(Tijdelijke) wegafzetting en zichtbaarheid

Auteur Topic: (Tijdelijke) wegafzetting en zichtbaarheid  (gelezen 29234 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

FlyingDutchman

  • HV-geïnteresseerde ingenieur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,298
Gepost op: 22 februari 2012, 08:55:24
Afgesplitst van Rijkswaterstaat en (vaar)wegbeheerders


Blijven mooie voertuigen, maar vraagje van mijn kant is : waarom RWS niet heeft gekozen voor een signalering zoals de belgische politie?

Ik heb ze regelmatig mogen aflossen in het donker en dan valt vind ik die twee extra knipperende lampen op het display beter op.

Afgezien van het feit dat de Belgische opklappanelen niet draaibaar zijn (waardoor fend-off geen optie meer is) vind ik ook dat die wat eenzaam knipperende witte RWS-pijl zonder verdere "omraming" door een paar (amber?) knipperlampen de zichtbaarheid niet ten goede komt. Dit geldt overigens ook voor de pijlaanhangers (waar het voordeel van de amber signalering van de RWS-wagen niet meer speelt). Wit is nu eenmaal geen "gevaar"kleur. (Ik vermoed dat men bord D2 wilde nabootsen maar men is m.i. daarin iets te ver gegaan.)

In deze zou RWS misschien eens een voorbeeld kunnen nemen aan België - 4 blauwe omramingflitsers en amber pijl

Small highway accident Belgium - Klein auto ongeluk autosnelweg België HD
(uploader mtproductionsss)

of ook Duitsland, op pijlaanhangers amber pijlen en twee krachtige amber flitsers in tegenfase met de knipperpijl (wordt wat later in het filmpje zichtbaar - camera-CCD-aftasting (bijna) in tegenfase met de knipper):

construction works at interchange A3 exit to A93 in Regensburg, Germany
(uploader EnjoyFirefighting)

Daarmee vergeleken valt een NL pijlwagen niet echt op (bij 2:40 - zelfs als je meerekent dat de video met een groothoeklens is gemaakt - GoPro?):
A2 op een maandagmiddag

(uploader nl9dav)


Groeten  FlyingDutchman  "Be careful out there..." ("Hill Street Blues")


Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Reactie #1 Gepost op: 22 februari 2012, 09:55:40
:o
Ik hoop niet dat dit uit de privecollectie komt; met 170 km/u langs werkzaamheden  :-\


FlyingDutchman

  • HV-geïnteresseerde ingenieur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,298
Reactie #2 Gepost op: 22 februari 2012, 10:30:32
Nee, niet uit de mijne  ;D

Inderdaad is het cameravoertuig wat snel onderweg. De vraag is waarom de motorwachtmeester bij 0:42 niets doet, maar daar ging het net weer iets langzamer.

Back on topic - het valt me vaker op dat de NL knipperpijlen niet ontzettend opvallen (do forgive the pun  98uiye).
Groeten  FlyingDutchman  "Be careful out there..." ("Hill Street Blues")


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #3 Gepost op: 22 februari 2012, 10:59:58
@FD: dat komt simpelweg omdat er voor Nederlandse wegwerkzaamheden andere procedures gelden dan voor Duitse en Belgische werkzaamheden.

In Nederland staat een pijlwagen niet zomaar ergens op de snelweg zonder dat er allerlei inleidende maatregelen (signalering, MRS, voorwaarschuwingswagens, etc.) zijn geplaatst. De pijlwagen vormt dan alleen nog maar de markering van het nulpunt: "hier begint het echt". Het ding heeft dus maar beperkt een verdrijffunctie. In Duitsland zijn die regels anders. Daar zijn de voorwaarschuwingen van een andere orde, in de vorm van pijlen in de berm en dergelijke (als ze er al zijn!). Daar is een pijlwagen niet alleen het nulpunt maar ook daadwerkelijk de verdrijfmaatregel. Dat is in het filmpje in Duitsland ook wel heel duidelijk te zien: de auto's gaan pas écht op het laatste moment naar links. In het Nederlandse filmpje is de automobilist al twee portal met pijl en kruis voorbij (min. 800 meter dus), krijgt hij nog eens de set andreasstrips en pas dan de pijlwagen. Die situatie zoals men in Duitsland doet is in Nederland - normaal - niet mogelijk, en als het al zo zou gaan, dan gebeurt dat met een botsabsorber en tenminste twee voorwaarschuwingswagens.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


FlyingDutchman

  • HV-geïnteresseerde ingenieur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,298
Reactie #4 Gepost op: 22 februari 2012, 11:13:15
OK, bedankt Lt. Col. Me, dat is inderdaad een duidelijk verschil. Voor wat betreft pijlwagens althans. Nog een paar vragen (we gaan wel een beetje off topic):

Weinig ervaring mee, maar hoe is het in NL bij snelwegen zonder rijstrooksignalering (en er even vanuit gaande dat we geen mobiele signalering TP hebben - die komt (ook) van de calamiteitenaannemer, mag ik aannemen)? De pijlen op botsabsorbers zijn toch dezelfde als op pijlaanhangers?

En bij incidenten waar een RWS-wagen de IM-afzetting doet (dus geen rijstrooksignalering)? De Auto-DRIP pijlen zijn ook nog eens kleiner...
Groeten  FlyingDutchman  "Be careful out there..." ("Hill Street Blues")


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #5 Gepost op: 22 februari 2012, 11:42:51
Wij moeten even een verschil maken tussen calamiteiten en reguliere wegwerkzaamheden. Zoals u begrijpt zijn calamiteiten niet gepland en staat er dus niet alvast een pijlwagen, botsabsorber of MRS (mobiele rijstrook signalering) alvast klaar voor de actie.

Afzettingen bij calamiteiten/IM [op rijkswegen, maar veelal ook elders] zijn dan ook een soort drietrapsraket: 1) eerste veiligheidsmaatregelen treffen door eerste eenheid ter plaatse, overname door RWS; 2) indien er aanwijzingen zijn dat de situatie langer gaat duren: alarmeren calamiteitenaannemer die binnen 45 minuten ter plaatse moet zijn met het basismateriaal (botsabsorbers, kegelploegen, tekst-/pijlwagens); 3) indien er aanwijzingen zijn dat het incident extreem lang gaat duren (bijvoorbeeld als gevolg van schades aan infrastructuur): opschalen calamiteitenaannemer met aanvoer van MRS'en, zo nodig barriers, etc. In situatie 3) gaat het dus al veel meer richting de reguliere werkzaamheden. Een wagen met autodrip is puur bedoeld als tijdelijke snelle maatregel omdat het duidelijker is dan alleen een paar oranje of blauwe zwaailampjes.
De pijlen op de botsers zijn in beginsel dezelfde als op de pijlwagens. Het verschil is echter het gewicht en de aanwezigheid van het botskussen: een pijlwagen wordt geplaatst als alle inleidende maatregelen actief zijn en pas dan gaat de botsabsorber naar de kant. Zolang de inleidende maatregelen nog niet allemaal actief zijn blijft de botsabsorber het nulpunt om de risico's e.d. zo klein mogelijk te maken. (In Duitsland gebruiken ze daar wel gewoon een pijlaanhanger voor...)

Afzettingen bij wegwerkzaamheden worden in verreweg de meeste gevallen uitgevoerd conform CROW richtlijnen, waarbij al het benodigde materiaal in de vorm van MRS'en, botsabsorbers, pijlwagens, kegels, etc. van te voren wordt aangevoerd en opgebouwd. Op het vooraf afgesproken tijdstip worden de maatregelen opgebouwd en geactiveerd, waarna de werkzaamheden worden uitgevoerd. In dit soort situaties is het onmogelijk dat er een autootje met een autodrip als nulpunt (pijlwagen) zal fungeren.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #6 Gepost op: 22 februari 2012, 12:20:17
De vraag is waarom de motorwachtmeester bij 0:42 niets doet....

Puur omdat het geen motorwachtmeester was/is. Het zijn 2 koppels op allebei een BMW R1200RT. Dus totaal geen politie of KMar.  O0


FlyingDutchman

  • HV-geïnteresseerde ingenieur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,298
Reactie #7 Gepost op: 22 februari 2012, 15:17:37
:o Sorry, even verkeerd gekeken  e050 98uiye
Groeten  FlyingDutchman  "Be careful out there..." ("Hill Street Blues")


FlyingDutchman

  • HV-geïnteresseerde ingenieur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,298
Reactie #8 Gepost op: 22 februari 2012, 15:26:56
Wij moeten even een verschil maken tussen calamiteiten en reguliere wegwerkzaamheden. Zoals u begrijpt zijn calamiteiten niet gepland en staat er dus niet alvast een pijlwagen, botsabsorber of MRS (mobiele rijstrook signalering) alvast klaar voor de actie.

