Medewerkers 112 Maastricht opgepakt voor 40 brandstichtingen - 15-07-2009

Auteur Topic: Medewerkers 112 Maastricht opgepakt voor 40 brandstichtingen - 15-07-2009  (gelezen 31293 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.



pietjepukkerigG

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 67
Reactie #71 Gepost op: 17 september 2009, 16:52:58
Het is een heel andere discussie die niet in dit topic thuis hoort, maar inderdaad schieten die 112-sites af en toe wel door....

http://www.petershotnews.nl/nieuws/9114/fietser-zonder-licht-aangehouden-op-industrieweg-mijdrecht.html

Bwah  ;D Vooral ook de kop 'hotnews' erboven  8) Maar idd, terug naar het topic, waarvan overigens ook ik ons af geholpen heb :).


JordyDelwel

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,525
  • www.DelwelFotografie.nl
Reactie #72 Gepost op: 17 september 2009, 16:59:32
Nieuwswaarde!

http://www.brandweerharderwijk.nl/Brwharderwijk/meldingen.php?pagina=meldingen&id=474

Goed bezig pietje precies... Nu maar de site's individueel aan de schandpaal nagelen. Als dit niet nieuwswaardig is (en nee dit is een oms dus niet erg belangrijk ofzo) voor jou ook geen betekenis heeft waarom zoek je dan op de site van Roy een 'bewijsstuk' om hem hier mee te kunnen confronteren? Houd het dan lekker voor jezelf.

Maarum wie vind jij ramptoeristen en wie niet?
Fotograaf Harderwijk e.o. http://www.DelwelFotografie.nl


AMK

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 695
  • VPK io
Reactie #73 Gepost op: 17 september 2009, 17:02:10
My two cents; dit is een logisch gevolg van de wildgroei binnen deze vorm van (modern) ramptoerisme. Heb persoonlijk nooit de nieuwswaarde begrepen van een aanrijding tussen twee auto's in Lutjebroek of een schoorsteenbrand in Schoorl. En mocht ik ooit mijn auto de poeier in rijden, dan hoop ik dat de 112kiekjes achterwege blijven.
"Opinions are like assholes, everbody's got one"
Prima dat je dat vind, iedereen heeft een mening. Zo zien fotografen de nieuwswaarde wel, ook een mening opzich. Hier gaan jullie niet uitkomen, dus kap deze vervelende discussie lekker af en laten we weer ontopic gaan.


JelZo

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,258
  • Brandweerman / Brandweerduiker
    • JelZo Fotografie
Reactie #74 Gepost op: 17 september 2009, 17:03:09
Maar een eenvoudige aanrijding, een schoorsteenbrand en dergelijke absoluut niet. Misschien dat de enige nuance hierin nog kan worden aangebracht door de grootte van een gemeenschap; maar verder bevat een dergelijk incident echt nul nieuwswaarde. Zoals TAS-226 al zegt; "Nou als veel mensen willen weten wat zich er afspeeld en zich afvragen wat voor incident het is... dat direct iedereen er bovenop springt vind ik wel nieuws"; dat is dus niet het geval bij dergelijke kleinschalige hulpverleningszaken. 112 fotografie, Incident-fotografie; allemaal termen om ramptoerisme en de bijbehorende kiekjes goed te praten.

Ik vind dat je best wat genuanceerder mag zijn. Een regionale nieuwssite behoort inderdaad geen nieuws te verslaan over kleine aanrijdingen zonder letsel en dergelijke. Toch lijkt het mij dat op een lokale nieuwssite wel degelijk een echte schoorsteenbrand (al dan niet met doorslag naar binnen) geplaatst kan worden.

Het is bovendien nogal makkelijk om alles met 112 fotografie en incident-fotografie ramptoerisme te noemen. Er zijn veel fotografen die zowel voor de grote media als hun 'eigen' of andermans 112 site fotograferen. Dan is er toch echt geen sprake van ramptoerisme.

