Verzakking / instortingsgevaar winkelcentrum het Loon - Heerlen 02-12-2011

Auteur Topic: Verzakking / instortingsgevaar winkelcentrum het Loon - Heerlen 02-12-2011  (gelezen 45486 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

brandweerman511

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 273
Ik weet het niet hoor, heb het stuk niet gezien, maar ik vind het wel wat snel geconludeerd. Ik neem
aan dat dij mijngangen vol water staan, water is niet indrukbaar (toch?). Dan zou er al ergens in die mijngangen
een lek moeten zitten, waardoor het water nu of snel weglekt, waardoor verschuiving, of jarenlang langzaam weggelekt
is? Dit zou je toch ook moeten merken seismologisch betreft? Waarom wordt het tegenoverliggend DSM of GGD complex
niet getroffen? Die gangen liggen zowat door heel het gebied daar....

Het zijn maar theorien die ik heb, weet niet of er iets van klopt.
in het water staan stalen palen waarop de grond en in dit geval het winkelcentrum rust: Water en staal = roest na een aantal jaar gaan die palen stuk en zat de boel in mekaar
er is geen mooier weer dan brandweer!  Niv 3 Politie Rotterdam


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,586
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Nou ben ik niet heel erg technisch maar zou het niet een idee zijn om alle maar dan ook alle oude mijngangen vol te storten met beton ?

Ik weet wel dat je ook onderwater beton kan storten en het lijkt mij dat als dit uitgehard is dat je dan heel veel ellende in de toekomst kan voorkomen omdat er dan geen grond meer kan gaan verschuiven en/of wegzakken.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


brandweerman511

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 273
Nou ben ik niet heel erg technisch maar zou het niet een idee zijn om alle maar dan ook alle oude mijngangen vol te storten met beton ?

Ik weet wel dat je ook onderwater beton kan storten en het lijkt mij dat als dit uitgehard is dat je dan heel veel ellende in de toekomst kan voorkomen omdat er dan geen grond meer kan gaan verschuiven en/of wegzakken.
wat ik begreep vanuit een interview met een oude mijnwerker is dat onbegonnen werk. De mijnen liggen ver onder de grond en is ter grote van de stad amsterdam. Dat worden aardig wat ladingen beton.
er is geen mooier weer dan brandweer!  Niv 3 Politie Rotterdam


superfly

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 499
Dus als ik alles zo goed lees, is eigenlijk de hele streek rond Heerlen in gevaar met een gangenstelsel dat de grote van de stad Amsterdam heeft en in een zelfde conditie is als de gang die waarschijnlijk is getroffen en voor de verzakking zorgt, kan dit forumitem denk ik een vaste plek in de actuele meldingen verroveren, we zullen zien.


brandweerman511

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 273
Dus als ik alles zo goed lees, is eigenlijk de hele streek rond Heerlen in gevaar met een gangenstelsel dat de grote van de stad Amsterdam heeft en in een zelfde conditie is als de gang die waarschijnlijk is getroffen en voor de verzakking zorgt, kan dit forumitem denk ik een vaste plek in de actuele meldingen verroveren, we zullen zien.
ja dat heb je goed begrepen!en dat is nu ook de grootste zorg van de gemeente.
er is geen mooier weer dan brandweer!  Niv 3 Politie Rotterdam


PingPong

  • Reanimatie / AED Bediener
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,920
  • Burgerhulpverlener Harlingen e.o.
    • Scannernet
Laatste kans om spullen uit winkels te halen

HEERLEN -  Veertig winkeliers in 't Loon in Heerlen hebben dinsdag de laatste kans om nog voorraad uit de winkels te halen. Woensdag begint aannemer Beelen uit Harderwijk met groot materieel aan de sloop van tien winkels die op instorten staan.


De schade voor de winkeliers is enorm, zei voorzitter Frans Ackermans van de winkeliersvereniging van 't Loon dinsdag. „We zijn 6 weken dicht, het gaat in totaal om 50 winkels, dan praat je over cijfers met 6 of 7 nullen”, zei Ackermans.