Afzettingen bij calamiteiten/IM [op rijkswegen, maar veelal ook elders] zijn dan ook een soort drietrapsraket: 1) eerste veiligheidsmaatregelen treffen door eerste eenheid ter plaatse, overname door RWS; 2) indien er aanwijzingen zijn dat de situatie langer gaat duren: alarmeren calamiteitenaannemer die binnen 45 minuten ter plaatse moet zijn met het basismateriaal (botsabsorbers, kegelploegen, tekst-/pijlwagens); 3) indien er aanwijzingen zijn dat het incident extreem lang gaat duren (bijvoorbeeld als gevolg van schades aan infrastructuur): opschalen calamiteitenaannemer met aanvoer van MRS'en, zo nodig barriers, etc. In situatie 3) gaat het dus al veel meer richting de reguliere werkzaamheden. Een wagen met autodrip is puur bedoeld als tijdelijke snelle maatregel omdat het duidelijker is dan alleen een paar oranje of blauwe zwaailampjes.
De pijlen op de botsers zijn in beginsel dezelfde als op de pijlwagens. Het verschil is echter het gewicht en de aanwezigheid van het botskussen: een pijlwagen wordt geplaatst als alle inleidende maatregelen actief zijn en pas dan gaat de botsabsorber naar de kant. Zolang de inleidende maatregelen nog niet allemaal actief zijn blijft de botsabsorber het nulpunt om de risico's e.d. zo klein mogelijk te maken. (In Duitsland gebruiken ze daar wel gewoon een pijlaanhanger voor...)

Afzettingen bij wegwerkzaamheden worden in verreweg de meeste gevallen uitgevoerd conform CROW richtlijnen, waarbij al het benodigde materiaal in de vorm van MRS'en, botsabsorbers, pijlwagens, kegels, etc. van te voren wordt aangevoerd en opgebouwd. Op het vooraf afgesproken tijdstip worden de maatregelen opgebouwd en geactiveerd, waarna de werkzaamheden worden uitgevoerd. In dit soort situaties is het onmogelijk dat er een autootje met een autodrip als nulpunt (pijlwagen) zal fungeren.

OK, bedankt, weer wat details bijgeleerd. Niettemin baart het vetgedrukte gedeelte mij wat zorgen vwb het aspect zichtbaarheid/herkenbaarheid van de pijl indien met botsabsorber als nulpunt opgesteld, ook al is dit tijdelijk. Men hoort of leest vaker over aanrijdingen op botsabsorbers, die vaak genoeg toch met behoorlijke schade verlopen - het zou interessant zijn te onderzoeken of gebrek aan zichtbaarheid/herkenbaarheid daar een factor is geweest, en of extra knipperlichten daartegen kunnen helpen.

Over Duitsland - daar is de veiligheid van hulpverleners nog niet zo uitgebreid aan de orde als in NL, getuige de vaak erg korte veiligheidsafstanden en de weinige/geen botsabsorbers.

Maar goed, ik wil het topic niet volspammen.  98uiye BTT...
Groeten  FlyingDutchman  "Be careful out there..." ("Hill Street Blues")


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #9 Gepost op: 22 februari 2012, 17:30:40
OK, bedankt, weer wat details bijgeleerd. Niettemin baart het vetgedrukte gedeelte mij wat zorgen vwb het aspect zichtbaarheid/herkenbaarheid van de pijl indien met botsabsorber als nulpunt opgesteld, ook al is dit tijdelijk. Men hoort of leest vaker over aanrijdingen op botsabsorbers, die vaak genoeg toch met behoorlijke schade verlopen - het zou interessant zijn te onderzoeken of gebrek aan zichtbaarheid/herkenbaarheid daar een factor is geweest, en of extra knipperlichten daartegen kunnen helpen.

Over Duitsland - daar is de veiligheid van hulpverleners nog niet zo uitgebreid aan de orde als in NL, getuige de vaak erg korte veiligheidsafstanden en de weinige/geen botsabsorbers.
Misschien wil een aardige moderator de laatste paar reacties wel verplaatsen naar een nieuw topic, want ik kan het niet en ik wil toch wel graag reageren op deze vraagstelling  0098

Op zich wel aardig dat u de zichtbaarheid in relatie tot extra knipperlichten aan de orde stelt. Waar het in essentie om gaat is het aandacht trekken van de automobilist ten einde een bepaald ander gedrag te bewerkstelligen. In dit geval dus het verminderen van de snelheid en het wisselen van de rijstrook. De grap is nu dat de rijtaak van de automobilist negatief wordt beïnvloed door teveel afleiding. Dit geldt overigens in het algemeen en niet alleen voor wegwerkzaamheden. Ofwel: door teveel afleiding in de vorm van borden, lichten, enz. wordt het voor de automobilist moeilijker om op andere zaken te letten.
Of en hoe dit tot uitdrukking komt in ongevalscijfers met botsabsorbers is voor zover ik weet niet onderzocht, in elk geval niet in Nederland. Wat wel bekend is, is dat verreweg de meeste "daders" aangaven dat ze de pijlwagen/botser "totaal niet gezien" hebben. Dan vraag ik mij persoonlijk af of deze mensen dan niet bezig zijn met heel andere zaken en dan een botser met nog meer lampjes wél gaan zien.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill