AED alvast aansluiten of niet?

Auteur Topic: AED alvast aansluiten of niet?  (gelezen 10716 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #10 Gepost op: 13 januari 2007, 11:51:10

Veel mensen zijn inmiddels bekend met een AED en dus zullen ze misschien helemaal niks meer van je geloven als je vertelt dat het gewoon een hartmonitor is.
Afgezien van bovenstaande: als je hem uit laat staan, ziet de patient dat ook wel. Als je hem aanzet, komt 'Miep' met haar enge uitspraken over analyse en los-van-de-patient en enge piepjes als van een oplader.

Ik denk dat het alleen geruststellend werkt, als de patient er van zichzelf al vanuit gaat dat hij elk moment een hartstilstand kan krijgen.

Tja zo hebben we beiden onze mening/overtuiging en ik denk dat alleen onderzoek kan aantonen wie er gelijk heeft.
Wanneer het grote publiek er overigens van op de hoogte gebracht wordt dat het "ding" altijd aangesloten wordt bij pijn op de borst, dan zal men wellicht niet anders verwachten en is het aansluiten geen handeling die volgt uiit de indruk  ie de ehbo'er heeft van de toestand van de patient.

En ook is het geen overweging om de ambulance maar niet te bellen omdathet anders de patient misschien wel zou kunnen verontrusten ....
Kortom in mijn visie is het met name de persoonlijkheid en de manier van optreden van de hulpverlener die de patient geruststelt dan wel verontrust, de AED vormt daarbij net bijvoorbeeld als een zuurstofmasker een ondergeschikte roi.

Maar zoals gezegd, "meten is weten en gissen is missen"
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Kanarie

  • Gast
Reactie #11 Gepost op: 13 januari 2007, 12:04:34
Okay... wie stort zich op deze vraag in zijn volgende wetenschappelijke onderzoek?!?!?!  8) (Ik niet, maar iemand moet het doen :P )


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #12 Gepost op: 13 januari 2007, 18:28:40
Okay... wie stort zich op deze vraag in zijn volgende wetenschappelijke onderzoek?!?!?!  8) (Ik niet, maar iemand moet het doen :P )

ja wie studeert er geneeskunde en vraagt zich dit ook af ........
(je hoeft niet geel te zijn en je hoeft ook niet te kunnen vliegen , maar het mag wel  ;D)
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


0923993

  • Gast
Reactie #13 Gepost op: 13 januari 2007, 18:54:56
Normaal, plak je pas electroden, als de de patient geen tekenen van leven geeft. Het alvast plakken van electroden kan ook onnodig belastend zijn voor het slachtoffer.  Zeker als de electroden niet van het zelfde type zijn als de ambulancedienst zou gebruiken, dan moeten de electroden er weer af om de electroden van de ambulancedienst er op te doen..

Als je een AED hebt, met de zelfde electroden als de  ambulancedienst, en je hebt daar afspraken mee met de betreffende ambulancedienst zou het kunnen dat je afwijkt van de bovenstaande uitgangspunt. Echter de tijdwinst is relatief gering..

Dat is onzin, electroden worden ook geplakt als er een meer dan een redelijke verdenking is. Dit is zonder uitzondering van toepassing een ambulanceverpleegkundige zal electroden plakken bij klachten van deze aard, dit geldt ook voor SEH of in de kliniek.

Voor een betrokken patient hoeft dit zeker niet stressverhogend te zijn en met goede uitleg waarom iets gedaan wordt werkt het eerder geruststellend.

Ik denk dat er ook geen ambulanceverpleegkundige is die het een probleem vind om de plakkers van een AED te verwijderen en te vervangen door de plakkers van de ambulancedienst.

Ik heb ook het idee dat dit onderwerp best wel erg afdwaald, een opmerking dat een verpleegkundige zelf wel een VF kan herkennen en kan ingrijpen is niet relevant. Een AED is bedoeld voor leken, onder leken worden in dit geval ook de proffesionele hulpverleners zoals het Rode Kruis, politie en brandweer bedoeld.