Alleen al bij Albert Heijn is de schade aan verloren gegaan versgoed enorm, aldus Ackermans. „Alleen een klein deel is gespaard, zoals voorverpakte kaas en boter, dat met koelwagens naar andere filialen gaat. Alle andere versgoed is vernietigd.”

„Als het gaat om omzetderving, juist om deze tijd is het waanzinnig wat in een winkelcentrum omgaat”, zei Ackermans.
Het bestuur van de vereniging heeft de leden gevraagd samen een advocatenbureau in te schakelen om de juridische belangen te behartigen. Donderdag bespreken de winkeliers dit voorstel. Claims zijn nog niet aan de orde, aldus Ackermans.

„We gaan eerst bekijken of we samen willen optrekken, en als dat zo is de vraag beantwoorden welke partij onze belangen gaat behartigen”.

Contractueel is vastgelegd dat 40 winkels uiterlijk 23 december weer moeten zijn opgeleverd. Wrang is het voor de tien winkels die gesloopt worden. „Zij hebben maandag te horen gekregen dat hun pand en al hun bezittingen verloren gaan.”


Bron: Telegraaf
Harlingen, wereldstad! <3


GLZ

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 949
Ik weet het niet hoor, heb het stuk niet gezien, maar ik vind het wel wat snel geconludeerd. Ik neem
aan dat dij mijngangen vol water staan, water is niet indrukbaar (toch?). Dan zou er al ergens in die mijngangen
een lek moeten zitten, waardoor het water nu of snel weglekt, waardoor verschuiving, of jarenlang langzaam weggelekt
is? Dit zou je toch ook moeten merken seismologisch betreft? Waarom wordt het tegenoverliggend DSM of GGD complex
niet getroffen? Die gangen liggen zowat door heel het gebied daar....

Het zijn maar theorien die ik heb, weet niet of er iets van klopt.
Met alle respect, jouw theorie klopt niet:
1. de mijngangen zijn niet waterdicht, er kan water in- en uitlopen
2. het water kan waarschijnlijk wel via een overloop of zo iets het mijnsysteem verlaten
3. water is wel degelijk samendrukbaar (maar heel weinig) er zit waarschijnlijk zo veel water in die gangenstelsels dat die kleine verzakking (10m³) echt een druppel op een emmer is.
4. De verzakkingen kunnen heel plaatselijk zijn, die gangen zijn niet heel groot en de verzakking vindt voornamelijk boven die gang plaats. De verzakking is kennelijk zo plaatselijk dat andere gebouwen geen gevaar lopen (tenzij een gang onder dat gebouw instort).
5. de verzakking gaat waarschijnlijk langzaam en is heel klein, ik vraag me af of je het seismisch zou kunnen meten. Waarschijnlijk valt het weg tegen de achtergrondtrillingen.

Zoek eens op de term Sinkhole, dan zie je allerlei leuke plaatjes.


cavia

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,110
Zoek eens op de term Sinkhole, dan zie je allerlei leuke plaatjes.

Hier in Arnhem ook vaker tegen gekomen. Alleen dan op veel kleinere schaal.
Regelmatig hier in de straten in de buurt, door kapot gaan en instorting van de oude riolen kwamen er regelmatig gaten in het wegdek dat uit klinkers bestond. Meestal aan het oppervlakte zo'n 50cm in doorsnede.

En natuurlijk wel bekend de rijnkade. Waar het water het zand onder het wegdek wegspoelde en daar vervolgens ook een gatenkaas te zien was ;)


Merijn V

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 116
Ik ben geen expert, wil niet gissen en durf onderstaand artikel niet als oorzaak aan te wijzen maar dat er onder Heerlen de afgelopen twee jaar beweging is bewijst onderstaand artikel wel:

Heerlen benut warmte uit mijnen
Van onze redactie economie − 02/10/08, 00:00
De oude mijnen rond Heerlen, volgelopen met grondwater, worden vanaf gisteren gebruikt als warmtebron voor de stad. De mijnwarmte kan wel eens voordeliger worden dan gewone energie.

