Gemeenschappelijke Meldkamer GMK 'De Yp' veiligheidsregio’s Haaglanden én Hollands Midden

Auteur Topic: Gemeenschappelijke Meldkamer GMK 'De Yp' veiligheidsregio’s Haaglanden én Hollands Midden  (gelezen 78633 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

FF4266

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 849
  • Centralist & Bevelvoerder
Van Benthuizen weet ik toevallig dat zij razendsnel zijn, meestal binnen 2 minuten weg, en daar winnen ze echt veel mee. Alles wordt natuurlijk op basis van uitruktijden berekend van de afgelopen periode, en om de zoveel tijd weer ververst..


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Citaat
, meestal binnen 2 minuten weg, en daar winnen ze echt veel mee
Uitgerukt of ingemeld ?
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


Professor in fictie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 416
  • ^Samen sta je sterk^
Op het moment dat de 5330 op de Hugo de Grootlaan rijdt, is de 849 (nieuwe roepnummer?) vermoedelijk nog niet eens gestart. Zonder teveel op details in te gaan heb ik zojuist vernomen dat Oosterheem er inderdaad een aardig stukje gebied (#1 in de KVT) bij gaat krijgen, voornamelijk A12, maar ook stukjes waar voorheen BHN en ZHN als 1e op reden. Maar inderdaad, de tijd zal het leren.

Als je een bepaald belang hebt bij een kazerne dan is het lastig om objectief te blijven, dat is logisch, maar voor die paar uitrukken per jaar vraag ik mij ernstig af of het wel rendabel is om zo'n post open te houden. Dit is alles vanaf 01-01-2013 en dan hebben we het dus over een tijdsbestek van 8 weken :

Slechts 1 echte spoedmelding en 1x in de kern van BHN. Persoonlijk heb ik niets tegen BHN en zal het alleen maar vervelend vinden als gemotiveerde vrijwilligers hun post kwijt raken, maar wat zijn nu de exacte argumenten die BHN bestaansrecht geven als HM en HL een gezamenlijke KVT hebben?

De nieuwe kazerne van Hazerswoude (aan de zuid kant van het dorp naast de begraafplaats) is volgens google maps op 6 minuten gevestigd van BHN.

Als je bedenkt: Boskoop op 7 min, Oosterheem (beroeps) 13 min en alphen (beroeps) op 13min (allen tov Hazerswoude) waarbij naar mijn ervaring google maps heel ruim rekent, laat staan met een voorangsvoertuig, dan is de post Benthuizen op ze minst bijzonder.

Volgens mij is er ook geen risico object met verminderd zelfredzame personen (Zoals bv Nieuwveen en Zwammerdam) die een post rechtvaardigen.

Ik denk dus dat de N209 wel redelijk is afgdekt vwb tankautospuiten (sterker nog het is aan die weg bijna 1 manschap per bewoner! :D ) en HV, alleen duikers en RV moeten uit Alphen komen.
Freude am Fahren


BHN849

  • Gewezen IVK-student
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,005
  • Benthuizen
    • FotoBPR.nl
Uitgerukt of ingemeld ?

Uitgerukt, Benthuizen behoort inderdaad bij de top van de regio qua snelle uitruktijd (4e van de vrijwilligerskazernes, op slechts 6 seconden van nummer 1, zie bijlage 5 Dekkingsplan BHM 2011-2015).

Citaat
Op het moment dat de 5330 op de Hugo de Grootlaan rijdt, is de 849 (nieuwe roepnummer?) vermoedelijk nog niet eens gestart.

Dit soort ongefundeerde uitspraken draagt niet bij aan een inhoudelijke discussie.

Op het moment dat de 5330 op de Hugo de Grootlaan rijdt, is de 849 (nieuwe roepnummer?) vermoedelijk nog niet eens gestart. Zonder teveel op details in te gaan heb ik zojuist vernomen dat Oosterheem er inderdaad een aardig stukje gebied (#1 in de KVT) bij gaat krijgen, voornamelijk A12, maar ook stukjes waar voorheen BHN en ZHN als 1e op reden. Maar inderdaad, de tijd zal het leren.

Als je een bepaald belang hebt bij een kazerne dan is het lastig om objectief te blijven, dat is logisch, maar voor die paar uitrukken per jaar vraag ik mij ernstig af of het wel rendabel is om zo'n post open te houden. Dit is alles vanaf 01-01-2013 en dan hebben we het dus over een tijdsbestek van 8 weken :

(p2000 meldingen)

Slechts 1 echte spoedmelding en 1x in de kern van BHN. Persoonlijk heb ik niets tegen BHN en zal het alleen maar vervelend vinden als gemotiveerde vrijwilligers hun post kwijt raken, maar wat zijn nu de exacte argumenten die BHN bestaansrecht geven als HM en HL een gezamenlijke KVT hebben?


