Commerciele hulpverleningsdiensten kunnen OGS bedrijfscertificering verkrijgen

Auteur Topic: Commerciele hulpverleningsdiensten kunnen OGS bedrijfscertificering verkrijgen  (gelezen 30855 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Ik vind het idee van mopper niet slecht. Feit is dat er in Nederland diensten en bedrijven rondrijden met OGS die niet in de Regeling OGS genoemd worden. En dan denk ik naast allerlei al genoemde diensten ook aan bepaalde crisisfunctionarissen van gemeenten, veiligheidsregio's, waterschappen, enzovoort. Sommigen zijn commercieel, anderen niet. Dat is eenvoudig op te lossen door commercieel te laten varen en dit te omschrijven in de vorm van iets met non-governmental of zoiets (hoewel waterschap ook een overheid is...).

Het belangrijkste voordeel van mopper zijn idee is dat de overheid de mogelijkheid openhoudt om onder voorwaarden het recht op het voeren van OGS te verstrekken aan andere partijen, zonder dat dit direct een wijziging in een wet moet inhouden. Stel nu bijvoorbeeld dat ik een MET-R kloon of Medi-Expresse kloon zou beginnen. Dan moet ik met allerlei omwegen voldoen aan de Regeling OGS, terwijl het idee van mopper de mogelijkheid biedt om mij daarvoor te laten certificeren. Beetje zoals de ISO- of VCA procedures: de voorwaarden waaraan je moet voldoen zijn helder, je zorgt dat je daaraan voldoet, je laat je certificeren en je bent geschikt bevonden.

En daar ben ik juist weer op tegen. Want dan krijg je alleen maar een wildgroei van bedrijfjes die met OGS (willen) gaan rijden. Dan gaat het hele effect van OGS verloren. Ik vind dit dat het zo makkelijk moet zijn. Laat de minister maar uiteindelijk bepalen of jij wel of niet met OGS mag rijden. Veranderen we de wet, dan moeten er echt zware eisen gesteld worden. Niet alleen maar even een certificering halen en klaar. De rijopleiding voor OGS verplichtstellen om deze bij een overheidsorgaan te volgen. Dit afhankelijk welk soort voertuig je gaat rijden. Bijv. vrachtwagen = brandweer, personenauto = politie, busjes = ambulancedienst. Ik noem maar idee he? Dus dat niet meteen af gaan schieten. Verder hele strenge eisen stellen voor wat betreft de Verklaring van Goedgedrag. Gewoon totaal geen strafblad, geen ernstige of erg veel verkeersovertreding. Heb je dat wel, helaas pindakaas, dan mag je opzoek naar een andere baan. Verder zal de overheid de bedrijven heel erg goed moeten blijven monitoren om de professionaliteit te kunnen blijven waarborgen. En bij 2 keer misbruik maken van OGS de vergunning voor 1 maand intrekken. Bij de volgende en dus 3 keer voor 3 maanden intrekken en bij de 4e keer de vergunning ongeldig laten verklaren met daarbij de instructie dat alle voertuigen zich moeten ontdoen van OGS.

En bij METR zitten ze dan wel goed. Volgens mij hoeven zij zich nergens druk om te maken, toch Vroemvroem? ;)
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,996
  • And as always, have nice day!
Maar daarom ook het rode zwaailicht om onderscheid te maken! Ik denk bijvoorbeeld ook aan Prorail medewerkers die tijdens slecht weer naar een kapot baanvak moeten. Het is toch eigenlijk belachelijk dat mensen die niet in de file willen staan en dus de trein nemen, moeten wachten tot hun rails gerepareerd zijn omdat de werklui in de file staan...
Hobby Bobby eenheid Den Haag


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Maar daarom ook het rode zwaailicht om onderscheid te maken! Ik denk bijvoorbeeld ook aan Prorail medewerkers die tijdens slecht weer naar een kapot baanvak moeten. Het is toch eigenlijk belachelijk dat mensen die niet in de file willen staan en dus de trein nemen, moeten wachten tot hun rails gerepareerd zijn omdat de werklui in de file staan...

