Incident Management wegennet

Auteur Topic: Incident Management wegennet  (gelezen 211108 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

moppersmurf

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,460
  • uit respect!
    • Asterix' returns for Charlie
Reactie #150 Gepost op: 26 januari 2015, 23:19:36
godzijdank is deze clip al wat ouder, dus schaar ik hem onder de klassiekers net als "heidi ist geil im alpen" vol fakes die in die tijd héél gewoon waren. Maar ik heb krom gelegen van het lachen, zowel omdat het gewoon leuk was, maar ook uit schaamte. Eigenlijk zouden politiefilmpjes een "selfdestruct" moeten hebben na 5 jaar want soms schaam je je werkelijk dood
in het kader van censuur mag ik niet zeggen wat ik denk, dus vat ik het samen; de wereld is groter dan die ene m2 die jij inneemt, denk daar ook eens


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #151 Gepost op: 21 februari 2015, 10:41:17
Gister een 'interessante' casus gehad. Eenzijdig ongeval met letsel op de provinciale weg.
Gaat om verkeer in twee richtingen, zonder middengeleiding en alleen een doorgetrokken streep met groen vak. De weg is onverlicht en ligt in de polder, is dus erg donker want het was 's-avonds.

Vanwege het VOA onderzoek 1 rijbaan afgesloten en door politie collega's is het verkeer geregeld. Aan beide zijden een auto in de fend off met Amber aan.
Al gauw bleek dat de meeste voertuigen het veel te laat door hadden, velen moesten er op het laatste moment hard in de remmen. Toen uiteindelijk de collega's meerdere malen bijna zijn aangereden (1x letterlijk weg moeten duiken) hebben we besloten om gewoon blauw aan te zetten ipv amber. En voilá, geen enkele gevaarlijke situatie meer.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #152 Gepost op: 21 februari 2015, 11:01:07
Op dat soort wegen is het ook belangrijk om de auto's juist niet in fend-off te zetten, maar gewoon op de rijstrook met de neus naar het incident (wel met wielen ingedraaid). De lichtbalk is dan beter zichtbaar omdat zowel de linker als rechter hoekmodule vol zichtbaar is, alsmede eventuele alarmlichten. Bijkomend voordeel is dat de reflectie wat beter zichtbaar is. Zie de eerste veiligheidsmaatregelen bij incidenten met tweezijdig aanrijdgevaar. Dat amber in dit geval niet het gewenste effect geeft is logisch; er is geen enkele vooraankondiging met bebording, waarschijnlijk geen werkplekverlichting, dus de gemiddelde automobilist ziet niets anders dan wat knipperende oranje lampjes en heeft niet in de gaten dat er iets bijzonders aan de hand is. Een auto met pech, kun je toch gewoon vol gas langsheen?  ???  Blauw is dus voor het buffervoertuig handiger, want een pechauto heeft geen blauw  >:D
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Reactie #153 Gepost op: 21 februari 2015, 11:02:34
Fend off met amber. Ik doe het nooit. Maar dan ook echt nooit. Zie hier waarom.
Vroeger was er veel minder oranje zichtbaar op de weg. Amber heeft anno nu een lage attentie waarde omdat iedereen tegenwoordig maar te pas en te onpas (onnodig) amber voert.


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Reactie #154 Gepost op: 21 februari 2015, 11:08:41


Op dat soort wegen is het ook belangrijk om de auto's juist niet in fend-off te zetten, maar gewoon op de rijstrook met de neus naar het incident (wel met wielen ingedraaid). De lichtbalk is dan beter zichtbaar omdat zowel de linker als rechter hoekmodule vol zichtbaar is, alsmede eventuele alarmlichten.

Niet met de LAPV Transporter. In fendoff zie je bij naderen van achteren zowel de voorste blauwe pitten als de balk achterop. En de alarmverlichting. En de striping. Eigelijk zou de Touran ook zo moeten uitgevoerd. Of 4 pitten zonder balk.
Eigelijk vond ik hoe de pre-LAPV Tourans van zhz waren uitgevoerd bijzonder praktisch. Zonder lompe balk met in de hoekjes blauw. Maar 1 dikke pit voorop en 1 achterop.



silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #155 Gepost op: 21 februari 2015, 11:11:43
Jep, ik ga voortaan ook altijd blauw voeren zolang mijn voertuig het buffervoertuig is. Overigens kozen we voor de fend-off omdat de reflectie beter zichtbaar is aan de zijkant, als ik het goed onthouden heb moet je op deze wegen idd het voertuig recht zetten met de neus naar het incident.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #156 Gepost op: 21 februari 2015, 11:27:09
Citaat van: CopVR3 link=msg=1332333 date=1424513321

Niet met de LAPV Transporter. In fendoff zie je bij naderen van achteren zowel de voorste blauwe pitten als de balk achterop. En de alarmverlichting. En de striping. Eigelijk zou de Touran ook zo moeten uitgevoerd. Of 4 pitten zonder balk.
Eigelijk vond ik hoe de pre-LAPV Tourans van zhz waren uitgevoerd bijzonder praktisch. Zonder lompe balk met in de hoekjes blauw. Maar 1 dikke pit voorop en 1 achterop.
Ja, akkoord, voor de transporter is het weer anders :) Ik ging gemakshalve uit van de Touran, daar zie je in de fend-off met enige pech maar 1 blauw licht, met rechte opstelling 2. Bij de Transporter zie je in de fend-off op enige afstand 3 blauwe lichten, bij rechte opstelling 2.

Voor wat betreft de striping ben ik het niet helemaal eens. De striping die men op de politievoertuigen plakt is van de laagste reflectieklasse. Dat is alleen maar een beetje efficiënt als je deze loodrecht op het vlak aanstraalt, ofwel als je het voertuig haaks op de weg zet. In fend-off sta je onder een hoek en moet de reflectie dus onder een hoek weerkaatsen, en de reflectiecoëfficient (mate waarin licht naar de bron wordt gereflecteerd) is dan een stuk lager. Een auto die >100 meter weg is, ziet dat absoluut niet (kun je zelf testen!). Door de auto met de achterkant naar het verkeer te plaatsen ontstaat een loodrecht aangestraald vlak met het meeste reflectiemateriaal (dus niet de voorkant, daar zit de reflectie immers schuin op de motorkap...). Voor de Touran is dat ook de positie met de meeste blauwe lampen zichtbaar, voor de Transport kun je inderdaad overwegen om het voertuig wel in fend-off te zetten omdat er dan een zwaailicht extra zichtbaar is.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


sylvester1986

  • Gast
Reactie #157 Gepost op: 21 februari 2015, 13:23:12
Citaat van: CopVR3 link=msg=1332333 date=1424513321
Maar 1 dikke pit voorop en 1 achterop.
Deze dus O0
http://politievoertuigen.nl/Foto/08336.jpg


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Reactie #158 Gepost op: 21 februari 2015, 15:48:38
Deze dus O0
http://politievoertuigen.nl/Foto/08336.jpg
Juist. Deze. En volgens mij is daar niks mis mee. Moet volgens huidige richtlijnen amber bijop.
Vangt veel minder wind en dus minder gesuis en goed opvallend.


Rhonus

  • Ambu | BRW
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 442
Reactie #159 Gepost op: 21 februari 2015, 18:59:14
 
Citaat van: silque link=msg=1332326 date=1424511677
Gister een 'interessante' casus gehad. Eenzijdig ongeval met letsel op de provinciale weg.
Gaat om verkeer in twee richtingen, zonder middengeleiding en alleen een doorgetrokken streep met groen vak. De weg is onverlicht en ligt in de polder, is dus erg donker want het was 's-avonds.

Vanwege het VOA onderzoek 1 rijbaan afgesloten en door politie collega's is het verkeer geregeld. Aan beide zijden een auto in de fend off met Amber aan.
Al gauw bleek dat de meeste voertuigen het veel te laat door hadden, velen moesten er op het laatste moment hard in de remmen. Toen uiteindelijk de collega's meerdere malen bijna zijn aangereden (1x letterlijk weg moeten duiken) hebben we besloten om gewoon blauw aan te zetten ipv amber. En voilá, geen enkele gevaarlijke situatie meer.

Mag ik even advocaat van de duivel spelen? Even een spiegel voorhouden? Komt ie:

Dus als ik het goed begrijp, zet je een voertuig als buffer neer en gaat er dan voor staan om het verkeer te regelen? Op een onverlichte polderweg, ga je vóór je knipperende verlichting staan en komt dan tot de conclusie dat het gevaarlijke situaties oplevert?  :o
Goh, verrassend... ::)

Dat men bij blauw wél langzamer rijdt, is omdat men dan doorheeft dat er wat aan de hand is en dat vooral niet met 100 km/u wil missen. Nee, daar rijd je even rustig langs om alles goed te kunnen zien. Op de donkere polderweg zien ze op die afstand namelijk helemaal niet of het politie is of brandweer/ambulance/...

Oranje is bedoeld om te zorgen dat men niet tegen je aan rijdt, en dat kunnen ze ook voorkomen met 100 in het uur. Denkt men. En dat pechgeval is niet interessant genoeg om naar te kijken, dus hoeven ze ook niet af te remmen.

Ik denk dat het weinig met "angst voor bekeuring" heeft te maken, voor welke bekeuring zouden ze immers bang hoeven te zijn?

Nee, we lappen alle "regels" van IM aan ons laars, maken er een onduidelijk zooitje van in het donker en gaan dan de automobilisten de schuld geven. Om dat vervolgens op te lossen, gooien we gewoon blauw aan, rijdt iedereen lekker rustig zodat men met een zaklamp en een kegel het "probleem" kunnen "oplossen".

Was het niet veel beter geweest om te voorkomen dat alles onduidelijk en gevaarlijk werd? Dus gewoon het wegvak afsluiten, en de mannen van de VOA veilig hun werk laten doen.
Dan kan je je voertuig met amber gewoon op een (doorgaans verlichte) kruising zetten, waarbij veel sneller duidelijk is wat er van de bestuurder verwacht wordt. En dan moeten ze maar een blokkie omrijden. Maar zonder enige voorwaarschuwing midden op een 100km/u wegvak gaan staan, beschermd door een hesje en een kegel, om je collega's achter jouw buffervoertuig te "beschermen", zou misschien wel te classificeren zijn in de categorie "blauwe meetbuisjes". Goedbedoeld maar misschien niet heel erg verstandig.

Natuurlijk is het allemaal lekker makkelijk van achter een toetsenbord. De bedoeling was nobel, het is niet altijd fijn om een heel wegvak van een belangrijke stroomweg eruit te gooien. Maar we vertrouwen soms misschien teveel op onze lampjes. We misbruiken ze. We willen hier dat men afremt en zetten daarom blauw aan, maar de volgende keer willen we op de A-zoveel dat iedereen vooral gewoon doorrijd en geen kijkersfile veroorzaakt. We klagen dat amber geen attentiewaarde meer heeft, maar blijven daarom zelf overal ook maar stug blauw aanzetten. Het is een cirkel die we zelf in stand houden.
Laat ik duidelijk zijn: Dit is niet bedoeld als persoonlijke aanval. We doen niks fout, maar we kunnen soms misschien dingen de volgende keer beter doen. Maar dan moeten we wel kritisch naar elkaar en onszelf durven te zijn, en openstaan voor de kijk van een ander.
Aldus mijn kijk op de zaterdagavond.. 98uiye
Ambulance (Chauffeur) Brandweer (Manschap & Chauffeur/Voertuigbediener, TS & HV)