Een AED kan zelf detecteren wanneer een defibrillatie moet plaats vinden en geeft de aanwijzingen wat men kan doen. Bij iemand die bij bewustzijn is zal de AED niets doen maar zodra deze situatie wel veranderd is de AED een goede leidraad tot aankomst van de ambulance.

Groet,

0923993


Paul

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 438
  • www.ambupleeg.web-log.nl
    • ambupleeg
Reactie #14 Gepost op: 13 januari 2007, 19:37:36
Ik vind het onzin om bij een patient met pijn op de borst de defipads alvast te plaatsen.
Als ambulanceverpleegkundige zal ik zeker niet "zomaar" pads gaan plaatsen, 1 op de 5 mensen met een hartinfarct krijgen ongeveer VF maar laten we wel wezen de melding pijn op de borst is in veel gevallen geen infarct maar of angina pectoris dan al niet stabiel of pijn vanuit een andere origine, dus niet cardiaal.  De enoge reden voor mij om defipads te plakken bij een patient die bij bewustzijn is, is als ik het hartritme zie en daar al ritmestoornissen zie die kunnen duiden op een dreigend VF, denk hierbij aan non-sustained VT's en R-op-T fenomeen.

Daarnaast denk ik dat de tijdswinst minimaal is.

Ik denk overigens dat het best mogelijk is dat angst tot ritmestoornissen leidt, hoewel ook ik datniet evidence based kan bewijzen, het is natuurlijk zo dat het randgebied om het infarct heen, ischemisch is waardoor het ontstaan van abnormale prikkels mogelijk is, op het moment dat er stress is lijkt het mij dat oiv adrenaline de kans op het vormen van abnomale prikkels vergroot wordt, maar nogmaals dit is puur redenatie en niet evidence based.

ik denk dat geruststelling en voorbereid zijn op een eventuele ritmestoornis (aed in de buurt, telefoon in de buurt en bij het slachtoffer blijven) de beste eerste hulp is die een pat met hartklachten kan krijgen.
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan


0923993

  • Gast
Reactie #15 Gepost op: 13 januari 2007, 19:54:19
Ik vind het onzin om bij een patient met pijn op de borst de defipads alvast te plaatsen.
Als ambulanceverpleegkundige zal ik zeker niet "zomaar" pads gaan plaatsen, 1 op de 5 mensen met een hartinfarct krijgen ongeveer VF maar laten we wel wezen de melding pijn op de borst is in veel gevallen geen infarct maar of angina pectoris dan al niet stabiel of pijn vanuit een andere origine, dus niet cardiaal.  De enoge reden voor mij om defipads te plakken bij een patient die bij bewustzijn is, is als ik het hartritme zie en daar al ritmestoornissen zie die kunnen duiden op een dreigend VF, denk hierbij aan non-sustained VT's en R-op-T fenomeen.

Daarnaast denk ik dat de tijdswinst minimaal is.

Ik denk overigens dat het best mogelijk is dat angst tot ritmestoornissen leidt, hoewel ook ik datniet evidence based kan bewijzen, het is natuurlijk zo dat het randgebied om het infarct heen, ischemisch is waardoor het ontstaan van abnormale prikkels mogelijk is, op het moment dat er stress is lijkt het mij dat oiv adrenaline de kans op het vormen van abnomale prikkels vergroot wordt, maar nogmaals dit is puur redenatie en niet evidence based.

ik denk dat geruststelling en voorbereid zijn op een eventuele ritmestoornis (aed in de buurt, telefoon in de buurt en bij het slachtoffer blijven) de beste eerste hulp is die een pat met hartklachten kan krijgen.

Dat is wat ik bedoel Paul. Jij praat nu over defipads plaatsen, ik veronderstel dat je zeker direct electrodes plakt voor het ECG bij een patient die aangeeft druk op de borst te voelen.

Dat is het grote verschil tussen gebruik van ECG en defibrilator en het gebruik van een AED.

Om bij het topic te blijven, jouw collega gaf aan richting een leek dat het plakken de volgende keer niet onverstandig zou zijn. Dat BenII geen verpleegkundige is geeft hij al aan omdat hij in afwachting was van zoals hij zegt `profi hulp`.

