Rijden zonder geluidssignalen

Auteur Topic: Rijden zonder geluidssignalen  (gelezen 24442 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #40 Gepost op: 27 september 2010, 12:07:44
Je spreekt jezelf tegen. Zie brandweerbrancherichtlijnen voor de flexibiliteit in het gebruik van OGS, ook tijdens Prio1-ritten...

8 De duur van het gebruik van optische en
geluidssignalen


De optische en geluidssignalen worden alleen gevoerd als dit leidt tot een veiliger
verkeerssituatie en/of een kortere rijtijd van het uitrukkende voertuig.

Wanneer besloten wordt om het blauwe zwaailicht en de tweetonige hoorn te
voeren (en dat kan alleen bij ‘prioriteit 1’, zie hierboven), dan worden deze
signalen vanaf dat moment in principe de gehele rit gevoerd.


Wanneer een brandweervoertuig tijdens de deelname aan het verkeer gebruik
gaat maken van de bovengenoemde optische en geluidssignalen, gebeurt het
inschakelen op een zodanige wijze dat dit geen schrikreacties oproept bij de
bestuurders van voertuigen die zich in de nabijheid van het brandweervoertuig
bevinden. Bij het naderen van kruisingen of splitsingen van wegen, gebeurt het
inschakelen minimaal 100 meter voor de kruising of splitsing.


Wanneer een brandweervoertuig tijdens de deelname aan het verkeer wil stoppen
met het voeren van de signalen, dan dient dit op een zodanige wijze te gebeuren
dat hierdoor geen onduidelijkheid voor het overige verkeer wordt geschapen (dus
bv. niet vlak voor of na een kruising).
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Rob van Munster

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 609
Reactie #41 Gepost op: 27 september 2010, 12:25:24
8 De duur van het gebruik van optische en
geluidssignalen


Wanneer een brandweervoertuig tijdens de deelname aan het verkeer gebruik
gaat maken van de bovengenoemde optische en geluidssignalen, gebeurt het
inschakelen op een zodanige wijze dat dit geen schrikreacties oproept bij de
bestuurders van voertuigen die zich in de nabijheid van het brandweervoertuig
bevinden. Bij het naderen van kruisingen of splitsingen van wegen, gebeurt het
inschakelen minimaal 100 meter voor de kruising of splitsing.


Wanneer een brandweervoertuig tijdens de deelname aan het verkeer wil stoppen
met het voeren van de signalen, dan dient dit op een zodanige wijze te gebeuren
dat hierdoor geen onduidelijkheid voor het overige verkeer wordt geschapen (dus
bv. niet vlak voor of na een kruising).
@ Whyllum: En met het aan- en uitzetten bedoelt men niet dat iemand denkt dat de OGS wel uit kan omdat het te veel herrie maakt. De brancherichtlijn bedoelt hier dat een prio 2 rit in een prio 1 rit wordt veranderd, of andersom. Het is dus geen vrijbriefje om de lampen flexibel te gebruiken.


whyllum

  • BM, OW, BOT
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 211
Reactie #42 Gepost op: 27 september 2010, 16:38:53
@ Whyllum: En met het aan- en uitzetten bedoelt men niet dat iemand denkt dat de OGS wel uit kan omdat het te veel herrie maakt. De brancherichtlijn bedoelt hier dat een prio 2 rit in een prio 1 rit wordt veranderd, of andersom. Het is dus geen vrijbriefje om de lampen flexibel te gebruiken.
Volledig mee oneens, dat haal jij ook niet uit de tekst. De tekst is er om duidelijkheid te verschaffen, en juist niet om ruimte te laten voor veronderstellingen. Een Prio2-rit wijzigt ook alléén naar Prio1 als de centralist daarvoor goedkeuring geeft. Vaak natuurlijk op voorstel van de dienstdoende bevelvoerder. Daarover wordt in de geciteerde tekst ook niet gesproken, wel in een ander deel van de brancherichtlijnen.

We hoeven het nu niet over de redenen van het uitlaten of uitschakelen van OGS te hebben. Wat mij betreft geeft de geciteerde, bovenstaande tekst juist ondubbelzinnig aan dat het is toegestaan om een Prio1 rit zónder OGS te rijden.

Wat er gebeurt als een brandweervoertuig tijdens een Prio1-rit betrokken raakt bij een ongeval (met- of zonder OGS) hangt voor een flink gedeelte af van het rijgedrag van de chauffeur. Maar dat wordt een oeverloze discussie, waar ik niet aan wens te beginnen.


