Hulpverleningsfotografie veredeld ramptoerisme?

Auteur Topic: Hulpverleningsfotografie veredeld ramptoerisme?  (gelezen 19894 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

NikonDirk

  • Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,223
    • Opvallende politievoertuigen.
Reactie #60 Gepost op: 29 oktober 2007, 20:03:49
Nou ja, je kunt natuurlijk ook een cariere als beroepscrimineel of agent overwegen  ;D

Jacques
Je bedoelt te zeggen dat je mij daarin dan wel kunt adviseren...  8)


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #61 Gepost op: 29 oktober 2007, 20:44:16
Je bedoelt te zeggen dat je mij daarin dan wel kunt adviseren...  8)

Nou ja als je bekend staat als Pino is blauw wel een kleur die je past, en zou agent wel wat voor je moeten zijn, alhoewel Pino achter de tralies is ook zo verkeerd nog niet is, dus ja dat wordt lastig kiezen  :D

[verwijderd door de beheerder]
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


ArieScanner

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,623
  • Met vriendelijke Groet, ArieScanner
    • Persmoment.nl - This is the moment!
Reactie #62 Gepost op: 29 oktober 2007, 23:35:36
Nou ja als je bekend staat als Pino is blauw wel een kleur die je past, en zou agent wel wat voor je moeten zijn, alhoewel Pino achter de tralies is ook zo verkeerd nog niet is, dus ja dat wordt lastig kiezen  :D

Jammer dat het onderwerp zo'n komische draai krijgt, want ik zie het nog wel als een sirieus onderwerp. Er wordt nog steeds gedacht in hokjes: je hebt de persfotograaf met grote lens die zich netjes gedraagt (wat dus ook niet altijd zo is) en je hebt de irritante puber met wegwerpcameraatje. Een tussengroep (eerder beschreven als ''10%'') van jongens, eventueel van jonge leeftijd, die met een camera (semi-professioneel tot professioneel) bij een ongeval staan wordt vaak vergeten. Want ik hoor nog graag van een hulpverlener wat er op deze groep tegen is, waarbij soms de foto's nog worden gebruikt door het plaatselijke korps (die de foto's/filmpjes waarderen) voor een eventuele presentatie? Ik hoor eigenlijk alleen maar mensen van de gele sector die zich hierover beklagen, maar waar blijven de klachten van de rode sector? Hier worden immers de meeste foto's van gemaakt...
Persmoment.nl - Fotografie: www.persmoment.nl  Brandweer Diemen Web-Log: www.kazernediemen.web-log.nl


Michelle1983

  • Gast
Reactie #63 Gepost op: 29 oktober 2007, 23:45:03
Ik denk dat het punt voornamelijk is dat die tweede groep met name opvalt. Alles wat niet goed gaat, valt meer op dan hetgeen wel goed gaat. Dat zie je eigenlijk bij alles, en ik denk ook in een discussie als deze.

Mijn ervaring met de tweede groep is overigens vrij beperkt. De reden is vrij simpel: de keren dat ik foto's heb gemaakt (aantal keer bij zeer grote brand en ongeval beknelling), heb ik nooit bij het lint gestaan maar vaak op wat grotere afstand en dan valt ook vaak nog prima foto's te maken, maar wel met een ander perspectief. En dat vind ik prima.


SirMark

  • HV-enthousiasteling en werkzaam in de uitvaartbranche.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 942
Reactie #64 Gepost op: 30 oktober 2007, 06:20:06
Het belangrijkste is dat je weet hoe de plaatselijke hulpdiensten over je praktijken denken. Ik geef er geen *** om als iemand hier verteld zich te storen aan fotografen die aanwezig zijn bij calamiteiten. Zolang ik van de lokale brandweer / ambulance / politiemensen tot aan commandanten toe te horen krijg dat ze het fijn vinden wat ik doe vind ik het prima. Meningen op basis van regeltjes tikwerk neem ik dan ook als een korreltje zout.

Alles hangt of staat naar mijn mening bij de juiste contacten (daar moet je in investeren) en een kop met verstand zodat je weet hoe je je dient te gedragen.. achter lintjes.. auto een paar straten verder parkeren.. fatsoenlijk naar een incident toerijden, geen slachtoffers op de foto etc.. etc..

Plato: Of het ramptoerisme is vind ik eigenlijk een rare vraag. Tenminste: wat dacht je wijzer te worden van een antwoord op deze vraag? Aan je reacties te zien is dit onderwerp bedoeld om je incidentenfotografen-fobie (want zo komt het over) over te brengen aan anderen.

Als je ramptoerist bent ga je met open mond staan kijken bij een ongeval om maar vooral veel leed te kunnen zien. Dat is ramptoerisme. Als ik bij een incident kom om te fotograferen neem ik eventjes de situatie in me op, schiet de foto's, ben weer weg en ga de website updaten. De hoofdzaak ligt dus bij de fotografie. Op dat moment ben je geen ramptoerist naar mijn mening. Zijn mensen die foto's maken van de natuur dan meteen activisten voor greenpeace? Of als ik een Ferrari zie rijden die ik op de foto zet ben ik meteen Ferrari-fan?

Al met al een vage kwestie, en een vraag waar nooit een klinklaar antwoord op zal komen.

Groeten,
Mark


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #65 Gepost op: 30 oktober 2007, 07:48:47
Ach je moet de discussie ook niet zwaarder maken als dat ie is, en dan helpt een komische noot af en toe, de vraag is of hulpverleningsfotografie gelijk staat aan rampentoerisme.
Voor en groot deel van de mensen die foto's maakt van ongevallen etc geldt dat inderdaad, de rest, of dat nu 5, 10 of 20% is maakt voor de discussie weinig uit, gedraagt zich netjes en gaat netjes om met het materiaal wat ze vergaren.
Deze laatste groep moet zich, wanneer ze goed lezen,  dan ook niet aangesproken voelen door de kritiek die geuit wordt op het gedrag van anderen.
De kritiek slaat immers niet zo zeer op het foto's maken op zich maar wel op het gedrag er om heen.
Wie de schoen past trekt hem aan (en de rest laat hem gewoon staan)

Jacques
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Twentenieuws-Almelo

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 655
  • Schat je pieper gaat schat!!! Wakker worden.
    • www.larofotoservice.nl
Reactie #66 Gepost op: 30 oktober 2007, 10:04:27
Quiz-vraagje wie is de ramptoerist de man achter de camera of..... de mensen op de achtergrond........



Bron kilroy.nl



Bron weegink.nl


plato

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 97
Reactie #67 Gepost op: 30 oktober 2007, 11:16:29
Quiz-vraagje wie is de ramptoerist de man achter de camera of..... de mensen op de achtergrond........

Euhm, deze opmerking is nogal overbodig naar mijn mening, want dat ramptoeristen bestaan staat hier niet ter discussie, het feit dat de hulpverleningsfotografen ramptoeristen zijn, en persoonlijk leed niet altijd even respectvol in beeld brengen wel.

Maar leuk dat je de echte ramptoerist erbij haalt, want wat verschilt de ramptoerist van een hulpverleningsfotograaf? Een fotograaf is naar de mening van sommigen in dit topic iemand die een objectief beeld geeft van een incident. Doet een ramptoerist niet hetzelfde als hij datgene wat hij heeft gezien doorvertelt op verjaardagen, feestjes enz.. Tuurlijk hierbij is soms de objectiviteit ver te zoeken, maar dit is ook al geconstateerd bij sommige hulpverleningsfotografen in den lande.


Karim

  • Gast
Reactie #68 Gepost op: 31 oktober 2007, 17:29:06

Alles hangt of staat naar mijn mening bij de juiste contacten (daar moet je in investeren) en een kop met verstand zodat je weet hoe je je dient te gedragen.. achter lintjes.. auto een paar straten verder parkeren.. fatsoenlijk naar een incident toerijden, geen slachtoffers op de foto etc.. etc..

Plato: Of het ramptoerisme is vind ik eigenlijk een rare vraag. Tenminste: wat dacht je wijzer te worden van een antwoord op deze vraag?

Als je ramptoerist bent ga je met open mond staan kijken bij een ongeval om maar vooral veel leed te kunnen zien. Dat is ramptoerisme.

Wat is dan 't verschil tussen ieman die op 'n melding af gaat en daar "met open mond"  naar gaat staan kijken, en iemand die op datzelfde incident af gaat en naast 't kijken of gelijk nog even 'n paar foto's schiet.... ?

Beide zijn toch echt ramptoeristen, allen de een maakt foto's en de ander niet.

En vaak is 't gros van de groep die staat te kijken en geen foto's maakt 'n getuige (hebben 't ongeluk zien gebeuren en blijven staan kijken) of wonen op de plaatst van 't ongeval. Kijk maar 's hoeveel mensen hun huis uit komen als er brand is in de straat of er een auto tegen de boom voor hun huizen gereden is.

Ik vindt iemand met 'n piepertje op zak, die eerst moet kijken/opzoeken waar 't adres is en er zich dan heenspoed om plaatjes te schieten meer 'n ramptoerist als iemand die even z'n voordeur uit loopt om te kijken wat er voor z'n huis afspeeld...


ArieScanner

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,623
  • Met vriendelijke Groet, ArieScanner
    • Persmoment.nl - This is the moment!
Reactie #69 Gepost op: 31 oktober 2007, 18:04:19
Wat is dan 't verschil tussen ieman die op 'n melding af gaat en daar "met open mond"  naar gaat staan kijken, en iemand die op datzelfde incident af gaat en naast 't kijken of gelijk nog even 'n paar foto's schiet.... ?

Beide zijn toch echt ramptoeristen, allen de een maakt foto's en de ander niet.

En vaak is 't gros van de groep die staat te kijken en geen foto's maakt 'n getuige (hebben 't ongeluk zien gebeuren en blijven staan kijken) of wonen op de plaatst van 't ongeval. Kijk maar 's hoeveel mensen hun huis uit komen als er brand is in de straat of er een auto tegen de boom voor hun huizen gereden is.

Ik vindt iemand met 'n piepertje op zak, die eerst moet kijken/opzoeken waar 't adres is en er zich dan heenspoed om plaatjes te schieten meer 'n ramptoerist als iemand die even z'n voordeur uit loopt om te kijken wat er voor z'n huis afspeeld...

Maar heb je hier last van dan? Ik kan me voorstellen dat als jij met je ambulance aankomt dat je je volledig richt op het slachtoffer en de buitenwereld beetje voor je vervalt (als het goed is namelijk, dat je opgaat in je bezigheden)... Dus wat maakt het uit of ze nou staan te kijken of een camera erop richten?
Persmoment.nl - Fotografie: www.persmoment.nl  Brandweer Diemen Web-Log: www.kazernediemen.web-log.nl