Filmpje brand Lidl

Auteur Topic: Filmpje brand Lidl  (gelezen 10909 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #20 Gepost op: 12 april 2006, 09:57:00
als ik die foto zo zie.... Als ik aan zou komen en al zo ongelovelijk veel dikke rook zie dan vind ik dat je je mensen onnodig in gevaar brengt door ze evengoed nog naar binnen te sturen. Dat vind ik gewoon niet verantwoord. Laat hem er dan maar uitkomen, laat het dan maar afbranden en zorg van te voren dat je met genoeg water klaar staat om een overslag te voorkomen.

Op basis van deze foto helemaal mee eens!
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #21 Gepost op: 12 april 2006, 10:17:31
Uiteindelijk was ook het resultaat dat de brand binnen niet meer te houden was. De situatie was echter dat er achterin, ongeveer 15 - 20, een magazijn in brand stond met rommelmarkt goederen wat enorm veel rook en hitte veroorzaakte.

De eerste ploeg is 10 meter binnen geweest maar op een gegeven moment werd het te heet en kon niet dicht genoeg bij de vuurhaard worden gekomen door de indeling van de winkel en de hitte die ontstond.

Op de onderstaande foto zie je de situatie bij aankomst



Gevolgd door een sneller optredende rookontwikkeling waarbij nog steeds een binnenaanval ingezet is



Vervolgens werd het toch te heet en is men naar buiten gegaan en werd de brand even uitslaand



Ik denk nog steeds dat gezien de melding, de situatie en hoe de brand verlopen is dit een juiste inzet is geweest. Het pand was alleen via de voorzijde bereikbaar. Achterzijde was ingebouwd (pand ongeveer 30 meter diep). Door een gat in de muur te hakken aan de achterzijde kon met de nevelkogel effectief worden opgetreden.

Er is ondanks dat er houten vloeren in het pand lagen geen doorslag geweest naar bovenliggende verdiepingen. Naast gelegen panden zijn ook gespaard gebleven. Treedt je hier defensief op dan gaat er nog meer in vlammen op dan alleen de winkel zelf. Het gaat om oude binnenstad panden en dan weet je dat het fout gaat wanneer je niets doet. Nogmaals deze situatie is zoals die bij ons is geweest. De ins- en outs heb ik een beetje aangegeven en deze inzet is uitvoerig besproken en gevalueerd en is geen reden om zorgen om te maken daar de brand zolang er mensen binnen zaten beheersbaar was en de rookgassen voldoende gekoeld konden worden om flashover te voorkomen. Pas toen hiermee gestopt werd en men zich terug getrokken heeft werd de brand eventjes uitslaand.

Hopelijk heb ik deze situatie een beetje duidelijk uitgelegd zo ;) ;D


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #22 Gepost op: 12 april 2006, 10:36:10
Iedere situatie is natuurlijk uniek! En foto's / filmpjes kunnen nooit 100% weergeven wat je in het echt ziet / hoort / ruikt.  :)

Een triest voorbeeld waar het wel fout is gegaan (door diverse oorzaken!!!) is: http://www.nbdc.nl/cms/show/id=430945


Hotdog

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 276
Reactie #23 Gepost op: 12 april 2006, 10:48:31
In 1e instantie zou ik ook voor een binnenaanval kiezen. Er wordt gezegd dat het dak al in de brand staat, maar volgens mij is dat alleen het afwerkhout en niet het dak zelf. Ik weet ook wel dat er niemand meer binnen zit, maar als je met een snelle binnenaanval verdere uitbreiding kan voorkomen is dat niet verkeerd natuurlijk.


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #24 Gepost op: 12 april 2006, 18:06:02
In 1e instantie zou ik ook voor een binnenaanval kiezen. Er wordt gezegd dat het dak al in de brand staat, maar volgens mij is dat alleen het afwerkhout en niet het dak zelf. Ik weet ook wel dat er niemand meer binnen zit, maar als je met een snelle binnenaanval verdere uitbreiding kan voorkomen is dat niet verkeerd natuurlijk.

Dat bedoel ik maar ;)


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #25 Gepost op: 12 april 2006, 18:14:54
Iedere situatie is natuurlijk uniek! En foto's / filmpjes kunnen nooit 100% weergeven wat je in het echt ziet / hoort / ruikt.  :)

Een triest voorbeeld waar het wel fout is gegaan (door diverse oorzaken!!!) is: http://www.nbdc.nl/cms/show/id=430945

Enkele citaten uit dit onderzoeksrapport:

Citaat
Uit het onderzoeksrapport blijkt dat het Amsterdamse brandweerkorps, evenals vele andere korpsen, waar mogelijk de binnenaanval toepast. Ook wanneer positieve aanwijzingen over mogelijke slachtoffers ontbreken.
De onderzoekscommissie merkt hierover op dat er "geen aanwijzingen waren om af te wijken van deze (binnenaanval) gangbare brandbestrijdingswijze".


Citaat
Op basis van de verkregen gegevens mag echter aangenomen worden dat min of meer routinematig voor een binnenaanval is gekozen. Daarbij hebben de ervaring dat veel rook niet noodzakelijkerwijze op een gevaarlijke brand wijst en de hoop dat het met de gevaren wel mee zou vallen, ongetwijfeld een rol gespeeld.

Citaat
Naar binnen gaan kan gevaarlijk zijn, buiten blijven tot een wellicht kleine brand zich tot waarneembare en mogelijk moeilijk beheersbare proporties ontwikkelt is niet verdedigbaar.

Is ook hetgeen ik al aangeef in mijn vorige postings ;D ;)


Smoke

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 294
Reactie #26 Gepost op: 14 september 2006, 16:47:14
Mensen, kijk eens naar dit filmpje van onze duitse buren.


http://www.112limburg.com/lidl.wmv


Erg indrukwekkend, ik hoop dat we dat in nederland niet zo doen........   :-\
BRANDWEERMAN/VROUW WORD JE NIET, DAT BEN JE!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!


wilco5379

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 74
  • ik ben niet gek ben randstadrail ik onspoor ook
Reactie #27 Gepost op: 14 september 2006, 23:18:56
Mensen, kijk eens naar dit filmpje van onze duitse buren.


http://www.112limburg.com/lidl.wmv


Erg indrukwekkend, ik hoop dat we dat in nederland niet zo doen........   :-\ik wil niet gemeen zijn maar deze is al eens een keer geweest maar idd hij blijft indrukwekend
ehbo'er plv hoofd bhv'er


FP924

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 586
Reactie #28 Gepost op: 14 september 2006, 23:32:05
Een stelletje klunzen zijn het, kan er helaas niets anders van maken.  ---


francois

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 18
    • Regionaal Beeld Nieuws Netwerk
Reactie #29 Gepost op: 27 september 2006, 14:56:06
volgens mij heeft die ene het een beetje warm
mvg   Francois