Daarom vind ik dit advies van een ambulance verpleegkundige gewoon goed en zeker nuttig voor de mensen die hierbij betrokken zijn geweest. Zeker omdat het voor mensen die een AED gebruiken een zaak is van īpijn op de borstī, voor AED gebruik hoeft de gebruiker geen kennis te hebben van begrippen als VF of asystolie. Een instabiel AP herkennen of longembolie is ook niet noodzakelijk, het AED geeft alleen op het moment aan van VF dat er een stroomstoot gegeven moet worden door de knop in te drukken.

Prima oplossing toch die zeker levens kan redden en bij juist gebruik ook de uitgangsbasis voor de ambulanceverpleegkundige gunstiger kan maken.

Voor de hartstichting heb ik jarenlang reanimatiecursussen gegeven met veel plezier. Zeker bij herhalingslessen merk je gewoon dat er mensen zijn die toch in de praktijk iets meegemaakt hebben. Ik heb mede daardoor geleerd om niet altijd te kijken door een proffesionele bril.

Wat voor een ambulanceverpleegkundige in ene oogopslag zichtbaar is is voor de meeste mensen een groot probleem en veel denkwerk en twijfels. Wanneer is iemand bewusteloos, is er nog wel ademhaling, is er nog wel circulatie, moet ik nu wel beginnen met reanimeren ...... en wat is de schade die een leek toebrengt door te plakken, waarom wachten op het verlies van bewustzijn ?

Verlies van bewustzijn zegt niets over dat het cardiaal is, is geen voorbode van VF. De patient in deze casus kan zelfs klachten geven over de drukkende pijn op de borst en later bewustzijn verliezen door iets totaal anders als bijvoorbeeld een CVA.

En dat zou dan het moment zijn dat men wel plakkers op zou moet doen bij de patient en dan is het nog net zo zinloos als wel direct plakken.

Mijn devies blijft ook gewoon plakken, baat het niet dan schaadt het niet.



Groet,

0923993


Kanarie

  • Gast
Reactie #16 Gepost op: 13 januari 2007, 20:10:45
ja wie studeert er geneeskunde en vraagt zich dit ook af ........
(je hoeft niet geel te zijn en je hoeft ook niet te kunnen vliegen , maar het mag wel  ;D)
Ik doe ander onderzoek; je moet toch keuzes maken he.  ;)


Tina

  • Gast
Reactie #17 Gepost op: 13 januari 2007, 22:36:25
Je wordt opgeleid volgens de regels van de NRR. Die zijn duidelijk pas plakken als het slachtoffer niet meer ademt.
Wanneer je mensen nu gaat vertellen dat ze eerder moeten gaan plakken wijk dus af van de richtlijnen.
De tijdwinst die men denkt te halen is nihil zeker als de Aed al in de buurt is. Een goed opgeleide hulpverlener kan binnen 90 seconde de eerste shock geven.
Daar komt bij dat je het slachtoffer al gaat uitkleden terwijl dit nog niet nodig is. Zeker in deze tijd denk ook aan onderkoeling.
Dus hou je aan de richtlijnen.

tina


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #18 Gepost op: 13 januari 2007, 23:52:34
Eventjes: bedenk wel dat een infarct een kans van 30% op VF in het eerste uur betekent, dus hou dat ding alsjeblieft wel in de buurt, als je hem hebt...
Arts  www.alphalog.nl


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #19 Gepost op: 14 januari 2007, 00:56:13
Er is een ander aspect wat isommige proffesionals lijken te vergeten.

Eenmaal pads geplakt zijn ze niet meer voor een ander te  gebruiken.
In de veel AED's zit een tweede set, maar er zullen er ook genoeg zijn waar er maar een set inzit.

Er zijn ambulance mensen, zeker als ze het zelfde systeem hebben, geven een ongebruikte set als vervanging, maar ik denk niet dat dit standaard in heel Nederland geldt.

Het aanschaffen van de (extra) set betekent voor de meeste verenigingen een hap uit hun begroting.

Vandaar dat ik naast de eerder genoemde redenen ook om die reden het heel verstandig vind als de set opengemaakt wordt als het ook echt nodig is, al was het maar om de penningsmeester een hartverzakking te besparen.