Rob van Munster

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 609
Reactie #43 Gepost op: 27 september 2010, 20:13:10
Een prio 1 rit zonder signalen is géén prio 1 rit meer. Zowel geluid als licht moeten gevoerd worden tijdens prio 1. Één van beiden uit of beiden uit betekent geen prio 1 meer. En ik was wakker tijdens de opleiding..... ;)


whyllum

  • BM, OW, BOT
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 211
Reactie #44 Gepost op: 27 september 2010, 21:22:46
Een prio 1 rit zonder signalen is géén prio 1 rit meer. Zowel geluid als licht moeten gevoerd worden tijdens prio 1. Één van beiden uit of beiden uit betekent geen prio 1 meer. En ik was wakker tijdens de opleiding..... ;)
Zucht... Ik heb echt geen zin om hier weer een ellenlange discussie over te beginnen. Je hebt ongelijk, en duidelijk geen zin om de letter van de brandweerbrancherichtlijnen goed tot je door te laten dringen. Zoals zovelen. Rij gerust elke Prio1-rit van deur tot deur met toeters en bellen, ik doe dat niet. Uiteraard alleen als ik dat verantwoord vind.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #45 Gepost op: 27 september 2010, 22:55:57
Zucht... Ik heb echt geen zin om hier weer een ellenlange discussie over te beginnen. Je hebt ongelijk, en duidelijk geen zin om de letter van de brandweerbrancherichtlijnen goed tot je door te laten dringen. Zoals zovelen. Rij gerust elke Prio1-rit van deur tot deur met toeters en bellen, ik doe dat niet. Uiteraard alleen als ik dat verantwoord vind.

Kom dan eens met bewijs dat je ook prio 1 mag rijden met alleen optische signalen voor brandweer en ambulance  ???


Hotdog

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 276
Reactie #46 Gepost op: 27 september 2010, 23:49:29
Kom dan eens met bewijs dat je ook prio 1 mag rijden met alleen optische signalen voor brandweer en ambulance  ???

Mooi gesproken Palmpie  O0


Peterinstr

  • net zo maf als hij eruitziet
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 31
  • Ja ja ja was ist los was ist das
    • noodzaakopleidingen
Reactie #47 Gepost op: 27 september 2010, 23:53:48
Hetgene dat ik geleerd heb is dat een voorrangsvoertuig dat alleen is als optische EN geluidsignalen gevoerd worden 0098.

Maar ik ben geen chauffeur op zo'n voertuig :'(.

Echter ben wel instructeur voor taxichauffeurs, zal mijn cursisten alleen wel aangeven dat er (meestal 98uiye) niet voor niets met blauwblauw gereden word O0.
BLS/AED Instructeur . NIBHV instructeur. Ex hospik. EHBO instructeur. TX-opleider. Taxi leraar SOVA,DGV,LLV,HNR.


DaMook

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 822
  • BHV'er
Reactie #48 Gepost op: 28 september 2010, 00:20:32
Zucht... Ik heb echt geen zin om hier weer een ellenlange discussie over te beginnen. Je hebt ongelijk, en duidelijk geen zin om de letter van de brandweerbrancherichtlijnen goed tot je door te laten dringen. Zoals zovelen. Rij gerust elke Prio1-rit van deur tot deur met toeters en bellen, ik doe dat niet. Uiteraard alleen als ik dat verantwoord vind.

Sorry hoor, maar als ik die richtlijnen hierboven lees dan gaat het toch echt over het opschalen naar prio1 of het binnenkrijgen van een nieuwe prio1 en dus niet om tijdens een prio1 de geluidssignalen uit te mogen schakelen.
Live for today, cause yesterday is gone and tomorrow may never come. (Ducky, NCIS) I'll grow old with her, just from a far. (Harold, POI)


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #49 Gepost op: 28 september 2010, 01:07:47
Overigens moeten we natuurlijk wel het verschil maken tussen een meldingclassificatie en een aanrijdwijze. Om even het verschil duidelijk neer te zetten, een voorbeeld van een (puur) politie Prio1 is een winkeldief (diefstal heterdaad), echter in 80% van de gevallen word deze als zonder OGS en zonder verhoogde snelheid gereden, totdat de winkeldief lastig gaat doen of zich tracht te ontrekken, dan word het een rit met OGS. Maakt voor de classificatie niets uit, het is en blijft een ''prio1''
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !