RB boot in problemen

Auteur Topic: RB boot in problemen  (gelezen 10726 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #20 Gepost op: 25 mei 2006, 00:28:20
Maarten,

de IJRB beschikt over RIB's, maar deze zijn van het kleinere type SB Cat. En met dat type RIB was het afgelopen weekend zeer onverstandig om het ruime sop te keizen. Deze SB Cat zijn ideale boten om te patrouilleren met mooi weer en geen golfslag. Tenzij je een kamikze piloot bent en achter deze RIB een 25 pk handgestuurde motor hangt en daarmee het noodlot wilt tarten.
De IJRB heeft speciaal gekozen voor dit type Rescue 2, vanwege de polyester hull. Deze kan je voorzichtig tegen de pier leggen en gaat je tube niet lek. Dat natuurlijk uitsluitend bij goede weersomstandigheden.

En wat Muistroom reeds aanhaalde, indien motorstoring de oorzaak is, dan kan je als schipper er heel weinig aan doen. Ik hoop zaterdag a.s. op de reddingspost "de Weacker" het gehele verslag te horen, omdat ik zojuist een uitnodiging heb ontvangen om de overdracht en ingebruike name van het nieuwe materiaal van de IJRB heb gekregen.

RR (een echte party crasher)

Ze hebben toch ook deze nog? Of inmiddels niet meer? Dit is een wat grotere RIB dan zo'n SB-cat zo te zien, maar je antwoord is duidelijk in ieder geval. Bedankt ;)

Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #21 Gepost op: 25 mei 2006, 16:59:52
Het volgende is zeker niet bedoeld als kritiek op IJRB of opvarenden van het vaartuig doch bedoeld als discussiestuk.

Voorwaarden voor een veilige vaart in het algemeen:
1. vaartuigen en uitrusting goed onderhouden en compleet en op juiste wijze gebruikt
2. voldoende fitte ervaren opvarenden (opleiding en training volgens vaste normen onder div. omstandigheden)

De primaire oorzaak van ongevallen is menselijk falen (zelfoverschatting, overmoed en gebrek aan besluitvaardigheid voortkomend uit onvoldoende ervaring en opleiding (ken limieten van vaartuig en bemanning en handel daar naar).
Als men de kans op ongevallen wil verkleinen verdient het aanbeveling om mensen alleen in te zetten onder controleerbare omstandigheden. De leiding moet het enthousiasme temperen om het nemen van risico’s te verminderen.
Durf Nee te zeggen, verlies van een slachtoffer is te verkopen, verlies van eigen mensen NOOIT!

Kees  8)


Stamper

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 105
Reactie #22 Gepost op: 26 mei 2006, 13:51:43
Ik denk dat de boten waar de ijrb nu mee varen gewoon te klein/ ligt zijn voor het gebied waar zij in opreren. En altijd maar zeggen  anders zijn de boten te zwaar is gewoon onzin. Want het is gewoon invenstreren in de juiste spullen om die boot in het water te krijgen. De vrienden van de KNRM lukt het toch ook om een boot van 7.5 meter met 2 motoren te lanceren van af het strand.


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #23 Gepost op: 26 mei 2006, 15:28:56
Stamper,

kan je het takenpakket van de KNRM gelijk stellen aan het takenpakket van een strandreddingsbrigade? Ik denk dat er groot verschil is. Namelijk de inzetten binnen het bankengebied is voor de reddingsbrigades, eventueel geassisteerd door de KNRM. De taken van de KNRM liggen eigenlijk meer buiten het bankengebied, alwaar zij af en toe geassisteerd worden door de lokale strandreddingsbrigades. Omdat binnen het banken gebied ander materiaal, zoals nu in gebruik bij de reddingsbrigades, "voldoende" kan zijn, waarom dan "groter" materiaal aanschaffen. Reddingsbrigades werken meestal in de eerste paar zwinnen. Daar kom je niet mee uit de voeten met grotere boten.

In Zandvoort hebben we incidenteel de beschikking over een Commaran van Duarry. Als die boot daar vast komt te liggen is deze de eerste uren, wachtend op opkomend tij, niet meer inzetbaar. Daarbij varen wij regelmatig tussen zwemmers en baders. De manouveerbaarheid van dergelijke grote boten is minder.

Het te water laten geschied nu 's morgens. Eén keer met een trailer en auto of trekker of zelfs op de hand. Als je het strand op schiet voor een reanimatie of andere onwelmelding via de CPA, dan kan je grotere boten niet meer één, twee, drie lanceren. Deze grotere boten zijn zwaarder en kost dus meer materiaal, energie etc.

Reddingsbrigades zijn preventief te werk op en rond het strand aan het werk. Voor de KNRM is dat uitsluitend repressief. Na de inzet gaat deze weer terug naar het botenhuis. Dus het werkpatroon is totaal anders.

Dus . . . ken de beperkingen van je materiaal.

RR (liever een SR8 induwen dan een Atlantic)
Elke hulpverlening start met communicatie.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #24 Gepost op: 26 mei 2006, 16:35:45
Als je onderkent dat je materiaal niet hetzelfde is als de KNRM, moet je je dan niet ook bedenken dat je dan niet hetzelfde kan?

Hoort daar het varen op gevaarlijk water dan wel of niet bij?

Henk


roel

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 40
  • Soms zit het mee, meestal zit het tegen.
    • KNRM wijk aan zee
Reactie #25 Gepost op: 26 mei 2006, 19:05:45
Aangezien ik betrokken was bij deze actie om de mensen te helpen van de reddingbrigade wil ik hier even mijn mening over geven. toen de twee man van de ijrb bij ons aan boord (Donateur) stond heb ik even gepraat met de persoon die de boot op dat moment bestuurde, hij vertelde mij dat ze daarvoor al 2x op het randje hebben gestaan van omslaan. Dan ga ik er toch vanuit dat je dan gezien ook het verleden waar er al meer boten van hun ondersteboven hebben gelegen, en dat toch een flinke kostenpost is dat je iets rustiger ga varen en er voor zorg dat je de boel heel houd.

groeten van roel
plv. schipper knrm wijk aan zee


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #26 Gepost op: 26 mei 2006, 23:13:38
Waarom zou er bij de opzet van RNLI beach lifeguards http://www.beachlifeguards.org.uk/ toch gekozen zijn voor rescue boards en Arancia rubberboten e.v.t. aangevuld met een RWC?
Zou dit ook niet iets zijn voor de nederlandse kust???

Kees  8)


Stamper

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 105
Reactie #27 Gepost op: 29 mei 2006, 11:31:46
Maar blijkbaar is het materiaal van ijmuiden niet voldoende voor wat ze er mee willen. Want het is niet de eerste keer dat er een boot van hun onderste boven op de blokkendam/ strand ligt. En dan moet je toch gaan denken aan ander materiaal. En ik zeg niet dat alle strand reddinjgsbrigades groter moeten want als de spullen voldoen is er toch niks aan de hand.


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #28 Gepost op: 29 mei 2006, 13:14:10
Rustiger varen of niet altijd willen varen?? Volgens mij moet ook de bemanning de grensen van het materiaal en eigen kunnen kennen. Dit is moeilijke grens en eigenlijk maar 1 manier om de grens echt leren te kennen maar dit is wel duur leergeld.

9910001
9910001


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #29 Gepost op: 30 mei 2006, 10:12:52
Rustiger varen of niet altijd willen varen?? Volgens mij moet ook de bemanning de grensen van het materiaal en eigen kunnen kennen. Dit is moeilijke grens en eigenlijk maar 1 manier om de grens echt leren te kennen maar dit is wel duur leergeld.

9910001



Ik heb nooit de behoefte gevoeld om de grens van mijn materiaal op te zoeken. Mijn grens ligt daar ver onder. Ik voel (en velen met mij) wanneer iets link wordt en dan ga ik niet verder, eerder nog een pasje achteruit.

Ik wil best iemand redden maar ik wil nog niet dood.

Henk