De eerste mijnwaterenergiecentrale in het Corneliushuis in de wijk Bleierheide in Heerlen. (Chris Keulen) De voormalige steenkoolmijnen in de omgeving van het Limburgse Heerlen zijn weer officieel in gebruik als bron van energie. De gemeente opende gisteren een zogenoemde mijnwater-centrale.

Lege mijngangen staan nu vol met grondwater, waarvan de temperatuur oploopt tot 25 à 28 graden. De mijnwater-centrale pompt dit water van 700 meter diepte omhoog, om de gewonnen hitte te leveren aan huizen en bedrijven. Koeler grondwater van 17 graden, dat vanaf ondiepere grondlagen (250 meter ondergronds) ook uit de mijnen komt, koelt de gebouwen in de zomer. Gebruikt water wordt via een van de vijf geslagen putten teruggebracht op 450 meter onder de grond. Zo blijft een natuurlijke cyclus op gang. Voor bijzondere omstandigheden, zoals perioden van extreme kou, kan de centrale terugvallen op gewone gasketels.

De gemeente Heerlen ontwikkelde het plan voor de mijnwater-centrale vanaf 2001 samen met woningstichting Weller. Het project kostte 13,1 miljoen euro. De helft daarvan werd als subsidie uit fondsen van de Europese Unie betaald en Heerlen nam zelf 4,3 miljoen euro voor zijn rekening.

De gemeente richtte de NV Corio Energy op, het bedrijf dat het mijnwater wint en levert aan Weller. Weller is eigenaar van de mijnwater-centrale zelf en gaat over de warmtelevering aan afnemers. De centrale, gevestigd in de Heerlerheide, zal energie leveren aan 350 woningen, wat winkels en een bibliotheek in de omgeving.

De eerste tijd levert de centrale als proef alleen aan het nieuwbouwcomplex Gen Coel van Weller. Verscheidene universiteitsgebouwen, het Centraal Bureau voor de Statistiek en pensioenfonds APG (voorheen ABP) overwegen een aansluiting op de Limburgse mijnwarmte.

De eindafnemers van het mijnwater betalen, net als bij reguliere energie, naast verbruikskosten ook vastrecht – een vaststaand bedrag, ongeacht het verbruik. Maar bij het mijnwater bestaat 70 procent van de rekening uit de vastrechtkosten, slechts 30 procent is afhankelijk van de mate van verbruik. Bij gasverbruik ligt die verhouding precies omgekeerd.

Naar verwachting wordt de warmte uit mijnwater op termijn goedkoper dan gewone energie. De prijs van gas loopt namelijk steeds verder op, terwijl vastrechtkosten gelijk blijven.

Het benutten van grondwarmte, geothermie geheten, is wereldwijd een veel toegepast principe dat wordt gerekend tot schone energie-opwekking. Nederland kende echter nog geen geothermie-project en het benutten van mijnwater is al helemaal uniek. Heerlen claimt een wereldwijde primeur te hebben. Naar schatting halveert het gebruik van mijnwater voor het verwarmen en koelen van gebouwen de uitstoot van het broeikasgas kooldioxide. Het project bewijst volgens Heerlen dat het technisch en economisch haalbaar en duurzaam is om op grote schaal energie te onttrekken aan water uit oude mijngangen.

Naast duurzame energieopwekking verkleint een mijnwater-centrale de kans op verzakkingen door overstroomde mijnen. Andere Europese mijngebieden hebben aandacht voor het Heerlense project.

Bron Trouw


GLZ

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 949
Ik ben geen expert, wil niet gissen en durf onderstaand artikel niet als oorzaak aan te wijzen maar dat er onder Heerlen de afgelopen twee jaar beweging is bewijst onderstaand artikel wel:
(...)
Ik denk ook dat een verband moeilijk te vinden is. De enige beweging die blijkt uit onderstaand stuk is een stroming van water in die mijngangen. Ik verwacht dat de stroming heel langzaam is en dus weinig verband zal hebben met eventuele verzakkingen. Het lijkt me eerder dat door normale geologische processen gangen kunnen instorten.