Dus als er aan de rails gewerkt moet worden mag er wel met vrijstelling gereden worden en als er een spoedreparatie aan het wegdek gedaan moet worden niet?? Sorry vind hem erg krom!

Dus de mensen van Prorail netjes achteraan sluiten in de file. En daarbij de mensen die met de trein naar het werk gaan zijn wel gewend aan wat vertraging. Want wanneer rijden de treinen nou op tijd?
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,996
  • And as always, have nice day!
Dus als er aan de rails gewerkt moet worden mag er wel met vrijstelling gereden worden en als er een spoedreparatie aan het wegdek gedaan moet worden niet?? Sorry vind hem erg krom!

Dus de mensen van Prorail netjes achteraan sluiten in de file. En daarbij de mensen die met de trein naar het werk gaan zijn wel gewend aan wat vertraging. Want wanneer rijden de treinen nou op tijd?
Nou vind jou redenering nog wel een categorie krommer. De meeste wegreparaties zullen er niet voor zorgen dat een hele weg, of een hele regio plat ligt. Ik weet niet of je wel eens met de trein gaat maar treinen hebben als nare eigenschap dat ze niet even naar links en rechts kunnen. Maar wat mij betreft: ja ook zo'n reparateur van de weg zou er dan voor in aanmerking komen, alhoewel zij dan meestal toch wel de vluchtstrook al meepakken.
Hobby Bobby eenheid Den Haag


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Nou vind jou redenering nog wel een categorie krommer. De meeste wegreparaties zullen er niet voor zorgen dat een hele weg, of een hele regio plat ligt. Ik weet niet of je wel eens met de trein gaat maar treinen hebben als nare eigenschap dat ze niet even naar links en rechts kunnen. Maar wat mij betreft: ja ook zo'n reparateur van de weg zou er dan voor in aanmerking komen, alhoewel zij dan meestal toch wel de vluchtstrook al meepakken.

Laat ik het anders verwoorden dan. Ik krijg de indruk dat jij een treinreiziger bent en niet of nauwelijks met de auto rijd. Als er een spoedreparatie plaats vind, dan ligt die hele weg ook plat. Want meestal gaan er dan meerdere rijstroken dicht en dat is tijdens de spits erg vervelend kan ik je zeggen. Daardoor ontstaan dan kilometers lange file.

Ik vind dat zowel de de reparateur van de weg als die van de rails GEEN OGS moeten voeren. Dit is geen dringende taak! Zoals de hulpdiensten die wel hebben. Simpeler kan ik het niet zeggen. Voor de reparateur die toch wel even de vluchtstrook mee neemt zal na enkele weken een leuke verassing op de deurmat liggen, als het gezien wordt door een agent. Deze herinnering van het rijden over de vluchtstrook bedraagt: € 340,-. En dat gaat zijn baas niet betalen hoor!

Maar als we zo doorgaan met allerlei bedrijfjes die dan met OGS zouden mogen rijden, omdat het voor iemand persoonlijk prettiger is. Dan komt straks de plaatselijke bezorgdienst van de pizza's ook met OGS aan. Want dan zijn de pizza's tenminste nog warm als ze bij het afleveradres aankomen.

Voor mij staat 1 ding vast en dat is: Er moet een dringende noodzaak zijn om met OGS te mogen rijden. Dit moet betrekking hebben om levensbedreigende situatie's, verstoring van de openbare orde om maar een paar voorbeelden te noemen. En niet om een trein die niet kan rijden. Dan zetten ze maar bussen in, wat handiger is, want die kunnen wel uitwijken naar links en rechts.  :D
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,996
  • And as always, have nice day!
Laat ik het anders verwoorden dan. Ik krijg de indruk dat jij een treinreiziger bent en niet of nauwelijks met de auto rijd. Als er een spoedreparatie plaats vind, dan ligt die hele weg ook plat. Want meestal gaan er dan meerdere rijstroken dicht en dat is tijdens de spits erg vervelend kan ik je zeggen. Daardoor ontstaan dan kilometers lange file.

Ik vind dat zowel de de reparateur van de weg als die van de rails GEEN OGS moeten voeren. Dit is geen dringende taak! Zoals de hulpdiensten die wel hebben. Simpeler kan ik het niet zeggen. Voor de reparateur die toch wel even de vluchtstrook mee neemt zal na enkele weken een leuke verassing op de deurmat liggen, als het gezien wordt door een agent. Deze herinnering van het rijden over de vluchtstrook bedraagt: € 340,-. En dat gaat zijn baas niet betalen hoor!

Maar als we zo doorgaan met allerlei bedrijfjes die dan met OGS zouden mogen rijden, omdat het voor iemand persoonlijk prettiger is. Dan komt straks de plaatselijke bezorgdienst van de pizza's ook met OGS aan. Want dan zijn de pizza's tenminste nog warm als ze bij het afleveradres aankomen.

Voor mij staat 1 ding vast en dat is: Er moet een dringende noodzaak zijn om met OGS te mogen rijden. Dit moet betrekking hebben om levensbedreigende situatie's, verstoring van de openbare orde om maar een paar voorbeelden te noemen. En niet om een trein die niet kan rijden. Dan zetten ze maar bussen in, wat handiger is, want die kunnen wel uitwijken naar links en rechts.  :D

Ik ben het 100% eens met je redenatie, dus daarom ook niet OGS (blauw) maar OS (rood), zodat mensen kunnen zien dat hier iemand rijdt die in het algemeen belang (weg, spoor, dieren, ongeval, electragevaar) onderweg is. Een pizzarijder is er voor individueeel belang.
Hobby Bobby eenheid Den Haag


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
(...) Laat de minister maar uiteindelijk bepalen of jij wel of niet met OGS mag rijden. Veranderen we de wet, dan moeten er echt zware eisen gesteld worden. (...)
Uiteraard. Laat ik voorop stellen dat het niet zo kan zijn dat Jan en alleman zo'n certificering zou moeten krijgen of dat je dit bij het gemeentehuis in 5 minuten kunt regelen. Een VCA of ISO certificering is een maandenlang proces waarbij allerlei zaken goed geregeld moeten zijn. Je kunt allerlei voorwaarden ook aan een OGS-certificering verbinden.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,996
  • And as always, have nice day!
Uiteraard. Laat ik voorop stellen dat het niet zo kan zijn dat Jan en alleman zo'n certificering zou moeten krijgen of dat je dit bij het gemeentehuis in 5 minuten kunt regelen. Een VCA of ISO certificering is een maandenlang proces waarbij allerlei zaken goed geregeld moeten zijn. Je kunt allerlei voorwaarden ook aan een OGS-certificering verbinden.

ISO112  ;D
Hobby Bobby eenheid Den Haag


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Uiteraard. Laat ik voorop stellen dat het niet zo kan zijn dat Jan en alleman zo'n certificering zou moeten krijgen of dat je dit bij het gemeentehuis in 5 minuten kunt regelen. Een VCA of ISO certificering is een maandenlang proces waarbij allerlei zaken goed geregeld moeten zijn. Je kunt allerlei voorwaarden ook aan een OGS-certificering verbinden.

Maar dan zit je met 1 probleem. De europese aanbesteding. Want hoe wil je dat gaan doen dan? Iemand eerst voor tonnen laten investeren in een certificering en voertuigen met OGS/OS en vervolgens weer laten investeren voor het afbouwen, omdat zij het niet geworden zijn?