Waarom Benthuizen nog bestaat is omdat Brandweer Hollands Midden het noodzakelijk acht de post in stand te houden. Daar kunnen forumleden van vinden wat ze willen, maar dat is nu eenmaal het geval.
Benthuizen kan namelijk op bepaalde vakken als enige binnen de gestelde tijd ter plaatse zijn (en dat is niet alleen het dorp Benthuizen zelf, maar ook buitengebied). Voordat de nieuwe kazerne in Benthuizen gebouwd werd is daar onderzoek naar gedaan.

Overigens hoor ik (met name in Hollands Midden) steeds meer geluiden dat Zoetermeer teruggaat naar één kazerne, omdat Stadshart op een locatie zit die eigenlijk veel geld waard is en Oosterheem ook niet bijzonder veel uitrukken heeft (voor een beroepskazerne). Er zijn dagen dat er geen enkele melding voor Oosterheem is (tussen 07-02 en 10-02 nog). Dat kost de gemeenschap gewoon geld, er is dan natuurlijk wel 8 man in dienst. De uitrukken die Oosterheem wel heeft, kunnen vaak ook door Stadshart gedaan worden. In dat geval heeft Benthuizen bijzonder veel bestaansrecht ter ondersteuning van Zoetermeer.
Voor nieuws uit de regio Zoetermeer keek je vroeger op www.fotobpr.nl!


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Dit soort ongefundeerde uitspraken draagt niet bij aan een inhoudelijke discussie.

Dat was inderdaad een gevoelsmatige uitspraak die ik niet kan onderbouwen ;)

Overigens hoor ik (met name in Hollands Midden) steeds meer geluiden dat Zoetermeer teruggaat naar één kazerne, omdat Stadshart op een locatie zit die eigenlijk veel geld waard is en Oosterheem ook niet bijzonder veel uitrukken heeft (voor een beroepskazerne). Er zijn dagen dat er geen enkele melding voor Oosterheem is (tussen 07-02 en 10-02 nog).

Scherp opgemerkt, maar OH krijgt er een aardig gebied bij. Nu is de toename van oppervlakte niet recht evenredig om te rekenen naar een toename van uitrukken, maar het zal de positie van de kazerne in elk geval verstevigen. De toekomst zal het ons inderdaad leren ;)


FF4266

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 849
  • Centralist & Bevelvoerder
Uitgerukt of ingemeld ?

Gewoon, uitgerukt. Dat staat er toch?

Dit is een opmerking die nergens op slaat..


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Gewoon, uitgerukt. Dat staat er toch?

Dit is een opmerking die nergens op slaat..

Zo vreemd is die opmerking niet, aangezien bepaalde procedures per regio verschillen. Ik meen me nog te herinneren uit de analoge tijd dat voertuigen in Hollands-Midden zich regelmatig al inmeldden voordat ze daadwerkelijk uitrukgereed waren. Misschien is dat inmiddels al achterhaald, maar met dat gegeven in mijn achterhoofd vroeg ik mij eerlijk gezegd exact hetzelfde af :)


FF4266

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 849
  • Centralist & Bevelvoerder
Maar als dat zo was, had ik niet neergezet dat ik weet dat zij snel weg zijn, want dan zou dat er weinig toe doen.. het gaat toch om het uitrukgebied, en het snelle uitrukken waardoor dat gebied nog een heel stuk blijft als het is..


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Citaat
Gewoon, uitgerukt. Dat staat er toch?
Komt gewoon omdat er korpsen zijn waar de postcmdt bij alarm zich via C2000 in meld en een status uitgerukt geeft. Dat men dan nog naar de kazerne moet en de TS nog niet kompleet is ziet men dan niet terug. Of dat hier ook zo is weet ik niet, maar daarom vroeg ik het me af.
Gebeurd overigens in beroepsposten ook, Mob staat permanent aan, en men drukt een status uitgerukt en gaat zich dan in het bluspak hijsen.
Ach cijfers kun je altijd beinvloeden ;)
Citaat
meestal binnen 2 minuten weg, en daar winnen ze echt veel mee.
Toch knap, veel beroepsposten halen dat niet eens, maar daar kan een vrijw  zich ´s/nachst aankleden, auto starten en naar de kazerne rijden en dan je bluspak aan.... sneller dan een beroepsbezetting.
Moeten wel hele snelle bluspakken zijn...... ;D Voordeel is natuurlijk wel dat Benthuizen geen verkeerslichten heeft  098uo
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


FF4266

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 849
  • Centralist & Bevelvoerder
Knap is het zeker.