Heupfractuur

Auteur Topic: Heupfractuur  (gelezen 15461 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Gepost op: 17 februari 2008, 16:11:14
Hallo allemaal,
Ik heb een vraag. Ik heb donderdag een les ehbo gehad waarbij we het hebben gehad over de eerste julp bij een heupfractuur/gebroken heup.

Onze instructeur vertelde ons dat wij een dekenrol aan moesten leggen ( nadat een ambulance gewaarschuwd was ) en om die dekenrol effectief aan te leggen wij de voet aan de gewonde kant  vast moesten pakken ( hand aan binnenkant enkel, andere aan voet) en vervolgens het been licht in tractie moesten brengen en het gelijktijdig terugdraaien tot een rechte stand en dan de dekenrol moesten aanleggen.

Dit lijkt mij echten een onnoodzakelijk pijnlijke en potentieel schadelijke handeling...

Hoe doen jullie dit?

Hoe worden mensen met een verdachte heupfractuur vervoerd door de ambulance?

bedankt voor de input O0
Golly


Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis


rjvaneyk

  • Noodhulpteam Hollands Midden
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 579
Reactie #1 Gepost op: 17 februari 2008, 17:11:07
Mij is geleerd, dat ik alleen het been mag fixeren in de stand zoals die op dat moment staat.
Je mag hem wel ondersteunen met een dekenrol, maar je mag er absoluut geen tractie op uit voeren en zeker niet terugdraaien in de neutrale stand.

Wat niet in het EHBO-boekje staat, dat mag je ook niet uitvoeren.

Het is zo, dat als je dit wel doet en het slachtoffer doet aangifte hiervan, dan wordt je niet gedekt door de EHBO-vereniging of Rode Kruis en ben je persoonlijk verantwoordelijk voor het letsel en mag je een flinke schadevergoeding betalen aan het slachtoffer.
Je wilt niet weten wat het je gaat kosten als iemand blijvend invalide zou raken, door je behandeling.

Mijn advies is dus fixeer het been in de stand zoals die staat en ga er niet verder aanzitten.
Dat is iets voor een Ambulanceverpleegkundige, die er voor opgeleid is en ervoor gedekt is door de verzekering.


Kanarie

  • Gast
Reactie #2 Gepost op: 17 februari 2008, 18:14:57
Natuurlijk moet je het boekje volgen, maar je moet toch ook je instructeur kunnen geloven als die tips geeft? Anders kunnen we er beter een LOI-studie van maken; dan weet je zeker dat iedereen alles exact op dezelfde manier krijgt uitgelegd. Dus ik ben ook wel benieuwd wat in dit geval de beste "behandeling" is.


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #3 Gepost op: 17 februari 2008, 21:16:20
Ga er van uit de je alleen handelingen verricht die of de toestand van de patient verbeteren of een verslechtering voorkomen.

In geval van een heupfractuur kunnen er afhankelijk van o.a. de oorzaak en het trauma mechanisme ook andere letsels aanwezig zijn als alleen de fractuur.
Ik zou dus in dit geval kiezen voor alleen stabiliseren.
Het weer goed leggen van het been (het reponeren) zou ik persoonlijk alleen overwegen in die gevallen waar binnen afzienbare tijd geen hulp te verwachten is en waarbij tevens sprake is van een ernstige verstoring van de doorbloeding in het been.

In alle andere gevallen is naar mijn mening de standaard procedure uit het EHBO boekje de verstandigste.
Stelregel 1 bij de behandeling van je patient is immers altijd "Do no further harm"

Bedenk verder dat de beenspieren erg sterk zijn en dat onder tractie reponeren van een been geen sinecure is.

Jacques
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #4 Gepost op: 17 februari 2008, 21:21:36
Waarom heb je het niet gevraagd op de les?

Een been repositioneren is geen schadelijke handeling (mits met voldoende tractie), en het kán zelfs de pijn verminderen.... maar de ambulance heeft die ampullen fentanyl niet voor niets ;)
Arts  www.alphalog.nl


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #5 Gepost op: 17 februari 2008, 21:30:25
Een been repositioneren is geen schadelijke handeling (mits met voldoende tractie)

Delta, hoe voorkom je dat botuiteinden bij bijvoorbeeld een femurfractuur voor extra schade en pijn zorgen tijdens het reponeren ?
Vaatletsel is dan zeker niet uit te sluiten.
Ik weet dat een femurfractuur igeen heupfractuur is (als daarmee een dijbeenhalsfractuur bedoeld wordt) maar welke ehbo'er ziet dat ?
Hoe weet je dat je "voldoende" tractie geeft wanneer je dat nog nooit gedaan hebt en niemand je kan helpen om dat te bepalen ?
Kan de ehbo'er een luxatie van een fractuur onderscheiden ?
Afhankelijk vande soort luxatie of fractuur worden andere reponatietechnieken toegepast, hoe gaat de ehbo'er hier mee om ?

Jacques
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #6 Gepost op: 17 februari 2008, 21:46:34
De vraag is hier: is het reponeren van een beenfractuur geen extra pijnlijke handeling of schade toebrengend? Niet: hoe moet je dat doen.
Arts  www.alphalog.nl


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #7 Gepost op: 17 februari 2008, 21:50:47
De vraag is hier: is het reponeren van een beenfractuur geen extra pijnlijke handeling of schade toebrengend? Niet: hoe moet je dat doen.

Dat is waar, maar tenzij ik me sterk vergis hier wordt niet bedoeld reponeren door een traumatloog onder doorlichting oid, maar reponeren in het veld door een ehbo'er die gehoord heeft dat dat wel goed voor de patient is.
Is de vraag niet zo bedoeld dan geef ik je gelijk, een deskundig en vakkundig uitgevoerde reponatie helpt....

Jacques
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #8 Gepost op: 17 februari 2008, 22:01:29
Naja, er staat wel: hoe doen jullie dit.... Ik neem aan gericht aan de ambulance. Daarom mijn primaire vraag terug: waarom heb je dit niet gevraagd op de les zelf. Als er alleen verteld is wat je moet doen, dan is dat wat magertjes. Zonder oefenen lijkt het me een erg, erg slecht idee om zelfs maar te overwegen om uit te voeren bij een slachtoffer: daarom leg ik niet uit wat je precies moet doen.
Arts  www.alphalog.nl


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #9 Gepost op: 17 februari 2008, 22:30:58
Naja, er staat wel: hoe doen jullie dit.... Ik neem aan gericht aan de ambulance.

Tja daar ben ik gelet op de rubriek waarin de vraag gepostis niet vanuit gegaan
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources