is afgeleid.

Citaat van: CopVR3 link=msg=1440544 date=1470253308
Nee het is een autoweg.
Dan mag jij mij vertellen waar de borden G03 staan vanaf alle zijden van de rotonde.

Citaat van: CopVR3 link=msg=1440753 date=1470373860
Das dan weer jammer. Dat liever niet.
Eens, eenmaal op de rotonde dat ding uit. Maar in het naartoe rijden en inrijden van het afgezette gebied, bravo dat getuigd van enige kennis van de regels.

Citaat van: peen van dienst link=msg=1440759 date=1470386069
Als politieagent sta je ervoor om te helpen, om de samenleving leefbaar te houden, en om de wet te handhaven. Zo goed mogelijk, en daarbij kan je fouten maken en verkeerde beslissingen nemen. Maar bewust en weloverwogen ervoor kiezen om de wet niet te respecteren omdat dat je even niet uitkomt, gaat mij dus te ver.
Peen
En die conclusie of aanname gaat mij nu net te ver. Hierover heb ik al vaker bericht en zal het ook nog eens herhalen.
Als de agent vanuit veiligheidsoogpunt en/of gewetensoogpunt besluit de wet te negeren dan heb jij als journalist dat maar te respecteren. Achteraf kan je dan bezwaar maken. En laten we aub dit recht ook voorbehouden blijven bij het oordeel van de mensen die dan op dat moment daar aanwezig zijn om te doen wat jij zegt. Oa het beveiligen van de locatie en/of het verlenen van hulp en ga niet nodeloos in discussie in een tijd die misschien nodig is om slachtoffers te helpen.

En het roepen dat iemand een verkeerd beroep heeft gekozen omdat hij een beslissing neemt op gevoel en geweten dat bewijs alleen maar een gemis van empathie.

Citaat van: peen van dienst link=msg=1440814 date=1470406318
Na overleg met RWS zetten wij vaak 10 secondes de achterflitsers aan, op het moment dat we de rij met auto's gaan verlaten. Dit om te voorkomen dat er iemand achter je aan sukkelt (kudde gedrag).

En daarna gaan ze snel weer uit....

Peen

Netjes aanhouden totdat je de auto parkeert en dan uitzetten voorkomt in 70% van de gevallen het kuddegedrag.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194


Dan mag jij mij vertellen waar de borden G03 staan vanaf alle zijden van de rotonde.

Ga nou eerst even kijken voor je die vraag stelt...

Als je b.v. vanuit de Geert Knolweg Joure de rotonde oprijdt staat het bord er. En als je bv uit de richting Groningen komt staat hij als je net de rotonde oprijdt...

Eens, eenmaal op de rotonde dat ding uit. Maar in het naartoe rijden en inrijden van het afgezette gebied, bravo dat getuigd van enige kennis van de regels.
Hoewel dat soms slim is... toch is het niet toegestaan om oranje signalering te voeren. Net als het stilstaan en rijden over een vluchtstrook en het lopen op de snelweg (of autoweg).
Een agent zal echter niet altijd bekeuren in geval van b.v. een persfotograaf.


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,046
    • Harm Infra Transport
Citaat van: CopVR3 link=msg=1440918 date=1470482231

Ga nou eerst even kijken voor je die vraag stelt...

Voordat jij erop ageert kijk dan eens naar de situatie aldaar. Het bord G03 staat op de rotonde aan de rechterzijde, links staat niets terwijl ook bij een eenrichtingssituatie deze borden ook tegenliggend moeten worden herhaald tenzij er geen mogelijkheid ( fysiek of via bebording ) is om deze weg in te rijden vanaf die zijde. De mogelijkheid is er ( het mag niet maar daar zegt de BABW niets over ) dus officieel is het geen autoweg. Dit betekend ook gelijk dat als mensen daar willen oversteken het gewoon mag om het midden van de rotonde te bereiken. Dit is allemaal het gevolg van het op laten houden van de snelweg en niet laten overgaan in een autoweg op dat punt.
Tussen de autoweg en snelweg heb je als gevolg een stuk N weg.  

Citaat van: CopVR3 link=msg=1440918 date=1470482231
Hoewel dat soms slim is... toch is het niet toegestaan om oranje signalering te voeren. Net als het stilstaan en rijden over een vluchtstrook en het lopen op de snelweg (of autoweg).
Een agent zal echter niet altijd bekeuren in geval van b.v. een persfotograaf.
Hierover hebben we in andere topics al een discussie, echter is een persfotograaf zich bewust van het feit dat hij een gevaar kan opleveren voor de omgeving omdat hij een ander beeld laat zien met zijn voertuig en zal het gebruik hiervan ook te rechtvaardigen zijn voor een rechter. Immers heeft de overheid wel besloten dat het in- en uitrijden van een werkvak dient te gebeuren onder amber verlichting hetzij dmv een zwaailamp of led verlichting.
Het verschil is dat jij het hebt over voeren, als je het hebt over gemonteerd voor gebruik dan is de discussie heel anders. Maar ook in dat geval vind ik dat de wet is gepasseerd door de tijd.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194


Voordat jij erop ageert kijk dan eens naar de situatie aldaar. Het bord G03 staat op de rotonde aan de rechterzijde, links staat niets terwijl ook bij een eenrichtingssituatie deze borden ook tegenliggend moeten worden herhaald tenzij er geen mogelijkheid ( fysiek of via bebording ) is om deze weg in te rijden vanaf die zijde. De mogelijkheid is er ( het mag niet maar daar zegt de BABW niets over ) dus officieel is het geen autoweg. Dit betekend ook gelijk dat als mensen daar willen oversteken het gewoon mag om het midden van de rotonde te bereiken. Dit is allemaal het gevolg van het op laten houden van de snelweg en niet laten overgaan in een autoweg op dat punt.
Tussen de autoweg en snelweg heb je als gevolg een stuk N weg.  
Ik snap echt niet wat je bedoelt. Van elke richting dat je de rotonde oprijdt kom je een bord g3 tegen. Aan de rechterzijde van de weg voor de rotonde maar een stukje verder ook aan de binnenzijde van de weg... (Hierbij staan tevens borden 50km per uur.)

En dan is dit volgens jou geen autoweg?


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194


...als je het hebt over gemonteerd voor gebruik dan is de discussie heel anders. Maar ook in dat geval vind ik dat de wet is gepasseerd door de tijd.
M.a.w. jij vind dat iedereen maar gele flikkerlampjes mag monteren en gebruiken?
Daar heb je zelf als proffesional toch juist meer last van? Geel is niks meer waard...


pascalvd

  • manchap A
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 21
Citaat van: CherylTB link=msg=1440726 date=1470335613
Hoi Pascal,

Zelf ben ik een van de fotograven die op dat moment aanwezig was voor 112fryslan. Wij hebben gele hesjes aan gedaan en een oranje zwaailamp op het dak gezet en zijn voor de auto van rijkswaterstaat geparkeerd. Inderdaad midden op de rotonde. We hebben toestemming gevraagd aan rijkswaterstaat en die ging akkoord dat wij zo bleven staan om foto's te maken. Ook de politie maakte er geen probleem van omdat wij veilig geparkeerd stonden tussen de hulpverleningsvoertuigen. Ik hoop dat het antwoord zo duidelijk is.

Met vriendelijke groet, Cheryl

hallo cheryl
ten eerste ik heb er ook totaal geen problemen mee dat jullie terplaatse waren

ik vroeg mij het af hoe dit nou zit met de regelgeving ect.

je antwoord is duidelijk genoeg  zoals ik al zei jullie als 112 fryslan dan het met zn allen altijd wel netjes en het was gewoon een afvraaging en geen afstaffing


@de rest totaal is alles duidelijk volgens de regels mag het niet maar als je netjes gedraagd en gewoon netjes vraagd dan is er meestal geen probleem e

n natuurlijk is het ook anders om  ik weet dat bij een ongeval net nabij lemmer op de weg naar balk waar 2 dodelijke slachtoffers bij te betreuren viel dat er netjes overlegd was met de pers tot hier en niet verder en nu ff geen fotos  en zo ver ik weet is dit toender tijd ook gerespecteerd  O0 O0

gr pascal


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,046
    • Harm Infra Transport
Citaat van: CopVR3 link=msg=1440945 date=1470493517
Ik snap echt niet wat je bedoelt. Van elke richting dat je de rotonde oprijdt kom je een bord g3 tegen. Aan de rechterzijde van de weg voor de rotonde maar een stukje verder ook aan de binnenzijde van de weg... (Hierbij staan tevens borden 50km per uur.)

En dan is dit volgens jou geen autoweg?
Niet volgens de inrichtingseisen van een autoweg. Dit moet duidelijk zijn voor de gebruiker van de volgende weg, maar ook voor de gebruiker van de naderende weg. Komende vanaf welke richting hier ook is het duidelijk voor mij dat het rechts een autoweg is, maar niet dat de weg komende van links een autoweg is. Ik kom dan dus vanaf een N weg en steek voor mij een N weg over.

Citaat van: CopVR3 link=msg=1440946 date=1470493680
M.a.w. jij vind dat iedereen maar gele flikkerlampjes mag monteren en gebruiken?
Daar heb je zelf als proffesional toch juist meer last van? Geel is niks meer waard...
Ik heb last van mensen die die lampjes te pas en te onpas gebruiken. En laat ik nou heel veel commentaar hebben op journalisten, maar ze gebruiken signalering vaak beter dan agenten in hun vrije tijd. En dus nee, ik vind niet dat iedereen ze moet/mag monteren en gebruiken maar ook vind ik dat dit wel een beroepsgroep is die ze zou moeten mogen monteren en gebruiken.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.