Verantwoordelijkheid voor omstanders

Auteur Topic: Verantwoordelijkheid voor omstanders  (gelezen 11813 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

krelis

  • Instructeur EH, EHaK, BLS en PBLS
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 262
Reactie #20 Gepost op: 5 juni 2009, 15:06:46
Bij een eruit gekopte voorruit is er per definitie sprake van hoog-energetisch letsel: denk aan nek en hersenen.
Óf die auto gespind/rondgetold heeft is niet spannend.
.......

Oke duidelijk dat van de gekopte voorruit.
Waarom vind jij het spinnen of tollen of over de kop gaan niet belangrijk voor jouw informatie?


Jim

  • Ambulanceverpleegkundige & anesthesiemedewerker
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 647
  • When in doubt, knock'em out
Reactie #21 Gepost op: 5 juni 2009, 15:36:42
Ik zou toch 112 bellen. Huisarts+iets dat ook maar een beetje ernstig is=slechte combinatie ::)
CHAOS: Chief Has Arrived On Scene Waar cyanose is, is leven; nog heel even!


krelis

  • Instructeur EH, EHaK, BLS en PBLS
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 262
Reactie #22 Gepost op: 5 juni 2009, 16:38:31
Ik zou toch 112 bellen. Huisarts+iets dat ook maar een beetje ernstig is=slechte combinatie ::)

Gelukkig heb ik hierin ook positieve ervaringen!  ;)


Jim

  • Ambulanceverpleegkundige & anesthesiemedewerker
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 647
  • When in doubt, knock'em out
Reactie #23 Gepost op: 5 juni 2009, 16:44:37
Gelukkig heb ik hierin ook positieve ervaringen!  ;)

Daar ben ik erg blij om, ben ze hier helaas nog niet tegengekomen.. In ieder geval, als je naar deze casus kijkt (wat was de snelheid btw?), zou ik tochals huisarts iets verder gaan kijken en de hulpverleningsketen in gang zetten..
CHAOS: Chief Has Arrived On Scene Waar cyanose is, is leven; nog heel even!


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #24 Gepost op: 5 juni 2009, 17:33:57
Ik begrijp dat jullie vanuit het oogpunt van jullie beroep verder denken.
Alleen op basis waarvan? De casus mist mijns inziens nog behoorlijk wat informatie. Te denken valt hierbij aan:

wat was de snelheid van de auto?
heeft het eerst nog gespind of rondgetold of is het over de kop gegaan?
Is het SO bewusteloos of liep het SO met de huisarts mee?

Welke meer info heb je nog meer nodig dan dan met je hoofd de ruit van een auto er uit tikken ?


RuudF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 576
Reactie #25 Gepost op: 5 juni 2009, 17:34:06
Oke duidelijk dat van de gekopte voorruit.
Waarom vind jij het spinnen of tollen of over de kop gaan niet belangrijk voor jouw informatie?

@ehbo68

Ik bekijk dit puur als omstander, ik ben in deze casus géén hulpverlener, er is hier al duidelijk sprake van een behoorlijk deceleratietrauma vanwege het niet dragen van de gordel en de eruit liggende voorruit.
Hierbij is dus al sprake van hoofd/hersen en nek letsel, die andere voertuig bewegingen (spinnen/rollen) leiden tot hetzelfde: je kunt niet tweemaal zwanger raken??
Daarbij vertelt de casus dat pat door arts naar binnen wordt begeleid hieruit leidt ik af dat de pat nog gewoon lopen kan......dus....

Ruud


q300r_bc2

  • Gast
Reactie #26 Gepost op: 5 juni 2009, 17:44:35
@ehbo68

Ik bekijk dit puur als omstander, ik ben in deze casus géén hulpverlener, er is hier al duidelijk sprake van een behoorlijk deceleratietrauma vanwege het niet dragen van de gordel en de eruit liggende voorruit.
Hierbij is dus al sprake van hoofd/hersen en nek letsel, die andere voertuig bewegingen (spinnen/rollen) leiden tot hetzelfde: je kunt niet tweemaal zwanger raken??
Daarbij vertelt de casus dat pat door arts naar binnen wordt begeleid hieruit leidt ik af dat de pat nog gewoon lopen kan......dus....

Ruud

Puur op de letter van de casus: dat staat er niet:

Volgende casus dan..

Eenzijdig ongeval, auto tegen lantaarnpaal, bestuurder had geen gordel om, en heeft de vooruit er uit gekopt..

Aanwezige hulpverlener is HUISARTS (Dat weten de omstander ook.. bekende huisarts in de omgeving), en zegt dat de ambulance niet nodig is, Patient heeft alleen een bult op haar hoofd, en neemt de slachtoffer uit de auto, en brengt het slachtoffer ergens naar binnen ter beschutting..

Wat zou jij doen ? als omstander

'Nemen' en 'brengen' zou ook kunnen gaan door optillen en dragen. Maar dat zou het niet wensen van een ambu door de arts alleen nog maar vreemder maken :)


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #27 Gepost op: 5 juni 2009, 17:46:54
Nemen' en 'brengen' zou ook kunnen gaan door optillen en dragen. Maar dat zou het niet wensen van een ambu door de arts alleen nog maar vreemder maken :)

Dan zou het pas een vreemde casus worden!!  ;D
Dan heeft die arts wat te verbergen. Zie het al voor me, een aanrijding, arts gooit s.o. over schouder en mompelt; niets aan de hand mensen, doorlopen.... ;D

Dan zou ik er ook maar eens politie bij gaan roepen..


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #28 Gepost op: 5 juni 2009, 17:59:18
In deze casus, (echt gebeurd..) kon het slachtoffer zelf met ondersteuning van de huisarts uit de auto komen, en liep enigzins versuft mee met de wat cordate huisarts..   De huisarts had de bult en grote ster in de vooruit niet gezien.. Geheel gefocussed op de patient..

Echter de ruit er uit koppen (zichtbaar door ster in de vooruit met de vorm van het hoofd er in..), betekend dat er heel veel kracht op het slachtoffer is gekomen, en we spreken dan van een hoog energetisch letsel.. Nek en rug letsel als andere inwendige letsels kan je niet uitsluiten.. door dat de patient wel kan lopen.. :-X


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #29 Gepost op: 5 juni 2009, 18:01:53
In deze casus, (echt gebeurd..) kon het slachtoffer zelf met ondersteuning van de huisarts uit de auto komen, en liep enigzins versuft mee met de wat cordate huisarts..   De huisarts had de bult en grote ster in de vooruit niet gezien.. Geheel gefocussed op de patient..

Je meent het! Ik schetste een een scene uit een slapstick, maar zoiets is dus echt gebeurt? Kwalijke zaak....zeer kwalijk. Volgens mij had ie beter de nek kunnen ondersteunen / recht houden / stabiliseren (hoe heet dat ook weer?) en 112 laten bellen.