(Tijdelijke) wegafzetting en zichtbaarheid

Auteur Topic: (Tijdelijke) wegafzetting en zichtbaarheid  (gelezen 29233 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Blusdebrand

  • Iets met doorstroming en veiligheid
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 486
  • de soep is nooit zo heet als dat ie opgediend word
Reactie #10 Gepost op: 22 februari 2012, 17:31:22
Wij moeten even een verschil maken tussen calamiteiten en reguliere wegwerkzaamheden. Zoals u begrijpt zijn calamiteiten niet gepland en staat er dus niet alvast een pijlwagen, botsabsorber of MRS (mobiele rijstrook signalering) alvast klaar voor de actie.

Afzettingen bij calamiteiten/IM [op rijkswegen, maar veelal ook elders] zijn dan ook een soort drietrapsraket: 1) eerste veiligheidsmaatregelen treffen door eerste eenheid ter plaatse, overname door RWS; 2) indien er aanwijzingen zijn dat de situatie langer gaat duren: alarmeren calamiteitenaannemer die binnen 45 minuten ter plaatse moet zijn met het basismateriaal (botsabsorbers, kegelploegen, tekst-/pijlwagens); 3) indien er aanwijzingen zijn dat het incident extreem lang gaat duren (bijvoorbeeld als gevolg van schades aan infrastructuur): opschalen calamiteitenaannemer met aanvoer van MRS'en, zo nodig barriers, etc. In situatie 3) gaat het dus al veel meer richting de reguliere werkzaamheden. Een wagen met autodrip is puur bedoeld als tijdelijke snelle maatregel omdat het duidelijker is dan alleen een paar oranje of blauwe zwaailampjes.
De pijlen op de botsers zijn in beginsel dezelfde als op de pijlwagens. Het verschil is echter het gewicht en de aanwezigheid van het botskussen: een pijlwagen wordt geplaatst als alle inleidende maatregelen actief zijn en pas dan gaat de botsabsorber naar de kant. Zolang de inleidende maatregelen nog niet allemaal actief zijn blijft de botsabsorber het nulpunt om de risico's e.d. zo klein mogelijk te maken. (In Duitsland gebruiken ze daar wel gewoon een pijlaanhanger voor...)

Afzettingen bij wegwerkzaamheden worden in verreweg de meeste gevallen uitgevoerd conform CROW richtlijnen, waarbij al het benodigde materiaal in de vorm van MRS'en, botsabsorbers, pijlwagens, kegels, etc. van te voren wordt aangevoerd en opgebouwd. Op het vooraf afgesproken tijdstip worden de maatregelen opgebouwd en geactiveerd, waarna de werkzaamheden worden uitgevoerd. In dit soort situaties is het onmogelijk dat er een autootje met een autodrip als nulpunt (pijlwagen) zal fungeren.

wat je omschrijft is keurig maar in mijn district is het echt 30 minuten bots tp en ZOAB binnen 45 minuten en MRS één uur.
alles waar ik op reageer is op persoonlijke titel en niet vanuit werkgever of wie ook,PUNT


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #11 Gepost op: 22 februari 2012, 18:25:48
@René: ik ben niet exact uit mijn hoofd bekend met de specifieke calamiteitenbestekken per wegendistrict, dus ik geloof u meteen dat voor uw district deze aanrijdtijden zijn vastgesteld  O0

Essentie is natuurlijk hetzelfde: kortdurend de RWS pickup, langer durend met botser en extreem lang met het hele circus :)
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


Blusdebrand

  • Iets met doorstroming en veiligheid
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 486
  • de soep is nooit zo heet als dat ie opgediend word
Reactie #12 Gepost op: 22 februari 2012, 18:38:55
@René: ik ben niet exact uit mijn hoofd bekend met de specifieke calamiteitenbestekken per wegendistrict, dus ik geloof u meteen dat voor uw district deze aanrijdtijden zijn vastgesteld  O0

Essentie is natuurlijk hetzelfde: kortdurend de RWS pickup, langer durend met botser en extreem lang met het hele circus :)

@Lt.Col.Me dit kunt u ook niet weten want dat is per wegendistrict verschillend en contractueel wat erin staat maar in mijn district is het  O0 geregeld hoor.
welk district heeft u gewerkt als ik vragen mag.

gr.rené
alles waar ik op reageer is op persoonlijke titel en niet vanuit werkgever of wie ook,PUNT


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,046
    • Harm Infra Transport
Reactie #13 Gepost op: 22 februari 2012, 20:23:56
@FD, de reden dat de pijlwagen die je beschrijft in filmpje 3 minder zichtbaar is heeft twee redennen, hij staat na een bocht en niet gericht naar het aankomende verkeer. Persoonlijk zet ik rustig een actiewagen wat schuiner in de rijstrook als ik weet dat het een betere atentiewaarde heeft. Een tweede is dat wij geen vat hebben op de natuur, in dit geval de zon die in de lens van de camera valt. Ik ben wel van mening dat met het blote oog hij beter zou zijn opgevallen.

Ook in belgie is er een voorwaarschuwing verplicht, dit kan zijn door mrs systemen maar ook door voorwaarschuwingen op de vluchtstrook. Ook wanneer de HV de weg afzet in Belgie komen er binnen het half uur voorwaarschuwingen op de vluchtstrook.

