Spoedrit politie; Rijden met alleen optische signalen ingeschakeld

Auteur Topic: Spoedrit politie; Rijden met alleen optische signalen ingeschakeld  (gelezen 61865 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,046
    • Harm Infra Transport
Reactie #170 Gepost op: 22 januari 2012, 18:50:18
Als een Politiewagen haast heeft dan kan deze gewoon zijn vrijstellingen gebruiken en hoeft in mijn ogen niet te toeteren, maar als een Brandweerwagen of Ambulance gaat toeteren, dan denk ik: "zet dan je sirene aan."
Als men mij aan de kant wil toeteren ben ik geneigd om helemaal niet aan de kant te gaan.

Och, ik kan soms niet eens opzij met de vrachttuut en als je dan soms ziet wat voor een reactie's dat je krijgt..... Als of je een vrachtauto met een kraan op de dieplader ff makkelijk in de berm neer zet..... Dan mogen de heren gelijk blijven staan want dan zijn ze heel erg op tijd bij een incident.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #171 Gepost op: 22 januari 2012, 18:50:57
Toeteren is vakjargon voor sirene. Misschien verduidelijkt dat wat voor je. ;)

Edit: wat Red zegt. Toeteren, pepperen, herrie maken, knallen en rammen, vul het maar in.


sylvester1986

  • Gast
Reactie #172 Gepost op: 22 januari 2012, 18:55:17
Aaah, zoals de politiewagens van AA hadden/hebben?
Ik vond het al zo asociaal klinken....een toeterende ambulance/brandweerwagen.
Thanks Red/Dinges, dat maakt het duidelijker. O0


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #173 Gepost op: 22 januari 2012, 19:00:20
Aaah, zoals de politiewagens van AA hadden/hebben?


Gewoon alle soorten 2-toon, 3-toon. Wat snap je daar niet aan?


sylvester1986

  • Gast
Reactie #174 Gepost op: 22 januari 2012, 19:03:14
Wat snap je daar niet aan?
Ik dacht dat alleen AA deze optie (claxon sirene) op hun voertuigen had zitten.


Kusje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
Reactie #175 Gepost op: 22 januari 2012, 19:07:37
Waar staat dat een HV-er met een dringende taak verplicht is ten alle tijde te toeteren?
Niet

RVV
Artikel 29
Bestuurders van motorvoertuigen in gebruik bij politie en brandweer, motorvoertuigen in gebruik bij diensten voor spoedeisende medische hulpverlening, en motorvoertuigen van andere door Onze Minister aangewezen hulpverleningsdiensten voeren blauw zwaai-, flits- of knipperlicht en een tweetonige hoorn om kenbaar te maken dat zij een dringende taak vervullen.


En als je het niet kenbaar wilt maken:prima  jouw keuze.    

Wat wil je dan (wettelijk) kenbaar maken met alleen blauw licht?     In ieder geval niet dat je een dringende taak hebt want daar heb je beide voor nodig....
  
Als jij het (wettelijk) kenbaar wilt maken dat je een dringende taak hebt dan voer volgens de eerder genoemde wet beide,  
pas dan moet ik je voor laten gaan  
Artikel 50 RVV
(maar je verwacht het al met alleen blauwe lampjes.........)

Ja heel zwart / wit.       Maar geheel volgens de wet.


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #176 Gepost op: 22 januari 2012, 19:08:48
Ik dacht dat alleen AA deze optie (claxon sirene) op hun voertuigen had zitten.

En ik dacht dat o.a. jij juist zo thuis was in alle soorten en maten van sirene's en flitsers (en daarbij ook de manieren om deze te bedienen)


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #177 Gepost op: 22 januari 2012, 19:11:13


Wat wil je dan (wettelijk) kenbaar maken met alleen blauw licht?    

Ik? Niets.  ;D Alles is al gezegd. 's Nachts is blauw voldoende, bij dreigend gevaar en/of onnodig oponthoud zet je je sirene erbij. En dan weer uit. Zoals het vrijwel overal gaat, en goed gaat.


sylvester1986

  • Gast
Reactie #178 Gepost op: 22 januari 2012, 19:17:41
Ik? Niets.  ;D Alles is al gezegd. 's Nachts is blauw voldoende, bij dreigend gevaar en/of onnodig oponthoud zet je je sirene erbij. En dan weer uit. Zoals het vrijwel overal gaat, en goed gaat.
Niet altijd gaat het goed, anders zou de topic Gecrashte hulpverleningsvoertuigen ook niet nodig zijn.
Wie gaat er nat als een voertuig volgens de melding een prio 1 rijdt, maar alleen Blauw voert en een aanrijding krijgt met een bestuurder dat alleen Blauw zag, maar geen sirene hoorde?
De bestuurder moet namelijk voorrang geven aan een voorrangsvoertuig, wat volgens de melding ook het geval is.


Mattijs

  • Verkeersregelaar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 985
Reactie #179 Gepost op: 22 januari 2012, 19:28:59
Het wordt denk ik tijd voor weer een rondje kamervragen, wie schrijft er een verzoek naar een politicus?  998765

Iedereen heeft gelijk. Zolang een ACH of BCH alleen OS aan heeft, dient hij zich te houden aan de verkeersregels. Drukt hij keer op de claxon, dan is het ineens OGS en heeft hij zijn vrijstellingen.

De politie heeft een uitzondering, daar zij wél zonder OGS mogen afwijken van de verkeersregels, echter met wat extra voorzichtigheid.

Ik zou ook zeggen, leg vast dat een voertuig met alleen OS ook een dringende taak uitvoert, probleem opgelost. Hopelijk dat m.n. de politie het dan ook eens wat vaker zo gaat gebruiken. Verleden week door een politie wagen ingehaald bibeko met ruim 60/70 op de teller, heb ik in het geheel geen moeite mee, ik vertrouw prima op de stuurmanskunsten, maar het stoplicht waar hij netjes stapvoets door rood rijd, kan volgens mij nog veiliger als hij OS aan zet.

Ik begrijp nooit zo goed, wat het bezwaar is van het voeren van alleen OS in zo'n situatie. e050
basis EHBO / BHV AED/reanimatie/BOA OV