In deze tijd van een crisis help je daar niet iemand mee, maar maak je diegene juist kapot. Een giga investering voor een mooi contract en dan mislopen. Vervolgens failliet gaan daardoor. Dus of alleen de hele grote bedrijven kunnen mee doen of het is niet haalbaar. Want er wordt gewerkt met contracten voor maar een paar jaar. Als je kijkt naar de bergers bijvoorbeeld. Dierenambulances en andere stichtingen hebben het geld ook niet, waardoor deze verdwijnen. Lijkt mij niet echt een goed idee. Of je moet met een mooi financieel plaatje kunnen komen wat mij overtuigd. ;)
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
@Pully:
Het staat of valt uiteraard met de voorwaarden die worden gesteld aan zo'n certificaat. Naast voorwaarden t.a.v. rijopleidingen, kun je bijvoorbeeld ook de voorwaarden stellen dat er per voertuig gecertificeerd wordt en dat een bedrijf alleen in aanmerking komt voor certificering indien betreffend voertuig ook daadwerkelijk ingezet wordt (of gaat worden) met OGS. En het belangrijkste is ook dat het niet verplicht is om dat certificaat aan te vragen. Laat ik bergers en dierenambulances eens als voorbeeld nemen.

Bergers
Laten we zeggen dat we als voorwaarde voor OGS nemen dat de berger daadwerkelijk IM-ritten moet rijden. Een lokale garage met een auto-ambulance komt dus niet in aanmerking voor OGS. De IM-bergers hebben een contract waarin zij zich verplichten om binnen 20 minuten ter plaatse te zijn. Bij een aanbesteding schrijven de bergers in op dergelijke contracten. Er zijn wellicht bergers die dat weten te regelen door strategisch te posten, en anderen willen dat misschien oplossen door OGS aan te vragen. Beide opties hebben voor- en nadelen. De vraag is wat de meeste kosten en inkomsten oplevert: tevergeefs iemand inzetten om te posten (dus vooral personeelskosten) of investeren in OGS certificering (en dus rijopleiding) en daarmee meer ad-hoc reageren. Wat er ook gekozen wordt, de te maken kosten worden in de aanbesteding verwerkt en de wegbeheerder kiest dan de meest aantrekkelijke inschrijving. Stel dat dit de berger is die met OGS wil gaan rijden. Hij kan dan zijn certificering in orde gaan maken, en tot die tijd mag hij niet met OGS rijden. En als hij de certificering niet rond krijgt, dan blijft ie dus maar zonder OGS rijden... En het risico op contractbreuk ligt dan bij de ondernemer.

In feite een heel normale aanbesteding, net als in de wegenbouw. De wegenbouwer dient zijn prijs is voor zijn plan van aanpak, en als hij dat plan niet rondkrijgt is het risico voor hem.

Dierenambulance
Net als bij bergers is er geen verplichting voor Dierenambulances om met OGS te gaan rijden. Het is een "optie" die men kan aanvragen, en om daarin te slagen moet men dus aan een aantal voorwaarden voldoen. Stel dat wij als voorwaarde aan OGS verbinden dat betreffende dierenambulance is aangesloten bij de meldkamer van 144 (of hoe dat nummer ook precies is tegenwoordig). Iedere 144-dierenambulance heeft dan de keuze om wel of niet te investeren in OGS. Dit heeft inderdaad financiële consequenties, maar we kunnen ons dan ook afvragen of het die financiën waard is. Als wij in Nederland inderdaad vinden dat dieren snel "gered" moeten kunnen worden, dan doneren wij misschien wel meer aan de dierenambulance zodat zij hun OGS-certificering kunnen behalen.


Ziet u, het belangrijkste is uiteindelijk dat het gebruik van OGS veilig en verantwoord is. Er is volgens mij geen beletsel om andere organisaties met OGS te laten rijden, mits zij voldoende getraind zijn, betrouwbaar materiaal hebben en ook een zekere spoedeisende taak hebben. En ik denk dat zoiets dan best een investering vanuit de markt waard is: MET-R laat zien dat dit best wel mogelijk is.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill