Werking van de Kazerne Volgorde Tabel (nav grote brand Kootwijk)

Auteur Topic: Werking van de Kazerne Volgorde Tabel (nav grote brand Kootwijk)  (gelezen 16199 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Yellowjackal

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 356
  • Zand zand en nog eens zand dat is wat hij wil
Reactie #10 Gepost op: 20 maart 2011, 14:57:25
Er word nu wel een beetje geroepen dat het alleen bij radio kootwijk ligt, maar dat is niet zo. kijk naar de asselseweg in hoog soeren (geloof officieel zelfs al kootwijk) daar gaat garderen ook niet in het eerste CIE als ik in het verleden kijk, en dat terwijl garderen daar denk ik net zo snel (of nog sneller) is als Hoog soeren, afhankelijk van de daadwerkelijke plek. dat is niet anders op vele andere plekken in het gebied.

maar goed er word naar gekeken en dat is altijd positief  8)
Als ik kijk naar de asselseweg thv het wildrooster waar de grindweg ophoud (gemeente Barneveld) is het voor korps H-S 6,2 km en 6 min en voor korps Garderen is dat al 10,4km en 11 min rijden maar dat is wel korter dat dat korps Uddel of Ugchelen daar naar toe gaat. (11,1 km en 12min Uddel en 11,4 en 13min voor Ugchelen)
Dus zou brw Garderen daar als tweede voertuig voor gealarmeerd moeten worden als je naar afstand en rijtijd kijkt.


Wouwie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 766
Reactie #11 Gepost op: 20 maart 2011, 15:03:53
Ja, maar je hebt dan altijd nog te maken met de tijd die er `verloren` gaat tijdens het doorsturen van de melding tussen de MON en de AC van GLM. En dat maakt in dit geval denk ik veel uit. ;)


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #12 Gepost op: 20 maart 2011, 15:07:41
Ja, maar je hebt dan altijd nog te maken met de tijd die er `verloren` gaat tijdens het doorsturen van de melding tussen de MON en de AC van GLM. En dat maakt in dit geval denk ik veel uit. ;)

Die tijd word heel makkelijk terug gewonnen doordat garderen een uitruktijd heeft van amper 2 minuten, daar rijden de andere genoemde korpsen denk ik niet tegen.  :)
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Yellowjackal

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 356
  • Zand zand en nog eens zand dat is wat hij wil
Reactie #13 Gepost op: 20 maart 2011, 15:52:07
Ja, maar je hebt dan altijd nog te maken met de tijd die er `verloren` gaat tijdens het doorsturen van de melding tussen de MON en de AC van GLM. En dat maakt in dit geval denk ik veel uit. ;)
Ik moet wel zeggen dat ik het in deze tijd van digitaliteit het vreemd vind dat er soms minuten tussen moet zitten tussen doormelden en het alarmeren van desbestreffende korpsen.


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #14 Gepost op: 20 maart 2011, 16:36:26
Ik moet wel zeggen dat ik het in deze tijd van digitaliteit het vreemd vind dat er soms minuten tussen moet zitten tussen doormelden en het alarmeren van desbestreffende korpsen.

een externe alarmering zoals veel korpsen hebben zou hier ook geen kwaad kunnen. vooral voor de korpsen echt op de grens zoals garderen. soms duurt het veel te lang. zo was Garderen bij een woningbrand al onderweg voor de melding kwam. hoe komt dat? vrijwilligers zagen dat NOG om hun TS vroeg dus gingen vast naar de kazerne. toen eindelijk de melding kwam was de TS en de bus al vol  :) :D
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Yellowjackal

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 356
  • Zand zand en nog eens zand dat is wat hij wil
Reactie #15 Gepost op: 20 maart 2011, 19:43:04
een externe alarmering zoals veel korpsen hebben zou hier ook geen kwaad kunnen. vooral voor de korpsen echt op de grens zoals garderen. soms duurt het veel te lang. zo was Garderen bij een woningbrand al onderweg voor de melding kwam. hoe komt dat? vrijwilligers zagen dat NOG om hun TS vroeg dus gingen vast naar de kazerne. toen eindelijk de melding kwam was de TS en de bus al vol  :) :D
Met ijsselland zag je het eerder ook dat de ts van deventer 2 min later gealarmeerd werd dan dat de koppelcode er uit ging moet wel zeggen dat dat tegenwordig niet meer is nu de MON er is.
Zal mij niets verbazen als er ooit één centrale meldkamer komt in nederland.


Crashtender

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,172
Reactie #16 Gepost op: 20 maart 2011, 19:50:01
Er word nu wel een beetje geroepen dat het alleen bij radio kootwijk ligt, maar dat is niet zo. kijk naar de asselseweg in hoog soeren (geloof officieel zelfs al kootwijk) daar gaat garderen ook niet in het eerste CIE als ik in het verleden kijk, en dat terwijl garderen daar denk ik net zo snel (of nog sneller) is als Hoog soeren, afhankelijk van de daadwerkelijke plek. dat is niet anders op vele andere plekken in het gebied.

maar goed er word naar gekeken en dat is altijd positief  8)

In een deel van de vakken ten westen van Halte Assel (het Apeldoornse deel van de Asselseweg) komt Garderen op de 3e of 4e plek in de KVT. Dus ook Garderen komt wel degelijk voor in hogere regionen van een aantal KVT’s van de VNOG. Als we echter iets verder naar het oosten gaan dan zien we Garderen ineens uit het rijtje van de eerste 8 eenheden verdwijnen. Dit gebeurt dan “ten koste” van een aantal korpsen van de gemeente Apeldoorn.

Zoals ik al zij worden de verschillen in KVT soms bepaald door seconden. Als eenheden ook maar 1 seconde sneller zijn in de berekening dan zullen ze al eerder worden opgeroepen dan het andere korps.

Daarnaast komt het, zeker in geval van natuurbranden, voor dat de werkelijke locatie van de brand niet overeenkomt met het adres waarop de eenheden worden gealarmeerd. Maar al te vaak heeft de melder geen idee waar hij/zij, en daarmee ook de brand, zich precies bevindt. Om onnodig tijdverlies te voorkomen maakt de centralist het incident dan aan op een locatie waarvan hij het idee heeft dat dit het meest overeenkomt met de locatie van de melder. En regelmatig blijken die twee locaties toch nog wel een eindje uit elkaar te liggen. Dit verklaart soms ook waarom het voorkomt dat eenheden niet of pas veel later worden gealarmeerd dan logisch zou zijn voor de betreffende brandlocatie.

Die tijd word heel makkelijk terug gewonnen doordat garderen een uitruktijd heeft van amper 2 minuten, daar rijden de andere genoemde korpsen denk ik niet tegen.  :)

Ik weet dat VGGM de uitruktijden ten behoeve van het dekkingsplan voor alle vrijwillige posten op 3,5 minuten heeft staan en dat alle beroepsposten op 1,5 minuten staan. De komende tijd gaan ze deze tijden toetsen aan de werkelijke uitruktijden om deze in een nieuwe versie van het dekkingsplan te gaan gebruiken. Omdat de VNOG zelf geen uitruktijd van Garderen bepaalt zijn wij afhankelijk van de gegevens die VGGM ons aanlevert. Daarom is Garderen voor ons met 3,5 minuten uitgerukt. Dit bepaalt dus ook hun plek in de KVT. Ik sluit het niet uit de deze tijden, en daarmee dus ook de positie in de KVT, in de toekomst nog wel eens zou kunnen veranderen. Als de VGGM ons andere gegevens aanlevert zullen wij deze overnemen.

De VNOG gebruikt een andere methode om deze gegevens te bepalen. Binnen de VNOG wordt de uitruktijd bepaald aan de hand van een berekening middels CARE. Hierbij wordt gekeken naar waar korpsleden wonen en werken, welke functies ze bekleden en wat hun beschikbaarheid is. Met beschikbaarheid wordt bedoelt hoe groot de kans is dat ze in de gelegenheid zijn om uit te rukken. Bij iemand die woont en werkt in de plaats van de kazerne zal dit percentage hoger zijn dan iemand die buiten de woonplaats werkt. Met deze gegevens “kijkt” CARE hoe lang het duurt voordat de eenheid op pad kan. Dit wordt gedaan voor zowel de dag als de nacht. Hoewel het een theoretisch model betreft komen de uitruktijden van de posten aardig overeen met de werkelijkheid. Probleem is dat veel brandweerlieden het dekkingsplan wantrouwen. Men komt vaak met allerlei, op emotie gebaseerde, verhalen waaruit moet blijken dat zij veel sneller zijn dan de buren. Omdat je daar niets mee kan wordt er daarom altijd uitgegaan van een theoretische benadering. Pas als de werkelijkheid aantoonbaar van de theorie afwijkt zullen de gegevens worden aangepast.
Reageer in een crisissituatie met kalmte en bedenk in een kalme periode dat er altijd weer ergens een crisis in de maak is.


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #17 Gepost op: 20 maart 2011, 20:10:36
Probleem is dat veel brandweerlieden het dekkingsplan wantrouwen.

Ik kan ook wel een recent voorbeeld noemen waarbij ikzelf toch even de kazernevolgordetabel wantrouwde. Geen alarmering van regio naar regio, maar zelfs binnen een regio worden er zo af en toe posten gealarmeerd waar ik zo mijn twijfels bij heb. Het is in het verleden al voorgekomen dat de brandweer Den Dolder voor een grote brand als derde TS naar Austerlitz ging (terwijl Driebergen praktisch om de hoek ligt) en vrijdag werden we als dichtstbijzijnde post gewoon helemaal niet gealarmeerd voor een grote brand in Bilthoven.........

Gewoon even twee praktijkvoorbeelden, zowel in het 'voordeel' als 'nadeel' van één post. Maar dat er zo af en toe onjuistheden in de KVT zitten zal wel in meerdere regio's voorkomen.

Maar wat je zegt: zeker voor natuurbranden is het wel moeilijk de juiste locatie te bepalen. In zo'n geval zouden wel eens posten gealarmeerd kunnen worden die naar achteraf blijkt niet het meest dichtbij waren :)
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


riesbruins

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 421
Reactie #18 Gepost op: 20 maart 2011, 20:14:29
Ik kan ook wel een recent voorbeeld noemen waarbij ikzelf toch even de kazernevolgordetabel wantrouwde. Geen alarmering van regio naar regio, maar zelfs binnen een regio worden er zo af en toe posten gealarmeerd waar ik zo mijn twijfels bij heb. Het is in het verleden al voorgekomen dat de brandweer Den Dolder voor een grote brand als derde TS naar Austerlitz ging (terwijl Driebergen praktisch om de hoek ligt) en vrijdag werden we als dichtstbijzijnde post gewoon helemaal niet gealarmeerd voor een grote brand in Bilthoven.........

Gewoon even twee praktijkvoorbeelden, zowel in het 'voordeel' als 'nadeel' van één post. Maar dat er zo af en toe onjuistheden in de KVT zitten zal wel in meerdere regio's voorkomen.

Maar wat je zegt: zeker voor natuurbranden is het wel moeilijk de juiste locatie te bepalen. In zo'n geval zouden wel eens posten gealarmeerd kunnen worden die naar achteraf blijkt niet het meest dichtbij waren :)

En heb je al gevraagd via de koprsleiding wat hier de reden van was? een fout in de KVT of een gegronde reden?
Brandweerdoctrine de theorie achter het brandweer vak. twitter: @brandweerdoctri  Alles wat ik post doe ik op persoonlijke titel


Yellowjackal

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 356
  • Zand zand en nog eens zand dat is wat hij wil
Reactie #19 Gepost op: 20 maart 2011, 20:14:59
Ik kan ook wel een recent voorbeeld noemen waarbij ikzelf toch even de kazernevolgordetabel wantrouwde. Geen alarmering van regio naar regio, maar zelfs binnen een regio worden er zo af en toe posten gealarmeerd waar ik zo mijn twijfels bij heb. Het is in het verleden al voorgekomen dat de brandweer Den Dolder voor een grote brand als derde TS naar Austerlitz ging (terwijl Driebergen praktisch om de hoek ligt) en vrijdag werden we als dichtstbijzijnde post gewoon helemaal niet gealarmeerd voor een grote brand in Bilthoven.........

Gewoon even twee praktijkvoorbeelden, zowel in het 'voordeel' als 'nadeel' van één post. Maar dat er zo af en toe onjuistheden in de KVT zitten zal wel in meerdere regio's voorkomen.

Maar wat je zegt: zeker voor natuurbranden is het wel moeilijk de juiste locatie te bepalen. In zo'n geval zouden wel eens posten gealarmeerd kunnen worden die naar achteraf blijkt niet het meest dichtbij waren :)
Het kan zijn dat het overgeslagen korps buiten dienst stond (bv niet goed gestatust)