Fotografen kan dit?

Auteur Topic: Fotografen kan dit?  (gelezen 785237 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #1250 Gepost op: 11 augustus 2011, 00:32:53
Om toch kritisch te blijven op eigen werk... kan dit of kan dit niet?
Ja, maar wel in het topic voor mooie foto's. Niet in dit topic.


Stefan Verkerk

  • Fotograaf Wezep e.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,968
  • Weerliefhebber
    • StefanVerkerk.nl
Reactie #1251 Gepost op: 11 augustus 2011, 10:40:52
Het is niet de bedoeling om 'de mooiigheid' van de foto te tonen of iets dergelijks, het gaat mij er meer om dat er mensen bij het incident waren die in het verleden wel eens gezeur hebben gehad met dierenactivisten. Zulke plaatjes kunnen gevoelig liggen maar het is natuurlijk de vraag of 'de gewone man' in zo'n geval een foto wel of niet zou goedkeuren. Blijkbaar wel. Dat houdt voor mij in dat ik geen rekening ga houden met extreme dierenliefhebbers en dat ik het journalistieke in zo'n geval voorop stel. Tot een zekere hoogte natuurlijk (zolang het smakelijk blijft).
www.stefanverkerk.nl | www.hmpaal.nl | PPK houder | Canon


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #1252 Gepost op: 11 augustus 2011, 11:55:37
Het is niet de bedoeling om 'de mooiigheid' van de foto te tonen of iets dergelijks, het gaat mij er meer om dat er mensen bij het incident waren die in het verleden wel eens gezeur hebben gehad met dierenactivisten. Zulke plaatjes kunnen gevoelig liggen maar het is natuurlijk de vraag of 'de gewone man' in zo'n geval een foto wel of niet zou goedkeuren. Blijkbaar wel. Dat houdt voor mij in dat ik geen rekening ga houden met extreme dierenliefhebbers en dat ik het journalistieke in zo'n geval voorop stel. Tot een zekere hoogte natuurlijk (zolang het smakelijk blijft).
Zeg dat dan meteen ;-) Dierenactivisten hebben een sterk dier-gerichte mening. Zo was een ex-vriendin van mij boos dat een mens wel Prio-1 kreeg en een dier in principe niet. Het is moeilijk om daar rekening mee te houden. Wel denk ik dat je inderdaad op moet passen met 'smakelijkheid' van een dierenfoto. Afgehouwen koppen en bloedende dieren ogen niet fris. Aan de andere kant, als je daarmee het dierenleed in het nieuws brengt doen je de dierenactivisten misschien weer wel een plezier.
Ergo, per keer blijven afwegen.


Stefan Verkerk

  • Fotograaf Wezep e.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,968
  • Weerliefhebber
    • StefanVerkerk.nl
Reactie #1253 Gepost op: 11 augustus 2011, 12:25:25
Lastig dus inderdaad... per foto een afweging maken. Dat ik van te voren er weinig informatie bij zette heb ik expres gedaan om niet direct een mening bij iemand te vormen. ;)
www.stefanverkerk.nl | www.hmpaal.nl | PPK houder | Canon


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #1254 Gepost op: 11 augustus 2011, 14:50:12
Zeg dat dan meteen ;-) Dierenactivisten hebben een sterk dier-gerichte mening. Zo was een ex-vriendin van mij boos dat een mens wel Prio-1 kreeg en een dier in principe niet. Het is moeilijk om daar rekening mee te houden. Wel denk ik dat je inderdaad op moet passen met 'smakelijkheid' van een dierenfoto. Afgehouwen koppen en bloedende dieren ogen niet fris. Aan de andere kant, als je daarmee het dierenleed in het nieuws brengt doen je de dierenactivisten misschien weer wel een plezier.
Ergo, per keer blijven afwegen.

Heeft niets te maken met dierenaktivisten. Ik kan het aan mensen in de meest vrede situaties aan te treffen, maar bij beelden op de televisie van een luipaart die zijn klauwen een hert op de vlucht slaat, zet ik 'm om. Daar kan ik dus niet tegen, zonder dierenaktivist te zijn.


Arjen

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 2
    • Weblog over crisiscommunicatie via social media
Reactie #1255 Gepost op: 11 augustus 2011, 16:58:56
Vind het wel een 'mooie' foto eigenlijk. Geeft de andere impact van een ongeluk aan, die zomaar vergeten wordt. En die ene kip maakt de opzet van foto wel compleet.

helemaal mee eens!


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #1256 Gepost op: 11 augustus 2011, 19:11:25
Alleen klopt het onderwerp nu niet meer, kunnen we er niet "wat fotografen kunnen" van maken ofzo?

Maar idd, een mooie foto, dat kan niet vaak genoeg gezegd worden!


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #1257 Gepost op: 11 augustus 2011, 23:50:35
Lastig dus inderdaad... per foto een afweging maken. Dat ik van te voren er weinig informatie bij zette heb ik expres gedaan om niet direct een mening bij iemand te vormen. ;)

Gezien de hele context zou deze foto juist in de smaak kunnen vallen bij dierenactivisten. Kunnen ze weer benadrukken hoe slecht deze dieren het wel niet hebben.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Stefan Verkerk

  • Fotograaf Wezep e.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,968
  • Weerliefhebber
    • StefanVerkerk.nl
Reactie #1258 Gepost op: 12 augustus 2011, 01:48:55
Goed om te horen hoe jullie er dan over denken. Voorlopig heb ik nog geen bakstenen door de ruit dus het zal wel los lopen.  98uiye 998765
www.stefanverkerk.nl | www.hmpaal.nl | PPK houder | Canon


Arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,818
    • Regio15
Reactie #1259 Gepost op: 12 augustus 2011, 07:18:17
Goed om te horen hoe jullie er dan over denken. Voorlopig heb ik nog geen bakstenen door de ruit dus het zal wel los lopen.  98uiye 998765

Pas maar op, jouw foto staat binnen no time op Indymedia  ;D
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)