Kan je mij uitleggen waar deze uitzonderlijke afkeer jegens niet-proffesionele fotografen vandaan komt?


pietjepukkerigG

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 67
Reactie #75 Gepost op: 17 september 2009, 17:14:05
"Opinions are like assholes, everbody's got one"
Prima dat je dat vind, iedereen heeft een mening. Zo zien fotografen de nieuwswaarde wel, ook een mening opzich. Hier gaan jullie niet uitkomen, dus kap deze vervelende discussie lekker af en laten we weer ontopic gaan.

Als je de moeite zou nemen mijn mening te lezen zou je zien dat hij ontopic is, in tegenstelling tot bovenstaande opmerking. Ik suggereer een verband tussen de wildgroei en het in dit topic genoemde feit.

Ik vind dat je best wat genuanceerder mag zijn.

Dat mag je vinden, en aangezien je je eraan stoort zal ik mijn mening genuanceerder proberen over te brengen.

Kan je mij uitleggen waar deze uitzonderlijke afkeer jegens niet-proffesionele fotografen vandaan komt?

Ik stoor me aan het feit dat er bij een eenvoudige aanrijding tegenwoordig zo vijf mensen rondlopen die foto's maken van het ongeval. Vroeger was er één verslaggever van de lokale krant, nu lopen er vier extra rond. Dit geeft onnodige onrust bij slachtoffers (mijn mening) en daarnaast is het niet of bijna niet te controleren of de fotografen allemaal wel zo professioneel met hun foto's en de privacy van slachtoffers en omstanders om gaan als de hier aanwezigen allemaal zeggen te doen. De nieuwswaarde is laag (mijn mening) en dus zou ook de vrije publicatie van de foto's met objecten en subjecten anders moeten zijn.


JelZo

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,258
  • Brandweerman / Brandweerduiker
    • JelZo Fotografie
Reactie #76 Gepost op: 17 september 2009, 17:28:49
Ik stoor me aan het feit dat er bij een eenvoudige aanrijding tegenwoordig zo vijf mensen rondlopen die foto's maken van het ongeval. Vroeger was er één verslaggever van de lokale krant, nu lopen er vier extra rond. Dit geeft onnodige onrust bij slachtoffers (mijn mening) en daarnaast is het niet of bijna niet te controleren of de fotografen allemaal wel zo professioneel met hun foto's en de privacy van slachtoffers en omstanders om gaan als de hier aanwezigen allemaal zeggen te doen. De nieuwswaarde is laag (mijn mening) en dus zou ook de vrije publicatie van de foto's met objecten en subjecten anders moeten zijn.

Kijk zo'n reactie is veel begrijpelijker. Ik zal niet op de punten ingaan want we worden het vast nooit helemaal met elkaar eens. Ik ben overigens wel benieuwd over welke regio het dan gaat.


pietjepukkerigG

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 67
Reactie #77 Gepost op: 17 september 2009, 17:34:50
Kijk zo'n reactie is veel begrijpelijker. Ik zal niet op de punten ingaan want we worden het vast nooit helemaal met elkaar eens. Ik ben overigens wel benieuwd over welke regio het dan gaat.

:) Wees gerust; niet Zaanstreek-Waterland.  O0 Ik denk overigens niet dat het regio-afhankelijk is.


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #78 Gepost op: 17 september 2009, 17:39:56

Ik stoor me aan het feit dat er bij een eenvoudige aanrijding tegenwoordig zo vijf mensen rondlopen die foto's maken van het ongeval.

Bij een beknelling zijn inderdaad vaak aardig wat fotograven te vinden, nog nooit meegemaakt (of gehoord) dat er iemand in de weg liep :P


Vroeger was er één verslaggever van de lokale krant, nu lopen er vier extra rond.

Vroegah was alles beter. Maar waren er toen ook niet wat minder kranten en nieuwssites? Tegenwoordig kunnen er foto's naar bijvoorbeeld nu.nl opgestuurd worden. Maar anderzijds; wij hebben in Den Dolder (lees: 3000 inwoners) 3 verschillende kranten; AD Utrechts Nieuwsblad; De Nieuwsbode en de Stadspers (waar ik o.a. fotograaf van ben). Daarbij komt RTV Utrecht die ook foto's willen hebben (zelfs van mij wel eens gepubliceerd ;D) en de lokale kabelkranten. Op die manier zal je inderdaad meer fotograven hebben dan vroeger, toen er nog geen internet en digitale camera's waren ;)

Dit geeft onnodige onrust bij slachtoffers (mijn mening) en daarnaast is het niet of bijna niet te controleren of de fotografen allemaal wel zo professioneel met hun foto's en de privacy van slachtoffers en omstanders om gaan als de hier aanwezigen allemaal zeggen te doen.

Onnodige onrust. Alsof slachtoffers zich zullen storen aan fotograven. Behalve dat de meeste fotograven achter het lintje blijven heeft het slachtoffer wel betere dingen te doen...als hij/zij überhaupt nog bij bewustzijn is in ieder geval :-X. Fotograven die meermaals de privacy van iemand schenden (door bijvoorbeeld het slachtoffer vol in beeld te brengen) mogen wat mij betreft best even een tijdelijk 'incidentverbod' krijgen. Gelukkig hebben wij hier in de buurt niet dat soort types :P

De nieuwswaarde is laag (mijn mening) en dus zou ook de vrije publicatie van de foto's met objecten en subjecten anders moeten zijn.

En laten nou juist de kleinere incidenten voor mij ook erg leuk zijn om te fotograferen...een boom die op een tuinhuis is gewaaid, dakplaten die van de school waaien; een kleine bosbrand midden in een groot bos waarbij de brandweer in golfkarretjes rondrijdt. Allereerst leuk om te zien, voor de rest ongevaarlijke incidenten, je hebt de ruimte om mooie foto's te maken en niemand heeft er last van. Vervolgens worden je foto's ook gevraagd door brandweerlieden omdat ze dat leuk vinden. Dáár doe ik het voor; ik vind fotograferen leuk en hoef geen doormidden gescheurde personen op de foto. Natuurlijk is een grote brand 'leuk' om te fotograferen, maar juist ook de kleinere dingetjes maken het voor hobbyfotograven leuk. En dat alles zonder iemand in de weg te lopen.

En voor het geval dat: Nee, ik trek niet zelf bomen uit de grond zodat ik er foto's van kan maken. En ja, natuurlijk is een grote brand spectaculairder dan een stormschade, maar ik probeer alleen aan te geven dat ook kleinere klussen vaak leuk zijn om te fotograferen :)
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


pietjepukkerigG

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 67
Reactie #79 Gepost op: 17 september 2009, 17:49:52
Daarbij komt RTV Utrecht die ook foto's willen hebben (zelfs van mij wel eens gepubliceerd ;D) en de lokale kabelkranten. Op die manier zal je inderdaad meer fotograven hebben dan vroeger, toen er nog geen internet en digitale camera's waren ;)

Gefeliciteerd, lijkt me een eer voor je (geen sarcasme for once  O0). Maar het feit dat er internet is, is juist één van mijn zorgen aangezien het overzicht en de controle op de 'incident-fotograaf' totaal weg is. Het enkel toelaten van serieuze pers (sorry als ik je beledig) brengt rust en orde aan in de afhandeling van het incident en de controle op de correctheid van de nieuwsgaring. Mijn ervaringen over de onrust op een locatie is blijkbaar anders dan die van jou, dat kan.

En voor het geval dat: Nee, ik trek niet zelf bomen uit de grond zodat ik er foto's van kan maken. En ja, natuurlijk is een grote brand spectaculairder dan een stormschade, maar ik probeer alleen aan te geven dat ook kleinere klussen vaak leuk zijn om te fotograferen :)

 ;D gelukkig maar. Geen causaal verband bij jou dus  :P