Duitsland/Frankrijk vind ik op zijn zachts gezegd ouderwets, niets geen bescherming bij het nulpunt wanneer iemand een afzetting plaatst.
In Frankrijk zet men een dichte bus op de weg en zet dan uit de zijdeur een Kegel op de weg en dan kegelt men door.
In Duitsland steekt men totzelfs de snelweg over met een "kleine"versie van een knipperende pijl in de middenberm en daarna geheel onbeschermd een grote versie op de weg.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


FlyingDutchman

  • HV-geďnteresseerde ingenieur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,298
Reactie #14 Gepost op: 22 februari 2012, 21:05:51
Dat oversteken om een mini-pijl op de middenvangrail te zetten heb ik een keer live mogen meemaken, een in oranje gehulde man rent over de volle 3 rijstroken plus vluchtstrook naar de middengeleider met een pijl in zijn handen. Let wel, dit was de München-Nürnberg (A9), maar een jaar of 5 geleden, niet echt stil en daar wordt op bepaalde stukken legaal dik boven de 200 gereden. Ik heb mijn hart vastgehouden.
Frankrijk ken ik in dat opzicht niet zo goed, behalve de gesloten bussen met "TRAVAUX" of "BOUCHON" op gele matrix achterop en wat amber zwaailampjes.
Ik vraag me af hoe het tegenwoordig op Italiaanse snelwegen is. Een jaar of 35 terug werden we daar nog eens door 3 man met grote oranje vlaggen van de snelweg gevlagd, gek gezicht, maar die jongens hadden wel moed moet ik zeggen, snelheidbeperkingen bestonden toen slechts in theorie.
Groeten  FlyingDutchman  "Be careful out there..." ("Hill Street Blues")


sylvester1986

  • Gast
Reactie #15 Gepost op: 23 februari 2012, 11:29:18
Frankrijk ken ik in dat opzicht niet zo goed, behalve de gesloten bussen met "TRAVAUX" of "BOUCHON" op gele matrix achterop en wat amber zwaailampjes.
Lijken die bussen op onderstaande bus?
Goedemorgen,

Onderstaande soort voertuig zag ik regelmatig op de A7 (tolweg) in Frankrijk, nu is mijn Frans niet goed, maar is dit nu een soort Franse weginspecteur?
Gezien de tekst: Sécurité autoroute,  zou het best kunnen lijkt mij.




FlyingDutchman

  • HV-geďnteresseerde ingenieur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,298
Reactie #16 Gepost op: 23 februari 2012, 14:39:59
Lijken die bussen op onderstaande bus?
Jawel. Toen echter (jaar of 8 geleden) nog niet met blauwe pitten en aan de extra knipperlampen en rood/witte markering kan ik me ook niet herinneren. Kennelijk gaan ze toch ook (een beetje) met de tijd mee.

Voor de matrix zit ook iets - is dat een opklap-verdrijvingspijl of nog een matrix?
Groeten  FlyingDutchman  "Be careful out there..." ("Hill Street Blues")


FlyingDutchman

  • HV-geďnteresseerde ingenieur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,298
Reactie #17 Gepost op: 23 februari 2012, 14:49:07
Dat oversteken om een mini-pijl op de middenvangrail te zetten heb ik een keer live mogen meemaken, een in oranje gehulde man rent over de volle 3 rijstroken plus vluchtstrook naar de middengeleider met een pijl in zijn handen. Let wel, dit was de München-Nürnberg (A9), maar een jaar of 5 geleden, niet echt stil en daar wordt op bepaalde stukken legaal dik boven de 200 gereden. Ik heb mijn hart vastgehouden.

Overigens moet ik er eerlijkheidshalve aan toevoegen dat de laatste jaren voorwaarschuwingsmatrixen op aanhangers op de vluchtstrook (zelfs met animaties!) ook in D steeds populairder worden, waardoor die halsbrekende toeren niet meer nodig zijn (maar wel meer materieel).

Zie ook de laatste 30 seconden van

Construction works at interchange A3 exit to A93 in Regensburg, Germany
(EnjoyFirefighting)


Nog iets uit Frankrijk:

Matériel autoroutier.
(MrAlexdu59)
Groeten  FlyingDutchman  "Be careful out there..." ("Hill Street Blues")


FlyingDutchman

  • HV-geďnteresseerde ingenieur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,298
Reactie #18 Gepost op: 23 februari 2012, 14:57:36
Zweeds materieel is ook aardig:

Essingeleden oct2010
(scoopy75)
Groeten  FlyingDutchman  "Be careful out there..." ("Hill Street Blues")


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,046
    • Harm Infra Transport
Reactie #19 Gepost op: 23 februari 2012, 20:34:13
Zweeds materieel is ook aardig:

Essingeleden oct2010
(scoopy75)

Het Zweedse meterieel is zeker mooi, echter ik denk dat de klachten over verblindende voertuigen hier in Nederland niet van de lucht zijn als we dit zouden doen. Als er al een lamp op de botser feller is dan de anderen krijg ik telefoontjes.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.